ریزش مو

مدت زمان مطالعه 2,4 دقیقه

به موهای خود در آینه نگاه کنید. اگر اولین چیزی که توجه‌تان را جلب می‌کند، فضای خالی میان تارهای موهای‌تان است. اگر قسمتی از سرتان مو ندارد یا موهایش می‌ریزد. این مطلب برای شما نوشته شده. اینجا همه چیز را درباره ریزش مو می‌خوانید، حتی درمان آن را…!

ریزش مو
ریزش مو و راه های درمان آن

چرا موها می‌ریزند؟

یک: ریزش مو دلایل زیادی دارد که یکی از آن‌ها، ابتلا به بیماری وراثتی به نام «آلوپسی آندروژنیک» است. به زبان ساده‌تر«طاسی با الگوهای زنانه و مردانه»، بیماری رایجی است که متاسفانه بسیاری از برندهای تولید لوازم بهداشتی و مراقبت از پوست و مو نمی‌توانند کاری برایش انجام دهند. اگر درباره این موضوع جستجو کنید به درمان‌های تهاجمی، مانند انواع روش‌های کاشت مو، می‌رسید.

دو: ریزش مو علل دیگری هم دارد. آلوپسی را که کنار بگذاریم، کمبود ریبوفلاوین، بیوتین، فولات و ویتامین B12 ریزش موها را تشدید می‌کند. بارداری و تغییرات هورمونی نیز از دیگر عواملی است که سبب می‌شود، موهای‌تان را از دست بدهید. این مشکلات را هم می‌توان با مشاوره متخصصان و مصرف دارو برطرف کرد.

سه: کم‌کاری تیروئید، کمبود پروتئین و فقر آهن باعث می‌شود موها یکی پس از دیگری مانند برگ خزان بریزند و اگر به داد بدن‌تان نرسید، مجبور می‌شوید، بعدها درمان‌های پیچیده‌‌تری را پشت سر بگذارید.

چهار: فشارهای روحی، اضطراب و استرس‌هایی که در روز تحمل می‌کنید هم باعث ریزش موهای‌تان می‌شود.

پنج: اگر کاهش وزن شدید را تجربه کردید یا قصد دارید وزن‌تان را کاهش دهید حواس‌تان به موها باشد، در این مسیر آن‌ها بسیار آسیب‌پذیرند.

شش: ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی و مصرف داروهای شیمی‌درمانی از دلایل مهم ریزش موهاست. اگر در این مرحله از زندگی هستید برای‌تان آرزوی سلامتی داریم و مطمئنیم با روحیه قوی، قهرمانانه از آن عبور خواهید کرد. اینجا نگران ریزش موها نباشید، پس از آنکه جشن پیروزی‌تان را گرفتید، موها دوباره درمی‌آیند.

هفت: اگر در سه سال اخیر به بیماری کرونا مبتلا شده و پس از بهبودی با ریزش شدید موها رو به رو شدید، باید بگوییم این مشکل به خاطر فشار و استرس فیزیکی ناشی از این بیماری است و با مراجعه به روانشناس یا مصرف داروهای آرامبخش و ضد استرس، بهبود میابد.

هفت: مصرف مواد شیمیایی یا استفاده افراطی وسایل حالت دهنده مو هم خطرناک است. پس پیشنهاد می‌کنیم تنها در زمان‌های ضروری از آن‌ها استفاده کنید.

هشت: در بسیاری از افراد الگویی دیده شده که با افزایش سن، موهای‌شان استحکام و مقاومت خود را از دست می‌دهند. این موضوع به مراقبت از مو در سن پایین بستگی دارد. هر چه در روزگار جوانی بیشتر هوای موهای‌تان را داشته باشید، کمتر به ریزش مو در روزگار میانسالی دچار خواهید شد.

نه: گذشته از موارد ذکر شده، تجمع چربی‌ها و آلودگی‌ها در پوست سر، نازک و شکننده شدن موها، نرسیدن مواد مغذی کافی به ریشه و ساقه و آسیب دیدن بیش از حد آن‌ها بر اثر عوامل خارجی، دلیلی بسیار شایع برای ریزش موهاست. درمان قطعی این گزینه پیش ماست!

برای توقف ریزش مو چه کار کنم؟

برخی از منابع علمی، رژیم‌درمانی و مصرف پروتئین را برای افرادی که موهای آسیب دیده دارند، پیشنهاد می‌کنند. مصرف پروتئین خوراکی تا حدودی می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند. با این حال، محصولی باید وجود داشته باشد تا تار به تار موهای شما را در آغوش بگیرد و از آن‌ها مراقبت کند. این محصول «شامپو تقویتی و ضد ریزش» نام دارد.

شامپوهای ضدریزش مو چه ترکیباتی دارند؟

شامپوهای ضدریزش مو، باید حاوی پروتئین، یا به عبارتی پرو ویتامین‌های ضروری مانند B5 باشند. مؤثرترین آن‌ها دارای عصاره‌های طبیعی و گیاهی برای جلوگیری از ریزش مو، در ترکیبات‌شان هستند. اگر ویتامین E در آن‌ها موجود باشد، یعنی تأثیرگذاری بهتری دارند.

شامپوهای ضد ریزش مخصوص خانم‌ها و آقایان متفاوت‌اند؟

از آنجایی که الگوها و دلایل ریزش مو در خانم‌ها و آقایان متفاوت است، بله، شامپوی ضد ریزش‌شان هم فرق می‌کند. در بعضی از برندها می‌بینیم که این شامپو به صورت مشترک برای زنان و مردان تولید می‌شود. استفاده از آن‌ها آسیب‌رسان نیست اما شاید تأثیری که دنبالش می‌گردید را نداشته باشند. معمولا شامپوهای مختص به آقایان، خاصیت شویندگی بیشتری دارند تا چربی اضافی پوست سر را برطرف کنند. چرا که موهای مردان بیشتر از زنان در معرض آلودگی‌های مختلف قرار دارد. اما تنها استفاده از شامپوهای ضدریزش به عنوان یک درمان قطعی، کافی نیست. در کنار استفاده مداوم از آن‌ها باید مراقبت‌هایی را نیز انجام داد. مراقبت‌هایی که شما تحت عنوان «درمان‌های خانگی ریزش مو» می‌شناسید.

مراقبت‌های خانگی برای جلوگیری و درمان ریزش مو

  1. استفاده از ماسک یا کرم ترمیم کننده‌ی موی مناسب، برای افزایش استحکام و ضخامت موها
  2. ماساژ پوست سر به صورت مرتب. تحقیقات نشان می‌دهد، ماساژ پوست سر جریان خون را بهبود می‌بخشد و باعث افزایش استحکام ریشه‌های مو می‌شود. همچنین با این کار می‌توانید میزان تنش و استرس‌های روزانه را کاهش دهید که در توقف ریزش مو بی‌تأثیر نیست.
  3. می‌توانید در کنار استفاده از شامپوی ضد ریزش، چند مرتبه در هفته، ژل آلوئه‌ورای طبیعی را روی موهایتان بمالید. این کار پوست سر را شاداب می‌کند و فولیکول‌های مو که ممکن است توسط چربیِ اضافی مسدود شده باشند را باز می‌کند.
  4. قبل از حمام و شستشوی موها می‌توانید ساقه‌ها را به روغن نارگیل آغشته کنید و 45 دقیقه تا یک ساعتِ بعد، موها را بشویید. اگر ساقه‌های مو به شدت آسیب دیده و مستعد ریزش باشند، روغن نارگیل به شما کمک می‌کند.
  5. قرص امگا 3 مصرف کنید. این اسید چرب بدن را تقویت می‌کند و یکی از تأثیرات آن جلوگیری از ریزش موهاست.
  6. اگر می‌توانید بوی پیاز را تحمل کنید، بهتر است در هفته 2 الی 3 بار به مدت 15 دقیقه موهای‌تان را به آب پیاز آغشته کنید. سپس با شامپوی ضدریزش بشویید.
  7. روغن رزماری را روی پوست سر ماساژ دهید. یادتان باشد این روغن را نمی‌توان به صورت خالص، استفاده کرد و باید با روغن حامل، مانند آرگان یا جوجوبا مخلوط شود.
  8. اگر روغن شمعدانی پیدا کردید، حتما از آن استفاده کنید. این روغن موها را تقویت و آبرسانی می‌کند.
  9. آب لیموی تازه بگیرید و 15 دقیقه قبل از استفاده از شامپو ضدریزش، موها را در آن بخیسانید. این کار به رشد مجدد آن‌ها کمک می‌کند.
ریزش مو
مراقبت های خانگی برای جلوگیری از ریزش مو

چه زمانی برای درمان ریزش مو، پزشک وارد عمل می‌شود؟

بیشتر افراد روزانه 50 تا 100 عدد از تار موهایشان را از دست می‌دهند. این عدد، ممکن است زیاد به نظر برسد، اما در مقایسه با 100000 فولیکول مویی که روی سر خود دارید، ناچیز است. اگر موارد گفته شده را رعایت کردید و متوجه شدید که بیشتر از این مقدار، ​​موهای خود را از دست می‌دهید، همچنین ریزش مویتان با علائم دیگری مانند خستگی، اضطراب، خارش، التهاب پوست سر و تغییرات خلقی همراه است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان‌های تخصصی ریزش مو

پس از مراجعه به پزشک شما با جهانی پر تنوع برای درمان ریزش موهای‌تان آشنا می‌شوید. یکی از پرطرفدارترین روش‌های تهاجمی، مزوتراپی مو است. در این شیوه، موهایی که بر اثر عوامل ژنتیکی یا محیطی به سختی آسیب دیدند، ترمیم می‌شوند. روش دیگر کاشت مو است که اغلب افراد، کم و بیش با آن آشنا هستند، انتقال پیاز مو از بخشی از پوست سر، به بخشی دیگر، ساز و کار این روش تهاجمی به شمار می‌رود.

درمان ریزش مو با مکمل‌های تقویتی

در مواردی به جز طاسی با الگوی زنانه و مردانه، در بدو ورودتان به مطب یک متخصص پوست و مو برای درمان ریزش مو، هیچکدام از روش‌های تهاجمی بالا پیشنهاد نمی‌شود. پزشک با بررسی آزمایش‌ها و کمبودهای موجود در بدن شما داروها و مکمل‌های غذایی را تجویز خواهد کرد. مکمل‌هایی که حاوی مواد معدنی چون زینک، سیستئین B6، گروه ویتامین‌های B و بیوتین که همگی نیاز بدن شما به مواد معدنی و ویتامین‌های محرک رشد مو را تأمین می‌کنند.

درمان ریزش مو با داروهای موضعی

پس از مصرف مکمل‌ها اگر پاسخ مناسب را دریافت نکردید، پزشک روش درمانی دیگری را به شما معرفی می‌کند و آن چیزی نیست جز، مصرف داروهای موضعی. در این مرحله محلول‌ها، لوسیون‌های موضعی و داروهای تزریقی از جمله داروهایی هستند که برای‌تان تجویز خواهد شد. هر کدام از آن‌ها روش مصرف متفاوتی دارند که پزشک پس از تجویزشان، شما را راهنمایی خواهد کرد. پس از عبور از این قسمت، لیستی متشکل از بایدها و نبایدهایی که در برنامه غذایی‌تان می‌بایست بگنجانید، در اختیارتان قرار می‌گیرد.

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از ریزش مو

تبعیت از یک رژیم غذایی سالم در کنار استفاده از تمام روش‌های جلوگیری از ریزش مو، کمک می‌کند تا زودتر به نتیجه برسید. پیشنهاد می‌کنیم در برنامه غذایی هفتگی‌تان:

  1. انواع ماهی‌ها، به خصوص سالمون و قزل آلا را بگنجانید.
  2. از روغن بذر کتان، دانه کتان، دانه چیا و کانولا استفاده کنید.
  3. گردو و دانه‌های سویا بخورید.
  4. کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل را فراموش نکنید.

کدام میوه‌ها به کاهش ریزش مو کمک می‌کند؟

میوه‌های غنی از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها دشمن ریزش مو هستند. میوه‌هایی مانند انواع توت‌ها، گیلاس و زردآلو.

بهترین راه برای جلوگیری از ریزش مو

تا اینجا می‌توانیم نتیجه بگیریم که بهترین و ساده‌ترین راه برای جلوگیری و درمان ریزش مو، استفاده از شامپوهای تقویتی مناسب است. در سطرهای بعدی شما را با نمونه‌هایی از شامپوهای پر طرفدار ضدریزش آشنا می‌کنیم:

ریزش مو
بهترین راه برای جلوگیری از ریزش مو

بهترین شامپوهای ضدریزش مو

  1. شامپو تقویت کننده و ضد ریزش مو هگور: این محصول ساخت کشور فرانسه است. استحکام موها را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود موها کمتر بریزند. همچنین محرک رشد موهایی است که بر اثر مسائل ارثی و هورمونی ریختند.
  2. شامپو ضد ریزش مو ویرا استتیک: این محصول در استرالیا ساخته می‌شود و موها را تقویت و چربی پوست را کاهش می‌دهد اما زیاد در دسترس نیست!
  3. شامپو ضد ریزش کاندید: این شامپو با داشتن کافئین، عصاره‌های رزماری و جینکوبیلوبا از ریزش موها جلوگیری می‌کند. بیشتر برای پیشگیری استفاده می‌شود تا درمان!
  4. شامپو کافئین سریتا: این محصول ترکیبات مؤثری برای تقویت ریشه موها دارد، البته مقدار آن تا حدودی به صرفه نیست. یعنی پس از چند مرتبه استفاده تمام می‌شود و شما باید خیلی زود، دوباره به خرید بروید.
  5. شامپو ضد ریزش سینره: شامپوی ضدریزش موی سینره دارای روی و سابال جهت جلوگیری از ریزش مو، پرو ویتامین B5 به منظور حفظ رطوبت و افزایش مقاومت مو، عصاره جینکوبیلوبا جهت تقویت گردش خون پوست سر، ویتامین E با اثر حفاظتی در برابر رادیکال‌های آزاد و دیگر عناصر، برای تحریک رشد موهای جدید هستند. در نوعی از این شامپو که مخصوص آقایان است، عصاره Neem و ترکیبات روی، جهت کاهش چربی پوست سر هم وجود دارد. اندازه بطری 250 میلی‌لیتر است و در پاییز 1401 به قیمت 60 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. مصرف کنندگان می‌گویند این شامپوها در مدت کوتاه تأثیر فوق العاده‌ای دارند.

خلاصه، اگر ریزش موها برای‌تان مهم است، باید بدانید اینجا هم پیشگیری بیشتر از درمان جواب می‌دهد. مؤثرترین و ساده‌ترین راه پیشگیری هم استفاده از شامپوی ضدریزش است. گرچه که این محصولات اگر خوب باشند، خاصیت درمانی هم دارند، اما بهتر است شما بیشتر به عنوان یک محصول پیشگیری کننده، به آن نگاه کنید.

آیا سینره محصول دیگری برای جلوگیری از ریزش مو دارد؟

سینره برای برطرف کردن هر چه بهتر مشکل ریزش موی همراهانش، محصولات دیگری مانند لوسیون‌های گیاهی تقویت مو (مخصوص خانم‌ها و آقایان) را وارد بازار کرده است. هر کدام از این محصولات با اثربخشی بالا، اندازه و قیمت مناسب به راحتی در دسترس هستند و می‌توانید در کنار شامپوی ضدریزش مو از آن استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید اینجا را بخوانید.

در نهایت می‌توان گفت شامپو ضد ریزش محصولی است که استفاده از آن، قبل یا حتی بعد از ریزش موها، الزامی است. اثربخشی این شامپوها در گرو استفاده مداوم از آن‌هاست. پیشنهاد می‌کنیم پس از حداقل یک ماه استفاده از این محصول، میزان ریزش موهای‌تان را کنترل کنید. در صورت عدم کاهش ریزش مو، نیازمند دریافت مشاوره از پزشکان متخصص هستید. در این صورت حتما مصرف دارو یا بهره‌مندی از یک روش دیگر در کنار استفاده از شامپو ضد ریزش جواب می‌دهد.

منبع: کلینیک مراقبت از موی Mayo Clinic در آریزونا، منچستر و فلوریدا

ریزش مو
شامپوهای ضد ریزش موی سینره

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات