8 نکته که هنگام شستشوی صورت نباید انجام دهید

مدت زمان مطالعه 0,1 دقیقه

شستشوی صورت

شستشوی صورت در یک دید کلی، کار ساده ای است که هرکسی به خوبی آن را انجام می دهد. اما اگر کمی عمیق تر نگاه کنیم و مشکلات پوستی را ریشه یابی کنیم متوجه می شویم که شستشوی صورت، نکاتی دارد که باید رعایت شود.

شستشوی صورت امر مهمی است که اگر به طور صحیحی انجام شود به سلامت پوست و مواردی از جمله جلوگیری از ایجاد آکنه، درخشندگی پوست، متعادل سازی چربی پوست، جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست و … کمک می کند.

۸ نکته که هنگام شستشوی صورت نباید انجام داد

۸ نکته که هنگام شستشوی صورت نباید انجام داد

1. استفاده از شوینده نامناسب، بزرگترین اشتباه

شوینده های صورت، نقشی اساسی در پاک کردن پوست از آلودگی و آرایش باقی مانده روی پوست دارند. لازم به ذکر است که مواد آرایشی دارای ترکیبات رنگ، مواد معدنی، فلزات و … هستند که ممکن است با یک شستشوی ساده از بین نروند بنابراین متخصصین توصیه می کنند برای پاک کردن عمیق پوست از مواد آرایشی، ابتدا آرایش با پاک کننده آرایشی نظیر میسلارواتر پاک شود سپس به شستشوی صورت بپردازیم.

یکی از اشتباهاتی که در شستشوی صورت وجود دارد، انتخاب شوینده نامناسب با نوع پوست است. به عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که پوست خشکی دارد و به اشتباه، شوینده مخصوص پوست چرب را انتخاب کرده است. از آن جایی که شوینده های مخصوص پوست چرب، فاقد چربی هستند باعث از بین بردن بیشتر چربی پوست می شوند و همین موجب خشک تر شدن پوست و مشکلات پوستی می شود. به همین دلیل است که انتخاب شوینده مناسب را می توان نکته طلایی در داشتن پوستی شاداب و سالم دانست و در مقابل انتخاب نامناسب شوینده، ممکن است عوارض و مشکلات پوستی را به دنبال داشته باشد.

یک شوینده مناسب شوینده ای است که می تواند آلودگی ها، آرایش باقی مانده و سلول های مرده پوست را از بین ببرد و در عین حال نیز به سلامت و زیبایی پوست کمک کند. هم چنین شوینده ای برای پوست مناسب است که چربی طبیعی پوست را حفظ کند. اگر شوینده انتخابی بیش از حد ملایم باشد، نمی تواند آلودگی های پوست را تمیز کند و اگر شوینده بیش از حد خشن باشد باعث خشک شدن پوست می شود بنابراین پیشنهاد می کنیم با بررسی شوینده های مخصوص نوع پوست خود و هم چنین مشاوره با متخصص پوست، بهترین شوینده را انتخاب و استفاده کنید.

2. استفاده از شوینده بدن برای شستشوی صورت

ساختار پوست بدن تفاوت زیادی با پوست صورت دارد و به همین خاطر استفاده از شامپو بدن (یا هر شوینده ای که برای پوست بدن استفاده می کنید) برای شستشوی صورت، آسیب هایی را به پوست صورت وارد می کند. بنابراین هرگز از یک شوینده برای بدن و صورت استفاده نکنید.

3. نادیده گرفتن حساسیت های پوستی، جنگ با پوست خود

انتخاب شوینده مناسب که در مورد قبل بررسی کردیم اولین گام برای داشتن پوستی سالم است. اما ممکن است شما شوینده متناسب با نوع پوست خود را انتخاب کرده باشید اما دچار حساسیت های محدودی شوید. این یک هشدار است!

این تصور که شوینده انتخابی تان، مختص نوع پوست شما است پس حساسیت ایجاد شده اهمیتی ندارد، یک تصور غلط است. سیستم بدنی هر فرد انحصاری است و ممکن است در تماس با ماده ای واکنشی نشان دهد بنابراین این حساسیت ها را جدی بگیرید و بنا را بر عملکرد خوب و بالای شوینده نگذارید.

اگر پوست صورتتان پس از استفاده از شوینده ای دچار قرمزی، خشکی بیش از حد، پوسته پوسته شدن و … شد، بهتر است سریعاً استفاده از شوینده (یا هر محصول پاک کننده ای که این عارضه را ایجاد می کند) را متوقف کنید و به دنبال جایگزین بهتری برای آن باشید. پیشنهاد بهتر این است که با پزشک متخصص پوست مشورت کنید تا علت عارضه ایجاد شده را بیابید و جایگزین را با مشورت پزشک انتخاب کنید.

4. شستشوی صورت خود را با شستن دست ها آغاز کنید

همه ما در طول روز با اجسام مختلفی از قبیل کیبورد، گوشی تلفن همراه، دستگیره در و … در تماس هستیم و ارتباط دست با این اجسام، ممکن است آلودگی های مختلفی را روی دست باقی بگذارد و اگر دست ها را قبل از شستشوی صورت، شستشو ندهیم ممکن است این آلودگی ها به صورت منتقل شوند و زمینه ایجاد آکنه فراهم شود. بنابراین پیشنهاد می کنیم قبل از شستشوی صورت، به مدت ۲۰ ثانیه دست ها را با آب و صابون شستشو دهید.

5. دمای نامناسب آب

ساختار پوست به گونه ای است که دارای منافذ بسیاری است و با استفاده از این منافذ، اصطلاحاً تنفس می کند و مواد مغذی را جذب می کند. مواد زائدی مثل عرق از راه این منافذ به سطح پوست می رسند و در عین حال همین منافذ می توانند راهی برای ورود آلودگی ها به پوست باشند. بنابراین در عین حال که وجود این منافذ برای پوست ضروری است، می تواند موجب بروز مشکلاتی نیز شود.

منافذ پوست در دو حالت مشکل ساز می شوند

  1. منافذ بیش از حد باز باشند
  2. منافذ بسته (مسدود) شوند

منافذ باز پوست باعث جذب آلودگی ها به پوست می شوند و در مقابل اگر منافذ پوست بسته باشند نیز مشکلاتی از قبیل جوش ها را به بار می آورند.

بنابراین متخصصین پوستی همواره پیشنهاد می کنند منافذ پوست در حد ایده آلی (بین بسته و خیلی باز) قرار داشته باشند تا پوست به راحتی بتواند تنفس کند و مواد زائد بدن مثل عرق نیز از بدن خارج گردد.

استفاده از آب خیلی سرد باعث بسته شدن منافذ پوست می شود و در مقابل استفاده از آب داغ نیز منافذ پوست را بیش از حد باز می کند. به همین دلیل بهتر است از آب ولرم برای شستشوی پوست استفاده شود.

6. عدم تعادل در ماساژ صورت

برخی افراد بر این تصورند که اگر مدت بیشتری صورت خود را با شوینده ماساژ دهند به از بین بردن آلودگی ها کمک بیشتری می کنند. این تصور غلطی است و برای ماساژ صورت، زمانی بین 20 تا 30 ثانیه کافی است.

ماساژ بیش از حد پوست صورت ممکن است منجر به تحریک پوست (با نشانه هایی از جمله قرمزی یا خارش پوستی) شود. هم چنین ماساژ زیاد صورت باعث از بین رفتن بیش از حد چربی های پوست می شود که عوارضی مثل خشکی پوست را به دنبال دارد.

از طرفی نمی توان فواید ماساژ صورت را نادیده گرفت و بدون ماساژ دادن صحیح صورت شستشو را انجام داد. به عبارتی رعایت تعادل در ماساژ دادن (۲۰ تا ۳۰ ثانیه ماساژ حد متعادل است) می تواند به سلامت و زیبایی پوست کمک کند.

7. شستشو به دفعات زیاد در روز

برای تعداد دفعاتی که باید پوست را در روز شستشو داد، نمی توان عدد دقیقی را عنوان کرد. حتی شاید برای یک فرد در یک روز حداقل دوبار شستشوی صورت توصیه شود و در روز دیگر حداکثر یکبار توصیه گردد.

تعداد دفعات شستشوی صورت به عواملی بستگی دارد که عبارتند از:

  • نوع پوست (خشک، چرب و …)
  • استفاده یا عدم استفاده از آرایش
  • سبک زندگی

افرادی با پوست چرب دفعات بیشتری در روز نیاز به شستشوی صورت دارند و در مقابل افرادی که پوست خشک دارند نباید دفعات زیادی به شستشوی صورت بپردازند. همچنین افرادی که آرایش دارند باید تعداد دفعات بیشتری صورت خود را شستشو دهند.

سبک زندگی نیز در تعداد دفعات شستشوی صورت تاثیرگذار است. به عنوان مثال فردی که از ابتدای روز تا انتهای روز در محل کار خود به سر می برد شاید شرایط مناسبی برای شستشوی صورت نداشته باشد. مخصوصا برای خانم هایی که آرایش می کنند این موضوع سخت تر است که بتوانند در ساعت های کاری خود صورت خود را شستشو دهند.

پیشنهاد ما به شما برای داشتن پوستی زیبا و شاداب این است که دست کم در آخر روز و قبل از رفتن به رختخواب حتما صورت خود را شستشو دهید و صبح ها نیز شستشوی صورت را انجام دهید. دلیل شستشوی صورت در صبح ها این است که در شب و هنگامی که خواب هستید، صورت شما با بالش برخورد می کند و از طرفی چربی موها و هم چنین ممکن است بزاق دهان نیز با بالش برخورد داشته باشد و از این رو میکروب ها به پوست صورت شما منتقل شوند. از دیگر دلایل شستشوی صورت در صبح این است که محصولات مراقبت پوست که در شب به پوست خود می زنید را پاک کنید.

8. استفاده از حوله برای خشک کردن صورت

پس از شستشوی صورت باید از روشی برای خشک کردن صورت استفاده نمود که شایع ترین روش استفاده از حوله یا دستمال است.

استفاده از حوله برای خشک کردن صورت، در صورتی مضر خواهد بود که حوله یکی از دو ویژگی زیر را داشته باشد:

  • حوله تمیز نباشد

اگر حوله را پس از اینکه صورت یا دست را خسک می کنید در مکانی تاریک یا مرطوب قرار دهید، زمینه مناسبی را برای رشد باکتری ها و قارچ ها فراهم آورده اید و در استفاده های بعدی از این حوله، قارچ و باکتری به پوست شما منتقل خواهد شد. ایده آل ترین حالت استفاده از حوله این است که پس از استفاده آن را با استفاده از حرارت خشک نمائیم و یا در محلی روشن یا در معرض نور خورشید قرار دهیم.

  • حوله زبر نباشد

حوله زبر به سلول های پوست آسیب می زند و بهتر است از حوله های نرم استفاده شود و برای خشک کردن صورت حوله روی صورت کشیده نشود و برای استفاده از حوله از روش ضربه زدن بهره گرفت.

نکاتی تکمیلی در مورد پاک کردن صورت

نکاتی تکمیلی در مورد پاک کردن صورت

پاک کردن صورت از آلودگی، آرایش و سلول های مرده پوست، پروسه ای چند مرحله ای است که شستشوی صورت یکی از مراحل آن می باشد. برای داشتن پوستی زیبا و درخشان پیشنهاد می کنیم موارد زیر را نیز رعایت نمائید:

  • بیش از حد از لایه بردارها استفاده نکنید.
  • بعد از شستشوی صورت، استفاده از مرطوب کننده را فراموش نکنید.
  • از حوله شخصی خود استفاده کنید.
  • از صابون برای شستشوی صورت استفاده نکنید.
  • دستمال پاک کننده آرایش یا همان دستمال مرطوب هیچگاه جایگزینی برای شستشوی صورت نخواهد بود.
  • قبل از شستشوی صورت، از پاک کننده آرایش استفاده کنید.
  • حوله خود را به موقع بشویید.
  • پس از ورزش حتما صورت خود را شستشو دهید.
  • پس از گذاشتن ماسک ها، صورت خود را شستشو دهید.
  • پس از شستشوی صورت، استفاده از تونر را فراموش نکنید.
  • استفاده از لیف، برس های شستشوی صورت و … را محدود کنید، زیرا استفاده زیاد از این وسایل منجر به مسدود شدن منافذ پوست می شود.
  • دلیل جوش صورت خود را بیابید و آن را درمان کنید.

امیدواریم از مطالعه مقاله 8 نکته که هنگام شستشوی صورت نباید انجام دهید استفاده لازم را برده باشید و بتوانید در مراقبت از پوست خود از اطلاعات آن استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات