مدت زمان مطالعه 4,7 دقیقه

«موهام خیلی خشک و وز شده، خشکی مو رو چطور درمان کنم؟»

این یکی از سوالات پرتکرار شما از همکاران و مشاوران ما در برند سینره است.

امروز قصد داریم به خشکی مو و وز شدن آن بپردازیم و راه‌‌کارها و محصولاتی برای درمان آن به شما معرفی کنیم. پس اول باید بدانیم خشکی مو چیست؟

چطور خشکی مو را تشخیص دهیم؟

چند ویژگی موهای خشک و آسیب دیده:

  • بعد از لمس مو، احساس کردید تار موها خشک و زبرند.
  • موها موقع قرار گرفتن زیر دوش آب، دیر خیس می‌شوند.
  • نمی‌‌توان به راحتی موی خشک را حالت داد.
  • معمولا ظاهر نامرتبی دارند.
  • به‌‌سرعت در هم گره می‌‌خورند.

اگر جواب شما به یکی از سوالات بالا مثبت بود، احتمالا موی شما خشک و آسیب‌‌ دیده است. پس این مقاله را تا انتها بخوانید زیرا خشکی مو عوامل زیادی دارد و اگر خیلی دیر نشده باشد، به راحتی درمان می‌‌شود.

موی خشک را کوتاه کنید

خشکی مو یکی از عوامل اصلی ایجاد موخوره است. باید ابتدا موهای خود را با دقت بررسی کنید؛ اگر موخوره داشت، قسمتی از مو که دچار موخوره شده را کوتاه کنید. برای درمان موخوره بهتر است مقاله‌‌‌‌ی مجله سینره با عنوان «درمان موخوره و پیشگیری از آن» را مطالعه کنید.

کوتاه کردن موی خشک و آسیب دیده، برای بخش‌‌های سالم‌‌تر مو هم مفید است؛ زیرا باعث می‌‌شود مراقبت‌‌ها و درمانی که در ادامه به شما معرفی می‌‌کنیم، اثربخش‌‌تر باشد. از کوتاه کردن بخش‌‌هایی از مو که امیدی به احیایی آن نیست، نترسید!

مکمل های غذایی برای درمان خشکی مو 

این مکمل‌ها با تأمین پروتئین‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن، به صورت مستقیم روی رشد بهتر و سلامت ناخن‌‌ها تاثیر می‌‌گذارند:

  • کراتین
  • ویتامین A
  • ویتامین C
  • زینک
  • بیوتین
  • آهن مینرال

استفاده جداگانه این داروها کار سختی است، بهتر است از قرص و کپسول‌‌های «مولتی ویتامین» برای برطرف کردن کمبود این مواد استفاده کنید. هرچند محصولات زیادی با عنوان مولتی ویتامین در داروخانه‌‌ها وجود دارند، اما قبل از خرید از کیفیت و اصالت این داروها مطمئن شوید. یکی از محصولاتی که همواره در مشاوره پوست و مو به شما معرفی می‌‌کنیم، «کپسول مولتی ویتامین مینرال ساپلاس مدز» است. این کپسول حاوی ترکیبی متوازن از ویتامین‌‌ها، املاح معدنی و آمینواسیدهای لازم برای سلامت پوست، مو و ناخن است.

علت خشکی مو
ویتامین ای 
ساپلاس مدز

امگا3 و آنتی اکسیدان برای جلوگیری از خشکی مو

ا

مگا3 علاوه بر جلوگیری از خشکی مو، از نازک شدن آن هم جلوگیری می‌‌کند و موجب درخشان شدن تار مو می‌‌شود. از منابع مهم امگا 3می‌‌توان این مواد را نام برد:

  • انواع ماهی‌‌ها مخصوصا: سالمون، تُن و ساردین
  • صدف
  • میگو
  • دانه چیا
  • شاهدانه
  • گردو و….

مصرف مواد غذایی برای تأمین امگا3 بسیار موثر است و کیفیت رژیم غذایی را بهبود می‌‌بخشد؛ اما درصورتی که نمی‌‌توانید به صورت مرتب امگا3 مورد نیاز خود را تأمین کنید، «کپسول امگا3» را به روتین خود اضافه کنید.

علاوه بر امگا3، مصرف آنتی اکسیدان نیز برای سلامت مو بسیار موثر است و از سلول‌‌های بدن در برابر اثرات مخرب رادیکال‌های آزادِ ناشی از سوخت و ساز درون سلولی، آلودگی هوا و اشعه ماوراء بنفش، محافظت می‌‌کند.

آنتی‌‌اکسیدان را می‌‌توان از بسیاری از مواد خوراکی مانند:

  • گردو
  • گوجه فرنگی
  • لوبیا قرمز
  • کلم بروکلی و…

 تأمین کرد.

یکی از منابع مهم و موثر برای تأمین آنتی اکسیدان و بهبود پوست و مو، «ویتامین E» است. این ویتامین از ویتامین‌‌های محلول در چربی است و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته می‌‌شود.

درصورتی که قصد مصرف ویتامین E را دارید، «کپسول ژلاتینی ویتامین E ساپلاس مدز» را به شما پیشنهاد می‌‌کنیم. برای شناخت بهتر این محصول، این لینک را بررسی کنید.

موی خشک را هرروز نشویید

شامپو، آلودگی و کثیفی را هنگام شستشو از بین می‌‌برد و علاوه بر آن چربی سبوم را پاک می‌‌کند. چربی سر و بدن توسط غدد سبوم -که داخل پوست و اطراف منافذ قرار دارند- ترشح می‌‌شود. در پوست چرب، غدد سبوم با ترشح بیش از اندازه چربی، باعث بروز مشکلاتی مانند جوش، منافذ باز، شوره چرب و… می‌‌شوند.

اما آیا ترشح سبوم همیشه به ضرر پوست و موهاست؟

خیر؛ زیرا وجود سبوم برای درخشان شدن و سلامت پوست و مو، بسیار ضروری است. شامپوها با از بین بردن چربی سبوم، خشکی مو را تشدید می‌‌کنند. پس بهتر است موی خود را فقط 2 تا 3 بار در هفته بشویید و از شامپوهای ملایم و نرم کننده استفاده کنید.

شامپوهای برند سینره، برخلاف بسیاری از شامپوهای موجود در بازار حاوی سدیم لوریل سولفات (SLS) نیستند و از آمونیوم لوریل سولفات (ALS) –گرفته شده از نارگیل- در آن‌‌ها استفاده شده است. ALS نوعی سولفات ملایم است که مانند SLS موها را خشک نمی‌‌کند و شوینده‌‌ای ملایم‌‌تر است.

ما برای شستن موی خشک، شامپو آووکادو و ویتامین F مخصوص موهای خشک و شکننده را به شما پیشنهاد می‌‌کنیم.

برای خشک کردن مو ، از سشوار استفاده نکنید

بعد از حمام، موها را با سشوار خشک نکنید! بلکه بعد از آبگیری مو با حوله، به موها سرم ترمیم کننده بزنید و مو را با یک حوله‌‌ی میکروفایبر یا یک لباس نخی ببندید. اگر می‌‌خواهید بعد از حمام بخوابید، از روبالشتی ابریشمی استفاده کنید.

روبالشتی‌‌های نخی اصلا مناسب نیستند زیرا با جذب رطوبت و چربی ضروری مو ، باعث خشکی مو و وز شدن آن می‌‌شوند.

راستی استفاده نکردن از سشوار، به معنی خیس نگه داشتن موها نیست. در واقع خیس ماندن موها به مدت طولانی، برای سلامت مو و بدن اصلا مناسب نیست. اگر اصرار دارید موی خود را با سشوار خشک کنید، سشوار را در دمای متوسط و با فاصله‌‌ی حداقل 20 سانتی‌‌متر از مو نگه دارید.

از ابزار حالت دهنده مو استفاده نکنید

اگر فر کردن، براشینگ یا صاف کردن مو را مرتب انجام می‌‌دهید؛ احتمالا یکی از دلایل اصلی خشکی موی شما همین است.

تمام تحقیقات نشان می‌‌دهند با هربار استفاده از محصولات حرارتی، تار مو آسیب می‌‌بیند؛ پس بهتر است این ابزار را تا جایی که ممکن است استفاده نکنید.

اگر استفاده از سشوار، اتوی مو یا ابزارهای دیگر ضروری بود -قبل از استفاده از حالت‌‌دهنده‌‌ها- از سرم ضدحرارت استفاده کنید. «سرم ضدحرارت سینره» حاوی روغن آفتاب‌‌گردان و روغن آرگان است و از موها در برابر حرارت، تا دمای 230 درجه سانتی‌‌گراد محافظت می‌‌کند.

موی خشک را با آب‌‌ سرد بشویید

دوش گرفتن با آب سرد مزایای بسیاری دارد و از جمله آن می‌‌توان به افزایش سرعت رشد مو اشاره کرد. استفاده از آب گرم برای شستن مو ممکن است باعث سوزاندن تار موی آسیب دیده شود و  خشکی مو را تشدید کند.

پس بعد از استفاده از شامپو و نرم‌‌کننده، مو را با آبی که دمای کم‌‌تر از ولرم دارد، بشویید. بهتر است برای اثربخشی بیشتر، حدودا 2 دقیقه، سر و موها را زیر آب سرد نگه دارید.

موی خشک را روغن تراپی کنید

برای این‌‌کار بهتر است از روغن آرگان یا نارگیل استفاده کنید؛ زیرا تحقیقات نشان داده این روغن‌‌ها، به خوبی جذبِ تار مو می‌‌شوند و خاصیت نرم‌‌کنندگی قوی دارند.

 مقداری از روغن را بین انگشتان خود گرم کنید، سپس از آن برای ماساژ ساقه و نوک موها استفاده کنید؛ سپس موهای خود را با یک حوله گرم ببندید و بگذارید موها تا 30 دقیقه به همان حالت بمانند.

این کار را هفته‌‌ای یک بار تکرار کنید، سپس موها را بشویید.

کلاه بپوشید

اشعه‌‌ی UV همان‌‌گونه که به پوست آسیب می‌‌رساند، برای موها هم مضر است. سعی کنید در برابر آفتاب، موی خود را با کلاه بپوشانید. علاوه بر اشعه UV، آلودگی موجود در هوا و سرمای شدید، منجر به خشکی مو می‌‌شود.

روغن درمان خشکی مو
سرم روغن آرگان سینره
سرم ضدحرارت سینره
سرم‌های سینره

روغن آرگان را امتحان کنید

روغن آرگان مراکشی به عنوان طلای مایع شناخته می‌‌شود و برای درمان خشکی مو و پوست بسیار موثر و پرطرفداراست؛ اما استفاده از آن به صورت روغن دو مشکل اساسی دارد:

  • یافتن روغن آرگان اصل و قابل اعتماد، کار دشواری است.
  • بافت روغن برای بسیاری از افراد آزاردهنده است و روی مو احساس سنگینی ایجاد می‌‌کند.

پس چه باید کرد؟

« سرم احیا کننده مو» یکی از جدیدترین محصولات برند سینره‌‌ست که ماده‌‌ی اصلی تشکیل دهنده آن، روغن آرگان مراکشی است. این سرم علاوه بر درصد زیادی از روغن آرگان، با ویتامین E و اسیدهای چرب امگا 6 ترکیب شده؛ تا برای درمان خشکی مو و آسیب آن موثرتر باشد. بافت سبک این سرم موجب جذب سریع آن می‌‌شود و از ایجاد احساس چربی و سنگینی روی موها جلوگیری می‌‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله راجع به خشکی مو و روش‌‌های برطرف کردن آن صحبت کردیم. نباید از خشکی مو ترسید اما درصورتی که نادیده گرفته شود؛ مشکلات بسیاری (از جمله موخوره) ایجاد می‌‌کند.

مو هم مانند پوست مراقبت بسیاری نیاز دارد و یکی از اساسی‌‌ترین نیازهای آن، رطوبت رسانی است؛ پس نکاتی که در این مقاله خواندید را به یاد داشته باشید و به صورت مداوم اجرا کنید.

محصولات سینره را از وبسایت طبیعت شاپ تهیه کنید.

ما مثل همیشه، منتظر شنیدن نظرات شما راجع به این مقاله و محصولات سینره هستیم.

منتظر مطالب جدید ما باشید.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات