ماسک مو چیست و طرز تهیه بهترین ماسک نرم کننده مو خانگی

مدت زمان مطالعه 2,9 دقیقه

ماسک مو به صورت صنعتی و خانگی می تواند برای نرم و صاف کردن موهای آسیب دیده استفاده شود. معمولا برای حالت دادن و صاف کردن مو باید از ماسک مو به عنوان یک نرم کننده قوی جهت درمان مو کمک گرفت. روغن های طبیعی دارای مواد مغذی مو هستند که می توان به مدت سه دقیقه آن ها را روی ساقه مو بگذارید و سپس آبکشی کنید. همچنین می توان در شب ماسک را روی موها گذاشت و در صبح آن ها را با آب شست. برای استفاده از ماسک مو باید ابتدا آن ها را با شامپو به خوبی تمیز و آبکشی کرد و سپس ماسک مو را روی مو قرار داد. معمولا در فصل های سرد موها به خاطر کم آبی خشک و زبر می شوند و راه حل ناسب برای آن ها استفاده از ماسک مو است.

در این مقاله به طور مفصل با انواع ماسک خانگی، فواید ماسک مو، چگونگی استفاده از ماسک مو و به پاسخ دهی سوالات متداول در مورد ماسک مو می پردازیم.

ماسک مو چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست مطالب

ماسک مو چیست و چه کاربردی دارد؟

ماسک مو چیست و چه کاربردی دارد؟

ماسک مو یک محصول مراقبتی جهت درمان و بهتر شدن حالت های زبری، خشکی و وزی مو است و بعد از شستشوی مو با شامپو استفاده می شود. ماسک مو به خوبی می تواند به کوتیکول مو نفوذ کند و کار تغذیه، آبرسانی و ترمیم مو را انجام دهد. در ترکیبات بیشتر ماسک های مو از روغن های طبیعی نظیر روغن آووکادو، زیتون، نارگیل، آرگان، جوجوبا و بادام استفاده می شود. بسته به نوع ماسک و جنس موها، ماسک مو باید بین 3 دقیقه یا یک شب روی مو بماند و سپس با آب به خوبی شسته شود. ماسک مو ها کاربردهای زیادی در درمان موهای آسیب دیده دارند ولی برای مراقبت بیشتر موهای سالم نیز می توان از ماسک مو استفاده کرد.

مزایای و فواید استفاده از ماسک‌ مو چیست؟

مزایای و فواید استفاده از ماسک‌ مو چیست؟

مزایای و فواید استفاده از ماسک‌ مو چیست؟

در ماسک مو ویتامین هایی وجود دارد که مانع از نازک شدن و شکستن مو می شوند و مقاومت آن ها را در برابر لوازم حراراتی مثل اتو مو و سشوار افزایش می دهد. ماسک های مو می توانند از ریشه، پیاز و ساقه مو محافظت کرده و به از بین بردن آلودگی های سطحی و باز سازی مو کمک کند. همچنین استفاده از ماسک مو سبب بهبود بافت مو و جلوگیری از ریزش مو می گردد. به طور کلی استفاده از ماسک مو فواید و مزایایی چون درخشانی و براقی مو ها، رطوبت دهی موها، کاهش شکنندگی و آسیب موها، کاهش وزی مو، تقویت مو، ترمیم موهای آسیب دیده، محافظت و حفظ سلامت مو را به ارمغان می آورد.

فواید ماسک های مو برای ساقه مو به شرح زیر است:

1. بهبود و تقویت ساقه‌ی مو

خشک شدن مو در اثر عوامل مختلفی چون سشوار و اتو مو بوجود می آید که با گذشت زمان سبب وز شدن و موخوره در مو می شود. در برخی موارد استفاده از نرم کننده مو نیز نمی تواند به مو حالت دهد و آن را درمان کند؛ بنابراین راه حل، استفاده از ماسک مو جهت بازسازی و تقویت ساقه مو است.

2. آبرسانی و پیشگیری از موخوره

از فاکتورهای دیگر خشکی مو ، از دست دادن آب مو ها است که استفاده از ماسک های مناسب می تواند رطوبت و مواد مغذی مورد نیاز مو را تامین کند. معمولا ماسک هایی که حاوی روغن های گیاهی مانند روغن کرچک و روغن نارگیل هستند توانایی خوبی در آبرسانی و تقویت مو دارند.

3. تقویت موهای رنگ شده با ماسک مو

رنگ کردن مو و انجام کارهایی چون آمبره، هایلایت، دکلره از آسیب زا ترین موارد به موها هستند؛ زیرا رنگ مو و مواد دکلره حاوی مواد شیمیایی است که می تواند به ساقه مو آسیب های جبران ناپذیری را وارد کنند. رنگ های شیمیایی به مرور باعث نازک شدن مو می شوند، استفاده از ماسک های مخصوص موهای رنگ شده می تواند به موها آبرسانی کرده و از آسیب بیشتر به آن ها جلوگیری کند.

بهترین زمان مناسب برای استفاده از ماسک مو چه زمانی است؟

بهترین زمان مناسب برای استفاده از ماسک مو چه زمانی است؟

بهترین زمان مناسب برای استفاده از ماسک مو چه زمانی است؟

استفاده از ماسک مو در حمام از بهترین روش های مصرف ماسک مو است؛ به عبارت دیگر هنگامی که مو مقداری رطوبت دارد بهترین زمان مناسب برای گذاشتن ماسک روی موها است. همچنین وقتی که مو خشک است بهترین گزینه استفاده از ماسک های مو چرب می باشد. در واقع ماسک موی دارای ترکیبات مواد چرب و روغنی برای موهای خشک مناسب است.

چند وقت یک بار از ماسک مو استفاده کنیم؟

چند وقت یک بار از ماسک مو استفاده کنیم؟

چند وقت یک بار از ماسک مو استفاده کنیم؟

در فصل های مختلف برای بیشتر جنس های مو می توان از ماسک به صورت هفته ای یکبار استفاده کرد، ولی اگر به طور پیوسته از اتو مو یا سشوار برای صاف کردن موهای خود به کار می برید بهتر است استفاده از ماسک مو را به هفته ای دو بار افزایش دهید. دقت کنید که برای درمان موهای آسیب دیده حداقل باید به مدت 6 ماه و هفته ای یک بار یا دو بار از ماسک مو استفاده کنید و نباید به سرعت استفاده از ماسک مو را قطع کنید.

چه کسانی باید از ماسک مو استفاده کنند؟

چه کسانی باید از ماسک مو استفاده کنند؟

چه کسانی باید از ماسک مو استفاده کنند؟

معمولا برای موهای بلند که دچار آسیب دیدگی شده اند و حالت طبیعی خود را از دست داده اند استفاده از ماسک نسبت به نرم کننده بسیار مناسب تر است. همچنین برای موهای کوتاه استفاده از نرم کننده های ملایم مو جهت حفظ شادابی و حالت مو گزینه مناسب تری می باشد.

چگونه از ماسک مو استفاده کنیم؟ توضیح مرحله به مرحله

چگونه از ماسک مو استفاده کنیم؟ توضیح مرحله به مرحله

چگونه از ماسک مو استفاده کنیم؟ توضیح مرحله به مرحله

از ماسک ها به دو طریق آبکشی و بدون آبکشی می توان استفاده کرد. یک ماسک موی خوب باید بتواند موهای آسیب دیده را به صورت سطحی و عمقی بهبود دهد، موها را نرم و درخشان کرده و سبب بهتر شانه شدن و خوش حالتی آن ها شود و همچنین یک ماسک موی مناسب باید بتواند وز موها را به طور کامل برطرف کند.

نوک موها از آسیب دیده ترین و خشک ترین قسمت های مو هستند؛ بنابراین هنگام استفاده از ماسک مو باید به این بخش ها دقت بیشتری داشت.

روش استفاده از ماسک مو در حمام و با آبکشی به شرح زیر است:

روش استفاده از ماسک مو در حمام و با آبکشی

روش استفاده از ماسک مو در حمام و با آبکشی

  • مرحله اول: موها را باید با شامپو به خوبی بشویید تا آلودگی های آن ها از بین برود.
  • مرحله دوم: بعد از تمیزی کامل مو باید آب مو به خوبی گرفته شود و روی مو رطوبت کمی باقی بماند.
  • مرحله سوم: ماسک مو را باید به صورت یکدست و یکنواخت روی ساقه و نوک موها پخش کنید. می توانید برای مالیدن ماسک روی مو از شانه دندانه درشت استفاده کنید یا با دست این کار را انجام دهید. از تماس ماسک مو با پوست دست خودداری کنید.
  • مرحله چهارم: به مدت 5 تا 8 دقیقه بگذارید ماسک روی مو بماند تا اثر بخشی کاملی روی مو داشته باشد.
  • مرحله پنجم: بعد از گذشت زمان معین باید موها را به خوبی با آب بشویید.

روش استفاده از ماسک مو بدون آبکشی

روش استفاده از ماسک مو بدون آبکشی

روش استفاده از ماسک مو بدون آبکشی

این روش مصرف ماسک روی مو بسیار ساده و راحت است و نیازی به آبکشی مو ندارد.

  • مرحله اول: برای تمیزی مو و اثر بخشی بیشتر ماسک مو ابتدا موها را بشویید.
  • مرحله دوم: با حوله آب موها را بگیرید تا موها اندکی مرطوب باشند.
  • مرحله سوم: در این مرحله باید ماسک مو را با دست روی مو پخش کنید یا به طور مستقیم روی مو آن را اسپری کنید.
  • مرحله چهارم: به خوبی ماسک مو را به ساقه و نوک مو بمالید.
  • مرحله پنجم : در این مرحله برای اینکه ماسک به عمق مو نفوذ کند و مو از مواد مغذی ماسک بهره بیشتری ببرد بهتر است از کلاه شنا یا سشوار استفاده شود.

ماسک موی مناسب موهای شما کدام است؟

ماسک موی مناسب موهای شما کدام است؟

ماسک موی مناسب موهای شما کدام است؟

برای انتخاب ماسک موی مناسب باید بدانید موهای شما چه جنسی دارند. موها دارای جنس های مختلفی هستند و ماسک موها نیز ترکیبات متنوعی دارند؛ بنابراین باید ماسک موی مناسب را با دقت بالایی انتخاب کرد. ماسک موی مناسب از لحاظ زیبایی و نگهداری مو و جلوگیری از آسیب دیدن مو اهمیت دارد. در مرحله اول یک ماسک موی مناسب باید سازگاری خوبی با شرایط و مشکلات موی شما داشته باشد. برای انتخاب ماسک موی مناسب خود باید سه مورد شامل جنس و نوع مو، نوع ماسک و ترکیبات ماسک را مد نظر قرار داد.

1. انتخاب ماسک مو براساس جنس مو

طبق انواع موها ماسک های مو نیز به چندین دسته تقسیم شده اند که هر یک برای جنس متفاوتی از مو موثر هستند.

ماسک موی مخصوص موهای خشک

برای موهای خشک، ماسک هایی با بافت غلیظ و سنگین مناسب هستند، در ترکیب این نوع ماسک ها روغن های آبرسان نظیر روغن زیتون، روغن جوجوبا و روغن آرگان به کار رفته است.

ماسک موی مخصوص موهای رنگ ‌شده

موها به دلایل مختلف دچار آسیب دیدگی می شوند که همه آن ها به نوع رسیدگی شخص از موها بر می گردد. رنگ کردن مداوم، دلکره کردن موها و استفاده از لوازم حرارتی مثل سشوار و اتو مو برای حالت دهنگی مو از جمله عوامل رایجی است که سبب آسیب دیدگی و شکنندگی موها می شوند. ماسک موهای حاوی پروتئین با پایه کراتین از بهترین ماسک ها برای ترمیم موهای رنگ شده است. این ماسک موها سبب درخشندگی بیشتر و حفظ رنگ موبه مدت طولانی تری روی مو می شوند.

ماسک مخصوص موهای چرب

اگر جنس موهای شما چرب است، باید از ماسک موهایی با خاصیت تعادل بخشی به تولید چربی پوست سر استفاده کنید. عبارت فارسی«تنظیم‌کننده چربی» یا عبارت ” oil regulating” مشخص کننده ماسک موهای متعادل کننده چربی پوست سر هستند. بافت این ماسک ها باید از غلظت و سنگینی کمتری برخودار باشد مانند ماسک موی خاک رس سبز یا green clay که از بهترین ماسک موی مخصوص موی چرب است.

استفاده از ماسک‌های حالت‌دهنده عمقی برای موهای چرب مناسب نیست؛ زیرا امکان بسته شدن منافذ پوست سر در اثر مصرف این نوع ماسک وجود دارد که در نتیجه باعث ترشح بیشتر چربی پوست می شود.

ماسک مخصوص موهای نازک و صاف

ماسک های دارای بافت سبک که سبب درخشان و حجیم تر شدن مو می شود برای استفاده موهای صاف و نازک بسیار مناسب هستند. در ساختار این نوع ماسک ها روغن های طبیعی مانند روغن نارگیل به کار رفته و روی بسته آن ها عبارت fine یا coarse Hair درج شده است. ماسک موی مخصوص موهای صاف و نازک غلظت بالایی نداشته و سبب چرب و سنگین شدن موها نمی شود. همچنین این ماسک ها می توانند موهای نازک را تقویت کرده و آب و رطوبت مورد نیاز مو را تامین کنند.

ماسک مخصوص موهای ضخیم

در صورتی که موهای شما سالم هستند ؛ ولی ضخامت آن ها و سختی شانه کردن و باز کردن گره های آن ها شما را کلافه کرده است، برای بر طرف کردن چنین حالتی پیشنهاد ما استفاده از ماسک های حالت دهنده عمقی مو می باشد.

ماسک مخصوص موهای فر

مشکل موهای فر و مجعد، کمبود چربی و رطوبت در ساقه مو است که برای حالت دهندگی و نرمی این نوع مو می توان از ماسک های مرطوب کننده با روغن طبیعی و آبرسان مناسب استفاده کرد. برای موهای فر و آسیب دیده استفاده از ماسک آبرسان و حاوی پروتئینی مانند کراتین توصیه می شود.

ماسک مخصوص موها با ریزش معمول

یکی از دلایل ریزش مو، ضعیف شدن ریشه مو یا پوست سر است؛ که برای بهبود سلامتی مو باید رسیدگی های لازم و عمقی به عمل آید. برای برطرف کردن ریزش مو بدون دلیل پزشکی باید رژیم غذایی بسیار غنی در کنار استفاده ماسک های سبک و رطوبت رسان بر پایه پروتئین به کار گرفته شود.

2. انتخاب نوع ماسک مو

به طور کلی ماسک های مو از لحاظ روش استفاده به دو نوع نیاز به آبکشی و بدون آبکشی تقسیم می شوند. ماسک موهایی که به آبکشی نیازی ندارند را می توان بعد از حمام و شستن موها استفاده کرد. گروه دیگر ماسک موهایی هستند که باید در حمام و در پایان استحمام روی موها بگذارید و بعد از مدت زمان معینی آبکشی صورت گیرد.

3. ترکیبات موجود در ماسک مو

ماسک های مخصوص هر جنس مو دارای ترکیبات منحصربفردی مانند آووکادو، عسل، گندم و سایر میوه‌ها و خوراکی‌ها می باشند.همچنین ماسک های مختلف مو حاوی مواد دیگری چون ویتامین ب۵ (B5) برای تقویت و مقاوم‌شدن موها، ویتامین ای (E) برای احیای موها و رفع خشکی آن ها هستند.

ترکیبات ماسک موها چیست؟

ترکیبات ماسک موها چیست؟

ترکیبات ماسک موها چیست؟

همان طور که در قسمت های مختلف مقاله بیان شد ماسک مو حاوی مواد مغذی شامل انواع روغن و ویتامین ها مانند روغن آرگان، ویتامین A ، ویتامین E، اسیدهای چرب غیر اشباع، امگا 3، امگا 6، امگا 9، کراتین، دایمتیکون، سیلیکون است که برای تقویت و بازسازی مو ضروری هستند. در نتیجه همه افراد با داشتن موهای با جنس مختلف برای تقویت و حالت دهندگی موهای خود می توانند از ماسک مو استفاده کنند.

طرز تهیه بهترین ماسک نرم کننده مو خانگی

طرز تهیه بهترین ماسک نرم کننده مو خانگی

طرز تهیه بهترین ماسک نرم کننده مو خانگی

استفاده از ماسک هایی که خاصیت نرم کنندگی دارد برای افراد دارای موهای خشک، وز و زبر بسیار مفید است. در اینجا به معرفی و نحوه تهیه چند نوع ماسک نرم کننده مو خانگی می پردازیم.

1. ماسک موی تخم مرغ

مواد لازم برای درست کردن ماسک موی تخم مرغ شامل؛

  1. یک عدد تخم مرغ
  2. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  3. یک قاشق غذاخوری ماست
  4. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون

طرز تهیه ماسک نرم کننده خانگی تخم مرغ

طرز تهیه ماسک نرم کننده خانگی تخم مرغ

طرز تهیه ماسک نرم کننده خانگی تخم مرغ

ماسک موی تخم مرغ حاوی پروتئین است که سبب قوی شدن ساختار مو ، مرطوب کنندگی آن ها و از بین بردن خشکی و وزی آن ها می شود.

تخم مرغ ها را با سایر مواد به خوبی ترکیب کنید و آن را به مدت 40 دقیقه روی موها بگذارید و بعد با شامپو به خوبی موها را شستشو دهید.

تخم مرغ را بشکنید و تمام مواد دیگر را با هم مخلوط کنید و سپس ماسک را به مدت 40 دقیقه روی سر خود نگه دارید و سپس موهای خود را با شامپو بشویید.

2. ماسک مایونز خانگی برای نرمی مو

دو عامل آفتاب و آلودگی هوا می توانند سبب خشکی مو و شکننده شدن آن ها شوند؛ استفاده از ماسک موی مایونز یک راه حل خوب برای نرمی صاف کردن مو می باشد. برای تهیه این ماسک مو باید دو قاشق غذا خوری عسل را با نصف فنجان سس مایونز ترکیب کنید و آن را به مدت یک ساعت روی تمام موهایتان بگذارید. بعد از گذشت زمان مشخص باید موها را با شامپوی مناسب بشویید.

3. ماسک مو آووکادو برای مرطوب کنندگی مو

ماسک آووکادو یک ماسک عالی برای برگرداندن درخشندگی و رطوبت به مو است. برای تهیه این ماسک مو باید نصف آووکادو را به صورت پوره در آورید و به آن اسانس دلخواه مانند رزماری را بیفزایید. قبل از گذاشتن این ماسک روی موها باید با شامپو به خوبی موها را شستشو داد تا آلودگی های آن ها از بین برود، سپس ماسک موی آووکادو را به مدت 15 دقیقه روی آن ها بگذارید و بعد موها را بشویید. در صورتی که موهایی خشک دارید به ماسک آووکادو می توانید ماست یا زرده تخم مرغ اضافه کنید.

ماسک مو چه مدت باید روی موها بماند؟

ماسک مو چه مدت باید روی موها بماند؟

ماسک مو چه مدت باید روی موها بماند؟

حداقل زمان مناسب برای گذاشتن ماسک مو روی موهای معمولی بین سه تا پنج دقیقه است، این مدت زمان برای موهای زیر و کم آب نیز می تواند بین 15 تا 20 باشد. برای موهای خشک نیز گذاشتن ماسک مو به مدت یک شب روی مو توصیه می شود؛ زیرا این جنس مو در مقایسه با موهای مرطوب از تخلخل کمتری برخوردارند و برای اثر بخشی ماسک باید زمان بیشتری روی مو بمانند.

منبع : کافه نبض

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

  • دسته بندی: نکات زیبایی

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات