سلامت پوست در گرو مراقبت از پوست، مراقبت از پوست در گرو تغذیه‌ی سالم و مناسب

مدت زمان مطالعه 4 دقیقه

شما همان چیزی خواهید بود که تغذیه می‌کنید! اگر به این قانون باور دارید، پس باید بدانید که خوردن مواد غذایی مناسب، به معنای داشتن یک پوست سالم، روشن و درخشان است که خبر از حس‌ خوب درون شما می‌دهد.

آیا فکر می‌کنید جوش‌های غرور جوانی دردسری است که تنها گریبان نوجوانان را می‌گیرد؟ دوباره فکر کنید! حدود 20 درصد از زنان در طول دهه‌های 20 و 30 سالگی خود، از جوش و آکنه رنج می‌برند. آکنه‌هایی که هرچیزی می‌تواند باعث بوجود آمدن آن‌ها شود؛ از استرس و نوسانات هورمونی گرفته تا مشکلات مربوط به مراقبت از پوست و بسیاری دلایل دیگر. اگر وجود جوش‌های ریز بر سطح پوستتان شما را عصبی کرده است پیشنهاد می‌کنیم مقاله نکات اساسی در پیشگیری و درمان جوش را مطالعه کنید.

اما بدانید که این فصل آخر سلامت پوست نیست! بسیاری از این مشکلات با راه‌کارهایی ساده از جمله گنجاندن برخی آنتی‌بیوتیک‌ها و ضدعفونی‌کننده‌های گیاهی در رژیم غذایی و البته پاکسازی منافذ پوست و بطور کلی مراقبت از پوست بصورت مداوم، می‌تواند راهگشای چنین مشکلاتی باشد. مواد غذایی مخصوص سلامت پوست، که امروز قصد داریم به شما معرفی کنیم، را حتماً امتحان کنید. فراموش نکنید یک رژیم خوب و مقداری ورزش روزانه، در کنار مراقبت مداوم از پوست، همان دارویی است که هرکس نیاز دارد تا سلامت پوست خود را تضمین کند. مصرف ویتامین های A، C و E نقش تاثیر گذاری در سلامت پوست شما خواهد داشت.

1- گزنه:

یک گیاه خودرو (در مناطقی از ایران مانند مازندران، گیلان، لرستان، فارس و… براحتی قابل یافتن است) که بدلیل دارا بودن حجم بالای آنتی‌اکسیدان خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و ضدالتهابی قوی دارد که باعث آرامش و سلامت پوست شده و همچنین در بهبود اگزما و آکنه بسیار مؤثر است. این گیاه به صورت تازه (مانند اسفناج) قابل پختن و قسمت‌های ظریف آن بصورت خام خوردنی است. چای گزنه یکی از متداول‌ترین نوع استفاده از این گیاه است.

2- برگ نعناع:

هرگونه عملیات مراقبت از پوست و راهکارهای مربوط به حفظ سلامت پوست، لزوماً بصورت مستقیم با پوست مرتبط نیست بلکه عمدتاً دلایلی نهفته در درون سیستم‌های گوارشی، عصبی و یا… درون بدن دارد. محال است کسی بتواند یک فنجان نعناع با عطری خوش را رد کند، بلکه علاوه بر تأثیرات غیرمستقیم نعناع بر سلامت پوست(مانند بهبود سیستم گوارشی و کاهش استرس که از عوامل اصلی عدم سلامت پوست هستند) می‌توان گفت یک ماده‌ی بسیار مفید برای سلامت پوست و مراقبت از پوست محسوب می‌شود. روزی یک فنجان دم‌کرده‌ی نعناع، تفاوت بسیاری ایجاد خواهد کرد.

3- انواع توت:

توت‌ها نه‌تنها با خاصیت پاکسازی پوست به کمک آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی معروف‌اند بلکه میزان زیادی فیبر در خود دارند که برای رفع گرسنگی و تنظیم تولید انسولین بدن بسیار مفید است. طرفداران سلامت پوست از این منبع با ارزش فیبر و آنتی‌اکسیدان، غافل نشوند. جوانی و شادابی پوستتان را با مصرف عصاره میوه‌ها تضمین کنید.

4- شیر جو دو سر:

برخی از تحقیقات در حوزه سلامت پوست نشان می‌دهد که از بین بردن لبنیات از رژیم غذایی، علل آکنه در برخی از افراد مبتلا به این بیماری پوستی را از بین می‌برد. اما راه‌ حل‌های کمی برای جایگزین کردن موادی با شیر وجود دارد. شیر جو دو سر سرشار از فیبر، لاکتوز آزاد و میزان بالایی ویتامین E و اسید فولیک می‌باشد که خود برای سلامت پوست بسیار مفید و یک گزینه جانشین برای مصرف شیر می‌باشد. همین حالا یک قوطی شیر جو دو سر از سوپر مارکت محله بخرید و آنرا امتحان کنید.

5- برنج قهوه ‌ای:

این ماده‌ی ارزشمند سطح قند خون و سلامت پوست شما را در حد نرمال نگه‌ می‌دارد و به ‌همین دلیل مصرف آن در رژیم‌های غذایی مراقبت از پوست نیز پیشنهاد شده است. مصرف یک سهم در روز نه ‌تنها منبع غنی‌ای از ویتامین B، پروتئین، سلنیوم و منیزیم و همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها را به بدن می‌رساند بلکه با تنظیم قند خون و آزاد کردن انرژی به آرامی، کمک می‌کند تا در طول روز تمامی مواد مغذی خوب را یکجا به بدن خود برسانید.

6- کلم بروکلی:

سبزی‌ای که باید نامی شایسته‌تر از فوق‌العاده بر آن نهاد! منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین A، ویتامین B، کمپلکس، C، E و K که به درخشندگی، احیای بافت‌های آسیب‌دیده پوست کمک می‌کنند. در حالیکه اسیدهای چرب امگا 3، کلسیم و فولات فرآیند درمان را تسریع بخشیده و سلول‌های پوست را عملکردی صحیح می‌بخشد. از کلم بروکلی بصورت خام در سالاد، آبپز و بیشتر از قسمت‌های گل گیاه استفاده کنید.

7- چای سبز:

حتماً یکی از رازهای فاش‌شده برای مراقبت از پوست، افزایش زیبایی و سلامت پوست خود را می‌دانید! بله چای سبز که منبع آنتی‌اکسیدان و غنی از پلی‌فنولول است، راهکار مسلم برای مراقبت از پوست و داشتن پوستی بی‌نظیر است.

8– تخم کدو طبی:

خیلی مشتاق خوردن غذاهای دریایی نیستید؟ پس به‌جای آن تعدادی تخم کدو طبی را در سالاد خود استفاده کنید. تخم کدو طبی با داشتن درصد زیادی امگا 3 و 6 ، زینک و ویتامین E، یک ماده طبیعی برای پاکسازی و مراقبت از پوست محسوب می‌شود.

9– آب:

بدن ما نهایتا از 75 درصد آب تشکیل شده‌است. وجود آب کافی درون بدن به دلایل بسیاری بر روی سلامت پوست و اندام‌ها تاثیر دارد. هیدراته شدن یکی از اولین گام‌های مراقبت از پوست است چرا که پوستی که سلول‌های آن هیدراته باشند، چاق‌تر و سالم‌تر بنظر می‌رسد اما خشکی، پوست را لاغر و چرکیده می‌کند. اگر از خوردن آب خالی خسته می‌شوید با اضافه کردن لیمو یک نوشیدنی جدید بسازید. لیمو یک ضدعفونی‌کننده قوی است همان چیزی که برای سلامت پوست بایستی آنرا فراموش نکنید.

از چه چیزهایی بپرهیزیم؟

از خوردن مواد غذایی که باعث التهاب و سوزش پوست می‌شوند جلوگیری کنید:

شیرگاو که با بالابردن قند خون باعث آکنه می‌شود و همچنین هورمون‌هایی ترشح می‌دهد که باعث مسدود شدن منافذ می‌شود.

قند که در مقادیر بالاتر از حد نرمال (نه خوردن یک بیسکوییت در طول روز) باعث التهاب می‌شود.

چربی هم که عامل اصلی آکنه است.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات