جهان پس از کرونا: آیا به روزهای عادی برخواهیم گشت؟

سلامتی

جهان پس از کرونا: آیا به روزهای عادی برخواهیم گشت؟

دنیا روزهای سختی را پشت سر گذاشته است؛ از جنگ های جهانی تاهمه گیری آنفولانزا و بیماری های واگیردار. بعد از تمام این اتفاقات، روابط انسانی، اقتصادی و فرهنگی تغییر کرده اند و دنیا مسیر دیگری را در پیش گرفته است. حالا ما نیز در دوران پس از همه گیری ویروس کرونا قرار داریم و به نظر می رسد انزوا، دوری از اجتماع، افسردگی، وسواس، اضطراب و وحشت در بیشتر مردم نهادینه شده است. هر روز اخباری مبنی بر حضور همیشگی ویروس کرونا و پروسه طولانی کشف واکسن این بیماری به گوش می رسد که احتمال ادامه دار شدن قرنطینه و افسردگی و سایر اختلالات روانی ناشی از آن را افزایش می دهد.

اگرچه آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا شیب نزولی پیدا کرده است و بسیاری از کسب و کارها و ارتباطات ظاهرا به حالت عادی برگشته اند؛ اما هنوز عده بسیار زیادی از مردم با افسردگی و وسواس بعد از قرنطینه درگیرند. سوالی که این روزها ذهن خیلی از افراد را درگیر کرده؛ این است که در دوران پس از کرونا این اختلالات روانی خود به خود از بین خواهد رفت و آیا روند زندگی ما به دوران قبل از شیوع بیماری کووید-19 بازمی گردد؟

با وجود فروکش کردن دوران اوج ابتلا به بیماری، بسیاری از مردم هنوز با ترس و وحشت ناشی از بهم خوردن تعادل مالی، عاطفی و... در زندگی درگیر هستند. جوان ترها و عده ای که کمتر مشکلات مالی دارند؛ معمولا به خرید بی رویه و اسراف رو می آورندسعی می کنند «از لحظه لذت ببرند.» اما بسیاری از افراد، دچار نوعی احتیاط و وسواس بیمارگونه شده و از هرگونه فعالیت عادی دست می کشند.

چند هفته بعد از شروع قرنطینه، بسیاری از افراد تصمیم گرفتند با پختن غذاهای جدید، ورزش کردن در خانه، خواندن کتاب، تماشای فیلم، گوش کردن به پادکست و به اشتراک گذاری این فعالیت ها در فضای مجازی، ارتباطات اجتماعیشان را حفظ کرده و از فرصت به وجود آمده برای یادگیری و توسعه فردی استفاده کنند. اما این سبک زندگی جدید تنها مدت محدودی جذابیتش را حفظ کرد و خیلی زود، تحمل قرنطینه و فعالیت های مرتبط با آن کسل کننده شد. با توجه به آمارها و پیش بینی های سازمان جهانی بهداشت و سایر نهادهای رسمی، احتمالا تا آخر سال 2020 میلادی همچنان قرنطینه و رعایت نکات بهداشتی در جامعه رواج خواهد داشت و این یعنی: همچنان بسیاری از کسب و کارها تعطیل خواهند بود؛ امکان معاشرت و برقراری روابط اجتماعی مثل قدیم وجود ندارد و تفریحات شکل جدیدی به خود خواهند گرفت.

بر اساس جدیدترین یافته های روانشناسی، قرنطینه باعث شده توانایی تمرکز و احساس آرامش ما در حضور دیگران کاهش پیدا کند. دانشگاه هاروارد در یکی از مقالات اخیر خود اشاره می کند که احتمالا تا دو سال آینده، بیشتر اجتماعات مثل کنسرت ها، رستوران ها، باشگاه ها، دانشگاه ها، مراسم عروسی و... یا به شکل دیگری برگزار می شوند و یا تعداد نفرات شرکت کننده در آنها کمتر از پنجاه نفر خواهد بود.

اما بیماری کووید-19 و قرنطینه یا فاصله گذاری اجتماعی، مزایایی هم دارد:

- شاید «افزایش مطالعه» را بتوان مهم ترین تغییر مثبت ناشی از شیوع ویروس کرونا دانست. مردم هم به دلیل داشتن وقت بیشتر (به دلیل قرنطینه خانگی و کم شدن فعالیت های بیرون از خانه) و هم برای کسب اطلاعات موثق و به روز، روی به مطالعه بیشتر آورده اند. تحقیقات نشان می دهد که تمایل افراد به خواندن اخبار رسمی و موثق افزایش یافته و مردم کمتر از قبل به اخبار غیررسمی توجه می کنند

- علاوه بر این اگرچه در ابتدای همه گیری و شروع قرنطینه بسیاری از افراد نسبت به این شرایط جدید مقاومت نشان می دادند؛ ولی با گذشت زمان بیشتر مردم شرایط پیش آمده را خواهند پذیرفت و مقاومت کمتری نسبت به این سبک زندگی جدید نشان خواهند داد. این مسئله خودبخود باعث می شود افراد جامعه پذیرش بالاتری نسبت به مسائل ناگوار شخصی داشته باشند.

- تغییر، بخش اجتناب ناپذیری از زندگی ماست و هر روز در معرض تغییرات کوچک و بزرگ هستیم. اما بیشتر مردم هنگام مواجهه با تغییر، دچار اضطراب و استرس می شوند. ولی ویروس کرونا، خیلی سریع زندگی همه ما را دستخوش تغییرات اساسی کرد و اگرچه در ابتدا باعث ایجاد مشکلات فراوانی شد؛ اما در بلند مدت توانایی مدیریت و روبه رو شدن با تغییرات ناخواسته در زندگی را در همه مردم افزایش داد

- یکی از ترندهای روانشناسی و توسعه فردی حال حاضر، «ذهن آگاهی» یا است که به زندگی کردن در لحظه اشاره می کند. این مفهوم از آموزه های بودایی و ذن الهام گرفته شده و یعنی توجه هدفمند در زمان حال با ویژگی‌هایی همچون احساس همدردی، کنجکاوی و پذیرش. اینمفهوم بیان می دارد گذشته، گذشته است و نمی‌توان آن را تغییر داد، آینده نیز هنوز نیامده و کاملاً ناشناخته است. زمان حال یعنی لحظه‌ای که در آن قرار دارید، تنها جایی است که می‌توانید در آن خلق کنید، تصمیم بگیرید، گوش فرا دهید، تفکر کنید، لبخند بزنید، کاری انجام داده و در کل زندگی کنید. به کمک این تکنیک خواهید آموخت که چگونه لحظه‌ی کنونی را به تجربه‌ای بهتر برای زیستن تبدیل کنید.

- یکی دیگر از پیامدهای این اپیدمی، تغییر ارزش هاست. پس از همه گیری بیماری کووید-19 در جهان و آغاز قرنطینه، بسیاری از چیزهایی که پیش از این از اهمیت زیادی برخوردار بودند (مانند ثروت، شهرت و....) ارزش خود را از دست دادند و معانی عمیق تر انسانی همچون همدلی و همکاری، عشق و ارتباط جایگزین آنها شد.

- رنج، همراه همیشگی زندگی انسان هاست و نمی توان کسی را پیدا کرد که در زندگی هیچ رنجی متحمل نشده باشد. اما آنچه که اهمیت دارد؛ نوع برخورد ما با این رنج ها و مشکلات است. سازگار شدن با مشکلاتی که ممکن است با آنها روبرو شوید و بالا رفتن روحیه انعطاف پذیری را می توان یکی از مهمترین دستاوردهای این همه گیری و قرنطینه دانست. پس از گذر از این دوران، مردم راحت تر از گذشته با رنج های زندگی روبرو می شوند.

چگونه با استرس، افسردگی و سایر اختلالات روانی بعد از اپیدمی کرونا کنار بیاییم؟

اگرچه ممکن است تاثیرات روانی ناشی از شیوع بیماری کووید-19 ، قرنطینه خانگی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی زندگی افراد را مختل کند و تا مدتها بر زندگی افراد جامعه تاثیرگذار باشد؛ اما با رعایت برخی توصیه ها می توان تا حد زیادی از اثرات مخرب روانی شیوع همگانی بیماری جلوگیری کرد:

1. به خودتان استراحت فکری بدهید: حداقل هفته ای دو روز از شنیدن و دیدن اخبار مربوط به کرونا یا صحبت کردن درباره آن خودداری کنید. در بقیه روزها هم سعی کنید تا حد ممکن دریافت اطلاعات درباره کرونا، قربانیان و عواقب ناشی از این بیماری را به ساعات خاصی محدود کنید.

2. از خودتان مراقبت کنید: پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید؛ دست هایتان را بشویید و تا حد امکان از رفت و آمدهای غیرضروری جلوگیری کنید تا با استرس کمتری درگیر شوید. با مراقبت از پوست دست، میتوانید این فرآیند را لذت بخش تر کنید.

3. حداقل دو بار در روز و هر بار پنج دقیقه را به تنفس عمیق و اصولی اختصاص دهید تا ذهنتان از افکار منفی خالی شود.

4. مدیتیشن کنید: دقایقی در روز (ترجیحا اول صبح یا آخر شب) در جایی خلوت و آرام بنشینید؛ موزیک ملایم و آرامش بخشی پخش کنید و به چیزی فکر نکنید. هر فکری در ذهنتان می آید را رها کنید تا بگذرد. می توانید از شمع معطر یا عود هم استفاده کنید.

5. ورزش منظم را فراموش نکنید. مهم نیست چه ورزشی انتخاب شماست، فقط سعی کنید حتما حداقل هفته ای سه روز را به ورزش اختصاص دهید.

6. با افراد دیگر در ارتباط باشید. اگر نمی توانید حضوری به دیدار عزیزانتان بروید؛ حتما از طریق تلفن، تماس تصویری، ایمیل و حتی نامه با آنها ارتباط برقرار کنید. ساختن کاردستی و کارت پستال و فرستادن آنها یا خرید اینترنتی برای دوستانتان و شگفت زده کردن آنها می تواند کار بسیار لذت بخشی برای هر دوی شما باشد.

7. غذای سالم بخورید . خوردن غذاهای ناسالم و محرک حاوی کافئین، نمک، شکر و یا مواد نگهدارنده، به هم ریختن زمان مصرف وعده های غذایی و دیرخوابیدن و دیر بلند شدن از جمله عواقب قرنطینه خانگی است که تاثیر بسیار زیادی بر استرس و افسردگی دارد. از فرصت به وجود آمده استفاده کنید و غذای خانگی و سالم درست کنید. ساعت خوابتان را به حالت عادی برگردانید و سعی کنید نظم بر زندگی شما حکم فرما باشد.

8. لیستی از کارهایی که از آنها لذت می برید تهیه کنید و هر روز چند دقیقه به آنها اختصاص دهید. تحت تاثیر بقیه قرار نگیرید و فقط فعالیت هایی را انجام دهید که به شما حس خوبی انتقال می دهند.

9. داشتن یک روتین روزانه بسیار کمک کننده است. نظم زندگی بسیاری از افراد در ایام پساکرونا از بین رفته و ساعت خواب و بیداری و سایر فعالیت های روزانه آنها دستخوش تغییر شده است. داشتن یک روتین روزانه و برقرار کردن نظم طبیعی زندگی، می تواند تا حد بسیار زیادی خلاقیت و سرزندگی شما را افزایش دهد ومانع از ایجاد احساسات افسردگی واضطراب در شما شود. داشتن یک روتین پوستی مشخص و مناسب، کمک زیادی به حفظ روحیه شما میکند.

10. به بقیه کمک کنید. در ایام پساکرونا که روابط اجتماعی شکل ویژه ای به خود گرفته است؛ کمک کردن به بقیه و انجام کارهایی برای سایر افراد می تواند جای خالی ارتباطات اجتماعی سابق را پر کرده و احساس بهتری در شما ایجاد کند.

11. شکرگزاری کنید. لازم نیست حتما ساعت مشخصی را به این کار اختصاص دهید؛ همین که برای همه اتفاقات مثبت روزتان احساس سپاس و امتنان قلبی داشته باشید کافیست و شما را از اختلالات روانی بعد از کرونا دور نگه می دارد.

12. دلیل عمده بسیاری از اختلالات روانی مثل افسردگی و اضطراب در این دوران؛ مشکلات مالی و اقتصادی است. برای غلبه بر این مشکلات، می توانید بخش آنلاین کارتان را راه اندازی کنید. این زمان فرصت عالی برای مطالعه و تحقیق در رابطه با شروع کار در فضای آنلاین است.

نتیجه گیری:

هنوز کسی نمی داند تاریخ پایان کرونا چه زمانی است؛ پس بهتر است تا آن زمان و در دوران پسا کرونا با استفاده از روش های یاد شده مراقب سلامت روانی خود وعزیزانمان باشیم.

نظرسنجی