پف زیر چشم

مدت زمان مطالعه 1,7 دقیقه

پف زیر چشم چیست؟

این عارضه با علائم مختلفی چون سوزش و خارش چشم ها، ورم کردن یا ملتهب شدن پلک، ایجاد مشکل در هنگام چشمک زدن، پف کردن یا ایجاد پوست اضافی زیر چشم ها، درد چشم شدید یا ملایم و حساس شدن چشم خود را نشان می دهد. گاهی این علائم برای مدت طولانی وجود دارند و ممکن است به چشم آسیب بزنند بنابراین بهترین کار مراجعه به پزشک متخصص است. در این مقاله مطالب مفیدی را در مورد علت پف چشم، درمان های خانگی و سنتی-اسلامی، ارتباط پف زیر چشم با میگرن، کرونا و کبد و ورم ناگهای چشم بیان می کنیم.

علت پف زیر چشم چیست و چرا به وجود می آید؟

پف زیر چشم چیست؟

علت پف زیر چشم چیست و چرا به وجود می آید؟

پف چشم در بسیاری از افراد گاهی اوقات بوجود می آید و در اکثر موارد پف زیر چشم به هر دلیلی ایجاد شده باشد درمان پذیر است. برخی از دلایل پف زیر چشم شامل موارد زیر می باشد:

  • کمبود مایعات و دی هیدراته یا کم شدن آب بدن
  • کم خوابی
  • گریه های طولانی مدت
  • مصرف زیاد نمک
  • مصرف دارو
  • استرس و نگرانی زیاد
  • آلرژی ها و حساسیت هایی همراه با ریزش اشک چشم و عطسه کردن
  • آرایش کردن
  • تغییرات هورمونی بدن در دوران بارداری و دوران قاعدگی
  • کهولت سن و پیری که معمولا قابل درمان نیست
  • فشار خون بالا
  • استفاده از لنزهای چشمی
  • آسیب های محیطی
  • عوامل ژنتیکی و وراثت
  • بیماری های مختلف

علت پزشکی پف زیر چشم چیست؟

پف زیر چشم در برخی افراد ممکن است به علت وجود بیماری های خاصی بوجود آید؛ به عنوان مثال بیماری های تیروئیدی مانند بیماری گریوس منجر به ایجاد پف زیر چشم می شود. بیماری تب یونجه یک آلرژی چشمی است نیز باعث بوجود آمدن پف چشم در بیمار می شود. یکی دیگر از علل پزشکی پف زیر چشم ایجاد عفونت چشم و خشکی چشم ها است؛ همچنین افراد مبتلا به نارسایی کلیه دچار ورم در تمام بدن خود می شوند که این تورم اطراف چشم را نیز درگیر می کند.

چه زمانی برای پف زیر چشم به پزشک مراجعه کنیم؟

پف زیر چشم چیست؟

چه زمانی برای پف زیر چشم به پزشک مراجعه کنیم؟

دلایل متعددی منجر به ورم چشم می شود که در برخی موارد می توان از طریق روش های خانگی یا سنتی آن را درمان کرد. چنانچه درمان های مذکور مشکل چشم را برطرف نکرد و همراه پف چشم علائمی چون تاری دید، احساس درد در چشم، خارش یا سوزش، تورم صورت یا گردن، تب، سردرد شدید، احساس وجود جسم خارجی در چشم، تنفس دشوار ، قرمزی در اطراف چشم مشاهده شد باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

پف زیر چشم نوزادان و کودکان دلیلش چیست؟

پف زیر چشم چیست؟

پف زیر چشم نوزادان و کودکان دلیلش چیست؟

ورم و پف چشم در کودکان و نوزدان نیز علل مختلفی دارد که می تواند شامل بلفاریت و آسیب های چشمی، گریه قبل از خواب، انسداد غدد اشک، آلرژی و شالازیون باشد. بسته به دلیل پف چشم می تواند هر دو چشم یا قسمتی از یک چشم دچار ورم و پف شود. برای جلوگیری از آسیب به چشم نوزدان و کودکان بهتر است مانع کودک از مالش چشم ها با دست شویم.

درمان قطعی و پزشکی پف زیر چشم

پف زیر چشم چیست؟

درمان قطعی و پزشکی پف زیر چشم

روش های مختلف پزشکی و علمی برای درمان قطعی پف زیر چشم بسته به علت پف چشم وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

1. مزوتراپی

یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای رفع پف زیر چشم، روش مزوتراپی است. زمانی‌که چربی اضافی و چروک خفیف زیر چشم وجود داشته باشد پزشک این روش را به فرد توصیه می‌کند. مزوتراپی توسط سوزن‌های کوچک و نازک انجام می‌شود که بدون درد هستند و موجب تقویت گردش خون می‌شوند. مواد مغذی و کوکتل‌های مزو توسط این سوزن‌ها به زیر پوست تزریق می‌شوند که منجر به کوچک کردن چربی‌های اضافی زیر چشم شده و بدین ترتیب رنگدانه‌های پوستی کاهش می‌یابند.

این روش حداقل به 3 تا 4 جلسه به فاصله هر دو هفته تا ماهی یکبار قابل انجام است.

2. فرکانس رادیویی (RF)

درمان با فرکانس رادیویی یک روش غیر جراحی است که در مطب توسط پزشک انجام می‌شود. از رادیو فرکانسی اغلب برای سفت کردن پوست اطراف چشم به منظور کاهش خطوط ریز یا چین و چروک، پف زیر چشم و افتادگی زیر چشم استفاده می‌شود.

در این روش، از یک دستگاه دستی به نام اپلیکاتور رادیو فرکوئنسی برای ارسال امواج انرژی به پوست استفاده می‌کنند.

این امواج که همان جریان‌های الکتریکی با فرکانس بالا هستند، لایه داخلی پوست را گرم می‌کنند. گرما به نوبه خود موجب تحریک کلاژن می‌شود و بدین ترتیب جوان‌سازی و رفع پف زیر چشم صورت می‌گیرد.

این روش، به طور کامل پف زیر چشم را رفع نمی‌کند، مگر اینکه پف بسیار خفیف باشد. در این صورت می‌توانید از فرکانس رادیویی استفاده کنید.

3. تزریق ژل برای رفع پف زیر چشم

یکی از روش‌های غیرتهاجی درمان پف زیر چشم می‌توان به تزریق ژل اشاره کرد. کیفیت این ژل‌ها با توجه به در نظر گرفتن هزینه متفاوت هستند و به مرور کیفیت این ژل‌ها بهتر هم شده است. به طوری‌که با تزریق مقداری ژل می‌توان مشکلات پوست زیر چشم را رفع کرد.

انتخاب روش تزریق ژل جهت رفع پف و تیرگی زیر چشم به میزان پف، شکل، رنگ و ساختار بافت پوست بستگی دارد. هر فرد با مراجعه به پزشک و بیان خواسته خود می‌تواند مشاوره کاملی از پزشک و نحوه درمان پف زیر چشم دریافت کند. توصیه ما این است که انتخاب تزریق ژل را به عهده پزشک بگذارید.

در حال حاضر بی خطرترین و آسان‌ترین راه برای درمان پف زیر چشم استفاده از ژل‌های اسید هیالورونیک است.

ماندگاری ژل‌های تزریق شده از شش ماه تا دو سال است. زمانی‌که پف زیر چشم بسیار زیاد باشد این روش نتیجه مطلوب ندارد و باید جراحی بلفاروپلاستی صورت بگیرد.

4. کربوکسی تراپی

در این روش با وارد کردن گاز دی اکسید کرین، جریان خون تقویت شده و تولید اکسیژن افزایش یافته که در نتیجه پف زیر چشم کاهش می‌یابد. این روش به رفع چین و چروک جزئی زیر چشم نیز کمک می‌کند. نتایج حاصل از کربوکسی تراپی دور چشم دائمی نیست و باید هر 6 تا 9 ماه تجدید شود.

5. جراحی بلفاروپلاستی

جراحی بلفاروپلاستی به منظور برداشتن پوست و چربی اضافه و بهبود ساختار عضلات چشم انجام می‌گیرد. در این روش یک برش ترانس کنژکتیوال یا داخل پلک پایین انجام می‌شود. در زمان جراحی بلفاروپلاستی چربی، ادم، مایع و پوست اضافی پلک برداشته می‌شود و بعد از آن بخیه زده می‌شود. پس از حدود 5 تا 6 روز بخیه‌ها کشیده شده و تورم حاصل از جراحی بعد از نهایت دو هفته برطرف می‌شود.

بیهوشی و باقی ماندن جای بخیه از عواملی هستند که اکثر افراد از انجام این روش اجتناب می‌کنند و روش‌های دیگر را جایگزین بلفاروپلاستی می‌کنند. اما به تازگی این روش بدون جراحی نیز امکان‌پذیر است که در آن چربی و پوست اضافی توسط لیزر برطرف می‌شود.

درمان های خانگی پف زیر چشم

پف زیر چشم چیست؟

درمان های خانگی پف زیر چشم

برای مشکلات جسمی مختلف علاوه بر مراجعه به پزشک می توان از روش های درمان خانگی نیز بهره برد. برای درمان پف زیر چشم می توان روش های درمانی راحتی را در منزل به کاربرد که در ادامه برخی از آن ها معرفی می کنیم:

  1. کمپرس سرد و بهبود پف زیر چشم: با استفاده از مواد مختلفی می توان کمپرس سرد تهیه کرد. در این روش سرما با منقبض کردن رگ های خوبی باعث کاهش پف زیر چشم می شود.
  2. ماسک خیار برای درمان پف چشم: خاصیت ضد التهابی و خنک کنندگی خیار آن را به بهترین روش درمانی طبیعی پف چشم تبدیل کرده است. در این روش خیارها را حلقه حلقه کرده و در یخچال بگذارید تا سرد شوند سپس به مدت 10 دقیقه آن ها را روی پف چشم قرار دهید.
  3. ماسک قهوه برای پف زیر چشم: وجود کافئین در قهوه کمک زیادی به درمان پف زیر چشم می کند. برای تهیه ماسک قهوه باید نصف قاشق چایخوری دانه قهوه ، یک قاشق پودر فلفل و یک قاشق چایخوری روغن نارگیل را با هم ترکیب کنید. سپس برای مدت 10 تا 12 دقیقه آن را روی پف زیر چشم بگذارید و در پایان با پنبه زیر چشم را تمیز کنید. استفاده از این ماسک برای رفع پف زیر چشم چند بار در هفته توصیه می شود.
  4. سیب زمینی و درمان پف چشم: برای استفاده از سیب زمینی جهت رفع پف زیر چشم، در ابتدا سیب زمینی را شسته و خشک کنید و به دو تکه تقسیم کرده و پارچه تمیزی بپیچید و برای مدت چند دقیقه آن ها را روی پف چشم بگذارید. برای اینکه زودتر پف زیر چشم برطرف شد می توان در روز چندین مرتبه از این روش استفاده کرد.
  5. سفیده تخم مرغ روشی برای رفع پف چشم : این روش کمک می کند که ناحیه دور چشم کشیده تر شده و پف زیر چشم کمتر نشان داده شود. برای این کار بای سفیده تخم مرغ را همزده و با یک وسیله نرم آن را روی قسمت پف کرده چشم بزنید. برای مدت 20 دقیقه باید سفیده روی محل بماند و سپس با آب خنک شست و شوداده شود.
  6. جوش شیرین و درمان پف زیر چشم: استفاده از این روش سبب افزایش جریان خون در پوست زیر چشم شده و برای درمان پف زیر چشم مفید است. در یک فنجان آب گرم، یک قاشق چایخوری جوش شیرین بریزید و بوسیله پنبه از این محلول روی پف چشم بزنید. باید محلول 10 تا 15 دقیقه روی پف بماند و سپس با آب سرد شسته شود.
  7. وازلین روشی برای درمان پف چشم: خاصیت وازلین آبرسانی است و برای رفع پف چشم بسیار مفید می باشد. هنگام خواب مقداری وازلین را روی قسمت های پف کرده چشم بزنید و صبح با آب گرم بشویید.
  8. لیمو ترش برای درمان پف چشم: لیمو ترش به دلیل داشتن ویتامین C ، خاصیت ضدالتهابی و سفیدکنندگی دارد؛ بنابراین برای رفع پف چشم و درمان سیاهی زیر چشم کاربرد دارد. یک قاشق غذا خوری شیر را به یک قاشق چایخوری آب لیمو ترش بیفزایید و با پنبه روی محل پف زیر چشم بزنید و پس از خشک شدن محل را با آب سرد بشویید. این روش را دو بار در روز می توان استفاده کرد.

پاسخ به پف زیر چشم چیست در طب سنتی و اسلامی

درمان های خانگی

درمان های خانگی پف زیر چشم

در طب اسلامی و سنتی برای درمان پف زیر چشم روش های درمانی متنوع خانگی و گیاهی فراوانی معرفی شده است؛ در ادامه مطلب به برخی از این روش های درمانی خانگی و گیاهی می پردازیم.

  1. چای سبز یا چای سیاه کیسه ای : این دو نوع چای در کاهش پف زیر چشم و درمان قرمزی و التهاب دور چشم عملکرد خوبی دارند. برای استفاده از این روش باید این چای ها از قبل خیس شوند و برای نیم ساعت در یخچال نگهداری شوند. در مرحله بعد برای مدت 15 دقیقه این کیسه های چای سرد شده را روی محل پف زیر چشم بگذارید و بعد با آب سرد بشویید.
  2. آلوئه ورا برای رفع پف چشم: آلوئه ورا حاوی آنتی اکسیدان ها و ویتامین E است و برای درمان پف زیر چشم، کاهش چین و چروک دور چشم و درمان سیاهی دور چشم کاربرد دارد. برای این کار باید ژل آلوئه وار را از برگ ها جدا کرده و به مدت 15 دقیقه ژل را روی محل پف قرار دهید و بعد با آب سرد شستو شو دهید. نکته مهم اینکه ژل آلوئه ورا نباید وارد چشم شود. این ژل سبب بهبود گردش خون در قسمت زیر چشم شده و تجمع مایعات اطراف چشم را کاهش می دهد؛ در نتیجه ورم چشم کاهش می یابد.
  3. ترکیب روغن های گیاهی برای پف زیر چشم: برای رفع پف زیر چشم می توان روغن اسطوخودوس، روغن لیمو و روغن بابونه را به میزان یک قطره ازهر کدام با هم ترکیب کرد و قبل از خواب در قسمت پف چشم بزنید و صبح ب آب گرم بشویید.
  4. روغن نارگیل و درمان پف زیر چشم: روغن نارگیل حاوی اسید لوریک و خواص ضد التهابی خوبی است که برای درمان پف زیر چشم مفید می باشد. این روغن را می توانید قبل از خواب در قسمت پف چشم استفاده کنید؛ برای این کار شست را به روغن آغشته کرده و زیر چشم را در جهت عقربه های ساعت به آرامی ماساژ دهید و صبح با آب گرم شستوشو دهید.

دلایل و علت پف زیر چشم صبحگاهی چیست؟

پف زیر چشم صبحگاهی

درمان های خانگی پف زیر چشم

پف زیر چشم در هنگام صبح و بیدار شدن از خواب خطرناک نیست؛ و نیازی به مراجعه به پزشک نمی باشد. دلیل پف زیر چشم صبحگاهی، حبس شدن مایعات در پوست زیر چشم است. این حالت پف چشم چند ساعت پس از بیدار شدن از خواب و پلک زدن برطرف می شود.

پف چشم از علائم میگرن است؟

علائم سردردهای خوشه ای شامل پلک پژمرده، ترشح اشک، چشم های قرمز یا خون آلود، احتقان بینی ، تنگ شدن مردمک، عرق کردن صورت و پف زیر چشم است. در افراد دچار میگرن نیز گاهی اوقات مشکل پف چشم دیده می شود. علت پف چشم در این نوع بیماری ها اختلال در سیستم اتونوم بدن است و از علائم شایع آن آبریزش چشم و آبریزش بینی می باشد.

ورم چشم از علائم کرونا است؟

یکی از اصلی ترین علامت های ابتلای فرد به کرونا درد، قرمزی و  التهاب چشم است؛ زیرا ترشحات چشمی مثل مخاط بینی می تواند عامل انتقال ویروس کووید 19 باشد. کرونا چشم را از طریق ورم ملتحمه، همراه با قرمزی، اشک و سوزش چشم دچار بیماری می کند. با این حال بیماری کرونا می تواند با نشانه های غالبی چون تب، سرفه‌ های خشک، ، التهاب ملتحمه ، خستگی و بی حالی، گلو درد، اسهال ، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، بدن درد و بثورات پوستی همراه باشد.

پف زیر چشم چه ربطی به کبد دارد؟

پف زیر چشم چیست؟

پف زیر چشم چه ربطی به کبد دارد؟

مشکلات کبدی یکی از دلایل بوجود آمدن پف زیر چشم است که از علل پزشکی پف چشم محسوب می شود. در بزرگسالیپف بالای چشم و زیر ابروها مربوط به مشکلات کبدی و نیاز به تصفیه شدن کبد می باشد؛ همچنین که پف بین ابروها به عملکرد ضعیف کیسه صفرا مربوط می شود. اگر علت پف چشم، مشکلات کبدی باشد فقط در هنگام صبح خود را نشان دهد و بعد از چند ساعت بر طرف نمی شود؛ چنین حالتی به دلیل تحت فشار بودن کبد برای شکستن و متابولیسم سموم، پروتئین و الکل است. راه درمان پف زیر چشم مربوط به مشکلات کبدی، پشتیبانی از کبد با مصرف مقدار کافی ویتامین B12  است.

ورم ناگهانی زیر چشم برای چیست؟

معمولا تورم و پف زیر چشم اگر به صورت ناگهانی ایجاد شود خطرناک نیست و می توان با استفاده از درمان های خانگی و سنتی تا حدی آن را برطرف کرد. ورم ناگهانی زیر چشم ممکن است به علت های مختلفی چون خواب بدموقع، استرس و گریه، آلرژی، تغییرات هورمونی مانند سندورم پیش از قاعدگی (PMS) و رژیم غذایی خاص مانند مصرف الکل یا غذای پرنمک بوجود آید. چنانچه فرد برای مدت طولانی دچار درد و تاری چشم شود باید به پزشک مراجعه کند.

نحوه پوشاندن و از بین بردن پف زیر چشم با آرایش

استفاده از لوازم آرایش

پوشاندن و از بین بردن پف زیر چشم با آرایش

یکی از روش های راحت برای پوشاندن پف زیر چشم آرایش کردن است؛ معمولا مژه هایی بلند، پرپشت و ابرو های پرپشت تر و کلفت تر از پف زیر چشم به خوبی از عهده این کار بر می آیند. استفاده از سایه چشم طلایی در زیر چشم نیز پف چشم را پوشش می دهد.

داشتن ابرو های پرپشت تر و کلفت تر پف زیر چشم را می پوشاند و توجه ها را به خود جلب می کند.

استفاده از خط چشم سفید، چشم ها را درشت تر می کند و پف چشم را کمتر نشان می دهد؛ همچنین خط چشم باریک در زیر چشم می تواند پف زیر چشم را پنهان کند.

5 دیدگاه

  1. مهران 24 اسفند 1401 در 9:25 ق.ظ - پاسخ

    باسلام
    سپاس از اطلاعات مفید سایت شما.
    m.gh

  2. میررا بگ آرادبخت 4 مرداد 1402 در 8:46 ق.ظ - پاسخ

    آیا برای پف چشم میتوان از قطره بتامتازون استفاد کرد یاخیر؟

  3. گیتی حیدرزاده 28 مرداد 1402 در 6:01 ق.ظ - پاسخ

    خیلی عالی وکاربردی

  4. محمد 17 آبان 1402 در 4:09 ب.ظ - پاسخ

    حدود۲ماه است زیرچشم چپ من بادکرده درصورتی که زیرچشم راست حالت عادی داردکارم باموادشوینده قوی است وبارهاباچشمم تماس داشته که سریع باآب شستشومی دادم فکرم روخ درگیرکرده باگذشت دوماه بادزیرچشم چپ فروکش نکرده،لطفاراهنماییم کنید

    • پشتیبانی سایت 20 آبان 1402 در 8:50 ق.ظ - پاسخ

      سلام حتما به پزشک مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

  • دسته بندی: نکات زیبایی

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات