درمان سیاهی دور چشم

مدت زمان مطالعه 1 دقیقه

درمان سیاهی دور چشم

دراکثر افراد حلقه­ های سیاه دور چشم مانند قابی تیره بر دریچه نگاه، سایه می­ اندازد. سیاهی­ های دور چشم امری شایع در میان خانم ها و آقایان است. گاهی تیرگی دور چشم درکودکان هم دیده می شود. سیاهی دور چشم در اغلب موارد بیماری محسوب نمی شود اما در زیبایی افراد تاثیرگذار است. پس قبل از هر اقدامی برای درمان، آگاهی از علت ایجاد این پدیده می تواند مهم­ترین قدم در جهت بهبود باشد.

دلایل سیاهی دور چشم:

عوامل ژنتیکی: تعداد زیاد رگ­های خونی و نازکی پوست دور چشم، از عوامل سیاهی دور چشم محسوب می شود. طبق مطالعات به دست آمده؛ تیرگی دور چشم در این افراد ارثی است. حتی رسوب ملانین در زیر چشم هم می تواند ارثی باشد. پس با نگاه کردن به چشمان والدین خود می­توان دلیل سیاهی دور چشم را پیدا کرد.

سن: پیری طبیعی پوست یکی از دلایل سیاهی دور چشم است. با افزایش سن، چربی و کلاژن زیر پوست کاهش می یابد. در این شرایط؛ رگ های خونی بیشتر نمایان می شوند. به همین دلیل از سن بیست و پنج سالگی استفاده از کرم دور چشم پیشنهاد می شود.

به همین منظور برند سینره، در سبد محصولات خود دو نوع کرم دور چشم برای رفع و درمان تیرگی ها دارد. کرم دور چشم سینره حاوی آنتی اکسیدان های قوی و عصاره فائکس است. مواد موثر موجود در این کرم با بهبود گردش خون مویرگی سبب رفع سیاهی دور چشم می شود.

نور خورشید: پوست زیر چشم، بسیار حساس و نازک است. ملانین ها یا همان رنگدانه های پوست هم با تابش نور خورشید تغییر رنگ می دهند. در این مواقع هاله ای تیره دور چشم به وجود می آید.

کم خونی: کاهش سطح هموگلوبین و اکسیژن موجود در مویرگ های خونی زیر چشم، باعث تیرگی پوست دور چشم می شود. کم خونی که گاهی با کمبود آهن همراه است، گودی زیر چشم را به دنبال دارد. در این مواقع خانم ها به سراغ کیف آرایشی خود می روند. چوب جادویی خانم ها همان کانسیلر است که به طور موقت سیاهی های دور چشم را می پوشاند.

مشکلات کبدی: یکی از مهم ترین ارگان های بدن کبد است. به زحمت افتادن زیاد کبد در سم زدایی بدن تاثیر خود را بر پوست و حلقه دور چشم می گذارد. به همین منظور گفته می شود، کبد را تمیز کنید تا سیاهی دور چشمتان رفع شود. در یونان باستان از فلاونوئید گیاه ماریتیغال یا خارمریم در بهبود ناراحتی های کبد و صفرا استفاده می شده است.

خیره شدن به تلویزیون و گوشی: یکی از پیامدهای خیره شدن به گوشی یا تلویزیون، سیاهی دور چشم است. در این شرایط چشم تحت فشار قرار دارد. این فشار باعث بزرگ شدن رگ های خونی زیر چشم می شود. در نتیجه پوست اطراف چشم تیره دیده می شود.

هایپرپیگمنتیشن: رسوب زیاد ملانین یا همان رنگدانه های پوستی دور چشم، سیاهی زیر چشم را ایجاد می کند. دلایل متفاوتی مثل استفاده از بعضی داروها، ملاسما و … تیرگی دور چشم را تشدید می کند.

نارسایی کلیه: گاهی سیاهی دور چشم مستقیما با مشکلات کلیوی ارتباط دارد. نارسایی کلیه و عدم دفع سموم بدن، سیاهی دور چشم را تشدید می کند.

اختلال در دوران قاعدگی: اختلال در دوران قاعدگی برای خانم ها با خونریزی و کمبود آهن همراه است. در این شرایط سیاهی و گودی زیر چشم بیشتر به چشم می آید.

تیروئید: پرکاری تیروئید و مصرف داروهای مرتبط با آن، سیاهی دور چشم را تشدید می کند.

رژیم غذایی نامناسب: یکی از دلایل اصلی تیرگی دور چشم، رژیم غذایی نامناسب است. کمبود مواد مغذی و برخی ویتامین ها سبب ایجاد حلقه سیاه دور چشم می شود.

سیگار کشیدن: تنگ شدن رگ ها و مشکلات عروقی سبب کاهش گردش خون می شود. در نتیجه، در این افراد سیاهی دور چشم ظاهر می شود.

درمان خانگی برای رفع سیاهی دور چشم:

چای کیسه ای: یکی از روش های محبوب برای رفع سیاهی دور چشم استفاده از چای کیسه ای سیاه و چای سبز است. این نوع از چای ها حاوی پلی فنول، کافئین و مواد معدنی خاص هستند. این مواد سبب می شود تا با منقبض شدن رگ های خونی زیر چشم، سیاهی اطراف چشم بهبود یابد. برای تهیه چای کمپرس سرد، ابتدا آن را در آب جوش قرار دهید. مایع اضافی درون کیسه را خارج کنید. اجازه دهید آن ها 10 تا 15 دقیقه در یخچال خنک شوند. پس از آن، چای کیسه ای را 15 تا 30 دقیقه روی چشمان بسته نگه دارید.

ماساژ دور چشم: ماساژ دور چشم به دلیل حساس بودن پوست دور چشم باید به آرامی انجام شود. هر نوع کشش یا فشار بیش از حد باعث پاره شدن مویرگ های ظریف دور چشم می شود. ماساژ ملایم می تواند باعث تقویت خون رسانی و تحریک کلاژن سازی شود.

خیار: خیار خاصیت خنک کنندگی دارد و باعث روشن شدن پوست دور چشم می شود. دوبار در روز خیار سالمی را خرد کنید. سپس آن را به مدت نیم ساعت در یخچال بگذارید تا خنک شود. برش ها را به مدت بیست دقیقه روی چشم ها قرار دهید.

گل همیشه بهار: گل همیشه بهار علاوه بر اینکه باعث کاهش سیاهی و پف دور چشم میشود خاصیت ضدالتهابی هم دارد. دمنوشی از گلبرگ های آن تهیه کنید. پس از خنک شدن آن را با پد پنبه روی پوست تمیز دور چشم به مدت پنج دقیقه قرار دهید. این کار را چند بار در روز انجام دهید. خاصیت درمانی این گل، سبب شده تا در کرم دور چشم هم به عنوان گیاهی موثر استفاده شود.

گلاب: گلاب همان معجون بهشتی است. به دلیل آنتی اکسیدان بالایی که دارد معجزه ای برای رفع سیاهی دور چشم است. پنبه را آغشته به گلاب کنید و مدتی روی پوست دور چشم قرار دهید.

شیر سرد: لبنیاتی مانند شیر منبع سرشاری از ویتامین A است. ویتامین A حاوی رتینوئیدهای لازم برای روشن شدن و جوان نشان دادن پوست است. به همین منظور، یک پد پاک کننده را در یک کاسه شیر خیس کنید. پد آغشته به شیر را به مدت 10 دقیقه روی چشم خود بگذارید. سپس با آب گرم صورت خود را بشویید.

روغن درمانی:

روغن ویتامین E: یکی از بهترین راه های درمان سیاهی دور چشم استفاده از روغن ویتامین E است. این آنتی اکسیدان محلول در چربی، با تغذیه پوست اطراف چشم تاثیر به سزایی در درمان تیرگی دور چشم دارد.

روغن نارگیل: روغن نارگیل، خاصیت آنتی اکسیدان بالایی دارد. به همین منظور این روغن یکی از گزینه های درمان تیرگی دور چشم شناخته می شود.

بابونه: گیاه بابونه طبیعت آرامش بخش و روشن کننده دارد. به همین دلیل بر سیاهی دور چشم تاثیرگذاراست. این گیاه به دلیل مغذی بودن، از چین و چروک دور چشم هم جلوگیری می کند.

میخک: هرجا که صحبت سر زیبایی است، گیاه میخک حرفی برای گفتن دارد. این گیاه با تقویت سیستم گردش خون و خاصیت ضدالتهابی خود گزینه ای عالی برای رفع سیاهی دور چشم است.

اسطوخودوس: گیاه اسطوخودوس به دلیل خواص آنتی اکسیدان بالا، بر سیستم گردش خون مویرگی اثر می گذارد. این گیاه با حفظ رطوبت دور چشم سبب جوانسازی پوست می شود. برای استفاده از آن کافی است این روغن را با دو قطره از روغن میخک مخلوط کنید. مخلوط این دو روغن را به آرامی با انگشتان خود به اطراف چشم بزنید. اجازه دهید تا جذب پوست شود و در نهایت صبح صورت خود را بشویید.

راهکار های تکمیلی برای بهبود سیاهی دور چشم:

  • در اغلب موارد می توان ریشه بیماری ها را در کم خوابی و کمبود آب بدن مشاهده کرد. به توصیه متخصصان؛ هشت ساعت خواب مفید در شبانه روز و نوشیدن هشت لیوان آب کافی است.
  • پیش از خواب آرایش چشمان خود را پاک کنید.
  • صورت خود را با آب گرم بشویید (نه آب داغ).
  • از مصرف دخانیات پرهیز کنید.

راه های طب مدرن به روش های جراحی و تزریق:

درمان با لیزر: افزایش سن و ازبین رفتن ساختار الاستین زیر پوست، سبب پف و سیاهی دور چشم می شود. در این مواقع لیزر بهترین راه برای رفع تیرگی ها است. پرتوهای نوری به کار رفته در لیزر از نوع مادون قرمز و یا ماوراء بنفش است. پرتوها به عمق لایه های زیرین پوست نفوذ می کنند و با اصلاح رنگدانه ها، تیرگی دورچشم را بهبود می بخشند.

امواج RF: از این امواج برای لیفت پوست صورت انجام می شود. تابش امواج رادیویی سطح پوست را گرم می کند. با گرم شدن سطح پوست، میزان کلاژن افزایش می یابد. رفع سیاهی دور چشم در چند جلسه بعد ازلیزر حاصل می شود.

کربوکسی تراپی: کربوکسی تراپی نوعی مزوتراپی پوست است. این روش یکی از روش های ساده جوانسازی پوست محسوب میشود. از این روش جهت درمان سلولیت و سیاهی های زیر چشم استفاده می شود. در کربوکسی تراپی از گازدی اکسید کربنی که به طور طبیعی در بدن تولید می شود استفاده می کنند. این روشی سریع، به مدت 10 تا 15 است. دراین روش گاز دی اکسید کربن از طریقسوزنی بسیار ظریف توسط پزشک به زیر پوست تزریق می شود. در کربوکسی تراپی با افزایش جریان خون در زیر پلک، به کاهش حلقه های تیره زیر چشم کمک می کند.

تزریق چربی: افزایش سن و کاهش چربی اطراف چشم، سبب ایجاد تیرگی دور چشم می شود. جراح ابتدا مقداری ازچربی قسمت شکم و یا ران را خارج می کند. آن چربی را به قسمت زیر چشم دقیقا روی استخوان بالای گونه تزریق می کند. در این زمان با ماساژ، چربی را به صورت یکنواخت زیر پوست پخش می کنند.

آگاهی از دلایل ایجاد سیاهی دور چشم می تواند در انتخاب نوع درمان مناسب موثر باشد. مراقبت از پوست در دو مرحله پیشگیری و درمان تقسیم می شود. استفاده از کرم دور چشم مناسب و رعایت نکات اصولی لازمه یک زندگی سالم است. استفاده از کرم دورچشم و در کنارش راه های درمان خانگی تاثیر به سزایی بر زیبایی افراد دارد. در نهایت با تشخیص پزشک می توان از روش های جراحی و تزریق استفاده کرد.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات