پاکسازی پوست

مدت زمان مطالعه 0,4 دقیقه

شاید تصور کنید پاک کردن مواد آرایشی و پاکسازی پوست ساده است، اما این فرآیند نیاز به زمان و توجه بیشتری دارد. رعایت صحیح پاکسازی پوست می‌تواند تفاوت پوست درخشان با پوست دارای آکنه و کدر را نشان دهد.

بزرگ شدن منافذ پوست، ایجاد جوش‌های چرکی، کدر شدن پوست و ایجاد چین و چروک از جمله مواردی هستند که با پاک نکردن مواد آرایشی روی پوست به وجود می‌آیند.

بسیاری از خانم‌ها بر این باور هستند که پاکسازی فقط زمانی مناسب است که در طی روز از محصولات آرایشی استفاده کرده‌اند اما قاطعانه به شما عرض می‌کنیم که این باور اشتباه است. پوست شما در طول روز با انواع آلودگی‌های محیطی در ارتباط است حتی زمان‌هایی که روی پوست خود دست می‌کشید هم نوعی انتقال آلودگی محسوب می‌شود که می‌تواند منجر به مشکلات بسیاری برای پوست شود.

اما به گفته متخصصین پوست، پاکسازی پوست به صورت درست و اصولی از تعداد دفعاتی که پوست خود را می‌شویید، مهم‌تر است.

با توجه به اینکه در مقاله ترتیب روتین پوستی، تمام مراحل استفاده از محصولات را بررسی کرده‌ایم؛ در این مقاله به طور اختصاصی به پاک کردن مواد آرایشی از روی پوست و پاکسازی صورت که دارای مراحل متفاوتی است، می‌پردازیم.

اهمیت پاکسازی صورت

تصور کنید پوست شما در طول روز با چه عواملی رو به رو است. از ذرات ریز عرق و گرد و غبار گرفته تا استفاده از مواد آرایشی و عوامل خارجی محیطی.

پاکسازی پوست صورت می‌تواند تا آخرین ذرات باقی مانده در منافذ باز پوست را هم از بین ببرد. پاکسازی اولین مرحله از روتین پوست است که به تنهایی نیاز به توجه بیشتری دارد.

پاکسازی پوست فواید زیر را به همراه دارد:

  • شفافبت پوست
  • افزایش رطوبت رسانی
  • نفس کشیدن پوست
  • جوانسازی
  • افزایش اثر بخشی محصولات

5 مرحله از پاکسازی که شامل پاک کردن آرایش چشم، پاک کردن پوست، شستن پوست، تونر و لایه برداری پوست است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

1.پاک کردن آرایش چشم

پاکسازی پوست

پاک کردن آرایش چشم

پاک کردن مواد آرایشی از روی پوست نازک اطراف چشم‌ها و تارهای ظریف مژه‌ها، اولین مرحله پاکسازی پوست محسوب می‌شود.

باقی ماندن مواد آرایشی روی چشم‌ها موجب تشدید فرآیند ایجاد چین و چروک می‌شود. به همین منظور محصولاتی مانند میسلارواترها و محلول‌های دوفاز آرایشی وارد بازار شدند.

تفاوت میسلارواتر و محلول دوفاز را در یک جمله می‌توان خلاصه کرد؛ میسلارواتر محلولی بر پایه آب و محلول دوفاز بر پایه روغن است. با محلول دوفاز می‌توانید مواد آرایشی ضدآب را از روی چشم‌ها پاک کنید ولی میسلارواتر می‌تواند مواد آرایشی معمولی را از روی آن‌ها پاک کند.

کافی است مقداری از میسلارواتر یا محلول دوفاز را روی پد بریزید، چند ثانیه روی چشم نگه دارید سپس بدون آن‌که فشاری روی چشم وارد شود مواد آرایشی را پاک کنید.

2.پاک کردن پوست

پاکسازی پوست

پاک کردن آرایش پوست

پس از پاک کردن چشم‌ها نوبت به پاک کردن آرایش صورت می‌رسد. مرحله پاک کردن صورت که به آن دابل کلینزینگ می‌گویند شامل دو مرحله پاک کردن مواد آرایشی از روی پوست و شستن پوست با شوینده است که موجب پاکسازی پوست می‌شود.

در این مرحله می‌توانیم از پاک کننده پوست چرب و یا پاک کننده پوست صورت مخصوص پوست‌های معمولی تا خشک سینره استفاده کنیم که برای پاک کردن ابتدایی آرایش کاربرد دارد. ترکیبات به کار رفته و بافت پاک کننده‌ها نسبت به نوع پوست متفاوت است. پاک کننده‌ها علاوه بر پاک کردن مواد آرایشی برای پوست‌های چرب موجب کنترل چربی پوست و برای پوست‌های خشک منجر به رطوبت‌رسانی می‌شود.

مقداری از پاک کننده را کف دست خود ریخته، ماساژ می‌دهیم تا دست آغشته به مواد شده سپس مواد آرایشی را از روی پوست صورت توسط پنبه پاک می‌کنیم.

انتخاب یک پاک کننده صورت مناسب با پوست موضوعی است که در مقاله پاک کننده آرایش صورت به توضیح مفصل آن پرداخته‌ایم.

3.شستن پوست

پاکسازی پوست

شستن پوست

مرحله سوم پاکسازی صورت شستن پوست با شوینده مناسب است. انجام این مرحله موجب پاک شدن منافذ باز پوست از هر گونه آلودگی و باقی مانده مواد آرایشی از روی پوست می‌شود. بدین ترتیب پوست بعد از ساعت‌ها می‌تواند نفس بکشد.

برای رعایت این مرحله، ژل شستشو را میان دست‌ها ریخته ماساژ می‌دهیم تا گرم شود و بعد به صورت دورانی و به مدت یک دقیقه آن را روی پوست صورت ماساژ می‌دهیم؛ سپس صورت را آبکشی می‌کنیم. برای آبشی در این مرحله بهتر است از آب ولرم استفاده شود.

یک باور اشتباه:

در همین مرحله باید این باور اشتباه که ” شستن پوست با داغ موجب باز شدن منافذ پوست می‌شود” را فراموش کنید. منافذ پوست مانند درب ساختمان نیستند که با آب داغ باز و با آب سرد بسته شوند.

حقیقت اصلی این است که آب داغ ممکن است موجب تحرکات و قرمزی پوست شود. به همین دلیل استفاده از آب ولرم توصیه می‌شود.

4.تونر

پاکسازی پوست

تونر پوست

استفاده از تونر نیز یکی از واجبات است که به شما این اطمینان را می‌دهد که آرایش به صورت کامل از روی پوست پاک شده است. از این مرحله به عنوان تکمیل کننده فرآیند پاکسازی پوست یاد می‌شود.

تونرها محصولاتی با فرمولاسیون بسیار سبک هستند؛ اغلب ترکیبات گیاهی دارند و موجب تسکین پوست می‌شوند. برای استفاده از تونر، پد صورت را آغشته به محلول کرده و به آرامی روی پوست صورت می‌کشیم. در این مرحله به هیچ وجه نباید روی پد شاهد آثاری از مواد آرایشی باشیم.

این مرحله از پاکسازی پوست به دلیل ایجاد رطوبت روی پوست این امکان را ایجاد می‌کند تا کرم‌ها و سرم‌هایی که در ادامه روتین استفاده می‌شود، به راحتی جذب پوست شوند.

5.لایه برداری پوست

پاکسازی پوست

لایه برداری پوست

یکی از ضروری‌ترین مراحل پاکسازی پوست که منجر به داشتن پوستی سالم می‌شود، لایه برداری است. انجام این مرحله لازم است، اما همیشگی نیست. لایه برداری پوست به دو روش شیمیایی و فیزیکی انجام می‌شود. در این مرحله لایه برداری‌های فیزیکی که در امر پاکسازی پوست کاربرد دارند را در نظر داریم. محصولاتی مانند اسکراب‌ها نوعی لایه برداری فیزیکی پوست هستند.

لایه برداری به دلیل افزایش درخشندگی پوست، پاکسازی عمقی منافذ، کوچک کردن منافذ باز پوست و لطافت بیشتر، از اهمیت زیادی برخوردار است.

نکته‌ای که در این مرحله حائز اهمیت است نوع اسکراب استفاده شده است. پوست به عنوان اولین لایه دفاعی نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد. اسکراب‌هایی که دارای مواد خشن هستند موجب آسیب به بافت پوست می‌شوند؛ به همین سبب متخصصین پوست توصیه می‌کنند از لایه بردارهای ملایم برای حفظ سلامتی پوست استفاده کنید.

برای پوست‌های چرب دو تا سه بار در هفته و برای پوست‌های خشک و حساس یکبار در هفته استفاده از اسکراب‌ها را توصیه می‌کنیم.

در صورت داشتن جوش‌های فعال و چرکی به هیچ عنوان از اسکراب استفاده نکنید.

رطوبت‌رسانی پوست

بعد از پایان پاکسازی عمیق پوستی، بهترین زمان برای استفاده از محصولات رطوبت‌رسان است. در این لحظه پوست عاری از هرگونه آلودگی بوده و آمادگی لازم برای جذب رطوبت در عمیق‌ترین لایه‌های پوست را دارد. استفاده از ماسک صورت حاوی ترکیبات آبرسان، کرم مرطوب کننده صورت محصولاتی هستند که می‌توانید از آن‌ها به جهت شادابی و طراوت پوست استفاده کنید.

ابزار مناسب برای پاکسازی پوست

پاکسازی پوست

برس پاکسازی پوست

برس‌های پاک کننده صورت، ابزارهای مکانیکی برای پاکسازی پوست هستند که به از بین بردن مواد آرایشی روی پوست کمک می‌کنند و با افزایش گردش خون موجب درخشندگی پوست می‌شوند. برخی از خانم‌ها به این برس‌ها که انواع متفاوتی هم دارند، اعتماد زیادی دارند و پاکسازی پوست را با این ابزارها انجام می‌دهند.

به طور قطعی نمی‌توان گفت استفاده از این برس‌ها به پوست آسیب جدی وارد می‌کند یا چه اندازه مفید است.

ابزارهای پاکسازی پوست از این جهت که موجب انتقال آلودگی از طریق دست نمی‌شوند مفید است اما توصیه می‌کنیم بعد از هربار استفاده، آن‌ها را با آب و صابون بشوئید و به طور مداوم از برس‌های پاکسازی استفاده نکنید.

نکات مهم پاک کردن آرایش و پاکسازی پوست

پاک کردن آرایش با دستمال مرطوب یا پاک کننده‌های پوستی؟

پاکسازی پوست

دستمال مرطوب آرایشی

“به راستی پاک کردن مواد آرایشی از روی پوست با دستمال مرطوب بهتر است یا پاک کننده‌ها؟ ” از سوالات همیشگی خانم‌ها زمان پاک کردن مواد آرایشی از روی پوست‌شان.

دستمال مرطوب به جهت دسترسی بیشتر و پاک کنندگی راحت‌تر آرایش از روی پوست، بیشتر مورد توجه خانم‌ها است اما مضرات دستمال مرطوب بیشتر از فواید آن است. مضرات این دستمال به شرح زیر است:

  • باقی ماندن مواد آرایشی روی پوست
  • انتقال باکتری
  • عدم توانایی در پاک کردن مواد آرایشی از کناره‌های صورت
  • خشک شدن دستمال‌ها درون بسته بندی
  • تحریک پوست
  • تشدید بروز آکنه
  • دارای مواد معطر مضر برای پوست

به همین دلیل بیشتر خانم‌هایی که پیرو استفاده از روتین‌های روز دنیا هستند، برای پاک کردن مواد آرایشی از روی پوست‌شان از پاک کننده ها و میسلارواتر یا محلول دوفاز به جای دستمال مرطوب آرایشی استفاده می‌کنند.

نحوه خشک کردن صورت بعد از پاکسازی

چکیدن آب از پوست موجب هیدراته کردن صورت نمی‌شود. زمانی‌که اجازه دهید پوست در معرض هوای محیط خشک شود، خشکی پوست زودتر به سراغ شما می‌آید به همین دلیل بعد از انجام فرآیند پاکسازی پوست به یک حوله نرم و تمیز نیاز دارید.

کشیدن حوله همراه با فشار دست یکی از راه‌های ایجاد چین و چروک است پس حوله را به آهستگی روی پوست قرار دهید و بردارید. در این صورت آب اضافی پوست کشیده شده و پوست صورت نم‌دار باقی می‌ماند.

بعد از آن می‌توانید به خوبی توسط کرم‌ها و سرم‌ها، پوست خود را تغذیه کنید.

پاک کردن گردن و کناره‌های صورت

در زمان پاکسازی تمرکز اصلی در وسط صورت است به همین سبب گردن و کناره‌های صورت را فراموش می‌کنیم.

هنگام پاک کردن مواد آرایشی با پد آغشته به پاک کننده کناره‌های صورت، استخوان فک و گردن را پاک کنید.

برای انجام ادامه مراحل پاکسازی، هم کافی است به حالت دورانی این مناطق را پاک کنید. حرکت دورانی دست روی صورت موجب تقویت گردش خون و سفت شدن پوست می‌شود.

پاک کردن لبه‌های پلک

برای پاک کردن آرایش باید حساسیت خاصی به خرج داد زیرا در نواحی مثل گوشه‌های پلک ممکن است مقداری از مواد آرایشی باقی بماند و حتی با چندین بار شستن هم از بین نرود (مخصوصا در صورت استفاده از مواد آرایشی ضدآب).

سوالی که در این جا مطرح می‌شود این است که برای پاک کردن گوشه‌های پلک بهترین روش چیست؟

بهترین روش برای پاک کردن چشم‌ها به خصوص گوشه‌های پلک این است که زمان بیشتری برای پاک کردن آن‌ها اختصاص دهیم و هرگز سعی در کشیدن مژه‌ها برای پاک کردن ریمل از روی آن‌ها نداشته باشیم. برای راحت‌تر پاک کردن چشم‌ها از آرایش می‌توان از پد آغشته به میسلارواتر سینره یا محلول دوفاز این‌لی استفاده کرد و کمی فرصت دهیم تا مواد آرایشی به خوبی حل شود.

نکته طلایی که در مورد پاک کردن آرایش چشم وجود دارد این است که توسط هر نوع پاک کننده‌ای که می‌خواهیم چشم‌های خود را تمیز کنیم بهتر است اجازه دهیم مدت زمانی روی چشم‌ها باقی بماند تا بتواند آرایش را در خود حل کند تا موقع شستن چشم‌ها با آب، فشار کمتری به آن‌ها وارد شود.

استفاده از پدهای آرایشی به جای پنبه

همانطور که گفته شد بهتر است پیش از شستشوی آرایش با آب، از یک پاک کننده آرایش استفاده کنیم. برای استفاده از آن‌ها دو راه پیش رو داریم : استفاده از پنبه و استفاده از پد آرایشی.

پدهای آرایشی به دلیل تراکم بسیار بالا و عدم تجزیه گزینه بهتری برای پاک کردن آرایش به حساب می‌آیند و پنبه ممکن است الیاف‌هایی را روی پلک یا سایر قسمت‌های صورت باقی بگذارد که موجب تحریک پوست ‌شود.

شستشوی زیاد پوست، خوب یا بد؟

پاکسازی پوست و اهمیت زیاد آن بر هیچکس پوشیده نیست اما شستشوی زیاد پوست و یا پاکسازی عمیق پوست به طور مداوم ضررات بی‌شماری برای پوست دارد که مهم‌ترین آن‌ها نازک شدن پوست و خشکی است.

متخصصین پوست برای افرادی که دارای پوست‌های بسیار چرب هستند توصیه می‌کنند دو بار در روز با شوینده ملایم پوست خود را بشویند و تنها در هفته دو تا سه بار از لایه بردارهایی مانند اسکراب‌های ملایم استفاده کنند.

اما موضوعی که به آن گاهی بی‌توجهی می‌شود این است پوست در حمام هم توسط شوینده‌ها و آب بسیار شسته می‌شود پس در آن روز شما احتیاجی به دو بار شستشو در روز ندارید و بقیه افراد هم می‌توانند از این الگوی شستشو استفاده کنند.

سخن پایانی…

در حالی‌که روی میز آرایش بیشتر خانم‌ها را محصولات مراقبت از پوست پر کرده است با هدف داشتن پوستی سالم، اما ممکن است مهم‌ترین قدم و ضروری‎ترین راه برای داشتن پوستی سالم را فراموش کرده باشند که آن پاک کردن مواد آرایشی و پاکسازی پوست است.

زمانی‌که صحبت از پاکسازی پوست می‌کنیم منظور پاک کردن صورت با یک دستمال مرطوب و شستشو با صابون نیست.

پاک کردن مواد آرایشی و پاکسازی صورت در 5 مرحله یکی از اصولی‌ترین راه‌ها است. بعد از انجام مداوم آن می‌توانید شاهد پوستی سالم و بی عیب و نقص باشید.

تنها 5 قدم برای داشتن پوستی بهتر کافی است. امیدواریم مطالعه این مقاله به شما برای داشتن حال بهتر کمک کند و همچنان مشتاق خواندن نظرات شما هستیم.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات