اکسیژن تراپی

مدت زمان مطالعه 2 دقیقه

یکی از جدیدترین روش های درمانی ابداع شده که رابطه مستقیم با زیبایی و سلامت پوست دارد “اکسیژن تراپی” است. این شیوه درمانی که بین هنرمندان و افراد مشهور بسیار محبوب است با هدف کاهش چین و چروک، بهبود گردش خون و کمک به کلاژن سازی در پوست موجب ظاهری جوان‌تر می‌شود. کسانی که علاقه‌مند به انجام اکسیژن تراپی هستند، اغلب با پرسش‎‌هایی نظیر این‌که آیا واقعاً این درمان مؤثر است؟ ، نحوه عملکرد آن چگونه است و مزایا و عوارض احتمالی آن و… مواجه هستند. در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا شما را با نوین‌ترین نوع فیشال پوست آشنا کنیم.

اکسیژن تراپی صورت چیست؟

اکسیژن تراپی یک روند درمانی است که برای تغذیه و تحریک کلاژن سازی پوست استفاده می‌شود. دستگاهی که در طول فرآیند اکسیژن تراپی از آن استفاده می‌شود، مولکول‌های غلیظ اکسیژن را با شدت به لایه بیرونی پوست (اپیدرم) وارد می‌کند. مواد دیگری که از این طریق وارد پوست صورت و گردن می‌شود شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، مواد مغذی ضروری و عصاره‌های گیاهی است.

اکسیژن تراپی معمولاً در کلینیک‌های زیبایی و مراکز ماساژ توسط متخصص انجام می‌شود. از آن جایی که در این پروسه هیچ ماده‌ای در پوست تزریق نشده و از هیچ ماده شیمیایی هم استفاده نمی‌شود، یک عمل غیر پزشکی محسوب می‌شود.

 

فواید اکسیژن تراپی صورت

اکسیژن تراپی

فواید اکسیژن تراپی صورت

یکی از بزرگ‌ترین ابهامات در انتخاب اکسیژن تراپی میان تمام روش‌های فیشال، فواید اکسیژن تراپی برای پوست است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

افزایش کلاژن سازی پوست:

کلاژن پروتئینی است که به دلیل ایجاد خاصیت ارتجاعی، موجب استحکام و سفت شدن پوست می‌شود. با افزایش سن، کلاژن سازی پوست کاهش می‌یابد و همین امر باعث بروز چین و چروک در پوست می‌شود. یکی از راه‌های رفع چین و چروک، اکسیژن تراپی پوست است که با تحریک کلاژن‌سازی، موجب جوانسازی پوست می‌شود .

سم زدایی پوست صورت با اکسیژن تراپی:

فرآیند سم زدایی پوست شامل از بین بردن اثرات آلودگی، تاثیرات منفی نور خورشید و رژیم غذایی روی پوست است که در اثر عدم انجام این فرآیند پوست به مرور ملتهب شده و دچار لک می‌شود.

در طی اکسیژن تراپی، هیالورونیک اسید به لایه‌های درونی پوست نفوذ می‌کند و در نتیجه موجب تقویت فرآیند سم زدایی پوست و ترمیم و بازسازی سلول‌های پوستی می‌شود.

افزایش سرعت تولید سلول‌های جدید در پوست:

سلول‌های پوست صورت هم درست مانند سایر قسمت‌های بدن به دلیل عمر محدودی که دارند بعد از مدتی از بین می‌روند و سلول‌های تازه نفس جای آن‌ها را می‌گیرند.

اکسیژن منتقل شده به عمیق‌ترین لایه‌های پوست در فرآیند اکسیژن تراپی، در سرعت بخشیدن به تولید سلول‌های جدید نقش دارد و به همین دلیل به بهبود سریع‌تر آکنه و هر گونه زخم دیگری در پوست صورت کمک می‌کند.

آب رسانی به پوست:

عدم نوشیدن آب کافی، قرار گرفتن بیش از اندازه زیر نور خورشید، آلودگی‎ها، استفاده از لوازم آرایشی غیر استاندارد و….، همه و همه باعث می‌شوند که پوست ظاهری خشک و خسته پیدا کند. اکسیژن تراپی سبب آب رسانی بیشتر به پوست می‌شود و به بازیابی تعادل pH پوست، کمک می‌کند.

ایجاد ظاهر درخشان در پوست صورت:

اکسیژن تراپی با لایه برداری پوست کمک می‌کند که سلول‌های مرده، از سطح پوست جدا شوند و از سوی دیگر با انتقال اکسیژن به لایه‌های زیرین پوست باعث ایجاد طراوت و درخشندگی در پوست صورت می‌شود.

درمان آکنه با اکسیژن تراپی پوست:

اکسیژن تراپی

درمان آکنه با اکسیژن تراپی

آکنه زمانی ایجاد می‌شود که چربی پوست به همراه سلول‌های مرده پوست و فولیکول مو، درون منافذ پوست باقی بمانند. با بزرگ شدن منافذ، جوش‌ها ظاهر می‌شوند. اسید هیالورونیک استفاده شده در فرآیند اکسیژن تراپی موجب کوچک شدن منافذ باز پوست شده و بدین ترتیب موجب درمان آکنه می‌شود.

کمک به درمان پوست‌های خشک:

در هنگام اکسیژن تراپی از عصاره مفید گیاهان درکنار ویتامین‌ها، مواد مغذی و سرم هایی غنی از پپتیدها و اسید هیالورونیک استفاده می‌شود که همگی در درمان خشکی پوست بسیار مؤثر هستند.

بدون عوارض جانبی:

این فرآیند برای انواع پوست حتی افرادی که پوست حساسی دارند ملایم بوده و هیچگونه عوارض جانبی مانند سوزش، قرمزی، تورم و خارش ندارد.

بدون نیاز به مراقبت ویژه:

معمولا بعد از انجام برخی روش‌های فیشال و درمان‌های پوستی، نیاز به یک دوره مراقبت ویژه از پوست دارید؛ اما بعد از انجام اکسیژن تراپی به مراقبت ویژه نیازی ندارید و حتی بعد از آن می‌توانید به راحتی از وسایل آرایشی استفاده کنید و یا در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

مراحل اکسیژن تراپی

اکسیژن تراپی

مراحل اکسیژن تراپی

قبل از شروع پروسه، پوست توسط مشاور زیبایی از هر گونه آلودگی و لوازم آرایشی مصرفی، پاک می‌شود. پروسه اکسیژن تراپی به شیوه‌های مختلفی قابل اجراست ولی تقریباً در تمام آن‌ها اکسیژن با فشار زیاد توسط یک لوله باریک به سطح پوست منتقل می‌شود. معمولاً در حین اکسیژن تراپی از سرم‌های پوستی که متشکل از اسید هیالورونیک هستند و موجب سفتی و استحکام پوست می‌شوند،  هم بهره می‌گیرند.

اکسیژن تراپی اصولاً در سه مرحله انجام می‌گیرد که به طور مختصر به آن می‌پردازیم:

  1. درمان با نور: در این مرحله به کمک یک لوله باریک و با استفاده از نور، جریان فشرده اکسیژن به تمام سطح پوست انتقال می‌یابد تا از این طریق به لایه‌های زیرین پوست نفوذ کند. این عمل باعث کاهش استرس و ایجاد حس آرامش می‌شود.
  2. استفاده از سرم‌های تقویتی پوست: این مرحله مهم‎ترین گام در اکسیژن‎ تراپی پوست است و در آن از سرم‎‌های پوستی که سرشار از مواد معدنی، اسید هیالورونیک، آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌هاست، استفاده می‌شود تا پوست ظاهری محکم‌تر و درخشان‌تری به خود بگیرد و خطوط و چین و چروک‌های پوست کمتر شوند.
  3. ماساژ صورت: بعد از اینکه پوست با مواد مغذی تغذیه شد، توسط کرم‌ها و لوسیون‌های سودمند ماساژ داده می‌شود؛ به این صورت مواد مغذی وارد لایه‌های زیرین پوست می‌شود و تأثیر اکسیژن تراپی را بیشتر و مدت زمان اثر آن را افزایش می‌دهد.

چند وقت یکبار به اکسیژن تراپی نیاز است؟

معمولا یک بار در ماه انجام اکسیژن تراپی برای هر فردی کافی است؛ زیرا این روش مانند سایر روش‌های فیشال لایه برداری زیادی ندارد. فیشال اکسیژن یکی از راه‌های جوانسازی و سلامت پوست است. متخصصین زیبایی انجام روش اکسیژن تراپی را از حدود سن 20 سالگی توصیه می‌کنند؛ به عقیده آنان اکسیژن تراپی در این سن موجب حفظ سلامت پوست می‌شود و با بالا رفتن سن معمولا افراد به دنبال راه کارهای قویتر مانند میکرونیدلینگ و لایه بردارهای عمیق‌تر، می‌روند.

عوارض احتمالی

قرمز شدن پوست: اگر پوست حساسی دارید سرم و اکسیژن ممکن است موجب قرمز شدن پوست شود اما نگران نباشید این نوع حساسیت ظرف چند ساعت باید رفع شود.

تورم صورت: در روش اکسیژن تراپی، اکسیژن و هیالورونیک اسید با شدت وارد پوست می‌شود به همین دلیل در برخی موارد شاهد تورم یا پف کردن صورت هستیم.

آلرژی به ترکیبات سرم ها: اگر به ترکیبات خاصی از سرم‌ها حساسیت دارید حتما به متخصص خود اطلاع دهید.

در صورت تشدید حساسیت حتما به پزشک مراجعه کنید.

مقایسه روش اکسیژن تراپی با سایر روش‌های فیشال پوست

درمان‌های دیگری هم وجود دارند که نتایجی مشابه اکسیژن تراپی را ایجاد می‌کنند.

میکرودرم آبریژن: یک روش لایه برداری ایمن که می‌تواند موجب بهبود لک ناشی از آفتاب، چین و چروک و اسکار پوستی شود.

HydraFacial: نوعی درمان سه مرحله‌ای که موجب پاکسازی عمیق پوست می‌شود. در این نوع فیشال پوست پاکسازی، لایه برداری، رطوبت رسانی و محافظت می‌شود.

آیا اکسیژن تراپی در خانه هم امکان پذیر است

اکسیژن تراپی

آیا اکسیژن تراپی در خانه هم امکان پذیر است

اکسیژن تراپی یک روش درمانی برای زیباسازی پوست صورت است که طرفداران بسیاری دارد ولی مثل بسیاری از روش‌های درمانی و زیباسازی پوست هزینه بر است؛ از این‌رو بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند به صورت خانگی این شیوه زیباسازی را اجرا کنند. ز سوی دیگر با توجه به گسترش کووید 19، شاید مراجعه به کلینیک‌های زیبایی برای انجام کارهای این چنینی منطقی به نظر نرسد به همین دلیل در ادامه دو شیوه خانگی اکسیژن تراپی آموزش داده خواهد شد:

  1. استفاده از ماسک صورت ترکیبی پودر بادام، جو دوسر و خاک رس بنتونایت (بنتونیت)

مواد لازم:
  • 5 قاشق غذا خوری پودر بادام
  • 5/1 قاشق غذا خوری خاک رس بنتونایت
  • 8/1 پیمانه جودوسر
  • 2 قطره پراکساید هیدروژن
  • 4 قاشق غذا خوری آب برای تهیه خمیر ماسک
طرز تهیه ماسک:
  • با استفاده از یک مخلوط کن تمام مواد بالا به جز پراکساید هیدروژن را با هم ترکیب کنید تا به صورت خمیر درآید.
  • سپس پراکساید هیدروژن را به خمیر اضافه کنید.
  • خمیر به دست آمده را روی پوست خود بمالید و بگذارید به مدت 30 دقیقه به همان حال باقی بماند.
  • سپس صورت خود را بشورید.
  • در انتها از یک کرم مرطوب کننده استفاده کنید.
  1. استفاده از ماسک صورت ترکیبی پودر بادام، جو دوسر و خاک رس Fuller’s Earth

مواد لازم:
  • 1 قاشق غذاخوری پودر بادام
  • 8/1 پیمانه جو دوسر
  • 1 قاشق غذاخوری خاک رس Fuller’s Earth
  • 3 قاشق غذا خوری آب
  • 2 قطره پراکساید هیدروژن
طرز تهیه:

تمام مواد بالا به جز پراکساید هیدروژن را در یک مخلوط کن با هم ترکیب کنید تا خمیری یکدست به دست آید؛ سپس پراکساید هیدروژن را به خمیر اضافه کنید. خمیر حاصله را روی صورت بمالید و به صورت دورانی ماساژ دهید. 20 دقیقه بگذارید خمیر روی صورت‌تان بماند و وقتی کاملاً خشک شد؛ صورت‌تان را با آب بشویید.

سخن پایانی

اکسیژن تراپی یکی از روش‌های فیشال صورت است که موجب کاهش چین و چروک، افزایش درخشندگی و جوانسازی پوست می‌شود.

تا به امروز عوارض قطعی با انجام اکسیژن تراپی گزارش نشده است و اغلب متخصصین آن را بدون عوارض می‌دانند. پس توصیه می‌کنیم برای انجام آن به کلینیک‌های معتبر مراجعه کنید.

به طور کلی اکسیژن تراپی یک روش قابل اطمینان برای افرادی است که خواهان سلامتی همراه با زیبایی هستند. شما می‌توانید اکسیژن تراپی را به صورت مستقیم در کلینیک‌ها انجام دهید یا با ماسک‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، از مزایای اکسیژن تراپی بهره ببرید.

3 دیدگاه

  1. فرشته 5 مرداد 1401 در 4:57 ب.ظ - پاسخ

    سلام آیا اکسیژن تراپی برای کسانیکه بیماری لوپوس ارتیماتوز دارن مضره؟ و عوارض داره یا خیر

    • پشتیبانی سایت 27 آذر 1401 در 11:02 ق.ظ - پاسخ

      سلام چون این روش با لایه برداری پوست همراه هست باید با پزشک مشورت کنید.

  2. faeze 27 مهر 1402 در 5:18 ب.ظ - پاسخ

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

  • دسته بندی: نکات زیبایی

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات