ترتیب روتین پوستی

مدت زمان مطالعه 2,1 دقیقه

ترتیب روتین پوست دارای مراحل مختلفی است که برای حفظ سلامتی و زیبایی پوست بسیار مهم می‌باشد. هر چه این مراحل را با دقت و حوصله بیشتر و با استفاده از مواد و لوازم با کیفیت‌تری انجام دهید به همان نسبت می‌توانید پوست شاداب‌تر و سلامت‌تری داشته باشید. در این مقاله می‌خواهیم در مورد ترتیب روتین پوست صحبت کنیم.

سوالی که اینجا ممکن است برای شما مطرح شود این‌ست که آیا می‌توانم از هر محصولی برای پوست خود استفاده کنیم؟ قطعا خیر. به این نکته توجه کنید که اولین قدم برای انجام روتین پوستی، شناخت نوع پوست است.

بیشتر بخوانید: روتین پوستی

ترتیب روتین پوست صورت چگونه است ؟

چه بخواهید تنها با استفاده از پایه روتین، که شامل 3 تا 4 محصول است؛ روتین پوستی خود را رعایت کنید و یا بخواهید محصولات متعدد را در روتین خود جای دهید، باید ترتیب محصولات را رعایت کنید.

رعایت ترتیب روتین پوستی، علاوه بر جذب بهتر محصولات درون پوست موجب تغذیه پوست می‌شود.

پایه ترتیب روتین پوست شامل سه مرحله پاکسازی پوست از آلودگی و مواد آرایشی، متعادل سازی پوست و تنظیم pH آن و مرحله آخر آبرسانی و مرطوب کردن پوست است. شما می‌توانید با شناخت مشکلات پوست خود، برای داشتن پوستی سالم و درخشان، محصولات دیگری را به پایه روتین خود اضافه کنید.

پاکسازی پوست مرحله اول ترتیب روتین پوست

پاکسازی پوست اولین و مهم‌ترین مرحله ترتیب روتین پوستی است. پاکسازی به این دلیل اهمیت دارد که در طی روز و بر اساس نوع فعالیت‌هایی که فرد انجام می‌دهد؛ پوست در برابر انواع آلودگی‌ها مثل آلودگی محیط، هوا، ذرات گرد و غبار و مواد آرایشی قرار می‌گیرد. نشستن این آلودگی ها روی پوست سبب مسدود شدن منافذ پوست و جلوگیری از تنفس پوست می‌شوند؛ که برای سلامت و زیبایی پوست بسیار مضر هستند. بنابراین پاکسازی پوست از این آلودگی‌ها طی یک یا دو بار در روز می‌تواند از این مشکل تا حد زیادی جلوگیری کند.

برای پاکسازی پوست چندین گام متفاوت وجود دارد. ابتدا باید مواد آرایشی، چربی و آلودگی‌های سطحی روی پوست را توسط پاک کننده‌ها و میسلارواتر پاک کرد، سپس با استفاده از شوینده‌ها که به صورت ژل شستشو و فوم وجود دارند آلودگی از منافذ زدوده می‌شوند. آخرین گام برای پاکسازی عمیق پوست استفاده از لایه بردارهای پوستی است. با این سه گام کوتاه می‌توان به شادابی و سلامت پوست کمک کنیم.

گام یک: از بین بردن چربی و مواد آرایشی از روی پوست

ترتیب روتین پوست
گام یک: از بین بردن چربی و مواد آرایشی از روی پوست

اولین گام در پاکسازی صورت پاک کردن مواد آرایشی است. برای این کار می‌توان از محصولاتی مثل میسلار واتر، شیر پاک‌کن و روغن‌های پاک کننده آرایش استفاده کرد. استفاده از شوینده برای پاک کردن مواد آرایشی از روی پوست، یکی از رایج‌ترین اشتباهات در رعایت ترتیب روتین پوست است. شوینده‌های صورت به خوبی نمی‌توانند مواد آرایشی را در خود حل کنند. در این حالت مواد آرایشی به خوبی از روی پوست پاک نشده‌ منافذ باز پوست هم پاکسازی نمی‌شوند که کمترین آسیب آن ایجاد جوش‌های متعدد است.

بنابراین بهتر است ابتدا پوست را با یکی از موارد گفته شده از مواد آرایشی روی پوست پاک کنید.

میسلارواتر یکی از محصولاتی است که به دلیل فرمولاسیون ملایم خود، اغلب برای پاک کردن مواد آرایشی از روی چشم و صورت محبوبیت بسیاری دارد.

طرز استفاده از مواد پاک کننده آرایش

میسلارواتر
شیر پاک کن 
میسلارواتر سینره
طرز استفاده از مواد پاک کننده آرایش

برای پاک کردن آرایش و آلودگی‌ها از روی پوست بر اساس انتخاب و علاقه خود می‌توانید یکی از محصولات پاک کننده را استفاده کنید، که در ادامه به نحوه استفاده آن‌ها می‌پردازیم.

برای استفاده از روغن پاک کننده کافی است مقداری از روغن را بین دو کف دست خود ریخته و دست‌ها را به هم بمالید تا گرم شوند. سپس به آهستگی می‌توانید تمام مواد آرایشی را از روی پوست پاک کنید.

استفاده از شیرپاک کن هم به این صورت است که مقداری از آن را روی کل صورت زده و ماساژ دهید و سپس صورت خود را با پنبه یا پد پاک کنید. اغلب شیرپاک‌کن‌ها نیازی به آبکشی صورت بعد از استفاده ندارند. با این حال بهتر است روش مصرف محصول را بررسی کنید.

نحوه استفاده از میسلارواترها به‌ عنوان سبک‌ترین و در دسترس‌ترین پاک کننده‌ها، هم به سادگی است. مقداری از میسلارواتر را روی پد بریزید سپس پد را چند ثانیه روی چشم خود نگه دارید سپس به آرامی چشم‌ها را پاک کنید. شما می‌توانید از میسلارواتر برای پاک کردن چشم و صورت استفاده کنید بدون آن که اثری از چربی روی پوست باقی بماند.

محلول میسلارواتر پاک کننده صورت سینره، گارنیه و میسلارواترهای بایودرما برای پاک کردن مواد آرایشی صورت بسیار مناسب هستند و موجب تسکین و شادابی پوست می‌شوند. البته باید به این نکته توجه کنید که آرایش چشم را با پاک کننده آرایش چشم مخصوص، پاک کنید؛ زیرا چشم عضوی حساس است و استفاده از پاک کننده‌های نامناسب می‌تواند به چشم آسیب بزند.

بدین ترتیب شما اولین گام ترتیب روتین پوستی خود را به درستی طی کردید.

گام دوم: شستن صورت با شوینده مناسب پوست

پاکسازی پوست
شوینده صورت
ژل شستشوی صورت
گام دوم: شستن صورت با شوینده مناسب پوست

بعد از پاک کردن مواد آرایشی از روی پوست زمان پاکسازی پوست است. تعداد شستشوی پوست صورت به نوع پوست شما بستگی دارد. برای پوست‌های چرب و جوش دار دو بار در روز و برای پوست‌های معمولی تا خشک هم یکبار در روز، شستشوی صورت کافی است.

هنگام خرید شوینده مناسب دقت کنید که محصول مناسب نوع پوست شما باشد که علاوه بر کنترل چربی پوست، موجب حفظ شادابی پوست شود.

برای جلوگیری از شل شدن پوست اطراف چشم باید هنگام شستن دور چشم‌ها از ماساژ محکم این قسمت‌ها خودداری کرد.

گام سوم: پاکسازی پوست با استفاده از ماسک ‌های صورت

ترتیب روتین پوست
گام سوم: پاکسازی پوست با استفاده از ماسک ‌های صورت

استفاده از ماسک‌های پاکسازی یک تا دو بار در هفته باعث تمیزتر شدن عمیق پوست می‌شود. ماسک‌هایی مانند ماسک خاک رس که یک پاک کننده خوب و عمیق برای منافذ باز پوست است و ماسک ذغال فعال مانند ماسک ذغال اوریفلیم و ماسک ذغال سودا و ماسک‌های حبابی  می‌توانند به عنوان بهترین ماسک‌ها برای پاکسازی عمیق پوست‌های چرب استفاده شوند.

همچنین ما در مقاله دیگری به معرفی ۷ روش پاکسازی صورت در خانه اشاره نموده ایم که شما می‌توانید با مراجعه به مجله سلامت سینره آن را مطالعه فرمایید.

جوانسازی پوست مرحله دوم ترتیب روتین پوست

نکته: برای رعایت ترتیب روتین پوستی توجه داشته باشید که از این مرحله به بعد محصولات براساس غلظت بافت تقسیم بندی می‌شوند؛ به این صورت که ابتدا سرم‌ها و بعد کرم‌های سبک و در نهایت کرم‌های مغذی استفاده می‌شوند.

گام چهارم: استفاده از سرم‌های پوستی

سرم های پوستی
مواد مغذی 
روتین پوستی
گام چهارم: استفاده از سرم‌های پوستی

سرم‌های پوستی دارای غلظت‌های بالایی از مواد خاص هستند. سرم‌ها انواع متفاوتی دارند که شامل سرم‌های لیفتینگ، سرم ضد چروک، سرم دور چشم، سرم هیالورونیک اسید، سرم ضدلک و… تقسیم می‌شوند . این سرم‌ها به دلیل خلوص بالا، خاصیت درمانی و مراقبتی بیشتری دارند.

بعد از طی کردن مرحله پاکسازی، به دلیل پاک شدن منافذ از هرگونه آلودگی، پوست شما آمادگی بیشتری برای دریافت مواد مغذی و جذب سرم‌ها دارد.

برخی دیگر از سرم‌های پوستی مانند سرم هیالورونیک اسید (آبرسان پوست)، سرم ضدچروک، سرم لیفتینگ و سرم دور چشم صبح و شب در ترتیب روتین پوستی قرار دارند.

گام پنجم: درمان جوش‌های صورت

درمان جوش های صورت
جوش صورت
ضد جوش
گام پنجم: درمان جوش‌های صورت

جوش‌های التهابی، جوش‌های سرسفید و دردناک در اثر عوامل متفاوتی ایجاد می‌شوند. در این مرحله از روتین پوستی می‌توان به درمان این جوش‌ها پرداخت. محصولات متفاوتی مانند ژل‌های ضدجوش و محلول‌های ضد جوش وجود دارند که روش‌های مصرف هرکدام تقریبا متفاوت است. اغلب محصولات ضد جوش در شب روی جوش‌ها و جای جوش‌ها استفاده می‌شوند اما جایگاه آن‌ها در ترتیب روتین پوستی بعد از پاکسازی پوست است چون پوست تمیز و عاری از آلودگی است. پس ضدجوش‌ها می‌توانند بیشترین اثرگذاری را در این لحظه داشته باشند.

گام ششم: جوانسازی با محصولات دور چشم

تخمین زده می‌شود، پوست دور چشم حدود 10 برابر نازک‌تر از پوست بدن است به همین دلیل انواع کرم، سرم و ژل دور چشم از سبک‌ترین محصولات مراقبت پوستی هستند. این محصولات دارای ترکیبات موثری هستند که موجب بهبود یا پیشگیری از چین و چروک، تیرگی و پف زیر چشم می‌شوند. فرمولاسیون ملایم این محصولات به شما این امکان را می‌دهد که صبح و شب از آن برای تقویت گردش خون مویرگ‌های اطراف چشم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: پف زیر چشم چیست و چرا به وجود می‌آید؟

گام هفتم: رطوبت رسانی پوست صورت

هر نوع پوستی نیاز به رطوبت رسانی دارد. اگر چه آب میان بافتی و غدد زیر پوست که موجب تولید سبوم می‌شوند از پوست در برابر عوامل محیطی محافظت می‌کنند؛ اما استفاده از مواد شیمیایی خشن، تغییرات آب و هوا و آسیب‌های نور خورشید منجر به از دست رفتن رطوبت بدن می‌شوند. به همین دلیل در طی روز هر فردی باید از رطوبت رسان‌ها استفاده کند.

بهترین زمان استفاده از کرم مرطوب کننده، زمانی است که پوست هنوز مرطوب است. این کار موجب قفل شدن یا در واقع بلوکه کردن آب درون پوست می‌شود.

برای پوست‌های چرب کرم‌های مرطوب کننده که بافت سبکی دارند و برای پوست‌های معمولی تا خشک کرم مرطوب کننده که بافت غلیظ‌تری دارند، مورد نیاز است.

آبرسانی و رطوبت رسانی پوست از جمله مواردی است که موجب حفظ سلامتی و جوانسازی پوست می‌شود.

محافظت از پوست مرحله سوم ترتیب روتین پوست

گام هشتم: ضدآفتاب آخرین مرحله حیاتی روتین صبح

ترتیب روتین پوست
ضدآفتاب
گام هشتم: ضدآفتاب آخرین مرحله حیاتی روتین صبح

مهم‌ترین مرحله در ترتیب روتین صبح استفاده از کرم ضدآفتاب است. اشعه‌های مضر خورشید (UVA  و UVB ) به مرور موجب پیری زودرس، لک‌های تیره و سرطان پوست می‌شوند. فیلترهای موجود در کرم ضدآفتاب، رادیکال‌های آزاد نور خوشید را جذب کرده و با خنثی کردن آن‌ها از پوست محافظت می‌کنند.

سبکی بافت کرم‌های ضدآفتاب به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید ضدآفتاب خود را در طی روز تجدید کنید و یا از ضدآفتاب‌های بدون رنگ پیش از کرم پودر استفاده کنید.

تجدید کرم ضدآفتاب هر دو ساعت یکبار و استفاده از عینک و کلاه موجب محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید و جلوگیری از پیری زودرس و لک‌های پوستی می‌شود.

به هیچ عنوان استفاده از کرم ضدآفتاب را در ترتیب روتین پوستی خود حذف نکنید.

  • از جمله کرم‌هایی که می‌توان از آن‌ها در روتین صبح استفاده کرد، کرم‌های روشن کننده روز دارای SPF است. این کرم‌ها به دلیل داشتن فیلترهای ضدآفتاب از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کنند و علاوه بر این روشن کننده هم هستند. می‌توانید در ترتیب روتین پوستی خود ابتدا از کرم روز استفاده کرده و در طی روز برای تجدید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

گام نهم: کرم شب برای تغذیه و بازسازی پوست

ترتیب روتین پوست
کرم شب
کرم مغذی
گام نهم: کرم شب برای تغذیه و بازسازی پوست

پوست در شب فرصت کافی برای جذب مواد مغذی دارد به همین دلیل بهترین زمان برای استفاده از کرم شب است.کرم شب به دلیل مواد مغذی، آبرسانی و ترکیبات مورد نیاز پوست موجب ترمیم و بازسازی پوست می‌شود. معمولا بافت کرم شب سنگین‌تر از سایر کرم‌ها است به همین دلیل آخرین مرحله از روتین شب استفاده می‌شود.

از آن‌جایی که در شب خبری از اشعه‌های مضر خورشید نیست به همین دلیل کرم شب از نظر مواد مغذی غنی‌تر از کرم روز است و ترکیبات موجود در آن سبب احیا پوست می‌شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت کرم روز و شب چیست؟

 

 سخن پایانی

همیشه داشتن چندین محصول متفاوت بدون در نظر گرفتن جایگاه محصول در یک روتین اثر مثبت ندارد. رعایت ترتیب روتین پوستی موجب اثرگذاری محصولات و حفظ شادابی پوست و درمان مشکلات پوستی می‌شود.

یک قانون کلی بعد از پاکسازی پوست وجود دارد که محصولات به ترتیب از رقیق به غلیظ استفاده می‌شود بدون آن که چربی یا سنگینی روی پوست حس می‌شود.

مهم‌ترین مسئله در استفاده از محصولات مراقبت از پوست، ترتیب روتین پوستی است که نباید آن را دست کم گرفت.

سوالات پرتکرار در ترتیب روتین پوست

برای پوست چرب از چه روتینی می‌توان استفاده کرد؟

اگر دارای پوستی چرب و جوش‌دار هستید مهم‌ترین قدم کنترل چربی پوست و آبرسانی است. برای این منظور دو بار در روز می‌توانید صورت خود را با شوینده پوست چرب بشوئید و با استفاده از ژل کرم ضد جوش یا محصولات ضد جوش به رفع التهاب جوش‎‌ها کمک کنید و در نهایت صورت خود را با کرم مرطوب کننده مناسب پوست چرب، رطوبت رسانی کنید. استفاده از کرم ضدآفتاب مخصوص پوست چرب یکی دیگر از راه‌های داشتن پوستی سالم است.

پایه روتین پوست شامل چه محصولاتی است؟

برای حفظ شادابی پوست، شما نیازی به چندین محصول متفاوت ندارید. برای این منظور شما به یک پاک کننده آرایشی، شوینده پوستی، مرطوب کننده و ضدآفتاب نیاز دارید.
به مرور و با بالا رفتن سن می‌توانید محصولات تخصصی دیگر را که خاصیت جوانسازی دارند به روتین پوستی خود اضافه کنید.

از چه سنی باید روتین مراقبت از پوست را شروع کرد؟

برخی محصولات مانند کرم مرطوب کننده و ضدآفتاب چند ماه بعد از تولد مورد استفاده قرار می‌گیرند.
با شروع سن نوجوانی و جوانی که زمان جوش‌های بلوغ و یا خشکی پوست است به دلیل استفاده از چندین محصول، ترتیب روتین پوستی بیشتر کارآمد است. در این دوره روتین پوستی منظم موجب حفظ شادابی پوست می‌شود. بیشترین محصولات مورد نیاز از سن 18 سالگی تا 25 سالگی پاک کننده آرایش، شوینده صورت، تونر، ژل کرم ضد جوش، کرم مرطوب کننده و ضدآفتاب است.
از سن 25 سالگی به بالا به ترتیب روتین پوست شما، محصولات تخصصی هم افزوده می‌شوند که به ترتیب می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

4 دیدگاه

  1. فاطمه 7 تیر 1402 در 10:29 ب.ظ - پاسخ

    سبام وقت به خیر من 42سال دارم میخواستم ترتیب ایتفاده تز کرمهای لیفیتیک، کرم ضدچروک ،کرم مغذی در شب که همگی از برند سینره هستن رو ، بدونم. ممنونم

    • پشتیبانی سایت 11 تیر 1402 در 6:04 ب.ظ - پاسخ

      سلام، بین کرم ها بین 20 دقیقه تا نیم ساعت فاصله بدین. آخرین کرمی که استفاده میکنید کرم مغذی باشه. قبل از اون فرقی نمی کنه اول می تونید کرم ضد چروک رو یا لیفتینگ رو بزنید.

  2. سحر 6 مرداد 1402 در 4:35 ب.ظ - پاسخ

    سلام
    ترمیم کننده ای که استفاده میکنم غلظت بالایی داره و وقتی شب میزنم صبح میخوام بشورمش همچنان سنگینیش روی پوستم هستو حالتی مثل پماد زینک اکساید داره.روش هم نوشته که روی پوست تمیز و خشک استفاده بشه.بنظرتون بعد از این ترمیم کننده درسته مرطوب کننده بزنم؟

    • پشتیبانی سایت 7 مرداد 1402 در 8:30 ق.ظ - پاسخ

      سلام پیش از ترمیم کننده می بایست مرطوب کننده بزنید. بعد اینکه ترمیم کننده رو روی کل صورت باید بزنید؟ چون کرم های ترمیم کننده پوست فقط روی قسمتی از پوست که دچار آسیب پوستی شده باید زده بشه.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

  • دسته بندی: نکات زیبایی

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات