سرم‌های پوستی

مدت زمان مطالعه 12,8 دقیقه

اولین و مهم‌ترین موضوعی که درباره سرم‌ها وجود دارد، این است که آیا این محصولات برای پوست ما لازم هستند یا متخصصان و شرکت‌های تولید لوازم آرایشی و بهداشتی قصد دارند آن‌ها را به روتین پوستی‌مان اضافه کنند؟ پاسخ این است که استفاده از این محصولات بستگی به سلیقه و نیاز پوست شما دارد. از آنجایی که وظیفه ما آگاهی‌رسانی است تا شما تجربه بهتری از خرید اقلام مراقبت از پوست داشته باشید، باید بگوییم که سرم‌ها نسبت به سایر مواد بهداشتی، در سطح بالاتری می‌توانند از پوست شما مراقبت کنند. اگر قصد دارید پوست خود را در طی زمان جوان و شاداب نگه دارید، یک سرم مناسب و سازگار با پوست‌ می‌تواند انتخاب خوبی باشد. این محصولات اغلب برای حل مشکلات پوستی انتخاب می‌شوند. برای مثال زمانی که با خشکی افراطی و بیمارگونه مواجه می‌شوید، قصد درمان خطوط سطحی و عمیق را دارید یا از لکه‌های تیره و روشن روی صورت‌تان خسته شدید، برای اینکه زودتر و بهتر نتیجه بگیرید به انواع سرم‌ها نیاز دارید.

یک حقیقت انکار ناپذیر دیگر نیز درباره سرم‌ها وجود دارد و آن راز حفظ جوانی و شادابی پوست است. صرف نظر از نوع پوست، یک سرم آبرسان خوب می‌تواند به تغذیه، حجیم و درخشندگی گسترده‌ترین اندام بدن، کمک کند. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه بتوانید همه چیز درباره سرم‌ها را بیاموزید، یا دست کم بدانید از این محصولات باید چه توقعی داشته باشید، این مقاله را مطالعه کنید.

سرم پوستی دقیقا چیست؟

فهرست مطالب

سرم‌ها محصولاتی سبک، با حالتی ژله‌ای و غلیظ هستند. تعدادی از آن‌ها با نفوذ به لایه سطحی پوست به رفع چین و چروک‌ها کمک می‌کنند. برخی دیگر به لایه‌های عمیق‌تر رفته و جای جوش و لک‌های پوستی را از بین می‌برند. این در حالی است که تعدادی از آن‌ها نیز، بسته به فرمولاسیون‌شان، رنگ پوست را اصلاح و روشن می‌کنند و حکم لایه‌بردار را دارد. اینکه شما چه سرمی را برای پوست‌تان انتخاب کنید، دقیقا بستگی به هدف‌تان دارد.

سرم آبرسان
سرم‌های پوستی چه محصولاتی هستند؟

ترکیبات موجود در سرم‌ها

آنتی‌اکسیدان‌ها، مهم‌ترین عناصر تشکیل دهنده سرم‌ها هستند. آن‌ها با رادیکال‌های آزاد موجود در محیط مبارزه کرده و از آسیب‌رسانی بیش از حد به سلول‌های پوست جلوگیری می‌کنند. همچنین روند پیری پوست را به تأخیر انداخته و خاصیت ارتجاعی آن را بهبود می‌بخشند. حضور این ماده در سرم‌ها، آن‌ها را به محصولاتی تسکین دهنده و التیام‌بخش تبدیل کرده است. در کنار آنتی اکسیدان‌ها در سرم‌های خوب و مرغوب حتما، هیالورونیک اسید، به عنوان آبرسان و محرک ساخت کلاژن، ویتامین E، نیاسین آمید، به منظور بهبود حالت کشسانی پوست و گلیکولیک اسید، که حکم یک لایه‌بردار ملایم را دارد، وجود دارد.

دلایل قانع کننده برای استفاده از سرم‌ها

با خواندن این چند خط، هیچکس از شما توقع ندارد، به اولین فروشگاه لوازم بهداشتی و آرایشی مراجعه کرده و سرم‌های پوست را خریداری کنید. در این قسمت، قرار است پنج دلیل قانع کننده برای استفاده از سرم‌ها را با شما در میان بگذاریم:

  1. سرم‌ها بافت سبک و نرمی نسبت به انواع لوسیون‌ها و مرطوب کننده‌ها دارند و برای رساندن مواد مغذی به طور مستقیم به پوست طراحی شدند.
  2. تقریبا برای هر نوع پوستی سرم وجود دارد. هنگام خرید آن‌ها فقط کافی است یک هدف برای پوست‌تان تعیین کنید.
  3. اگر پوست خشکی دارید و همزمان نمی‌دانید باید چه محصولی را انتخاب کنید، سرم آبرسان بخرید.

سرم‌ها در بهبود رنگ پوست به شدت، مؤثرند

در ادامه فواید استفاده از سرم‌ها، به بخش مورد علاقه بسیاری از افراد با پوستی کدر می‌رسیم. در واقع زمانی که رنگدانه‌های پوست به صورت یکنواخت توزیع نمی‌شوند، رنگ پوست کدر می‌شود. استرس، خستگی و رژیم غذایی نامناسب نیز به این تیرگی کمک می‌کند. انواع سرم‌ها، به ویژه آن‌هایی که دارای ویتامین C هستند، در یکدست شدن رنگ و بهبود ظاهری پوست، نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

کاهش چین و چروک با استفاده از سرم‌ها

سرم های آبرسان
فواید استفاده از سرم ها

بالاتر گفتیم، سرم‌ها برای مبارزه با علائم پیری پوست نیز ساخته می‌شوند. آن‌ها پوست را پرآب کرده و مرطوب نگه می‌دارند. برای همین افرادی که به صورت مداوم از این محصولات استفاده می‌کنند، صورت و ظاهر شاداب‌تر و درخشان‌تری دارند. گره افزایش تولید کلاژن در پوست نیز با دستان سرم‌ها باز می‌شود. به طوری که چرخه سلولی پوست را تسریع می‌کنند تا محکم‌تر و جوان‌تر نشان داده شود.

کوچک کردن منافذ بزرگ صورت، توسط سرم‌های آبرسان

به افرادی که دارای پوست‌های چرب با منافذی بزرگ هستند، استفاده از سرم‌ها توصیه می‌شود. چون این محصولات به داخل منافذ پوست نفوذ کرده و تا عمق آن‌ها پیش می‌روند. در این صورت این روزنه‌ها را تمیز می‌کنند و سبب می‌شوند کوچک‌تر دیده شوند.

ماجرای کاهش التهابات پوستی و سرم‌ها

بیشتر سرم‌ها به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی که دارند از ایجاد سوزش و خارش روی پوست جلوگیری می‌کنند. بنابراین پوست‌های حساس به راحتی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

سرم‌ها را بر اساس نوع پوست خود انتخاب کنید

تا اینجا، در هر بند به استفاده انواع پوست‌ از سرم‌ها اشاره کردیم. شاید بپرسید آیا همزمان پوست‌های‌ چرب، خشک و حساس می‌توانند از این محصولات استفاده کنند؟ پاسخ بله است. اما هر کدام از افراد باید، هنگام خرید، در انتخاب محصول مناسب، دقت کنند. اگر شما هم برای خرید سرم مناسب، با مشکل رو به رو می‌شوید بهتر است توصیه متخصصان و کارشناسان را جدی بگیرید.

کارشناسان معتقدند، بهترین روش انتخاب سرم‌ها، خرید مبتنی بر مواد تشکیل دهنده این محصولات است. اما اگر دقیقا نمی‌دانید کدام محصول، چه گره‌‍‌ای از پوست می‌گشاید، بدانید سرم‌های حاوی:

  1. ویتامین ث، برای از بین بردن خطوط سطحی و عمیق، روشن‌ کردن و محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محیط
  2. پپتیدها، برای کلاژن‌سازی بیشتر و به حداقل رساندن خطوط ریز
  3. چای سبز و رسوراترول به عنوان آنتی اکسیدان‌ها، به منظور جلوگیری از التهابات پوستی
  4. رتینول، برای بهبود علائم پیری پوست، هایپرپیگمنتاسیون و تیرگی
  5. اسید سالیسیلیک، برای از بین بردن جوش و آکنه
  6. نیاسین‌آمید، برای کاهش قرمزی و التهاب

و

  • هیالورونیک‌اسید، برای رطوبت‌رسانی به پوست

ساخته شدند. دیگر می‌دانید مشکل پوستی شما به واسطه مصرف کدام سرم حل می‌شود.

استفاده از سرم‌ها، دوبار در روز

پس از انتخاب، مرحله بعدی، نحوه استفاده از سرم‌هاست. شما می‌توانید روزانه، دو بار از انواع سرم‌ها استفاده کنید. اما سرم‌هایی که دارای مقادیر بالایی رتینول هستند را بهتر است برای شب‌ها نگه دارید. این در حالی است که سرم‌های دارای خواص آنتی‌اکسیدانی (یعنی دارای ویتامین ث، چای سبز و رسوراترول)، باید صبح‌ها روی پوست قرار گیرند تا در طول مدت روز، فرصت انجام وظیفه‌شان را داشته باشند.

همچنین سرم‌های آبرسان برای مصرف دو نوبت در روز (صبح‌ها و شب‌ها)، مناسب هستند.

توصیه: اگر برای اولین بار این محصولات را می‌خرید، عاقلانه‌تر آن است که استفاده از آن‌ها را به آرامی شروع کنید (مثلا یک شب در میان) تا با حساسیت‌های پوستی، خشکی بیش از حد و سایر تحریکات مواجه نشوید.

از سرم‌ها فقط برای پوست صورت استفاده کنیم؟

آن‌هایی که استفاده از سرم‌ها را امتحان کردند، ممکن است وسوسه شوند برای بهبود پوستِ برخی از نواحی مانند آرنج‌ها، زانو، ساق پا و گردن نیز از این محصولات شفابخش استفاده کنند. اگر یک سرم آبرسان تهیه کردید و نواحی خشک زیادی در بدن‌تان دارید، بدانید به جز نقاط حساس بدن، مانند چشم، گوش و ناحیه تناسلی، از این محصولات می‌توانید استفاده کنید.

شکل دقیق استفاده از سرم‌ها

ممکن است شکل استفاده از سرم‌ها، کمی پیچیده به نظر برسد. راستش را بخواهید، برای سال‌های طولانی، روش‌های مراقبت از پوست به همین سه مرحله خلاصه می‌شد: 1) پاکسازی 2)آرایش 3)مرطوب کردن. این سه روش بسیار آسان و مقرون به صرفه بود. مثلا خانم‌ها لازم نبود برای هر کدام از این مراحل، چندین قلم محصول با قیمت بالا خریداری کنند. اما به تدریج همه چیز تغییر کرد. متخصصان و دانشمندان دریافتند همه انسان‌ها (نه فقط خانم‌ها) برای مراقبت از پوست به محصولات پیچیده‌تری هم نیاز دارند. محصولاتی که نمونه آن‌ها را در قفسه بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین و غیر آنلاین می‌توانید پیدا کنید. انواع روغن‌ها، پاک‌کننده‌ها، کرم‌های تخصصی، لایه‌بردارها، موم‌ها و… نمونه‌هایی از آن‌ها هستند و این فهرست همچنان ادامه دارد. در میان همه آن‌ها سرم‌های صورت نیز قرار گرفتند. استفاده از آن‌ها به طرز عجیبی فراگیر شده‌، تا جایی که این روزها هر برند آرایشی و بهداشتی تولیدشان می‌کند. اما هنوز سؤالات زیادی در مورد نحوه مصرف و زمان استفاده از آن‌ها وجود دارد.

سرم های آبرسان
نحوه استفاده از سرم های آبرسان

ما با کمک مقاله‌های علمی، که در سطح بین‌المللی از متخصصان پوست، منتشر شده است به این سؤالات پاسخ خواهیم داد:

آیا استفاده از سرم‌ها سن مشخصی دارد؟

در این خصوص باید بگوییم، استفاده از سرم‌ها محدود به سن خاصی نیست و شما از نوجوانی تا سالخوردگی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

آیا پوست‌های چرب می‌توانند از این محصولات استفاده کنند؟

بله، افرادی با پوست‌ چرب هم می‌توانند از این محصولات استفاده کرده و با این کار، به کوچک‌تر شدن منافذ پوست‌شان کمک کنند. راستش را بخواهید بافت نه‌چندان چرب سرم‌ها، آن‌ها را به محصولاتی عالی برای انواع پوست‌ تبدیل کرده است. برندهای بهداشتی و آرایشی در نقاط مختلف جهان، تا امروز، تلاش کردند تا سرم‌هایی را بسازند که نیازهای هر نوع پوستی را برطرف می‌کند.

آیا قبل یا بعد از سرم‌ها باید از مرطوب‌کننده استفاده کرد؟

بستگی دارد شما چه سرمی را برای چه هدفی خریداری کردید. برای مثال اگر از سرم‌های ضدچروک یا ضد افتادگی پوست استفاده می‌کنید، باید بگوییم بله، کار مرطوب‌کننده‌ها کمی با انواع سرم‌ها متفاوت است. آن‌ها یک لایه ضخیم روی پوست ایجاد می‌کنند و باعث تغذیه و آبرسانی لایه سطحی آن در طول روز می‌شوند.

پس در بهترین حالت شما باید از هر دوی این محصولات استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود اگر مشکل خاصی در عمق پوست خود احساس می‌کنید، برای بر طرف کردن‌ آن از سرم‌ها بهره‌مند شوید. هچنین مادامی که از آن‌ها استفاده می‌کنید روتین پوستی خود را فراموش نکنید. البته در این خصوص، استثناهایی هم وجود دارد که شامل سرم آبرسان می‌شود. اگر دارای پوست چرب هستید، می‌توانید بدون نیاز به مرطوب‌کننده، از سرم‌های آبرسان استفاده کنید. آن‌ها بر خلاف کرم‌ها، منافذ پوست را باز نگه می‌دارند و اجازه نمی‌دهند جوش بزنید. بنابراین همین یک محصول برای مرطوب نگه‌داشتن پوست کافی است.

بالاخره: شکل استفاده از سرم‌های چگونه است؟

قبل از اینکه به مقوله ترتیب استفاده از سرم‌ها و توضیح درباره روتین پوستی بپردازیم، به یاد داشته باشید این محصولات نیازی به مالش روی پوست ندارند و با قرار گرفتن روی صورت به سرعت جذب شده و کار خودشان را انجام می‌دهند. به این صورت که مقداری از سرم (در حد دو الی سه قطره) را کف دو دست بریزید و دست‌ها را روی صورت فشار دهید. اما نحوه استفاده از سرم‌های آبرسان کمی متفاوت است. اینگونه که، چند قطره از این محصول را روی صورت بریزید و دست‌ها را از پایین به بالا روی صورت بکشید (حرکت بسیار ملایم). در اینجا، پوست گردن را فراموش نکنید.

درباره تفاوت میان سرم آبرسان و مرطوب‌کننده بیشتر بدانید

با تمام این اوصاف، سؤال بزرگی که درباره سرم‌های آبرسان وجود دارد این است که آیا می‌توان آن‌ها را با کرم‌های مرطوب‌کننده یک محصول دانست؟

مرطوب‌کننده‌ها هم مانند سرم‌ها، محصولاتی تخصصی هستند، با این تفاوت که تنها دو رویکرد برای بهبودبخشی به پوست دارند. اول از هدر رفتن رطوبتی که پوست شما از طرق مختلف جذب کرده، جلوگیری می‌کنند. دوم رطوبت مورد نیاز این اندام گسترده را تأمین می‌کنند.

بعضی از آن‌ها ممکن است ترکیبات مشترکی با انواع سرم‌ها داشته باشند. مانند هیالورونیک‌اسید و عصاره آلوئه‌ورا. استفاده از این کرم‌ها برای افرادی که پوست خشک دارند یا در آب و هوای خشک زندگی می‌کنند، ضروری است. معمولا در زمستان‌، استفاده از آن‌ها به تمام افراد توصیه می‌شود. اما اگر پوست چرب دارید در سه فصل بهار، تابستان و پاییز استفاده از کرم مرطوب‌کننده مناسب پوست چرب به شما پیشنهاد می‌شود. اما به جای آن سرم‌های آبرسان هم شما را به اهداف زیبایی‌تان می‌رسانند. این محصولات دارای آنتی‌اکسیدان‌های قوی بوده و علاوه بر جلوگیری از سوزش و التهاب، از بروز چین و چروک نیز جلوگیری می‌کنند. مهم است بدانید سرم‌های صورت حتی اگر از نوع آبرسان هم باشند برای ویتامین‌ها و مواد مغذی ساخته شدند و بر خلاف کرم‌ها عملکرد بیشتر و پیچیده‌تری دارند.

چند سؤال متداول درباره سرم‌های آبرسان

سرم‌های آبرسان یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین انواع سرم‌ها هستند. در حالی که ممکن است کمی پیچیده به نظر برسند، به همین دلیل سؤالات متداول زیادی درباره‌شان وجود دارد.

سرم آبرسان چیست؟

آن‌ها نوعی از محصولات مراقبت از پوست هستند که بر پایه آب ساخته شدند و علاوه بر آب، حاوی هیالورونیک اسید، گروه ویتامین‌های B5 و سایر مواد معدنی مناسب برای پوست هستند.                                                       

سرم‌های آبرسان چگونه عمل می‌کنند؟

سرم‌ها به دلیل غلظت بالایی که دارند، بسیار سریع جذب پوست می‌شوند. به عبارت دیگر، مملو از مواد اولیه فعال هستند و می‌توان گفت بیشتر برای افراد عجول ساخته شدند! مولکول‌های تشکیل دهنده آن‌ها بسیار کوچک‌تر از مولکول‌های سازنده سایر مواد آرایشی و بهداشتی، نظیر مرطوب‌کننده‌هاست. بنابراین، بدون ایجاد انسداد در منافذ پوست، به لایه‌های پایینی نفوذ می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود، لکه‌ها و جوش‌ها دیگر ایجاد نشوند. از سوی دیگر سرم‌ها بر پایه آب ساخته شدند، به همین دلیل هیچگونه سنگینی روی پوست ایجاد نمی‌کنند.

سرم‌های آبرسان رطوبت پوست شما را افزایش می‌دهد. به عبارت بهتر از خشک شدن افراطی و پوسته‌پوسته شدن پوست جلوگیری می‌کند. بسیاری از آن‌ها، دارای موادی هستند که به پوست کمک می‌کند، تا چربی از دست رفته‌اش را بازسازی کند.

چه زمانی باید از سرم‌های آبرسان استفاده کنیم؟

سرم‌های صورت بهتر است حداقل یک بار در روز، به عنوان عضوی از روتین پوستی شما، مورد استفاده قرار بگیرند. اگر می‌پرسید صبح یا عصر؟ باید بگوییم این بستگی به نوع سرم مصرفی‌تان دارد، (که پیشتر در همین مقاله درباره آن صحبت کردیم.) این را هم بدانید استفاده از سرم‌ها بیش از دو بار در روز تأثیرشان را افزایش نمی‌دهد.

چه زمانی به جای سرم از مرطوب‌کننده استفاده کنیم؟

اگر توصیه دو بار استفاده از سرم آبرسان در روز را جدی بگیرید، دو بار استفاده از کرم مرطوب‌کننده را نیز پس از استفاده از سرم آبرسان، به شما پیشنهاد می‌کنیم. به این دلیل که سرم‌ها با نفوذ به عمق پوست ممکن است آن‌طور که باید خشکی موجود در سطح را برطرف نکنند.

یک نمونه خوب از روتین مراقبت از پوست دارای سرم

در این قسمت یک نمونه کامل از ورود سرم‌ها به روتین پوستی را بررسی می‌کنیم.

  1. همیشه قبل از هر اقدامی باید پوست‌تان پاکیزه باشد. اگر آرایش دارید با استفاده از پاک‌کننده‌های صورت، ژل شستشو و تونر کاملا صورت خود را تمیز کنید. (برای اینکه آلودگی از منافذ پوست بیرون بیاید، حتما از تونر استفاده کنید.)
  2. سرم را در این مرحله باید به پوست خود بزنید. فرقی نمی‌کند از چه نوعی باشد، هر چه هست، همین‌جا استفاده کنید.
  3. سپس اگر پوست خشک یا حساسی دارید مرطوب‌کننده را روی پوست‌تان بمالید.
  4. پس از آن می‌توانید از محصولات تخصصی، ضدآفتاب‌ها و سایر مواد بهداشتی مورد نظرتان بهره‌مند شوید.

بهترین انواع سرم‌های پوست در بازار

ما به شما بهترین انواع سرم‌های موجود در بازار را معرفی می‌کنیم تا بهتر تصمیم بگیرید:

  1. سرم پوست لورآل مدل Hydragenius: این سرم برای آبرسانی به پوست طراحی شده است. دارای آلوئه‌ورا، با خاصیت آرام‌بخشی، افرایش طراوت و تازگی پوست و هیالورونیک‌اسید برای آبرسانی بسیار قوی است.
  2. سرم آبرسان و روشن کننده پوست نوتروژینا: این محصول یک آبرسان و روشن‌کننده قوی است. هیالورونیک اسید و ویتامین E دارد، به همین دلیل اگر به دنبال سرمی با خواص آنتی اکسیدانی می‌گردید، انتخاب خوبی است. این محصول مغذی، نرم‌کننده، شفاف کننده و ضدچروک است.
  3. سرم ضد چروک آبرسان الارو: این محصول ساخت ایران، ضدچروک پوست صورت و اطراف چشم محسوب می‌شود. آبرسان و نرم کننده است و روی آن نوشته شده اثری سه برابر مؤثرتر نسبت به انواع کرم‌ها دارد.
  4. سرم آبرسان حاوی هیالورونیک و آلوئه‌ورا مناسب پوست های خشک و معمولی گارنیر: این محصول حاوی عصاره آلوئه‌وراست و قدرت آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد. به عنوان آبرسان پر قدرت می‌توان از آن استفاده کرد، در حالی که پوست را به خوبی روشن و شفاف می‌کند.
  5. سرم آبرسان ونزن مدل HA: می‌گویند بازسازی و جوان‌سازی پوست در گرو استفاده از آن است. خاصیت الاستیسیته پوست را افزایش می‌دهد و با از بین بردن بافت‌های مرده به پوست کمک می‌کند، نفسی تازه کند.
  6. سرم پوست اوردینری: این محصول مقادیر بالایی هیالورونیک اسید و ویتامین B5 را در خود جا داده است. یک ضد چروک پرطرفدار و کاملا گیاهی است که افراد مختلف در سراسر جهان سراغش را از داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها می‌گیرند.

اما باز هم انتخاب با شماست…

در نهایت:

با خواندن این مطلب نتیجه می‌گیریم:

  1. انواع سرم‌های پوستی بسیار مفید هستند و اگر دارای مشکلات پوستی هستید، بهتر است از آن‌ها استفاده کنید.
  2. سرم‌ها در روتین پوستی بعد از پاکسازی پوست و قبل از استفاده از مرطوب کننده قرار می‌گیرند.
  3. تمام انواع پوست، به خصوص پوست‌های چرب می‌توانند از این محصولات استفاده کنند.
  4. در ترکیبات این محصولات بهتر است هیالورونیک اسید، ویتامین E، گلیکولیک اسید و نیاسین‌آمید وجود داشته باشد.
  5. می‌توانید انواع سرم‌ها را از فروشگاه‌های حضوری و آنلاین خریداری کنید. اگر دارای ترکیبات گفته شده باشند، حتما انتخاب خوبی خواهند بود.

توجه داشته باشید این مطلب برای آگاهی‌رسانی هر چه بیشتر به شما، نوشته شده است. اگر سوالی دارید کامنت بگذارید تا مطالب بهتر و جامع‌تری را در آینده برای‌تان بنویسیم.

یک دیدگاه

  1. سمانه 14 اسفند 1401 در 10:11 ب.ظ - پاسخ

    عالی بود
    سپاس

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات