علت و راه‌های درمان ریزش ابرو

مدت زمان مطالعه 4,4 دقیقه

ابروها نقش بسزایی در زیبایی افراد دارند؛ اما ممکن است به دلایل متفاوتی همانند موی سر رشدشان متوقف شود یا دچار ریزش شوند.

روش‌های زیادی هم برای برطرف کردن نقایص ابرو مثل میکروبلیدینگ یا کاشت میان افراد رایج شده؛ ولی قبول کنید هیچ کدام از این روش‌ها به زیبایی ابروهای طبیعی خود فرد نخواهند بود.

اگر شما هم ریزش ابرو را تجربه کرده‌اید، در این مقاله از سینره همراه ما باشید؛ چون قصد داریم علت ریزش ابرو و راه‌های درمان آن برای رویش دوباره ابروهای طبیعی و زیبا را بررسی کنیم

دلایل رایج ریزش ابرو

علت ریزش ابرو در هر فرد با توجه به شرایط او متفاوت است. برای برخی ممکن است این ریزش ناشی از تغییرات هورمونی یا بارداری باشد. در عده دیگری ممکن است ریزش ناشی از بیماری‌های مختلف باشد.

در ادامه علت ریزش ابرو را به‌صورت مفصل و با جزئیات کامل بررسی خواهیم کرد:

آلوپسی

آلوپسی آره آتا (Alopecia Areata) یک بیماری خودایمنی است که در آن ، بدن فرد به‌اشتباه، توسط سیستم ایمنی مورد حمله قرار می‌گیرد. این بیماری در ۳ نوع مختلف ممکن است باعث شود با ضعیف شدن فولیکول‌های مو، رشد مو را کند یا متوقف کند.

آلوپسی در سه نوع مختلف شناخته شده و می‌تواند علاوه بر موها، ناخن را نیز درگیر کند. پزشکان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی علت ریزش ابرو با بیماری آلوپسی چیست؛ با این حال این مشکل می‌تواند به صورت دوره‌ای غیرفعال شود.

اگزما

التهاب پوست که با علائمی نظیر خارش، قرمزی، تحریک و ترشح بروز می‌کند، می‌تواند فولیکول‌های مو را که در پوست جا گرفته‌اند، ضعیف کند.

اگزما

این عارضه زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی توسط چیزی تحریک و بیش از حد حساس شده باشد. اگزما ممکن است به‌صورت دوره‌ای رخ دهد یا وضعیتی مداوم باشد و همین می‌تواند علت ریزش ابرو به‌صورت دوره‌ای و مقطعی باشد.

کمبود مواد مغذی در بدن

بدن ما برای اینکه فعالیت درستی داشته باشد، نیاز به مواد مغذی کافی دارد. برای برخورداری از فواید مواد مغذی باید یک رژیم غذایی متنوع داشته باشید.

کمبود ویتامین‌های مختلف می‌تواند باعث رشد کند تارهای ابرو شود یا آن را دچار ریزش کند. به همین دلیل، پزشکان توصیه می‌کنند که رژیم غذایی متنوع و سالمی داشته باشید.

پسوریازیس

پسوریازیس یک اختلال خودایمنی تلقی می‌شود که در آن، سلول‌های پوست با سرعتی بیش از پیش تکثیر می‌شوند. در نتیجه آن، لکه‌های قرمز و ضخیمی که حالت پوسته‌پوسته و دردناکی دارند، روی پوست ظاهر می‌شوند. این لکه‌ها فولیکول‌های مو را مسدود و در فرایند رشد مو اختلال ایجاد می‌کنند. بیشترین علت خارش و ریزش ابرو در مردان مربوط به همین اختلال خودایمنی است.

پسوریازیس

مشکلات تیروئید

علت ریزش ابرو بعدی مشکلات تیروئیدی است. تیروئید در بدن هورمون‌هایی می‌سازد که باعث ایجاد تعادل در متابولیسم بدن می‌شوند. وقتی این غده پرکار یا کم‌کار شود، متابولیسم بدن حالت طبیعی و متعادل را نخواهد داشت و فرایندهای طبیعی آن مختل خواهد شد.

مشکلات تیروئید

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب هم می‌تواند علت ریزش ابرو محسوب شود! تغییرات فیزیولوژی پس از استرس و اضطراب انکار نشدنی است و تاثیر زیادی روی فرایندهای بدن از جمله نامتعادل شدن هورمون‌ها دارد. کاهش اکسیژن‌رسانی به فولیکول‌های مو یکی از عوارض استرس و اضطراب است.

استرس و اضطراب

بارداری

ریزش ابرو در بارداری چندان شایع نیست با این حال در دسته موارد غیر ممکن نیز قرار نمی‌گیرد. در بارداری چرخه هورمونی بدن دچار تغییرات گسترده‌ای می‌شود. به همین دلیل ممکن است برخی مادران باردار ریزش مو یا حتی ابرو را در دوران بارداری تجربه کنند.

بارداری

استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی برای ابرو

اصلاح بیش از اندازه ابروها با روش‌های نظیر بند یا وکس، ممکن است باعث شود رشد مو در یک نقطه دچار اختلال یا حتی متوقف شود. آرایش‌های غلیظ و استفاده از لوازم آرایشی غیر استاندارد نیز جمله دلایل ریزش ابرو است.

استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی برای ابرو

افزایش سن

با افزایش سن، موها به‌صورت طبیعی با سرعت کمتری رشد می‌کنند. همچنین سفید و نازک‌تر از قبل خواهند شد. در دوره کهنسالی، افراد ریزش مو در سر، مژه و ابرو را تجربه خواهند کرد که این مورد طبیعی است و بخشی از فرایند کهنسالی تلقی می‌شود.

عوارض برخی داروها

برخی داروها دارای عوارضی هستند که در همه افراد شایع نیست؛ با این حال ممکن است عده‌ای آن را تجربه کنند. داروهایی مثل آسیترین (دارویی که افراد برای درمان پسوریازیس استفاده می‌کنند) و والپروئیک اسید (دارویی که برای درمان تشنج و اختلال دوقطبی به کار می‌رود)

عوارضی مانند ریزش مو را دارند. شیمی‌درمانی نیز در ریزش مو نقش دارد و می‌تواند باعث ریزش موی سر، ابرو یا مژه شود.

آسیب‌های فیزیکی

آسیب‌های فیزیکی مانند جراحت‌های شدید در ناحیه ابرو، برداشتن موضعی تتو و سوختگی‌های شیمیایی نیز ممکن است علت ریزش ابرو باشند و باعث این اتفاق شوند.

درمان‌های ریزش ابرو

اگر در حال تجربه ریزش ابرو هستید، با استفاده از درمان درست، ابروهایتان به‌سرعت مثل روز اول خواهند شد. تنها کافی است نکاتی را که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، انجام دهید:

استفاده از تقویت‌کننده ابرو و مژه سینره

سرم تقویت‌کننده ابروی سینره برای جلوگیری از ریزش، رویش مجدد و افزایش ضخامن ابروها موثر است. پپتیدهای این سرم فاز رشد تارهای ابرو را زیاد می‌کند و باعث تقویت آن‌ها هم می‌شود. این سرم بدون به‌جاگذاشتن شوره و سفیدی یا تغییر رنگ ابروها، گردش خون در ناحیه ابروها را زیاد می‌کند که باعث افزایش رشد آن‌ها می‌شود.

استفاده از تقویت‌کننده ابرو و مژه سینره

ماینوکسیدیل

محلول ماینوکسیدیل بدون نسخه در اختیار عموم قرار می‌گیرد و از آن به‌عنوان یک محلول قوی برای رشد مو یاد می‌شود.این محلول در ابتدا برای بهبود رشد موها در تهیه شد؛ اما عده‌ای برای تقویت ابرو نیز از آن استفاده می‌کنند. برای استفاده از این محلول یک سواب پنبه‌ای را به محلول آغشته کنید و روی ابرو بزنید. حواستان را جمع کنید که این محلول وارد چشم نشود و یا روی نقاط دیگری نریزد؛ زیرا ممکن است باعث رشد موهای ناخواسته در آن نقاط شود.

ماینوکسیدیل

استفاده از کورتیکواستروئیدها (Corticosteroids)

اگر به‌دلیل وجود التهاب یا بیماری‌های نظیر آلوپسی آره آتا ابروهای خود را از دست داده‌اید، ممکن است پزشک تزریق کورتیکواستروئیدها را برای شما تجویز کند.

استفاده از کورتیکواستروئیدها (Corticosteroids)

کورتیکواستروئیدها به‌صورت موضعی، تزریقی یا حتی قرص در دسترس هستند. استفاده از تزریق این ماده می‌تواند رشد ابرو را تا حدود 25 درصد افزایش دهد. داروهای حاوی این ماده را فقط با تجویز پزشک مصرف کنید.

کرم آنترالین (Anthralin)

از دیگر داروها برای درمان کچلی ابرو می‌توان به آنترالین اشاره کرد. این ماده یک کرم ضدالتهابی موضعی است که برای درمان پسوریازیس تجویز می‌شود. ریزش ابروی ناشی از سایر بیماری‌های التهابی و آلوپسی آره آتا نیز می‌تواند با تجویز و استفاده از همین دارو تا حدود زیادی بهبود یابد.

کرم آنترالین (Anthralin)

مصرف بیماتوپروست موضعی

در ترکیبات محصولاتی که باعث رشد مو می‌شوند از بیماتوپروست موضعی استفاده می‌شود. این ماده می‌تواند رشد ابروها را تا حد زیادی افزایش دهد و باعث تیرگی و افزایش ضخامت تارهای ابرو می‌شود.

قرص‌ها و سرم‌های موضعی حاوی این ماده هستند و استفاده مستقیم این ماده روی ابروها، می‌تواند وضعیت ابروها را پس از ریزش تا حد زیادی بهتر کند.

استفاده از قرص بیوتین

بیوتین یکی از مواد مغذی ضروری برای رشد موهاست. در صورتی که این ماده در بدن کم شود، رشد موها دچار اختلال می‌شود و موها دچار ریزش می‌شوند. ریزش ابرو نیز ممکن است در نبود بیوتین کافی تجربه شود. قرص‌های حاوی بیوتین می‌تواند برای درمان ریزش ابرو کمک‌کننده باشند.

درمان‌ خانگی ریزش ابرو

درمان‌هایی که پیش از این برای ریزش ابرو به آن‌ها اشاره کردیم، کمی پرهزینه هستند. با استفاده از روش‌های خانگی هم می‌توانید ریزش ابرو را درمان کنید.

استفاده از روغن‌های گیاهی

روغن آووکادو، نارگیل، کرچک، زیتون و رزماری می‌تواند در تقویت ابروها به‌شدت موثر باشد. با دست تمیز مقداری از روغن را روی ابرو ماساژ دهید و سپس برای 30 دقیقه به ابروها استراحت دهید.

استفاده از روغن‌های گیاهی

بعد از گذشت نیم ساعت می‌توانید با آب گرم و یک شوینده مناسب پوست، صورت خود را بشویید.

ژل آلوئه‌ورا

ژل آلوئه‌ورا برای تقویت ابروها یک انتخاب عالی است. خصوصا اگر به‌صورت طبیعی باشد. اگر شرایط استفاده از ژل طبیعی آلوئه‌ورا را ندارید، می‌توانید از ژل آلوئه‌ورای سینره استفاده کنید.

ژل آلوئه‌ورا

ژل آلوئه‌ورا را شب قبل از خواب روی ابروهای خود ماساژ دهید و صبح روز بعد بشویید.

آب پیاز

یکی دیگر از روش‌های درمان کچلی ابرو، استفاده از آب پیاز است. برای انجام این کار و گرفتن نتیجه دلخواه، آب یک پیاز را بگیرید و روی ابروهای خود بمالید. پس از گذشت 20 دقیقه می‌توانید ابروها را بشویید.

آب پیاز

سیر

سیر یک درمان خانگی ریزش ابرو موثر است و به‌طرز شگفت‌انگیزی روی تقویت ابروها موثر است.

سیر

برای گرفتن نتیجه دلخواه از سیر در جهت تقویت ابرو می‌توانید یک حبه سیر را رنده کنید، سپس آن را روی ابروهای خود بمالید. مقداری سوزش پس از انجام این کار طبیعی است؛ اما اگر سوزش بیش‌ازحد باشد و مدت زیادی طول بکشد، این روش برای تقویت ابروهای شما مناسب نیست و بهتر است سراغ روش‌های دیگر بروید.

ماساژ ابرو

ماساژ ابروها به‌آرامی می‌تواند باعث شود که جریان خون در زیر پوست بهتر شود. در نتیجه فولیکول‌های تارهای ابرو به‌میزان کافی اکسیژن دریافت و بهتر رشد می‌کنند. اگر ماساژ با روغن‌های گیاهی گفته‌شده انجام شود، نتیجه خیلی بهتری خواهید گرفت.

ماساژ ابرو

تغذیه سالم

داشتن یک تغذیه سالم، متنوع و غنی از مواد مغذی می‌تواند به رشد و قوی شدن فولیکول‌های ابرو کمک کند. حتما در رژیم غذایی‌تان به‌اندازه کافی از مواد معدنی، ویتامین‌ها و پروتئین‌های ضروری استفاده کنید.

تغذیه سالم

کمبود چه ویتامین‌ها و مواد مغذی باعث ریزش ابرو می‌شود؟

همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، داشتن رژیم غذایی حاوی مواد مغذی می‌تواند جلوی ریزش ابرو را بگیرد.

به همین دلیل، در صورت کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد مغذی نظیر ویتامین A، ویتامین C، آهن، ویتامین‌های گروه B، ویتامین D و E، اسیدهای چرب امگا 3 و سیستئین ریزش ابرو یکی از عوارضی است که فرد تجربه خواهد کرد.

چه زمانی برای ریزش ابرو به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر تحت درمان با روش خاص یا داروهای خاصی هستید، به‌محض اینکه متوجه ریزش ابرو شدید، به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا دلیل تشخیص داده شود و در صورتی که از عوارض درمان یا داروهاست، دوز و مقدار آن‌ها تغییر کند.

پزشک برای تشخیص دقیق ممکن است از شما بخواهد برخی آزمایش‌ها را انجام دهید. پس از تشخیص، پزشک می‌تواند یک برنامه درمانی دقیق به شما ارائه کند.

نحوه تشخیص علت ریزش ابرو توسط پزشک

پیش از یافتن علت ریزش ابرو، پزشک درمان را با پرسیدن سوالاتی درمورد سوابق خانوادگی‌تان در برخی بیماری‌ها آغاز می‌کند. علائمی را که پیش یا پس از ریزش ابرو تجربه کردید، به‌صورت دقیق برای پزشک شرح دهید.

سپس پزشک درمورد تغییراتی که اخیرا در سبک زندگی خود ایجاد کرده‌اید، رژیم غذایی و داروهای مصرفی جویا خواهد شد. پس از انجام همه این مراحل نوبت به ارزیابی با دستگاهی به نام درموسکوپ و بریگام ابرو می‌رسد.

پزشک به کمک این دستگاه موهای ابرو و پوست را با دقت بیشتری بررسی می‌کند تا شدت و میزان ریزش را به‌طور دقیق ارزیابی کند. در صورتی که سوالات و این روش برای تشخیص علت ریزش ابرو کمک‌کننده نباشد، پزشک برای شما آزمایش خون تجویز می‌کند تا میزان تعادل هورمون‌ها در بدن را بررسی کند.

پس از تشخیص دقیق توسط پزشک متخصص پوست مو، ممکن است درمان توسط همین پزشک پیش برود یا با توصیه ایشان به متخصص تغذیه ارجاع داده شوید تا با داشتن رژیم غذایی مناسب، ریزش ابروهایتان متوقف شود.

راه‌های جلوگیری از ریزش ابرو

به هرحال پیشگیری بهتر از درمان است. می‌توانید با برخی کارهای ساده، احتمال بروز ریزش ابرو را کاهش دهید. مصرف مقدار مناسبی از پروتئین بدون چربی، میوه و سبزیجات متنوع به‌اندازه کافی می‌تواند در پیشگیری از ریزش ابرو کمک‌کننده باشد.

همچنین راه‌هایی را برای رهایی از استرس و اضطراب با کمک روانشناس خود پیدا کنید. مدیتیشن را فراموش نکنید!

ابروهایتان را بیش از حد با موچین، وکس یا بند اصلاح نکنید و در صورت نیاز به رنگ کردن یا دکلره، از وازلین روی ابروهایتان استفاده کنید تا کمتر آسیب ببینند.
با درمان ریزش ابرو، زیبایی طبیعی خود را بازگردانید

دلایل زیادی برای ریزش ابرو وجود دارد. اینکه به‌طور دقیق دلیل ریزش ابرو تشخیص داده شود، می‌تواند مسیر درمان درست را برای شما روشن کند.

علاوه بر درمان‌هایی که در این مطلب برای علت ریزش ابرو به آن‌ها پرداختیم، می‌توانید از روش‌های زیبایی مانند کاشت ابرو، میکروبلیدینگ، فیبروز و… نیز برای درمان کچلی ابرو استفاده کنید.

 

سوالات متداول

برای ریزش ابرو چه روغنی خوبه؟

روغن کرچک، نارگیل، آلوورا و رزماری از جمله روغن‌های طبیعی هستند که می‌توانند در درمان ریزش ابرو موثر باشند.

 

ریزش چند تار ابرو در روز طبیعی است؟

طبق نظر متخصصان ریزش روزانه 10-5 تار ابرو در روز طبیعی است. اگر ریزش بیش از این مقدار باشد می‌توان گفت فرد دچار ریزش ابرو شده است.
کمبود کدام ویتامین باعث ریزش ابرو می‌شود؟

کمبود ویتامین‌های A, B, E و D می‌تواند باعث ریزش ابرو شود.

 

آیا ریزش ابرو برگشت‌پذیر است؟

بله. برخی بیماری‌ها عوارضی نظیر ریزش ابرو دارند و به‌صورت دوره‌ای بروز می‌کنند. یعنی ممکن است ریزش ابرو برای مدتی متوقف شود و پس مدتی دوباره برگردد.

ارسال دیدگاه

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات