یک وعده غذایی کامل برای موها

مو

یک وعده غذایی کامل برای موها

یک وعده غذایی کامل برای موها

داشتن موهای زیبا و پرپشت به بالا رفتن اعتماد به نفس افراد کمک زیادی می‌کند؛ استفاده از مواد غذایی غنی و رعایت یک رژیم غذایی مناسب برای تقویت و رفع ریزش موهای سر الزامی است. عوامل دیگری مثل سن، هورمون ها، کمبود مواد مغذی، استفاده از داروهای خاص و موارد دیگر نیز نقش مهمی در رشد و سلامت موها دارند.

مواد غذایی که روزانه استفاده می‌کنید تأثیر مستقیمی روی سلامت مو و پوست شما دارند و هیچ چیزی به اندازه تغذیه مناسب در جهت جلوگیری از آسیب و شکنندگی مو مفید نیست. در این مقاله ما راز داشتن موهایی زیبا و درخشان و مواد مغذی برای مو را بیان می‌کنیم.

مشکلات مو

عوامل ژنتیکی: بعضی از افراد به طور ژنتیکی و ارثی موهایی کم‌پشت و نازک دارند. این موضوع کاملا به ژن برمیگردد و هیچ عامل دیگری روی آن نقش ندارد. البته با استفاده از شامپوهای تقویت مو میتوان از آسیبهای جدی و بیشتری جلوگیری کرد.

عوامل هورمونی: هورمونهای بدن در شادابی و سلامت مو نقش دارند؛ مثلا بیشتر خانمها در دوران بارداری و شیردهی به دلیل بهم خوردن تعادل هورمونی دچار ریزش مو میشوند. معمولا با گذشت این دوران و متعادل شدن هورمونها رشد موها به حالت قبل برمیگردد؛ ولی بهتر است برای جلوگیری از آسیب بیشتر از شامپو تقویت مو استفاده کنید.

عوامل رژیمی و تغذیهای: اگر رژیم غذایی شما با فعالیت روزانه‌تان هماهنگ نباشد، بدنتان دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی می‌شود. انواع ویتامینها و پروتئین برای پیاز مو لازم است و اگر رژیم غذایی غنی نباشد، موها نازک و شکننده می‌شوند. بنابراین قبل از اقدام به هر درمانی به نوع تغذیه خود توجه کنید.

مواد مغذی لازم برای مو

    پروتئین

مو از کراتین تشکیل شده که یک پروتئین ساختاری و مهم برای رشد مو است؛ اگر در رژیم غذایی به میزان کافی پروتئین گنجانده نشود، رشد موها کُند شده و کدر و نازک می‌شوند. پس میتوان نتیجه گرفت که داشتن موی سالم به وعده اصلی غذایی شما بستگی دارد.

پروتئین حیوانی موجود در گوشت، تخم مرغ و لبنیات، تمام آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن را دارد و به همین دلیل این نوع پروتئین، به پروتئین کامل معروف است. پروتئینهایی که کامل نیستند در غلات، حبوبات، مغزها و دانه ها یافت می شوند. توجه داشته باشید که ترکیب پروتئینهای ناکامل، می‌تواند آمینواسید مورد نیاز یک وعده شما را تأمین کند.

    ویتامینهای گروه B

ویتامین های گروه B از جمله فولات، بیوتین و ویتامینهای B6 و B12 برای رشد موها بسیار ضروری هستند. کمبود ویتامینهای گروه b موجب ریزش، رشد کم، ضعیف و شکننده شدن مو میشود. فولات و اسیدفولیک هر دو یک کار انجام می دهند اما فرق آنها این است که فولات در مواد غذایی وجود دارد اما اسیدفولیک در مکمل های غذایی و مولتی ویتامینها یافت می‌شود.

مواد غنی از فولات: آووکادو، مارچوبه، آرتیشو، چغندر، پرتقال، بروکلی، بروکسل، جوانهها، اسفناج، نخود فرنگی، سویا، نخود، عدس و بوقلمون

مواد غنی از بیوتین: گل کلم، هویج، موز، غلات، مخمر، آرد سویا، جگر و ماهی سالمون

مواد غنی از ویتامین B6: نخود، موز، عدس، گوشت گاو، مرغ و ماهی سالمون

مواد غنی از ویتامین B12 : گوشت گاو، گوشت گوسفند، جگر، زرده تخم مرغ و پنیر

    امگا 3

حدود سه درصد از ساختار تار مو را لیپیدها تشکیل داده‌اند و شما برای داشتن موهایی سالم به چربی مفید نیاز دارید؛ همچنین برای ساخت غشاء سلولی در پوشش مو و جلوگیری از خشک شدن مو، بدن باید چربی‌های طبیعی دریافت کند.

کمبود اسیدهای چرب سبب بروز بیماریهایی چون اگزما و کهیر می‌شود. این شرایط روی پوست سر تآثیر گذاشته و ایجاد شوره می‌کند؛ در نتیجه، کمبود اسیدهای چرب موجب خشکی، شکنندگی و ماتی مو میشود. برای رفع این مشکل باید از مواد غذایی حاوی امگا 3 استفاده کنید؛ مواد غذایی مثل گردو، شاه ماهی، اسفناج، قزل آلا، میگو، ساردین، شاهدانه، گردو، تخم کدو، سویا و غلات سبوس دار دارای امگا 3 هستند.

    بتا کاروتن/ ویتامین A

ویتامین A نقش مؤثری در رشد و سلامت سلولها و بافتهای بدن از جمله سلولهای پوست و موی سر دارد. کمبود یا زیاده‌روی در مصرف ویتامین A مشکلاتی برای موهای شما ایجاد کرده و باعث ریزش آنها می‌شود. بهترین روش برای دریافت ویتامین A مصرف بتاکاروتن است؛ چرا که بدن آن را تبدیل به ویتامین A کرده و موجب تقویت و سلامت مو می‌شود. مواد غنی از بتاکاروتن عبارتند از: سیب زمینی، اسفناج، کیوی و گوجه فرنگی. همچنین می توانید با اضافه کردن موادی نظیر کدو، هویج، فلفل، انبه، طالبی و زردآلو بتا کاروتن لازم را به‌صورت روزانه دریافت کنید.

    ویتامین E

ویتامین E با افزایش جریان خون به حفاظت از پوست سر کمک می‌کند. مواد غذایی مثل کیوی، اسفناج، گوجه فرنگی و گردو حاوی ویتامین E هستند. دیگر منابع ویتامین E شامل ریشه گندم، تخم آفتابگردان، روغن تخم آفتابگردان، بادام، هلو، آلو، کلم، مارچوبه و آووکادو است.

    آهن

آهن در سلامتی مو نقش مؤثری دارد چرا که باعث می‌شود که سلولهای خونی اکسیژن لازم را به غدد مویی برساند. کمبود آهن سبب خشکی، شکنندگی و ریزش مو میشود. گوجه فرنگی و اسفناج مواد غذایی غنی از آهن هستند. دیگر مواد غذایی حاوی آهن عبارتند از: گوشت گاو، بوقلمون، اردک، مرغ، میگو، تخم مرغ، سویا، عدس، لوبیا و سبوس. برای رفع کمبود آهن می‌توانید از مکمل‌های دارویی نیز استفاده کنید.

    زینک

کمبود زینک پوست سر را خشک و پوسته پوسته میکند و موجب ریزش مو می‌شود. زینک بهعنوان یک آنتی اکسیدان از پوست سر در برابر صدمات رادیکالهای آزاد محافظت میکند. با مصرف ماست، غذاهای دریایی، گوشت گاو، تخم‌مرغ، غلات و آجیل می‌توانید زینک لازم برای سلامت موهایتان را تأمین کنید.

تأثیر شامپوهای تقویتی روی موی سر

اگر دارای موهای آسیب‌دیده، نازک و شکننده هستید، حتما از شامپوهای تقویتی استفاده کنید. موهای اغلب افراد بعد از رنگ کردن، ضعیف و دچار ریزش می‌شود؛ شما با استفاده از شامپوهای تقویتی می‌توانید میزان این آسیب را کم کنید.

اغلب شامپوهای تقویتی، حاوی ویتامین B6 و B7 برای بازسازی و تقویت مو هستند. شامپوهای تقویتی با فعالسازی پیاز مو و بهبود گردش خون موجب بهبود رشد مو می‌شوند. کراتین موجود در این شامپوها می‌تواند موهای شما را تقویت کند.

سعی کنید شامپوی مناسب موی خود را پیدا کرده و از تغییر دادن مداوم شامپو خودداری کنید. اگر موهای شما آسیب دیده است، برای مدتی از رنگ و دکلره کردن آن خودداری کنید.

شامپوی تقویتی و ضد ریزش موی سینره مخصوص خانم‌ها

  • افزایش مقاومت مو و جلوگیری از ریزش مو بهوسیله تقویت گردش خون پوست سر
  • حاوی ترکیبات روی و سابال جهت جلوگیری از ریزش مو
  • دارای پرو ویتامین B5 به منظور حفظ رطوبت و افزایش مقاومت مو
  • حاوی عصاره جینکوبیلوبا جهت تقویت گردش خون پوست سر
  • دارای ویتامین E با اثر حفاظتی در برابر رادیکال های آزاد
  • محرک رشد موهای جدید

شامپو تقویتی و ضد ریزش موی سینره مخصوص آقایان

  • افزایش مقاومت مو و جلوگیری از ریزش مو با تقویت گردش خون پوست سر
  • حاوی عصاره سابال جهت جلوگیری از ریزش مو
  • دارای پرو ویتامین B5 به منظور حفظ رطوبت و افزایش مقاومت مو
  • حاوی عصاره Neem و ترکیبات روی جهت کاهش چربی پوست سر
  • دارای ویتامین E با اثر حفاظتی در برابر رادیکال های آزاد

سخن پایانی

داشتن یک رژیم غذایی مناسب و مملو از مواد معدنی موجب سلامت و طراوت موها می‌شود. برای داشتن موهایی سالم سعی کنید استفاده از مواد شیمیایی را به حداقل رسانده و از محصولات بهداشتی باکیفیت و مرغوب استفاده کنید.

رنگ و دکلره، استفاده بیش‌ازحد از سشوار، مواد فرکننده و استحمام با آب گرم می‌تواند موهای شما را زبر و خشک کند؛ سعی کنید فواصل بین رنگ کردن مو را افزایش داده و تا جایی که می‌توانید موها را در معرض گرمای آسیب‌زننده و مواد شیمیایی قرار ندهید.

نظرسنجی