جوش آرایشی

مدت زمان مطالعه 1,2 دقیقه

جوش‌های آرایشی، نوعی آکنه خفیف و پایدار هستند که به دلیل استفاده از محصولات آرایشی روی صورت ایجاد می‌شوند. این جوش‌ها را اغلب، روی صورت،گردن و پوست سر می‌توان دید. آن‌ها برجستگی‌های کوچکی‌اند که گاهی ممکن است دردناک باشند و به صورت، ظاهری خشن بدهند. به همین دلیل برای هر نوع پوستی باید از محصولات آرایشی مناسب همان پوست استفاده کرد. چرا که این التهابات، برای آنان که هرگز جوش نمی‌زنند هم ممکن است اتفاق بیفتد.

جوش آرایشی
انواع جوش‌های آرایشی

جوش‌های آرایشی چه شکلی هستند؟

جوش‌های آرایشی، اغلب برجستگی‌های ریز زیرپوستی‌اند، که گاهی به التهابات بزرگ‌تر و دردناک تبدیل می‌شوند. جوش‌های سرسفید هم می‌توانند در این دسته قرار بگیرند.

جوش‌های آرایشی را کجای صورت می‌توان یافت؟

معمولا گونه‌ها، چانه و پیشانی در معرض تهدید جوش‌های آرایشی قرار دارند اما، پوست سر و گردن نیز از آن‌ها در امان نیست. مواد حالت دهنده و تقویت کننده موها، مانند انواع سرم‌ها، روغن‌ها و حالت دهنده‌ها می‌تواند در پوست سر جوش‌های ریز و درشت ایجاد کند.

چه عواملی باعث ایجاد جوش می‌شود؟

هنگامی که جوشی سرزده، روی صورت‌‌مان نمایان می‌شود، به این فکر می‌کنیم که از کجا آمده؟ چه عامل یا عواملی باعث شده ما جوش بزنیم.

پدیدار شدن جوش‌ها روی صورت علل متعددی دارد از جمله:

  1. تولید بیش از حد چربی در پوست صورت (که اصطلاحا به آن سبوم هم گفته می‌شود.)
  2. مسدود شدن فولیکول‌های مو، توسط چربی
  3. فعالیت باکتری‌ها
  4. تغییرات هورمونی
  5. حساسیت به برخی مواد آرایشی و بهداشتی و انواع غذاها
  6. فشارهای روانی و استرس

ممکن است جوش‌هایی که بر اثر استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی به وجود می‌آیند، را تجربه کرده باشید. فرض کنید از کرم مورد علاقه‌تان استفاده می‌کنید که ناگهان این جوش‌ها یکی پس از دیگری به وجود می‌آیند. در این صورت شما باید استفاده از آن محصول را متوقف کنید. اما این کافی نیست. لطفا به پاراگراف بعد بروید…

ارتباط لوازم آرایش با جوش‌های صورت

تا اینجا متوجه شدیم که برخی از انواع لوازم آرایش می‌توانند باعث تولید آکنه روی پوست شوند. اما بدانید، این دسته از جوش‌ها، زمانی روی پوست ظاهر می‌شوند که شما از لوازم آرایشی استفاده کنید که در ترکیباتشان از مواد مرغوبی استفاده نشده یا با پوست صورت‌تان سازگاری ندارد. لوازم آرایش مرغوب نیز، اعم از کرم‌ها اگر دارای روغن و چربی زیاد در مواد اولیه‌شان باشند، حتما باعث ایجاد جوش می‌شوند.

جوش آرایشی
دلایل ایجاد جوش بعد از استفاده از لوازم آرایش

دلیل ایجاد جوش بعد از استفاده از لوازم آرایش

اگر دنبال دلیل اصلی ایجاد جوش‌های آرایشی هستید، باید علتش را در منافذ پوست‌تان پیدا کنید. منافذ پوست وظیفه آزادسازی چربی و عرق را به عهده دارند. هنگامی که روغن مواد آرایشی منافذ پوست را مسدود می‌کند، آلودگی‌ها، مواد ترشح شده در پوست و باکتری‌ها به دام میفتند. به همین دلیل جوش‌ها آشکار می‌شوند. حالا راه حل چیست؟ اینکه از مواد آرایشی استفاده کنید که منافذ پوست را باز نگه می‌دارند و موجبات نفس بزرگترین اندام بدن را فراهم می‌کنند.

جوش آرایشی
برای جلوگیری از جوش از چه لوازم آرایشی استفاده کنیم؟

چه محصولات آرایشی باعت ایجاد جوش می‌شوند؟

پیش‌تر گفتیم، تمامی محصولات آرایشی که بر پایه روغن ساخته شده‌اند، می‌توانند باعث ایجاد جوش شوند. اغلب کرم‌های مرطوب کننده چرب، لوسیون‌ها، محصولات دارای سولفات، روغن‌های معدنی، کره نارگیل، کره کاکائو، پارابن و سیلیکون‌ها منافذ پوست را می‌بندند. بنابراین همیشه دنبال لوازم آرایش یا ضدآفتاب‌های فاقد روغن، پارابن، سولفات و عطر باشید. علاوه بر این، وجود ایزوپروپیل میریستات، لانولین، بوتیل استئارات، استریل الکل و اسید اولئیک هم در ترکیبات مواد آرایشی، می‌تواند شرایط مناسبی برای درآمدن جوش‌ها فراهم کند. عصاره جلبک‌ها، روغن نارگیل و روغن بذر کتان هم ممکن است واکنش برخی از پوست‌ها را در این زمینه برانگیزد.

جلوگیری از ایجاد جوش‌های آرایشی با استفاده از محصولات پودری

پزشکان و متخصصان می‌گویند: «استفاده از مواد آرایشی مایع و کرمی سنگین، منجر به ایجاد جوش می‌شود. این آکنه‌ها معمولا یک تا شش  روز پس از استفاده از محصولات، ظاهر می‌شوند. البته فراموش نکنید که مسائل هورمونی و آلودگی‌های محیطی هم در ایجاد چنین جوش‌هایی نقش دارند.

راه‌های بیشتری برای جلوگیری از ایجاد جوش‌های آرایشی

برای اینکه ریسک ابتلا به جوش را پس از استفاده از موارد آرایشی، به حداقل برسانید چند توصیه اساسی برای‌تان داریم:

اول: از محصولات مرغوب و مناسب نوع پوست‌تان استفاده کنید.

دوم: از محصولاتی استفاده کنید که دارای ترکیبات گیاهی، فاقد الکل و پارابن هستند.

سوم: پیش از اینکه برای شروع آرایش جلوی آینه بایستید، صورت خود را با انواع ژل‌های شستشوی صورت، بشوئید.

چهارم: برس‌ها و اسفنج‌های آرایشی خود را تمیز نگه دارید و اگر قابل شستشو نیست، مرتب آن‌ها را تعویض کنید.

پنجم: آرایش خود را به درستی پاک کنید و از روتین مراقبت از پوست [BGS1] پیروی کنید.

ششم: هرگز با آرایش نخوابید.

هفتم: لوازم آرایشی پودری را انتخاب و خریداری کنید.

هشتم: اگر پس از استفاده از لوازم آرایشی جوش زدید، برند آن را تغییر دهید.

چگونگی یافتن علت ایجاد جوش‌های آرایشی در خانه

خانم‌ها از چندین قلم، محصولات آرایشی در روز استفاده می‌کنند و اگر به جوش‌های آرایشی مبتلا شوند، برای حذف محصول مقصر، ممکن است سردر گم شوند. سؤال اصلی این است که کدام مواد آرایشی باعث ایجاد جوش‌ها شده؟ ما به شما می‌گوییم:

اول: لیستی از انواع لوازم آرایشی و مراقبت از پوست‌تان تهیه کنید.

دوم: اگر اخیرا به استفاده از یک محصول جدید روی آوردید، آن را کنار بگذارید و دو هفته صبر کنید. اگر دیگر جوشی ایجاد نشد، شما دلیل جوش‌های‌تان را پیدا کردید. اما اگر باز هم جوش زدید به مرحله سوم بروید.

سوم: یکی از محصولات آرایشی و مراقبت از پوست را از لیست‌تان انتخاب کرده و یک هفته آن را مصرف نکنید.

چهارم: اگر ظهور جوش‌ها همچنان ادامه داشت، هر هفته یک محصول را کنار بگذارید. تا زمانی که متوجه تغییر در پوست خود شوید.

پنجم: برای آرایش روزانه از تعداد محصولات کمی استفاده کنید.(در حقیقت می‌توانیم توصیه کنیم که سبک حرکت کنید. :) )

درمان جوش‌های آرایشی در خانه

برای درمان جوش‌های آرایشی، چند روزی از لوازم آرایشی استفاده نکنید تا پوست‌تان کمی نفس بکشد و التیام یابد. به یک روتین پاکسازی پوست، پایبند باشید. برای درمان بهتر و سریع‌تر از شوینده‌های دارای سالیسیلیک اسید استفاده کنید. این ماده به عنوان یک لایه‌بردار شناخته می‌شود و کمک می‌کند تا سلول‌های مرده و مسدود کننده منافذ، از بین بروند. در این مسیر می‌توانید از لایه‌بردارهای حاوی غلظت پایینی از اسید ماندلیک، گلیکولیک، لاکتیک و اسید مالیک نیز استفاده کنید. اگر جوش‌ها زیادی اذیت کننده هستند از داروهای بدون نسخه موجود در داروخانه‌ها خریداری و به روتین پوستی‌تان اضافه کنید. اما اگر باز هم دوست دارید از مواد ارگانیک و طبیعی استفاده کنید پیشنهادات دیگری داریم:

  1. کمی از روغن درخت چای را روی آکنه خود بمالید. (تحقیقات نشان می‌دهد این روغن برای درمان آکنه بسیار مفید است. اما اینکه می‌توانید آن را به صورت فرآوری نشده و خام استفاده کنید یا نه، جای بحث دارد و هنوز پژوهشگران درباره آن به قطعیت نرسیدند.)
  2. عسل مانوکا می‌تواند ماده خوبی برای التیام پوست ملتهب از جوش باشد. (پژوهشگران هنوز ثابت نکردند که این ماده می‌تواند درمان قطعی برای جوش‌ها به شمار رود.)
  3. عصاره گیاه هاماملیس ویچ هازل یا فندوق افسونگر نیز به تنظیم چربی و رفع آلودگی‌های پوست کمک می‌کند، که البته از محصولات معتبری که این عصاره را دارا هستند، می‌توان به کرم مرطوب کننده پوست چرب سینره، اشاره کرد.
جوش آرایشی
درمان جوش های آرایشی درخانه

محصولات ضد جوش‌های آرایشی و موجود در بازار

همان‌طور که خواندید، روی درمان‌های گیاهی و ارگانیک برای از بین بردن جوش‌های آرایشی زیاد نمی‌توان حساب کرد. به همین دلیل بهتر است در میان محصولات خوش‌نام موجود در بازار به دنبال یک داروی بدون نسخه باشید. محصولاتی نظیر:

  1. ژل کرم ضد جوش سینره: این محصول حاوی روغن درخت چای، به عنوان مؤثرترین ماده آنتی باکتریال گیاهی، جهت جلوگیری از تکثیر باکتری‌های مؤثر در ایجاد جوش و آکنه است. چربی پوست را تنظیم می‌کند و به عنوان لایه‌بردار ملایم وارد عمل می‌شود.
  2. کرم ضد جوش درمالفیت: این محصول آکنه‌های التهابی و چرکی را به سرعت درمان می‌کند. جوش‌های سرسیاه و سر سفید را از بین می‌برد، چربی پوست را کنترل می‌کند و قدرت از بین بردن اسکارها را دارد.
  3. کرم ضد جوش لامینین: این کرم با مهار کردن آنزیم آلفا ردوکتاز از ترشح زیاد چربی‌های پوست جلوگیری می‌کند. همچنین با تنظیم رشد سلولی، هایپرکراتوز و التهاب پوست را کاهش می‌دهد.
  4. ژل ضد جوش هیدرودرم: این محصول سرعت بهبود جوش‌های صورت و گردن را زیاد می‌کند. از آن‌جایی که یک لایه‌بردار قوی است، در طول مدت استفاده حتما روزها باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. همچنین این ژل بافت‌های آسیب دیده را در مدت زمانی اندک، ترمیم می‌کند.
  5. کرم ضد جوش و مرطوب کننده بایودرما: اگر پوست حساسی دارید، پیشنهاد می‌کنیم از این کرم استفاده کنید. این محصول انواع قرمزی، جوش و التهاب را از روی پوست محو می‌کند. به عنوان زیرساز آرایش می‌توان از آن استفاده کرد، فرمولاسیون معطری دارد و در عین حال غیر آلرژی‌زا است.

سوالات متداول درباره ایجاد جوش‌های آرایشی:

علاوه بر تمام مطالبی که خواندید، در این پارگراف به بیشترین سؤالات پرسیده شده، پاسخ دادیم. آنچه از ما پرسیدید:

  1. چگونه بفهمم جوشی که درآوردم، جوش آرایشی است و منشاء دیگری ندارد؟

اگر پس از استفاده از محصول جدید، جوش‌ها را در نقاطی مشاهده کردید که پیش از این درگیر آکنه نشده بود، به احتمال زیاد پوست شما به محصول جدید واکنش نشان داده و شما باید محصول سازگارتری با پوست‌تان را جایگزین آن کنید.

  • چه زمانی پس از رویت جوش‌های آرایشی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر محصولات آرایشی خود را تعویض و به خوبی بررسی کردید، اما باز هم جوش زدید، باید به پزشک مراجعه کنید. متخصص، پوست شما را به درستی بررسی می‌کند و می‌تواند دلیل ایجاد آکنه‌ها را تشخیص دهد.

  • آیا روغن‌های مو می‌توانند دلیلی برای ایجاد جوش در پوست سر یا پیشانی باشند؟

بله. روغن‌های مختص مو تنها باید برای ساقه موها مورد استفاده قرار گیرند. آن‌ها می‌توانند منافذ پوست را به شدت مسدود کنند و باعث ایجاد آکنه شوند.

  • رژلب‌ها هم می‌توانند باعث ایجاد جوش شوند؟

بله. هر گاه اطراف و روی خط لب‌تان، متوجه جوش‌های ریز زیرپوستی شدید باید رژلب و بالم لب‌تان را عوض کنید.

  • آیا استفاده از مواد آرایشی نامرغوب، علاوه بر جوش، موجب ایجاد لک هم می‌شود؟

راستش را بخواهید، اگر شما جوش بزنید و همزمان به استفاده از لوازم آرایش اصرار داشته باشید تا آن‌ها را بپوشانید، وارد یک چرخه عجیب می‌شوید. در این چرخه هرگز جوش‌ها خوب نمی‌شوند، بلکه به لک تبدیل شده و پس از آن جوش‌های جدید ظاهر می‌شوند.

  • می‌توانید بگویید کدام یک از محصولات آرایشی بیشترین میزان جوش را ایجاد می‌کنند؟

کرم‌پودرهای مایع، کانسیلر و رژگونه‌های مایع از جمله محصولاتی هستند که بیشترین میزان جوش آرایشی را ایجاد می‌کنند.

نتیجه‌گیری:

در نهایت شما می‌توانید آرایش کنید و از آرایش خود لذت ببرید. به شرطی که در قدم اول، محصولات آرایشی را به دقت انتخاب کنید. در حقیقت باید بدانید چه ماده‌ای را از چه برندی و برای چه نوع پوستی خریداری کنید. پس از آن از مواد و ابزارهای آرایشی خود به دقت مراقبت کنید تا آلوده نشوند. برای جلوگیری از ایجاد جوش‌های آرایشی، از مواد آرایشی غلیظ و سنگین به صورت روزانه استفاده نکنید. اگر جوش زدید تا یک هفته به پوست خود استراحت بدهید و از داروهای ضدجوش بدون نسخه موجود در داروخانه‌ها استفاده کنید. در مسیر مبارزه با جوش‌های آرایشی برای‌تان آرزوی موفقیت داریم.

منابع: سایت تخصصی Very Well Health


 [BGS1]لینک به مطلب روتین پوستی

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

  • دسته بندی: نکات زیبایی

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات