جوش ندول چیست و راه های درمان پزشکی و خانگی جوش های دردناک چگونه است؟

مدت زمان مطالعه 0,9 دقیقه

جوش های صورت تقریباً از ابتدای دوران بلوغ یکی از معضلات دختران و پسران جوان هستند البته گاهی بروز این جوش ها و آکنه ها تنها محدود به دوران بلوغ نمی شود و گاهی سال ها بعد هم ادامه دارند.

جوش های سرسیاه، جوش های سرسفید، ندول ها و کیست ها شایع ترین انواع جوش ها هستند. در این مقاله تصمیم داریم به جوش ندول یا آکنه ندولار بپردازیم و پس از بیان علل بروز آن، چگونگی درمان این نوع از جوش ها را نیز بیان کنیم.

جوش ندول یا آکنه ندولار چیست؟

جوش ندول یا آکنه ندولار چیست؟

جوش ندول یا آکنه ندولار چیست؟

آکنه ندولار نوعی شدید از آکنه است که باعث ایجاد جوش های بزرگ، ملتهب و دردناک می شود جوش ندول یا آکنه ندولار بزرگ تر و جدی تر از یک جوش معمولی است و لایه های عمیق تر پوست را تحت تأثیر قرار می دهد. آکنه ندولار می تواند در صورت، پشت و سایر قسمت های بدن ظاهر شود.

معمولاً آکنه‎ها از یکی از منافذ پوستی ظاهر می شوند به این صورت که چربی پوست (سبوم) با سلول های مرده پوست مخلوط شده و منافذ پوست را مسدود می کند. این ترکیب اغلب باعث ایجاد جوش های سر سیاه و سر سفید می شود.

آکنه ندولار باعث ایجاد مشکلاتی در عمق پوست می شود و به همین دلیل نوع شدیدتری از آکنه محسوب می شود. برخلاف سایر انواع آکنه، مانند جوش های سرسیاه، آکنه ندولار اغلب با درمان های معمول قابل درمان نیست و در موارد خیلی شدید حتماً باید به متخصص پوست مراجعه شود.

علائم آکنه ندولار چیست؟

علائم آکنه ندولار

علائم آکنه ندولار

جوش ندول یا آکنه ندولار مانند گره های سفتی در زیر پوست احساس می شوند و گاهی اوقات سر آن ها سفید می شود، اما معمولاً در اعماق پوست باقی می مانند. ممکن است تنها چند جوش ندولی در پوست ایجاد شود ولی اغلب تعداد آن ها گسترش می یابد. این آکنه ها به عنوان آکنه ندولوسیستیک یا آکنه کیستیک نیز شناخته می شوند.

علت بروز جوش ندول یا آکنه ندولار چیست؟

علت بروز جوش ندول یا آکنه ندولار چیست؟

علت بروز جوش ندول یا آکنه ندولار چیست؟

همانند آکنه های خفیف، آکنه ندولار توسط چندین عامل مختلف ایجاد می شود، از جمله بیش فعالی غدد چربی پوست، تجمع غیرطبیعی سلول های مرده در منافذ و رشد بیش از حد باکتری های ایجاد کننده آکنه.

وقتی این عوامل کنار هم قرار گیرند، شرایط مطلوبی را برای بروز آکنه ندولار فراهم می کند. یکی دیگر از عوامل محرک ایجاد آکنه در همه انواع آن، خصوصاً آکنه ندولار، هورمون های آندروژن هستند.

وقتی آندروژن ها افزایش می یابد، چربی پوست نیز افزایش می یابد. آندروژن ها هم چنین می توانند ترکیب شیمیایی چربی پوست را تغییر دهند و باعث ضخیم تر شدن آن (احتمال مسدود شدن منافذ پوست) و در نتیجه ایجاد محیطی بهتر برای رشد باکتری ها و در نتیجه بروز آکنه ندولار شوند.

با این حال، متخصصان پوست مطمئن نیستند که چرا برخی از افراد به انواع شدید آکنه مانند آکنه ندولار مبتلا می شوند، در حالی که برخی دیگر فقط دچار جوش های معمولی می شوند. اگرچه به نظر می رسد جوش های ندول به دلایل  ژنتیکی هم ممکن است ایجاد شوند.

اگر والدین یا خواهر و برادرهای شما آکنه ندولار داشته اند، به احتمال زیاد شما نیز به آن مبتلا می شوید. این عارضه پوستی در مردان جوان شایع تر است.

دختران بالغ نیز اغلب دچار این عارضه می شوند. در دختران جوان جوش ها بیشتر روی قسمت فک، چانه و گردن متمرکز است و معمولاً قبل از دوران پریود ظاهر می شوند یا میزان آن ها شدت می یابد.

چگونه آکنه ندولار را تشخیص دهیم

چگونه آکنه ندولار را تشخیص دهیم

چگونه آکنه ندولار را تشخیص دهیم

آکنه ندولار شبیه یک برآمدگی کوچک در زیر پوست به نظر می رسد. حتی اگر پوست تیره رنگی داشته باشد ولی باز هم التهاب ناشی از آکنه ندولار، در اطراف آن باعث ایجاد قرمزی می شود. آکنه ندولار در هنگام لمس دردناک است.

چگونه ندول و کیست را تشخیص دهیم؟

چگومه ندول و کیست را تشخیص دهیم؟

چگومه ندول و کیست را تشخیص دهیم؟

آکنه ندولار و آکنه کیستیک دو نوع شدید آکنه هستند که گاهی اوقات با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند زیرا هر دو در عمق پوست تشکیل می شوند.

  • در ظاهر، آکنه کیستیک می تواند شبیه جوش های قرمز بزرگ باشد. کیست ها  مانند ندول ها، در عمق پوست ایجاد می شوند. اما به دلیل وجود عفونت در آن ها، نرم تر از ندول ها هستند. آکنه های کیستیک معمولاً در اصطلاح می ترکند و عفونت را به اطراف پخش می کنند.
  • بر عکس آکنه کیستیک، آکنه ندولار بدون اینکه بترکند در عمق پوست باقی می ماند. این نوع از آکنه ممکن است به رنگ پوست صورت باشد. ندول ها می توانند هفته ها یا حتی ماه ها روی پوست دیده شوند، در نتیجه به صورت گره هایی سرسخت در عمق پوست باقی می ماند و احساس می شوند.

راه های درمان آکنه یا جوش ندولار

چه گزینه های درمانی در دسترس هستند؟

چه گزینه های درمانی در دسترس هستند؟

معمولاً محصولات رایج برای درمان آکنه معمولی برای آکنه ندولار مفید نیستند. داروهایی مانند سالیسیلیک اسید و بنزوئیل پراکسید، به دفع چربی اضافی و پاکسازی سلول های مرده پوست کمک می کنند و می توانند منافذ مسدود شده پوست را باز کنند اما برای آکنه های ندولار که در عمق پوست قرار دارند، مفید نخواهند بود. به همین دلیل بهتر است به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید و از یکی از راه های درمانی زیر که اغلب توسط پزشک توصیه می شود، استفاده کنید.

داروهای موضعی آکنه ندولار

داروهای موضعی آکنه ندولار

داروهای موضعی آکنه ندولار

چنانچه تعداد جوش های ندول صورت یا بدن شما کم باشد، از این روش ها استفاده می شود:

  • آنتی بیوتیک های موضعی برای از بین بردن باکتری های موجود در منافذ پوست.
  • بنزوئیل پراکسید دست ساز که اثر قوی تری نسبت به انواع آماده آن دارد.
  • سالیسیلیک اسید برای کاهش چربی محبوس در ندول ها.
  • رتینوئیدها که مشتقات قوی ویتامین A هستند و به فولیکول های مو اجازه رشد آزادانه می دهند.

آنتی بیوتیک های خوراکی

آنتی بیوتیک های خوراکی

آنتی بیوتیک های خوراکی

موارد گسترده آکنه ندولار می تواند نشان دهنده وجود مشکلی در بدن باشند. ممکن است آکنه ها پس از درمان، دوباره بازگردند یا در سراسر بدن شما پراکنده شوند.

در چنین مواردی، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک خوراکی برای پاکسازی باکتری های بیماری زا توصیه کند این کار به این دلیل انجام می شود که باکتری ها در زیر منافذ پوست محبوس نشوند و بنابراین منجر به آکنه ندولار نشوند. آنتی بیوتیک ها هم چنین می توانند التهاب دردناک مرتبط با این آکنه را کاهش دهند.

راه های درمان سریع خانگی جوش ندول

راه های درمان سریع خانگی جوش ندول

راه های درمان سریع خانگی جوش ندول

  • سم زدایی بدن

سم زدایی منظم کلید حذف عناصر سمی بدن از راه روده بزرگ یا تعریق است. نوشیدن آب فراوان به صورت ناشتا و تعریق با استفاده از سونای خشک یا بخار و هم چنین ورزش کردن می تواند بدن را سم زدایی کند. استفاده از آب میوه و اسموتی های ساخته شده از سبزیجات و میوه هایی مانند اسفناج، خیار و سیب سبز یکی دیگر از راه های سم زدایی است.

هر چند هفته یکبار روزه گرفتن، باعث می شود اضافه بار سمی بدن که از طریق خوردن غذاهای ناسالم، نوشیدنی های شیرین و سایر آلاینده های محیطی در بدن انباشته شده است، از بین برود. هنگام سم زدایی، باید مقدار زیادی آب بنوشید و مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه بخورید.

  • استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب یک داروی ضدآکنه بسیار مؤثر و طبیعی است و pH  بدن را تنظیم می کند و به بهبود پوست، مو و بسیاری از مشکلات دیگر کمک می کند. هر روز صبح با معده خالی سرکه سیب ارگانیک بنوشید و اگر طعم آن را دوست ندارید، می توانید از کمی آب برای رقیق کردن آن استفاده کنید. هم چنین می توانید سرکه سیب رقیق شده را مستقیماً روی آکنه ها بمالید تا درد و التهاب آن ها کاهش یابد.

  • استفاده از ماسک صورت خانگی

بسیاری از ماسک های خانگی می توانند به درمان آکنه ندولار و هم چنین کاهش عوارض آن کمک کنند.

با استفاده از مقداری آب لیمو و عسل می توانید یک ماسک ساده صورت تهیه کنید. عسل دارای خواص درمانی است و آب لیمو به از بین بردن باکتری های ایجاد کننده آکنه ندولار کمک می کند. مخلوطی از دو ماده را روی صورت بمالید و بگذارید به طور طبیعی خشک شود و سپس صورت خود را با آب گرم بشویید.

روغن زیتون هم چنین می تواند التهاب دردناک ناشی از آکنه ندولار را کاهش دهد. شب ها مقداری روغن زیتون خالص را روی آکنه ها بمالید و بگذارید تا صبح روی صورت باقی بماند. صبح روز بعد صورت خود را با آب گرم و صابون ملایم بشویید. اگر جوش های سر سیاه دارید، می توانید اسکراب حاوی روغن زیتون و شکر قهوه ای تهیه کنید و به آرامی روی نواحی مانند بینی و چانه که جوش های سرسیاه بیشتر در آن ظاهر می شود، بمالید. درمان منظم با این اسکراب می تواند به کاهش جوش های سر سیاه و آکنه کمک کند.

  • انجام فعالیت های ورزشی

ورزش منظم می تواند به شما در تعریق بیشتر و دفع سمومی که باعث ایجاد آکنه ندولار می شود، کمک کند. ورزش هم چنین باعث آزاد شدن هورمون اندورفین می شود که این هورمون سطح استرس را کاهش می دهد. روزی 45 دقیقه ورزش می تواند به کاهش بروز آکنه ندولار کمک کند. هم چنین مقدار زیادی آب بنوشید و ببینید چگونه پوست شما ظرف چند هفته درخشان خواهد شد.

  • رژیم غذایی و مصرف آب

افرادی که مستعد آکنه ندولار هستند باید از غذاهای چرب و شیرین خودداری کنند. هم چنین  نوشیدن حداقل هشت تا ده لیوان آب توصیه می شود. رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین ها و مواد معدنی نیز می تواند برای پوست بسیار مفید باشد.

  • انجام روتین پاکسازی پوست

تمیز کردن پوست با بخار آب یکی از اجزای ضروری در پاکسازی منافذ پوست از مواد زاید و چرب است. علاوه بر این، پوست خود را همیشه تمیز نگه دارید و از پزشک متخصص برای استفاده از محصولات متناسب با نوع پوست خود، راهنمایی بگیرید. از قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب خودداری کنید زیرا می تواند بروز آکنه را تشدید کند.

چه زمانی به متخصص پوست مراجعه کنیم؟

چه زمانی به متخصص پوست مراجعه کنیم؟

چه زمانی به متخصص پوست مراجعه کنیم؟

از بین بردن آکنه ندولار دشوار است، اما غیرممکن نیست. عادات خوب روتین مراقبت از پوست همراه با رعایت رژیم غذایی می تواند کمک کننده باشد.

در صورت تکرار بروز آکنه ندولار، مراجعه به متخصص پوست بسیار ضروری است، چراکه ممکن است به اقدامات درمانی پیشگیرانه بیشتری نیاز داشته باشید تا از برگشت ندول ها جلوگیری شود.

سخن پایانی

جوش های صورت از هر نوعی که باشند برای همه غیر قابل تحمل هستند. برخی از انواع جوش، عوارض بیشتری مانند درد، التهاب و قرمزی دارند و درمان آن ها نیز دشوارتر به نظر می رسد. یکی از انواع رایج جوش صورت، آکنه های ندولار هستند که معمولاً در لایه های زیرین پوست ایجاد می شوند و عوارضی مانند تورم و درد را به همراه دارند. معمولاً پزشکان برای درمان آکنه ندولار از داروهای موضعی و خوراکی استفاده می کنند. برخی نیز برای درمان این عارضه پوستی به درمان های خانگی آن اعتماد بیشتری دارند. مسلماً اگر آکنه ندولار شدید نباشد، رعایت رژیم غذایی، ماسک های صورت، ورزش منظم و… می تواند در بهبود آن ها بسیار مؤثر باشد.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

  • دسته بندی: نکات زیبایی

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات