جوانی و شادابی پوست

مدت زمان مطالعه 0,4 دقیقه

اثر جوانی و شادابی پوست با آلفا هیدروکسی اسید

آلفاهیدروکسی اسیدها یکی از پرطرفدارترین و رایج ترین ترکیبات موجود در محصولات مراقبت از پوست هستند. وجود آلفاهیدروکسی اسیدها در محصولات زیبایی، نرم کنندگی و شفاف کنندگی آن ها را افزایش می دهد. آلفاهیدروکسی اسیدها از خوراکی هایی تهیه می شوند که از این اسیدها غنی هستند. به عنوان مثال گلیکولیک اسید از نیشکر، سیتریک اسید از مرکبات، لاکتیک اسید از شیر ترش و مالیک اسید از سیب استخراج می شود.

اثرات آلفاهیدروکسی اسیدها بر پوست

این اسیدها اغلب به عنوان لایه بردار استفاده می شوند. آلفاهیدروکسی اسیدها اتصال بین سلول ها و اپیدرم را می شکنند و به این ترتیب، سلول های مرده جدا می شوند و سلول های تازه رشد می کنند. علاوه بر لایه برداری، آلفاهیدروکسی اسیدها باعث تحریک تولید کلاژن و الاستین نیز می شوند. آلفاهیدروکسی اسیدها باعث پاکسازی و بهبود چین و چروک های پوست، خشکی پوست، لکه های خورشیدی و زبری پوست می شوند. البته این به شرطی است که چند ماه به طور منظم از کرم آلفاهیدروکسی اسید استفاده شود. آلفاهیدروکسی اسیدها برای لایه برداری پوست، تحریک گردش خون، کاهش چروکیدگی ها، درمان لکه ها و درمان آکنه و جوش های سرسیاه به کار می روند.

یک کرم آلفاهیدروکسی اسید مناسب انتخاب کنید

از آنجایی که آلفاهیدروکسی اسیدها ممکن است باعث تحریک و التهاب پوست شوند، سازمان FDA محدودیت های خاصی برای محصولات حاوی آلفاهیدروکسی اسید در نظر گرفته است. غلظت آلفاهیدروکسی اسیدها در محصولات مراقبت از پوست، باید از 10 درصد کمتر باشد. pH این محصولات باید در حد 3.5 باشد و بهتر است همراه آن ها، از ضدآفتاب مناسب استفاده شود.

انتخاب ماسک جوانی و شادابی پوست

همه مردم علاقه زیادی به جوانی و شادابی پوست دارند، براي همين هم شيوه‌هاي مختلف و ماسک صورت‌های متفاوتی را امتحان مي‌كنند تا به اين هدف برسند. استفاده از لایه‌بردارها، ماسک صورت و ماساژ می‌تواند کدورت و چروک پوست شما را برطرف کرده و جوانی و شادابی پوست را برای شما فراهم کند. به منظور حفظ جوانی و طراوت پوست از ترکیبات گوناگونی استفاده می‌شود که شاید معروف‌ترین آن‌ها آلفاهیدروکسی اسیدها باشند.

مصریان باستان، سال‌های قبل از کشف آلفاهیدروکسی اسید، به دنبال این ترکیبات طبیعی جهت مراقبت از پوست خود بودهاند. این تئوری از استفاده مکرر این افراد از آب انگور و دیگر مرکبات روی پوست صورت و بدنشان نشات می‌گیرد.

بنابراین و با توجه به شواهد و نقاشی‌های مصریان باستان بر دیوار کاخ‌ها و مقبرهها، می‌توان گفت تاحدودی قدمت محصولات حاوی آلفاهیدروکسیاسید به مصر باستان بازمی‌گردد و یک نمونه معروف استفاده از این مواد را به کلئوپاترا نسبت می‌دهند که از شیر برای استحمام استفاده میکرده است.

آلفاهیدروکسیاسید چیست؟

آلفاهیدروکسیاسیدها یک گروه از اسیدهای گیاهی هستند که از آن‌ها در ساخت محصولات مراقبت از پوست و به ویژه محصولات ضدپیری پوست استفاده می‌شود. این ترکیبات کمک می‌کنند تا پوستی جوان‌تر، شفافتر و شادابتر داشته باشید. علاوه بر این نقش مؤثری در ایجاد نرمی و حفظ لطافت پوست دارد و به هیدراتهکردن پوست کمک میکند.

اگر تمایل دارید پوستی جوانتر داشته باشید، لازم است محصولاتی را که در آن آلفاهیدروکسی اسید به کار رفته است، در روند مراقبت از پوست خود بگنجانید و از تأثیرات آن روی پوست خود بهرهمند شوید.

از معروف‌‌ترین و شناخته‌‌شده‌‌ترین آلفاهیدروکسیاسیدها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گلیکولیک اسید (به‌دست‌آمده از نیشکر)، لاکتیک اسید (به‌دست‌آمده از شیر ترش)، مالیک اسید (به‌دست‌آمده از سیب)، سیتریک اسید ( به‌دست آمده از مرکبات) و تارتاریک اسید ( به‌دست آمده از انگور قرمز )

این ترکیبات در فرآورده‌‌های بهداشتی آرایشی به عنوان لایه‌بردار، ضدچروک، ضدلک، مرطوب‌‌کننده و… پرکاربردند.

عملکرد آلفاهیدروکسیاسید به زبان ساده

این اسید لایه سطحی پوست را که معمولاً به نام سلولهای مرده میشناسیم، از لایه سلول‌های سالم و زنده جدا میکند.

به این ترتیب پوست یکنواخت و صافشده و به مرور زمان مشکلاتی نظیر لک، چروک و… بهطورقابل توجهی کمتر میشود.

در میان انواع آلفاهیدروکسیاسیدها، استفاده از سیتریک‌اسید و گلیکولیکاسید در محصولات بهداشتی پوست از بقیه رایجتر هستند و علت رواج آنها هم تأثیر بیشتر و سریعتر آن‌هاست.

سیتریکاسید و جوانسازی پوست

سیتریکاسید در مراقبت از پوست در درجه اول به عنوان یک لایهبردار و آنتیاکسیدان عمل میکند. این ماده یک آلفاهیدروکسیاسید است و میتواند در فرمولاسیون لایهبردار برای کمک به از بین بردن سلولهای مرده پوست و همچنین پاکسازی آلودگی از روی پوست، بهمنظور داشتن پوستی با طراوت، نرم و لطیف استفاده شود.

مزایای سیتریکاسید در محصولات مراقبت از پوست

صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی بهطورگستردهای از سیتریکاسید مشتق شده و استفاده و مزایای آن در محصولات مراقبت از پوست بسیار زیاد است.

سیتریکاسید عنصر رایج در بسیاری از محصولات بهداشتی و مراقبت از پوست است و برای نسلها برای درمان بیماریهای پوستی استفاده شده و منافع شگفت انگیز آن برای بهبود بافت پوست و روشن شدن آن اثبات شده است. سیتریکاسید، ویژگیهای سفیدکنندگی دارد و تولید ملانین پوست را کاهش میدهد.

علاوه بر این، این اسید یک نوع آلفاهیدروکسی اسید است که سلولهای مرده را در منافذ پوست از بین میبرد و با از بین بردن سلولهای مرده، منافذ پوست شما را باز میکند، به این ترتیب موجب نفوذ بیشتر محصولات مراقبت از پوست در پوست میشود.

یکی دیگر از فواید سیتریکاسید ترمیم لایههای آسیب دیده پوست است؛ درنتیجه پوست سالمتر و جوانتر میشود. آنتیاکسیدانهای موجود در سیتریکاسید کمک میکنند تا عروق خونی پوست تقویت شوند؛ به همین دلیل است که در اغلب کرمهای صورت و لوسیونها استفاده میشوند. در ادامه پنج مورد از مزایای سیتریکاسید در محصولات آرایشی پوست بیان شده است:

  • باعث یکنواختی پوست میشود.
  • منافذ باز پوست را میبندد.
  • برای پوست مستعد آکنه مفید است.
  • در درمان چین و چروکها مفید است.

گلیکولیکاسید و جوانسازی پوست

گلیکولیکاسید محبوبترین آلفاهیدروکسی‌اسید در محصولات پوستی است. این ماده از نیشکر تهیه میشود و در بین آلفاهیدروکسیاسیدها کوچکترین مولکول را دارد، بنابراین بهراحتی به پوست نفوذ میکند. گلیکولیک‌اسید یک ماده آنتی‌ایجینگ (ضدپیری) فوق‌العاده است که به‌نظر می‌رسد همه فوایدی راکه در ادامه می‌گوییم، دارد:

گلیکولیکاسید در لایهبرداری پوست و کاهش خطوط چین و چروکهای ریز، جلوگیری از آکنه، محوکردن لکه‌های تیره، افزایش ضخامت پوست و یکنواختکردن رنگ و بافت پوست بسیار مؤثر است؛ بنابراین جای تعجب ندارد که از آن معمولاً با غلظتهای زیر 10 درصد در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود. بهخاطر داشته باشید که بعد از استفاده از گلیکولیکاسید، حساسیت پوست نسبت به نور خورشید افزایش مییابد، بنابراین برای جلوگیری از آسیب پوست در برابر آفتاب باید از ضد آفتاب استفاده کنید.

با اینکه خواص درمانی محصولات بهداشتی که حاوی آلفاهیدروکسیاسیدها هستند بر هیچکس پوشیده نیست، ولی بهتر است موقع استفاده از این محصولات به نکات زیر توجه کنید:

  • مصرف آنها را بهآهستگی شروع کنید: بهطورکلی، هنگام استفاده از محصولات حاوی آلفاهیدروکسیاسیدها، همیشه محافظهکار باشید و با مقدار کم در فاصله زمانی متناسب از آنها استفاده کنید.
  • قبل از شروع مصرف تست حساسیت انجام دهید: میتوانید مقدار کمی از محصولات را روی بازو و پس از آن روی پیشانی (که در آن پوست صورت ضخیمتر است) بمالید و نتیجه را مشاهده کنید تا ببینید پوست شما چگونه پاسخخواهدداد.
  • از یک کرم ضدآفتاب روزانه استفاده کنید: مطالعات نشان میدهد که هنگام مصرف آلفاهیدروکسیاسیدها پوست در مقابل تابش اشعه ماوراء بنفش عکسالعمل نشان میدهد.
  • با دکتر خود مشورتکنید: قبل از مصرف از محصولاتی که دارای آلفاهیدروکسیاسید هستند، با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر باردار هستید، مراقب باشید: قبل از اینکه از محصولات دارای آلفاهیدروکسیاسید استفاده کنید، با پزشک متخصص زنان خود صحبت کنید.

پیشنهاد سینره به شما

خوشبختانه امروزه کرم‌های حاوی آلفاهیدروکسی‌اسید مناسبی تولید شده است که از آن جمله می‌توان به کرم آلفاهیدروکسی‌اسید سینره، حاوی 10 درصد آلفاهیدروکسی اسید و کرم ضدلک و روشن‌کننده سینره، حاوی 5/2 درصد آلفاهیدروکسی‌اسید اشاره کرد که می‌توانند به جوانی و شادابی پوست شما کمک کنند.

نتیجه گیری

از دیرباز شادابی و جوانی پوست و پیشگیری از علائم پیری در پوست از جمله خواست بسیاری از زنان و مردان بوده و از محصولات طبیعی و گیاهی بسیاری نیز به همین منظور استفاده میشده است. خوشبختانه با استفاده از فناوریهای جدید، امروزه محصولات آرایشی و بهداشتی مناسبی تولیدشده که با بهره گیری از عناصر طبیعی میتواند به شادابی و جوانی پوست کمک کند.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات