مدت زمان مطالعه 1,6 دقیقه

زنان زیبایی را دوست دارند و بخش مهمی از این زیبایی به سلامت موها بستگی دارد. ریزش بیش از اندازه موی سر می‌تواند از اعتماد به نفس یک زن بکاهد و علاوه بر آسیب‌های جسمی، او را دچار اختلالات روحی و شخصیتی کند. معمولاً ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ عدد تار مو در روز طبیعی است اما موهای جدید باید جایگزین این موهای ازدست‌رفته شود. اگر تعادل بین رشد موهای جدید و ریزش موهای قدیمی از بین رود، با مشکل ریزش مو یا طاسی سر مواجه می‌شویم. به ریزش موی بیش از حد آندروژنیک آلوپسی یا طاسی گفته می‌شود.

شروع ریزش مو در آندروژنیک آلوپسی از پیشانی و شقیقه‌هاست و تا پس‌سر ادامه پیدا می‌کند. در این نوع طاسی که معمولاً تا سن ۴۵ سالگی ادامه دارد، قسمت جلوی سر تا نیمه پشت سر کاملاً خالی می‌شود. در زنان، این طاسی با نازک و شکننده شدن مو و ریزش شدید مو شروع می‌شود و به خالی شدن قسمت‌هایی از کف سر و کم‌پشتی شدید می‌انجامد.

اولین نشانه‌های طاسی در مردان با کم‌پشت شدن خط مو شروع می‌شود اما در زنان این نشانه‌ها متفاوت است. معمولاً موی زنان نازک می‌شود و درخشندگی خود را از دست می‌دهد؛ سپس شروع به ریزش و کم‌پشت شدن می‌کند. البته معمولاً ریزش مو در زنان به طاسی کامل منجر نمی‌شود. برای پی بردن به علائم و دلایل ریزش موی سر زنان و راه‌های درمان آن در ادامه با ما همراه باشید.

ریزش مو

چه کسانی بیشتر دچار طاسی سر می‌شوند؟

ریزش مو و طاسی سر در زنان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما به‌طور کلی، این گروه از زنان بیشتر در معرض ریزش مو و طاسی قرار دارند:

  • خانم‌های باردار و خانم‌هایی که به‌تازگی زایمان کرده‌اند
  • خانم‌های یائسه (معمولاً در محدوده سن 45 تا 55 سالگی)
  • خانم‌هایی که تحت شیمی‌درمانی هستند یا داروهای خاص مصرف می‌کنند
  • خانم‌هایی که به‌صورت مداوم از مواد شیمیایی یا شوینده مضر استفاده می‌کنند
  • خانم‌هایی که تمام روز موهای خود را سفت می‌بندند
  • خانم‌هایی که در حمام یا در حالت خیس، موهایشان را شانه می‌زنند

علائم طاسی سر در زنان

اگر بعد از هر بار استحمام، مقدار زیادی مو در کف حمام یا روی برس می‌بینید یا بخش‌هایی از سرتان کم‌پشت شده، به احتمال زیاد دچار ریزش مو شده‌اید. همچنین کنده شدن آسان موها یا مشاهده مقدار زیاد مو روی بالش از علائم دیگر ریزش مو هستند و برای بررسی دلایل آن باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

دلایل ریزش مو و طاسی سر در زنان

ژنتیک یکی از فاکتورهای مهم در طاسی سر است. زنان می‌توانند طاسی سر را از هر دو والد خود به ارث ببرند، در نتیجه اگر در خانواده شما ریزش مو امری رایج است، بدانید که ژنتیک قطعاً در طاسی سر شما نقش مهمی بازی خواهد کرد. طاسی سر کمابیش چهار عامل عمده دارد:

  • آلوپسی‌ها
  • سبک زندگی
  • دلایل بالینی
  • تغییرات هورمونی

آلوپسی ها

آلوپسی‌ها

آلوپسی آندروژنیک زنانه

آلوپسی آندروژنیک زنانه از شایع‌ترین انواع طاسی سر در زنان است که دلایل هورمونی دارد. این نوع آلوپسی در دوران یائسگی، به‌دلیل کاهش هورمون استروژن شدیدتر شده و با افزایش سن و رسیدن به میانسالی بیشتر می‌شود؛ البته در بعضی از افراد این آلوپسی از سنین جوانی شروع می‌‎شود.

علائم اولیه آلوپسی آندروژنیک نازک و کم‌پشت شدن مو است. آلوپسی آندروژنیک در مراحل بعدی با کاهش تراکم مو در طرفین خط فرق، گسترده شدن ناحیه کم‌پشت، طاسی مشخص در خط فرق و کم‌پشت شدن بخش‌های کناری سر، خود را نشان می‌دهد.

ژنتیک و وراثت، بیماری‌های زمینه‌ای و تومورها، مصرف دخانیات، از علل رایج بروز آلوپسی آندروژنیک هستند و در اکثر افراد مبتلا، در سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی طاسی سر به‌شکل چشمگیری نمود پیدا می‌کند. این نوع آلوپسی قابل درمان نیست و مصرف داروهایی که برای این عارضه تجویز می‌شوند فقط می‌تواند سرعت ریزش مو را کاهش دهد. راهی برای پیشگیری آلوپسی آندروژنیک شناخته نشده و تنها می‌توان با تغذیه سالم، عدم استفاده از مواد شیمیایی مضر و دخانیات، شروع طاسی سر را به تعویق انداخت و شدت آن را کاهش داد.

آلوپسی کششی

در آلوپسی کششی، در اثر آسیب به پیاز مو (فولیکول‌ها) ریزش مو اتفاق می‌افتد. دلیل به‌وجود آمدن این عارضه کشیده شدن موها بر اثر بافتن‌های سفت مثل بافت آفریقایی، بستن مو به‌صورت دم‌اسبی و انواع بافت‌هایی است که در اثر آن مو کشیده و کنده می‌شود.

آلوپسی آره‌آتا

آلوپسی آره‌آتا یا ریزش موی سکه‌ای یک بیماری خود ایمنی پوستی است. در این بیماری، سلول‌های سیستم ایمنی به فولیکول‌ها حمله کرده و به آن‌ها آسیب می‌زنند. این شکل از طاسی به‌صورت منطقه‌ای و گرد ظاهر می‌شود و موقتی است و درمان آن باید زیرنظر پزشک صورت بگیرد.

مشغله زندگی

تأثیر سبک زندگی در طاسی سر زنان

امروزه باتوجه به مشغله بالا و استرس شدید، ممکن است افراد رژیم غذایی نامناسبی داشته باشند و مواد مغذی لازم به بدن آن‌ها نرسد؛ به‌همین دلیل، مو شروع به ریزش می‌کند. این نوع ریزش مو موقتی است و با یک رژیم غذایی مناسب و استفاده از مکمل‌های دارویی برطرف می‌شود.

کاهش کالری دریافتی

سوءتغذیه یکی از مهم‌ترین علل طاسی سر است. اگر در رژیم غذایی میزان کالری دریافتی روزانه کمتر از حدمعمول باشد، انرژی لازم برای خون‌رسانی به پوست سر کاهش می‌یابد و با عارضه ریزش مو مواجه می‌شویم. حتماً سعی کنید که کالری روزانه دریافتی،‌ متناسب با فعالیت بدن‌تان باشد و انرژی کافی را به شما برساند.

کمبود پروتئین

پروتئین و آمینواسید از اصلی‌ترین مواد بدن هستند. کراتین، پروتئینی است که بخش‌ اصلی مو را تشکیل می‌دهد؛ در نتیجه کمبود پروتئین موجب ریزش شدید مو می‌شود.

کمبود ویتامین‌ها

از جمله ویتامین‌های لازم برای پوست و مو، ویتامین‌های E، A، C و D هستند. علاوه بر این، بیوتین یا ویتامین B7 که از خانواده ویتامین‌های B محسوب می‌شود؛ برای ساخت کراتین مو ضروری است. با گنجاندن این ویتامین‌ها در رژیم غذایی‌تان می‌توانید از طاسی سر جلوگیری کنید.

کمبود آهن و روی

کمبود آهن و کم‌خونی موجب می‌شود که اکسیژن کافی به فولیکول‌های مو و پوست سر نرسد؛ در نتیجه به مرور زمان طاسی سر اتفاق می‌افتد. روی یا زینک هم از مواد معدنی ضروری برای سلامت پوست و مو محسوب می‌شود. با مصرف غذاهایی مثل گوشت قرمز، ماهی، سبزیجات و غلات غنی‌شده و همچنین قرص آهن و زینک می‌توانید با کمبود آهن و روی مقابله کنید.

تاثیر مصرف دارو بر ریزش مو

دلایل بالینی در ریزش و طاسی مو

استرس و مصرف داروهای خاص می‌تواند منجر به ریزش مو و طاسی سر شود. در ادامه رایج‌ترین دلایل بالینی بیان می‌شوند.

شوک و استرس شدید

از آنجایی که شوک‌های فیزیکی و روانی روی هورمون‌ها تأثیر می‌گذارند در نتیجه در اغلب خانم‌ها استرس، فشار روحی، ناراحتی و افسردگی می‌تواند با ریزش مو ارتباط مستقیم داشته باشد.

از دست دادن یکی از اعضای خانواده، زایمان، افسردگی بعد از زایمان، کاهش شدید وزن، جراحی‌های سنگین، بیماری‌های حاد، تب بالا، عفونت شدید، بیماری‌های مزمن، آسیب فیزیکی مثل از دست دادن یک عضو از بدن، مشغله کاری بالا و مصرف داروهای اعصاب؛ ریزش مو را شدت می‌بخشند. سعی کنید هنگام بروز استرس از روان‌پزشک یا روان‌شناس کمک بگیرید و عامل استرس‌زا را از بین ببرید.

ورود سموم به بدن

ریزش مو از عوارض جانبی استفاده از برخی از داروهاست. مواد شیمی‌درمانی، اشعه رادیواکتیو در پرتودرمانی و مصرف بعضی از داروها می‌تواند باعث اختلال در چرخه طبیعی مو و تلوژن افلوویوم شود. در صورتی‌که فولیکول‌ها آسیب نبینند، ریزش مو در این موارد موقت است. از دیگر داروهایی که طاسی سر را تشدید می‌کنند می‌توان به داروهای فشار خون، آرتریت، داروهای قلبی و داروهایی که برای مو مضر هستند، اشاره کرد.

بیماری‌های زمینه‌ای

بیماری‌های زمینه‌ای، تولید هورمون آندروژن را که در طاسی نقش مهمی دارد، تحت تأثیر قرار می‌دهد. کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، بیماری هاشیموتو، بیماری هاجکین، کم‌کاری غده هیپوفیز، بیماری آدیسون، لوپوس، پسوریازیس، اسکلرودرمی، بیماری سلیاک و عفونت‌هایی مثل کچلی قارچی (درماتوفیتوز) می‌توانند موجب برهم زدن هورمون‌ها، ایجاد مشکلات خودایمنی و زخم شوند و در نهایت طاسی سر را به‌دنبال داشته باشند.

تاثیر بارداری بر ریزش مو

تغییرات هورمونی و تاثیر آن در طاسی سر در زنان

تغییرات هورمونی یکی دیگر از فاکتورهای مهم در ریزش مو و طاسی سر است. تغییرات هورمونی می‌تواند به دلایل زیر ایجاد شود.

یائسگی

ظهور موهای زائد در نقاط مختلف بدن و کم‌پشت شدن و ریزش موهای سر از عوارض رایج دوران یائسگی است. در این دوران تولید استروژن و پروژسترون (هورمون‌های زنانه) کاهش یافته و اثر هورمون‌های آندروژنیک مردانه مانند تستوسترون روی فولیکول‌ها بیشتر می‌شود. هورمون‌های آندروژنیک موجب طاسی سر و کم‌پشتی مو می‌شوند. البته در این مورد هم نباید رژیم غذایی، استرس و مسائل ارثی را نادیده گرفت.

بارداری

به‌طور طبیعی، کاهش میزان هورمون استروژن چند ماه پس از بارداری موجب ریزش موی سر می‌شود. همچنین، بسیاری از مادرها چند ماه پس از زایمان با ریزش موی شدید مواجه می‌شوند. اگر در این دوران علائم زیر را مشاهده کردید حتماً با پزشک معالج‌تان مشورت کنید: ریزش غیرطبیعی مو، درد یا خارش در محل ریزش مو، قرمز یا پوسته‌پوسته شدن پوست سر، افزایش آکنه پوستی، افزایش موی صورت، قاعدگی نامنظم.

درمان ریزش مو

روش‌های درمان طاسی سر در زنان

مصرف دارو

داروهایی برای درمان عارضه ریزش مو آلوپسی آندروژنیک با الگوی زنانه تجویز می‌شود که فقط در کند شدن روند ریزش مو و جبران بخشی از موهای ازدست‌رفته مؤثر است. داروهای موضعی مانند ماینوکسیدیل و داروهای خوراکی مثل فیناستراید و اسپیرونولاکتون می‌توانند در روند طاسی سر تأثیر بگذارند.

‌درمان با لیزر

نور ساطع شده از لیزر می‌تواند رشد مو را تحریک ‌کند و همچنین موجب کاهش روند ریزش مو شود.

پیشگیری از طاسی سر در زنان

اگر طاسی ریشه ژنتیک داشته باشد، به‌سختی می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد؛ اما در مواردی که ریزش مو با عوامل دیگری مثل رژیم غذایی و موارد ذکر شده در بالا ارتباط دارد، به‌راحتی می‌توان جلوی آن را گرفت.

رژیم غذایی مناسب پوست

داشتن رژیم غذایی مناسب، استفاده از مواد پروتئینی، ویتامین‌ها و آهن و روی، تقویت موها، ماساژ کف سر با روغن‌های گیاهی استاندارد، عدم استفاده از شامپوهای مضر، شانه نزدن موها در حمام، محکم نبستن آن‌ها و برطرف کردن عوامل استرس‌زا؛ می‌توانند در پیشگیری از ریزش مو تأثیر بسزایی داشته باشند.

سوال‌های رایج در مورد طاسی سر زنان

  • آیا طاسی سر در زنان هم اتفاق می‌افتد؟
    معمولاً موی زنان در مراحل اولیه نازک شده و درخشندگی خود را از دست می‌دهد و بعد شروع به ریزش و کم‌پشت شدن می‌کند. اما در اغلب موارد ریزش مو در زنان به طاسی کامل منجر نمی‌شود.
  • چقدر از ریزش مو در روز طبیعی است؟
    معمولاً ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ عدد تار مو در روز طبیعی است.
  • علائم طاسی سر زنان چیست؟
    از دست دادن مقدار زیاد مو در هر بار استحمام یا شانه کردن، کنده شدن آسان موها یا مشاهده مقدار زیاد مو روی بالش، کم‌پشت شدن بخش‌هایی از سر به‌ویژه طرفین خط فرق سر
  • دلیل طاسی سر چیست؟
    ریزش مو و طاسی سر می‌تواند در اثر سبک زندگی و تغذیه نامناسب، استرس، تغییرات هورمونی زنان و دلایل وراثتی یا بالینی اتفاق بیافتد.
  • چه کسانی بیشتر دچار طاسی سر می‌شوند؟
    خانم‌های یائسه، زنان باردار و خانم‌هایی که به‌تازگی زایمان کرده‌اند. همچنین تغذیه نامناسب، استرس، بیماری‌های زمینه‌ای، مصرف داروهای خاص و شیمی‌درمانی، استفاده مداوم از شوینده‌های نامناسب، بستن سفت و شانه زدن موهای خیس می‌تواند ریزش مو را تشدید کند.

نتیجه‌گیری

ریزش مو و طاسی سر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای برطرف کردن این مشکل بهتر است ابتدا با پزشک متخصص مشورت و بهترین روش درمانی را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که رژیم غذایی متناسب در کنار داشتن فعالیت روزانه و حذف نکردن مواد مغذی در جلوگیری از ریزش مو بسیار مؤثر است.

از درمان‌های خودسرانه و استفاده از داروها و محلول‌های غیراستاندارد جداً پرهیز کنید. همچنین از شامپوهایی که دارای مواد معدنی و گیاهی هستند، استفاده کرده و با قوی کردن تارهای مو از شکنندگی و ریزش آن‌ها جلوگیری کنید.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

  • دسته بندی: نکات زیبایی

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات