مراقبت از پوست در زمستان

پوست تاثیر بسزایی در ظاهر و زیبایی فرد دارد، به همین علت سلامت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آغاز فصل زمستان و سرمای هوا، در خشکی پوست تاثیر گذار است و پوست در معرض آسیب های بیشتری قرار می گیرد. در نتیجه مراقبت های پوستی برای تامین سلامتی پوست در این فصل باید بیشتر باشد.

با توجه به این موضوع، در ادامه به تاثیر هوای سرد بر پوست می پردازیم. همچنین راهکارهایی مفید برای تامین سلامتی پوست و محافظت از آن در روزهای سرد زمستانی ارائه می دهیم تا از پوستی سالم و شاداب برخوردار شوید.

نشانه های پوست سالم

علائم و نشانه های بسیاری در پوست وجود دارد که ما را از وضعیت سلامت آن آگاه می سازد. یک پوست سالم دارای رنگی یکدست، یکنواخت و عاری از هرگونه لکه، تیرگی و نقاط سرخ رنگ است. همچنین در صورت لمس یک پوست سالم، می توان متوجه بافت صاف و نرم آن شد. اما اگر سطح پوست دارای ناهمواری، انواع جوش، آکنه و چین و چروک باشد، باید بیشتر از پوست مراقبت کرده و برای بررسی های بیشتر به پزشک متخصص مراجعه کرد.

همچنین خارش، سوزش، گزیدگی یا کشیدگی پوست، همگی می توانند از علائم بیماری های پوستی باشند. یکی از ویژگی های بارز پوست سالم، مرطوب بودن آن است که طراوت و زیبایی بیشتری به پوست فرد می بخشد. اما رطوبت پوست هنگامی که در معرض هوای سرد قرار می گیرد، کاهش می یابد و پوست را آسیب پذیر تر می کند.

تاثیر هوای سرد بر پوست و اقدامات لازم برای فصل زمستان

همان طور که می دانید، به دلیل ارتباط مستقیم پوست به ویژه پوست صورت و دست با هوای بیرون؛ تغییرات آب و هوایی تاثیر بسیار زیادی روی آن می گذارد. به عنوان مثال در فصول پاییز و زمستان که با کاهش دما و خشکی هوا رو به رو هستیم، مشکلات پوستی نیز بیشتر می شود و به طبع باید مراقب های پوستی افزایش یابند.

در این فصول به دلیل خشکی و سرمای هوا، رطوبت پوست به شدت کاهش می یابد و مشکلاتی نظیر خشکی پوست، ترک خوردگی و یا پوسته پوسته شدن لبها به وجود می آید. همچنین ایجاد اگزما از شایع ترین مشکلات پوستی در هوای سرد است. برای جلوگیری از آسیب های پوستی در فصل زمستان راهکار های متعددی وجود دارد که در ادامه این مقاله به برخی از آن ها می پردازیم.

مرطوب کردن پوست در زمستان

یکی از مهم ترین و اثربخش ترین روش ها برای برطرف سازی خشکی پوست در زمستان، مرطوب کردن پوست به وسیله کرم است. البته توجه داشته باشید که برای رطوبت رسانی پوست باید کرمی متناسب با نوع پوست خود انتخاب کنید تا بیشترین کارایی را داشته باشد.

از این رو، اگر دارای پوستی معمولی و خشک هستید در کنار کرم های مرطوب کننده بهتر است از آبرسان نیز استفاده کنید. اما اگر پوست شما بسیار خشک است، استفاده از کرم هایی که حاوی موادی نظیر گلیسیرین، روغن اسکوآلن، وازلین یا پارافین هستند، مناسب است.

برای رفع خشکی پوست دست، که از مشکلات پوستی متداول در زمستان است، باید از کرم های مخصوص پوست های خشک و آسیب دیده استفاده شود. کرم مرطوب کننده دست سینره به علت آنکه حاوی روغن بائوباب و مواد مرطوب کننده فعالی نظیر گلیسیرین و اوره است، در ترمیم و محافظت از پوست دست، تاثیر زیادی دارد.

برای پوست های معمولی نیز استفاده از کرم های مرطوب کننده معمولی کافی است و نیازی به چرب کردن بیش از اندازه آن نیست. کرم مرطوب کننده پوست معمولی تا خشک سینره یکی از بهترین کرم ها برای پوست های معمولی است و بدون چرب کردن بیش از اندازه پوست صورت، رطوبت مورد نیاز پوست را به مدت طولانی تامین می کند.

رطوبت رسانی به پوست های چرب، از اهمیت زیادی برخوردار است. کرم مخصوص پوست چرب سینره از ساختاری سبک برخوردار است و بدون ایجاد احساس چربی روی پوست، رطوبت پوست را برای مدتی طولانی تامین می کند. قابل ذکر است، استفاده از کرم های مخصوص پوست خشک، برای کسانی که دارای پوستی چرب هستند، می تواند عوارضی مانند بروز جوش روی پوست داشته باشد.

استفاده از کرم ضد آفتاب در زمستان

با وجود آنکه در فصل زمستان شدت نور آفتاب نسبت به سایر فصول بسیار کمتر است، همچنان احتمال آسیب پذیری پوست وجود دارد. بنابراین، بهتر است در روزهای زمستانی به ویژه در روزهای برفی از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید زیرا برخلاف هوای ابری و کمبود نور خورشید در این فصول، اشعه های مضر همچنان وجود دارند.

اشعه فرابنفش یکی از اشعه های مضر برای پوست است که به راحتی از ابرها عبور می کند و موجب آسیب پوست می شود . علاوه بر آن، برف نیز قادر به انعکاس بیش از 80 درصد از پرتوهای خورشید است، در نتیجه، عدم استفاده از ضد آفتاب در زمستان و هوای سرد می تواند آسیب های بیشتری نسبت به تابستان به پوست وارد سازد.

تغذیه مناسب

تغذیه صحیح نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی پوست و افزایش سطح رطوبت آن در روزهای سرد دارد. از این رو، در رژیم غذایی خود از موادی استفاده کنید که حاوی ویتامین A، E و C هستند. مصرف ماهی یا روغن تخم کتان، به دلیل آنکه اسیدهای چرب امگا3 و امگا6 دارند، برای افرادی که دارای پوست بسیار خشک هستند، بسیار مفید است.

همچنین توصیه می کنیم از مکمل های غذایی، استفاده کنید تا علاوه بر جذب ویتامین های ذکر شده، ویتامین و مواد معدنی دیگری که در سلامتی پوست تاثیرگذار هستند را دریافت کنید. توجه داشته باشید که نوشیدن آب در فصل زمستان نباید کاهش یابد زیرا مصرف آب علاوه بر تامین یکی از نیازهای اساسی بدن، پوست را مرطوب و شفاف می کند.

استفاده از دستگاه بخور

یکی دیگر از راهکارهای رطوبت رسانی به پوست در فصل زمستان، استفاده از دستگاه بخور است. دستگاه بخور با مرطوب کردن هوای اتاق می تواند در رطوبت رسانی به پوست موثر باشد و از خشک تر شدن آن در هوای سرد و خشک زمستان جلوگیری کند.

علاوه بر تاثیر گذاری دستگاه بخور بر سلامت پوست، می توان به تاثیر آن در سلامتی فرد اشاره کرد. دستگاه بخور با افزایش رطوبت محیط مسیر حلق و بینی افراد را مرطوب می کند و بدین صورت مانع از سرماخوردن فرد در فصول سرد می شود.

پوشیدن لباس مناسب

پوشش صحیح و استفاده از لباس های مناسب در زمستان نیز در سلامت پوست تاثیر بسیار زیادی دارد. از این رو از پوشیدن لباس هایی که پوست را تحریک می کنند مانند لباس های زبر و پشمی که خارش و التهاب پوست در پی دارند، خودداری کنید. توجه داشته باشید که پیش از پوشیدن لباس های پشمی و زبر، ابتدا یک لباس مناسب که جنس آن نرم است، پوشیده و سپس لباس مورد نظر را به تن کنید.

بهتر است، این نکته را در رابطه با پوشیدن دستکش نیز رعایت کنید. در صورت استفاده از دستکش های پشمی و زبر، ابتدا دستکشی نخی پوشیده و سپس، از دستکش پشمی استفاده کنید. همچنین استفاده از شال ردن در هوای سرد زمستانی در حفظ سطح رطوبت پوست بسیار تاثیر گذار است و از آسیب رسانی سوز و سرمای هوا بر پوست صورت جلوگیری می کند.

سخن آخر

پیشنهاد می کنیم، برای حفظ رطوبت پوست و تامین سلامتی آن در فصل زمستان، از مرطوب کننده های مناسب استفاده کنید. همچنین در این فصل استفاده از کرم ضدآفتاب مناسب را فراموش نکنید و با پوشیدن لباس های مناسب و تغذیه صحیح از تاثیرات مخرب سرما بر پوست جلوگیری کنید.

پست های تازه

کرم ضد آفتاب مردانه چی خوبه؟ معرفی بهترین ضد افتاب برای آقایان

یکی از مهمترین فاکتورهای زیبایی هر کسی را بی شک پوست او تشکیل می دهد.…

2 هفته قبل

مراقبت های پوستی و سلامتی در دوران بارداری

رشد تدریجی جنین و انتظار برای تولد نوزاد بسیار هیجان انگیز و شادی آور است.…

1 سال قبل

درمان فوری جوش

در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا با شناخت نوع جوش، دلایل ایجاد آن…

1 سال قبل

جلوگیری از پیری پوست با پیشنهادات کاربردی

جلوگیری و درمان پیری پوست از زمان‌های قدیم جلوگیری از پیری پوست، یک افسانه بود.…

1 سال قبل

راهنمای انتخاب شامپو برای موهای رنگ شده

شامپو مخصوص موهای رنگ شده این روزها افراد زیادی را با موهای رنگ شده می‌شناسیم.…

1 سال قبل

عوارض استفاده از روغن های طبیعی به صورت مستقیم روی پوست

استفاده از روغن‌های طبیعی به جای کرم در بین افراد مختلف به وفور گزارش شده…

1 سال قبل