ناحیه تی زون صورت

مدت زمان مطالعه 1,3 دقیقه

ناحیه تی زون صورت (T-zone) کجاست و چه اهمیتی دارد؟

فهرست مطالب

هزاران غده چربی در پوست وجود دارد که مسئول تولید سبوم یا روغن هستند و به محافظت و آبرسانی پوست کمک می کنند. پوست شما به طور طبیعی روغنی به نام سبوم ترشح می کند. این روغن، پوست را مرطوب نگه می دارد و از نفوذ آلودگی ها به سطح پوست جلوگیری می کند.

با این وجود، ترشح بیش از حد سبوم، باعث مسدود شدن منافذ پوست، ایجاد جوش های سرسیاه و جوش سر سفید و براق به نظر رسیدن آن می شود. جهت دریافت مشاوره و مشاهده محصولات سینره به وب سایت سینره مراجعه کنید.

ناحیه تی زون T-zone صورت

تی زون، نواحی از پوست صورت شما است، که بیشترین تعداد غدد ترشح کننده چربی را دارد. ناحیه تی زون از پیشانی، بینی و چانه شما تشکیل شده است. دلیل نام گذاری این ناحیه از پوست صورت این دلیل است که مناطق به شکل حرف (T) انگلیسی در صورت قرار گرفته اند.

این نواحی به دلیل تجمع غدد چربی، بیشتر از دیگر نواحی پوست صورت مستعد جوش های پوستی است. به دلیل ایجاد جوش و بسته شدن منافذ، این نواحی نیاز به کنترل چربی و مراقیت های پوستی ویژه ای دارد. در ادامه با ما همراه باشید.

اهمیت ناحیه تی زون صورت

اهمیت ناحیه تی زون صورت

به طور خاص آکنه اغلب هنگامی ایجاد می شود، که روغن اضافی باعث ایجاد سلولهای مرده پوست شوند. با ترشح و تجمع چربی، منافذ پوست شما مسدود می شود و جوش های سرسیاه و جوش های سرسفید ایجاد می شوند.با تجمع سبوم، باکتری و آلودگی ها روی پوست، تکثیر یافته و جوش های ملتهب ایجاد می کنند.

ناحیه تی زون صورت به طور طبیعی به نسبت سایر نقاط چرب تر است و نیاز به مراقبت بیشتری دارد. این ناحیه نسبت به سایر نقاط صورت، حساس تر است، زیرا سه غشای مخاطی چشم، بینی و دهان در این نواحی وجود دارد؛ که به عنوان درگاه ورود ویروس ها و میکروب ها عمل می کنند. از دست زدن به آکنه های این ناحیه باید جدا بپرهیزید.

8 روش موثر برای کنترل چربی نواحی تی زون پوست صورت

مهمترین برنامه مراقبتی برای منطقه تی زون، از بین بردن روغن اضافی پوست، بدون ایجاد خشکی و کشیدگی آن است. روتین های مراقبت از پوست، اگر به طور منظم انجام شود، می تواند به کنترل چربی و کاهش آکنه کمک کند.

مراقبت های ضروری برای کنترل چربی تی زون پوست صورت عبارتند از:

1. هر روز پوست صورت را با شوینده مناسب بشویید

شستشوی منظم صورت با شوینده مناسب پوست باعث از بین رفتن سبوم اضافی، سلول های مرده پوست، باکتری ها و آلودگی می شود و یکی از بهترین راه ها برای کنترل چربی اضافی در منطقه تی زون است. صورت خود را به آرامی و با شوینده مناسب پوست بشویید. زمانی که، انواع آکنه روی پوست صورت وجود داشته باشد؛ مالش شدید پوست می تواند باعث قرمزی و تحریک آن شود.

  • چند بار در طول روز صورت خود را بشوییم

  1. صبح، بعد از بیدار شدن از خواب
  2. عصر، بعد از ورزش یا تعریق
  3. شب، قبل از خواب

ژل شستشوی صورت سینره با خاصیت مرطوب کنندگی، آلودگی و چربی روی پوست را پاک می کند و انتخابی مناسب به جای صابون برای شستشوی پوست صورت است. این محصول حاوی عصاره مورینگا است که با ایجاد سطح محافظ روی پوست، از جذب آلودگی روی پوست صورت جلوگیری می کند.

این ژل شستشو، بدون ایجاد حساسیت پوستی، باعث پاکسازی آرایش باقیمانده روی پوست و آلودگی های محیطی از روی پوست می شود. ترکیبات این ژل شستشو، ضد باکتریایی و تنظیم کننده چربی پوست و برای پوست های چرب و آکنه ای بسیار مناسب است. این محصول با تنظیم pH باعث لطافت پوست می شود. حجم این محصول 200 میلی‌لیتر و قیمت آن 470000 ریال است.

طریقه مصرف: ابتدا صورت را با آب مرطوب کنید. سپس ژل شستشوی صورت سینره را به صورت دورانی روی پوست صورت ماساژ دهید و با آب بشویید.

ژل شستشوی صورت سینره با خاصیت مرطوب کنندگی مانع جذب آلودگی بر پوست می شود. این محصول از فرمولاسیونی ملایم و با تنظیم pH مناسب، برای پوست های خشک و معمولی بسیار مناسب است. این شوینده حاوی عصاره مورینگا است که با ایجاد لایه محافظ روی پوست از نفوذ آلودگی ها بر پوست جلوگیری می کند و ضد حساسیت و مرطوب کننده طبیعی است. حجم این محصول 200 میلی‌لیتر و قیمت آن 470000 ریال است.

طریقه مصرف

ابتدا صورت را با آب کمی مرطوب کنید. سپس ژل شستشوی صورت سینره را به صورت دورانی روی پوست صورت ماساژ دهید و با آب بشویید.

2. از یک پاک کننده ملایم مناسب با پوستتان استفاده کنید

انتخاب پاک کننده مناسب یکی از راه های کنترل چربی اضافی پوست است. از یک پاک کننده ملایم و مناسب برای پوست استفاده کنید. اگر پوست چربی دارید از پاک کننده های بدون روغن یا بدون چربی استفاده کنید. از شستشوی شدید صورت، به خصوص با الکل خودداری کنید. محصولات حاوی الکل می توانند پوست شما را خشک کنند و همین امر باعث می شود، غدد چربی، روغن بیشتری تولید کنند.

مصرف منظم پاک کننده سینره، باعث ضدعفونی و تمیز شدن پوست از آلودگی و چربی اضافی می شود. فرمولاسیون بدون چربی این ژل، برای پوستهای چرب یا آکنه ای مناسب است. پس از استفاده از ژل پاک کننده پوست چرب سینره پوست صورت درخشان و یکدست می شود. حجم این محصول 150 میلی‌لیتر و قیمت آن 420000 ریال است.

طریقه مصرف: ژل پاک کننده پوست چرب سینره را روی پوست گردن و صورت قرار دهید و با حرکات دورانی به سمت بالا، آن را روی پوست صورت به آرامی و به مدت 2 دقیقه، ماساژ دهید و به کمک پنبه از روی پوست پاک کنید.

  • لوسیون پاک کننده صورت (تونر) سینره

لوسیون پاک کننده سینره، حاوی عصاره های گیاهی است، که پوست را ضدعفونی و پاکسازی می کند. این محصول، منافذ باز پوست را کوچک می کند و مانع ورود چربی و آلودگی به لایه های زیرین پوست می شود. استفاده از لوسیون پاک کننده سینره باعث طراوت و درخشندگی پوست صورت می شود. حجم این محصول 150 میلی‌لیتر و قیمت آن 396000 ریال است.

طریقه مصرف: پس از استفاده از پاک کننده سینره؛ برای پاک کردن باقیمانده آلودگی از پوست و تامین ویتامین های ضروری و ایجاد درخشندگی و شادابی، مقدار مناسب از محصول را به کمک پنبه به صورت و گردن بمالید و پس از چند دقیقه از روی پوست پاک کنید. استفاده از این محصول بدون نیاز به آبکشی است.

3. روزانه از مرطوب کننده های مناسب با پوستتان استفاده کنید

استفاده از مرطوب کننده برای پوست، در طول شبانه روز ضروری است. اگر ناحیه تی زون پوست شما خشک باشد، غدد چربی روغن بیشتری تولید می کنند و پوست براق و چرب به نظر می رسد. پس، برای جلوگیری از چربی منطقه تی زون همیشه پس از شستشوی صورت با شوینده، از مرطوب کننده مناسب در طول روز استفاده کنید.

این محصول، فاقد چربی (Oil-Free) و دارای ساختاری سبک است، که رطوبت مورد نیاز پوست صورت را در طول روز تامین می کند. کرم مرطوب کننده پوست های چرب سینره، بدون ایجاد ظاهری براق و چرب، لطافت و نرمی را به پوست شما هدیه می دهد. این محصول باعث افزایش آنتی بیوتیک های طبیعی پوست صورت شده و از ایجاد هر گونه آکته جلوگیری می کند.

در روند درمان آکنه، پوست صورت خشک و کم آب می شود؛ این محصول خشکی پوست را برطرف می کند و لطافت و درخشندگی را به آن باز می گرداند. ترکیبات گیاهی موجود در این محصول، منافذ باز پوست صورت را کوچک می کند و پوستی یکدست برای شما به ارمغان می آورد. حجم این محصول 65 میلی‌لیتر و قیمت آن 700000 ریال است.

طریقه مصرف: پس از شستشوی صورت با شوینده های ملایم مخصوص پوست چرب، مقدار مناسبی از کرم مرطوب کننده سینره را روی پوست صورت و گردن خود ماساژ دهید.

این محصول؛ با ایجاد رطوبت مورد نیاز پوست، از ایجاد چین و چروک پوست نیز جلوگیری می کند. مواد پوشاننده موجود در این مرطوب کننده، سیلیکون هایی است که از ایجاد آکنه و چربی روی پوست جلوگیری می کند. حجم این محصول 65 میلی‌لیتر و قیمت آن 700000 ریال است.

طریقه مصرف

هر روز صبح و عصر بعد از شستشوی صورت با شوینده مناسب و استفاده از پاک کننده، مقدار مناسبی از کرم مرطوب کننده را روی پوست صورت و گردن ماساژ دهید.

4. مواد آرایشی پودری را جایگزین کرم ها کنید

اگر آرایش می کنید، استفاده از پودرها را به جای محصولات کرمی یا مایع در نظر بگیرید. پودرها در جذب چربی اضافی موثر ترند. اگر می خواهید از آرایش کرمی یا مایع استفاده کنید، محصولات فاقد چربی را انتخاب کنید. همچنین، هنگام آرایش می توانید روی نقاط تی زون، از پودرهای مات کننده برای جلوگیری از براق شدن پوست استفاده کنید.

5. از کاغذهای بلات استفاده کنید

کاغذهای بلات ورق های کوچکی از کاغذهای جاذب هستند. وقتی آنها را روی ناحیه تی زون صورت قرار دهید، چربی اضافی پوست را از بین می برد. این ورقه ها مناسب سفر هستند، بنابراین می توانید یک بسته از آن را در کیف خود نگه دارید و در طول روز استفاده کنید. برای جلوگیری از پخش چربی به سایر قسمتهای صورت، از پاک کردن یا کشیدن کاغذ روی پوست خودداری کنید و کاغذ را به آرامی روی پوست خود بگذارید.

6. روی ناحیه تی زون صورت چای سبز قرار دهید

طبق یک بررسی تحقیقاتی در سال 2017، مشخص شد که وقتی پلی فنل های موجود در چای سبز روی پوست شما قرار می گیرند، به کاهش تولید چربی و از بین رفتن غشاهای باکتریایی کمک می کنند. این بدان معناست که چای سبز، به کاهش رشد باکتری ها روی پوست که منجر به آکنه می شود، کمک می کند. پلی فنل ها، ریز مغذی های حاوی آنتی اکسیدان هستند. بعد از شستن صورت می توانید از چای سبز یا محصولات مراقبت از پوست حاوی چای سبز، به عنوان تونر (پاک کننده) استفاده کنید.

7. از ماسک خاک رس در منطقه تی زون صورت استفاده کنید

مواد معدنی موجود در خاک رس، می تواند به کنترل چربی اضافی پوست و درمان آکنه و جوش های سرسیاه کمک کند. از خاک رس، به طور معمول به عنوان ماسک صورت استفاده می شود. خاک رس را می توانید از داروخانه های سراسر کشور تهیه کنید.

  • طرز تهیه ماسک خاک رس

6 قاشق غذاخوری پودر خاک رس را با مقدار مناسبی گلاب ترکیب کنید. غلظت ترکیب باید مانند کرم های آرایشی بهداشتی باشد. این ماسک را به مدت 20 دقیقه روی صورت خود قرار دهید و سپس با آب بشویید.

8. از محصولات جداگانه برای منطقه تی زون استفاده کنید

معمولا ناحیه تی زون صورت به نسبت سایر نقاط پوست، نیاز به کنترل چربی بیشتری دارد. بنابراین، محصولاتی که برای سایر نواحی پوست؛ از مرطوب کننده و آبرسان گرفته تا لایه بردار و ماسک، استفاده می شود باید متفاوت باشد. پوست روی گونه معمولا خشک تر از نواحی تی زون است و برای آن باید از مرطوب کننده قوی تری استفاده شود.

نبایدهای مراقبتی در منطقه تی زون صورت

هر چقدر چربی طبیعی پوست صورت را با اسکراب ها و لایه بردارهای قوی از بین ببرید، غده های تولید چربی را برای تولید سبوم بیشتر تحریک می کنید.

به جای لایه بردارهای قوی، از یک شوینده کنترل کننده چربی مناسب برای پوست، استفاده کنید. از بین بردن روغن های طبیعی پوست، به راحتی پوست را در معرض آسیب و تحریک غدد چربی قرار می دهد.

کلام پایانی

برای داشتن پوستی زیبا و سالم باید نکاتی را رعایت کنید. برای مثال: هرگز پوست خود را با آب گرم نشویید. از محصولات مراقبتی مناسب با نوع پوست خود استفاده کنید. روتین پوستی خود را که شامل شستشوی پوست، استفاده از تونر یا پاک کننده، آبرسانی و مرطوب نگه داشتن و لایه برداری و استفاده از ماسک های مناسب است، را فراموش نکنید.

در آخر؛ یک رژیم غذایی مناسب می تواند از ایجاد آکنه جلوگیری کند و پوستی درخشان و سالم به شما هدیه دهد. پس، برای داشتن پوستی زیبا، مراقبت های روزانه را فراموش نکنید.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات