سلامتی و زیبایی پوست

مقایسه ژل شستشو با شامپوی بدن و صابون

خرید یک محصول برای شستشوی بدن، یک انتخاب کاملا شخصی است. بعضی‌ها از صابون‌ استفاده می‌کنند. برخی به شامپوهای بدن علاقه دارند و تعدادی ژل شستشوی بدن می‌خرند. اما هر کدام از این انتخاب‌ها بر اساس چه معیارهایی صورت می‌گیرد؟ استفاده از کدام محصول، عوارض کمتری دارد و از سلامت پوست بیشتر مراقبت می‌کند؟

پوست، لباس دائمی شماست که نمی‌توانید آن را تعویض کنید. پس باید آنقدر هشیار باشید تا خطرات احتمالی را از آن، دور نگه دارید. برای این کار، ابتدا باید تعصبات شخصی‌تان نسبت به صابون‌ها (قدیمی‌ترین شوینده بدن) را کنار بگذارید. این ماده مدت‌هاست از لیست شوینده‌های سالم بدن حذف شده است.

به جای صابون از شامپو بدن استفاده کنید

چرا استفاده از صابون توصیه نمی‌شود؟

در ترکیبات صابون‌ها از محلول‌های قلیایی و سدیمی استفاده شده است، فاقد روغن‌های ضروری و گلیسیرین هستند و pH آن‌ها بین 8 و 9 است. در حالی که pH طبیعی پوست بین 6 و 7 نوسان دارد. اگر تا به حال دچار احساس سفتی پوست شده‌اید، یا از این اصطلاح استفاده کرده‌اید که پوست بدن‌تان در حال کِش آمدن است، حتما pH طبیعی پوست‌تان تحت تأثیر قرار گرفته. در این حالت باید مقدار زیادی لوسیون، آبرسان، مرطوب کننده و محصولاتی از این دست را روی پوست‌تان بمالید تا به حالت اول برگردد. ممکن است پس از استفاده از مرطوب کننده‌ها، باز هم، دچار قرمزی، خشکی و خارش در نواحی مختلف پوست شوید. اگر مبتلا به اگزما یا بیماری‌های پوستی دیگر باشید، پس از شستشوی بدن با صابون، دردسر بزرگی برای خودتان درست کردید. این ماده پوست شما را تا حد زیادی تحریک می‌کند و حالا باید دنبال پزشک متخصص و داروهای شیمیایی باشید! بنابراین اگر پوست حساس یا معمولی دارید، شامپو یا ژل شستشوی بدن، بهترین همراه‌تان در حمام است. pH این محصولات پایین‌تر از pH طبیعی پوست بوده و کمترین آسیب را به گسترده‌ترین اندام‌تان می‌رساند.

همچنین اگر بخواهیم در نوشتن معایب صابون، حق مطلب را ادا کنیم، باید بدانید صابون‌ها به دلیل نوع شکل‌شان مستعد جذب انواع باکتری‌ها هستند. بنابراین اولین توصیه اکید ما به شما این است که صابون‌ها را کنار بگذارید.

استفاده از صابون برای شستشوی بدن توصیه نمی شود.

شامپوی بدن چیست و چه ترکیباتی دارد؟

شامپوهای بدن محصولات ملایم‌تری نسبت به انواع مختلف صابون‌ها هستند. در ترکیبات آن‌ها از روغن‌های طبیعی و عصاره‌های گیاهی استفاده می‌شود تا خشکی پوست را پس از حمام، به حداقل برساند. نوع بسته‌بندی‌ و ظاهرشان نسبت به صابون‌ها، بهداشتی‌تر است. سازگاری خوبی با محیط‌زیست دارند. اما دارای درصدی سورفاکتانت هستند. بنابراین برای پوست‌های حساس، افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی یا مستعد انواع خشکی پوست اصلا توصیه نمی‌شوند.

تفاوت شامپو با ژل شستشوی بدن

پس از ردِ گزینه‌ی صابون و شامپو بدن نوبت به انتخاب محصول دیگری می‌رسد که انواع مختلف آن در فروشگاه‌‎ها، قابل رویت و خریداری است. ژل شستشوی بدن…

همین ابتدا باید بگوییم این محصول در فرمولاسیونش با شامپوی بدن، بسیار متفاوت است. اولین تفاوت‌شان هم در بحث شیرین pH آشکار می‌شود. ژل‌های شستشو نسبت به شامپوهای بدن pH پایین‌تری دارند. بنابراین به پوست آسیب کمتری می‌رسانند و افراد پس از استفاده از آن‌ها، لطافت و نرمی بیشتری را احساس خواهند کرد. شما می‌توانید هر روز از ژل شستشوی بدن استفاده کنید. اما مصرف بیش از 3 مرتبه در هفته، از شامپوی بدن، می‌تواند به پوست‌تان آسیب برساند. اگر دارای پوستی آسیب‌پذیر هستید، اکیدا توصیه می‌کنیم، از ژل شستشو به جای شامپو بدن استفاده کنید.

ژل‌های شستشوی بدن چه ترکیباتی دارند؟

بهتر است در فرمولاسیون ژل‌های شستشو از سورفاکتانت‌های بسیار ملایم استفاده شود. در این صورت همراه با پاکسازی پوست، از خشکی و پوسته پوسته شدن آن جلوگیری می‌کنند. معمولا در فرمولاسیون این محصول آلکیل لاکتات وجود دارد تا علاوه بر حفظ رطوبت پوست سبب شادابی و پاکسازی آن شود. در ترکیبات بهترین ژل‌های شستشوی بدن از عصاره‌های گیاهی که خاصیت ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضد میکروبی و قارچی دارند استفاده می‌شود.

نکات مهم درباره استفاده از شامپو یا ژل شستشوی بدن

در انتخاب یک شامپو یا ژل شستشوی بدن مناسب باید نکات زیر را رعایت کنید:

  1. شامپویی انتخاب کنید که در ترکیبات آن از عصاره‌های گیاهی آبرسان استفاده شده باشد.
  2. ژل شستشو یا شامپوی بدن باید فاقد مواد شیمیایی معطر و سولفات باشد.
  3. ایجاد کف غیرعادی در حمام توسط این شامپوها نشان دهنده مضر بودن آن‌هاست.
  4. ژل‌های شستشو می‌بایست به راحتی از روی بدن شسته شوند.
  5. پس از استفاده از آن‌ها نباید هیچگونه عوارضی از قبیل سوزش، خارش و خشکی در پوست احساس کنید.

معرفی بهترین شامپوها یا ژل‌های شستشوی بدن

اگر بخواهید طیف گستره‌ای از انواع شامپوها و ژل‌های شستشوی بدن را روی پوست‌‎تان امتحان کنید و سپس تصمیم بگیرید، کار پرریسکی را انجام دادید. برای اینکه کمتر در معرض خطر باشید، بهتر است به علم متخصصان اعتماد کرده و استفاده مداوم از ژل‌های شستشو را انتخاب کنید. محصولاتی که ممکن است تحت عنوان شامپو بدن هم فروخته شوند اما روی آن‌ها عبارت « shower gel» به چشم می‌خورد. به این معنی که شما می‌توانید هر روز، یا حتی روزی چند مرتبه، بدون ایجاد آسیب، از این محصول استفاده کنید. این ژل‌ها آثار روغن، مواد آرایشی، عرق و سایر آلودگی‌ها را از روی پوست‌تان پاکسازی می‌کنند. خاصیت آبرسانی دارند و به جوانسازی پوست کمک می‌کنند. در ضمن عطر و بوی خوبی هم به پوست بدن‌تان می‌بخشند. درباره چند نمونه از آن‌ها، با هم می‌خوانیم:

  1. شامپو بدن ایورشه: شامپو بدن‌های ایورشه یکی از منحصر به فردترین انتخاب‌ها هستند. آن‌ها برای شستشوی انواع پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند. قیمت هر بطری 400 میلی‌لیتری از انواع آن در پاییز 1401، 500 تا 700 هزار تومان فروخته می‌شود. این شامپوها برای استفاده روزانه زیادی گرانند.
  2. شامپو بدن نیوآ: این محصول پر طرفدار با قیمت مناسب‌تری نسبت به ایورشه عرضه می‌شود. انواع مختلفی دارد اما در ترکیبات هیچکدام از انواع آن‌ها، عصاره‌های طبیعی استفاده نشده است. آنچه شما به عنوان یک ماده طبیعی در این شامپوها می‌بینید، اسانسی بیش نیست.
  3. شامپوهای بدن اوه: این شامپوها دارای ترکیبات مختص به ژل‌های شستشوی بدن نیستند. دانه‌های ریزی در محتویات بطری می‌بینید که به منظور اسکراب بدن استفاده می‌شوند. به همین دلیل برای استفاده روزانه یا حتی روزی چندین مرتبه، توصیه نمی‌شوند.
  4. شامپوهای بدن درماکلین: در ترکیبات این شامپوها از مواد غیرصابونی استفاده شده است. آنتی باکتریال و ضد قارچ هستند و از پوست در برابر آلودگی‌ها محافظت می‌کنند.
  5. شامپو (ژل شستشوی) سینره: روی بطری‌های 250 میلی‌لیتری سینره نوشتیم شامپو و ژل شستشوی بدن! این محصولات بسیار ایمن هستند. بدون ایجاد ذره‌ای خشکی، پوست را تمیز می‌کنند. عصاره‌های گیاهی موجود در آن‌ها به نرمی و لطافت پوست کمک بسیاری می‌کند. رایحه دلپذیری دارند و بدون انجام تست حیوانی تولید می‌شوند.

در ترکیبات ژل‌های شستشوی بدن سینره چه می‌گذرد؟

شامپوها یا ژل‌های شستشوی بدن سینره فاقد مواد صابونی و التهاب‌زا است. در آن‌ها از عصاره‌های گیاهی مختلف مانند مگنولیا و آرگان جهت ایجاد نرمی و لطافت هر چه بیشتر در پوست در آن‌ها استفاده شده. حاوی نمک دریایی به منظور ایجاد شادابی و طراوت در پوست است و خستگی را از بدن دور می‌کند. این شامپوها دارای ویتامین E و خواص آنتی اکسیدانی قوی هستند.

در نهایت شستن بدن در کنار خوشبو نگه داشتن آن، احساس خوب سلامتی و پاکیزگی را به همه‌ی انسان‌ها می‌دهد. این موضوع نه تنها در حفظ سلامت جسم مفید است، بلکه در ارتقا سلامت روان هم تأثیر زیادی دارد. برای همین، پوست بدن‎تان را با انتخاب‌های درست نوازش کنید …

بهترین ژل شستشوی بدن

پست های تازه

کرم ضد آفتاب مردانه چی خوبه؟ معرفی بهترین ضد افتاب برای آقایان

یکی از مهمترین فاکتورهای زیبایی هر کسی را بی شک پوست او تشکیل می دهد.…

2 هفته قبل

مراقبت های پوستی و سلامتی در دوران بارداری

رشد تدریجی جنین و انتظار برای تولد نوزاد بسیار هیجان انگیز و شادی آور است.…

1 سال قبل

درمان فوری جوش

در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا با شناخت نوع جوش، دلایل ایجاد آن…

1 سال قبل

جلوگیری از پیری پوست با پیشنهادات کاربردی

جلوگیری و درمان پیری پوست از زمان‌های قدیم جلوگیری از پیری پوست، یک افسانه بود.…

1 سال قبل

راهنمای انتخاب شامپو برای موهای رنگ شده

شامپو مخصوص موهای رنگ شده این روزها افراد زیادی را با موهای رنگ شده می‌شناسیم.…

1 سال قبل

عوارض استفاده از روغن های طبیعی به صورت مستقیم روی پوست

استفاده از روغن‌های طبیعی به جای کرم در بین افراد مختلف به وفور گزارش شده…

1 سال قبل