همه ما در طول عمر خود سال هایی از عمرمان را تجربه کرده ایم که جوش صورت در آن زمان یکی از بزرگ ترین دغدغه های ما بوده است. صورت اولین قسمتی از بدن است که دیگران آن را می بینند، بنابراین سلامت پوست این قسمت از بدن می تواند شما را زیباتر جلوه دهد. وقتی جوش صورت عارض می شود معمولاً از دو جنبه می توان به آن نگاه کرد، جنبه نخست درمان جوش است و جنبه دوم، از بین بردن جای آن است. به همین دلیل در این مقاله سعی می کنیم ضمن ارائه اطلاعاتی راجع به علل ماندگاری جای جوش صورت، راهکارهایی برای از بین بردن آن را نیز بیان کنیم.

علت به وجود آمدن جای جوش

جای جوش یکی از آن دسته عوارض پوستی است که خلاصی از آن معمولاً کمی مشکل است، در حالی که درمان جوش های صورت معمولاً با داروهای آنتی باکتریال به سادگی انجام می پذیرد. از این رو همان طور که در تمام بیماری ها گفته می شود، بهتر است از بروز جوش صورت پیشگیری کنیم تا به عواقب آن نیز مبتلا نشویم.

همان طور که می دانید وقتی جوشی روی پوست صورت ظاهر می شود، علاوه بر لایه سطحی پوست، لایه های زیرین پوست را نیز درگیر می کند و به آن ها نیز آسیب می رساند؛ وقتی جوش بهبود پیدا کرد، بدن به صورت اتوماتیک اقدام به برطرف کردن آسیب های وارده به پوست می کند؛ به این منظور پوست شروع به تولید یک نوع ماده پشتیبان به نام کلاژن می کند، اگر کلاژن سازی کمتر یا بیشتر از حد معمول اتفاق بیفتد، جای جوش روی پوست صورت به جا می ماند.

 در این صورت اگر میزان کلاژن سازی پوست کمتر از حد نرمال باشد، در اصطلاح به آن التهاب جای جوش فرو رفته گفته می شود و جای جوش های صورت پس از درمان به صورت فرو رفته روی پوست نمایان می شوند. هم چنین اگر میزان کلاژن سازی پوست بیش از حد مورد نیاز باشد، پس از درمان جوش، جای جوش به صورت متورم روی پوست باقی می ماند و ظاهری نازیبا به پوست می دهد.

روش های مختلف از بین بردن جای جوش

برای از بین بردن جای جوش معمولاً از روش های مختلفی استفاده می شود که برخی از آن ها کلینیکی هستند و برخی دیگر راهکارهایی هستند که در منزل می توان به کار برد، ما در این مقاله به هر دو این روش ها اشاره می کنیم.

درمان های کلینیکی برای از بین بردن جای جوش صورت

درمان های کلینیکی معمولاً از این رو پرطرفدار هستند که با بهره گیری از آن ها با سرعت بیشتری می توان از شر جای جوش صورت خلاص شد؛ در صورتی که درمان های خانگی معمولاً نیاز به صرف وقت و حوصله زیاد دارند. درمان های کلینیکی برای از بین بردن جای جوش عبارتند از:

  • لیزر

یکی از روش های درمانی قطعی و سریع برای از بین بردن جای جوش، استفاده از اشعه متمرکز لیزر است. در این روش، متخصص زیبایی معمولاً با استفاده از لیزر لکه های تیره به جا مانده از جوش را پاک می کند. این کار بسته به تعداد لکه های تیره بین 15 دقیقه تا یک ساعت به طول می انجامد. اصولاً از این شیوه درمانی با توجه به عمق جای جوش ها روی پوست صورت، بین 1 تا 3 جلسه استفاده می شود. این روش برای جای جوش هایی که به لایه های زیرین پوست نفوذ کرده اند نیز مناسب است.

  • لایه برداری پوست یا میکرودرم

اگر لکه های تیره ناشی از جای جوش خیلی عمیق نباشند، می توان از روش لایه برداری یا میکرودرم استفاده کرد. در این روش، لایه های سطحی پوست برداشته می شود و به این طریق جای جوش ها از بین می روند. برای کسانی که می خواهند از روش های کلینیکی برای از بین بردن جای جوش های صورت استفاده کنند، میکرودرم از عمل لیزر کم هزینه تر است.

  • ماسک های لایه بردار شیمیایی

یکی دیگر از راه های حذف لکه های تیره ناشی از جای جوش، استفاده از ماسک های لایه بردار شیمیایی است که توسط متخصص زیبایی آماده می شود و پس از استفاده روی پوست صورت با برداشتن لایه های سطحی پوست، لکه های تیره رنگ جای جوش را از بین می برد، این روش برای از بین بردن چین و چروک های ریز پوست نیز کارایی دارد.

  • استفاده از صابون های روشن کننده

بروز جوش تنها به پوست صورت خلاصه نمی شود بلکه دیگر قسمت های بدن مانند پشت کتف ها و قفسه سینه نیز ممکن است از شر جوش و آکنه در امان نباشند، برخی از صابون های روشن کننده پوست در صورت استفاده مداوم می توانند به شما در کمرنگ شدن و از بین رفتن جای جوش صورت کمک کنند.

  • کرم های از بین برنده جای جوش صورت

کرم های مناسب برای از بین بردن لکه های صورت گران قیمت هستند و نسبت به دو روش لیزر و میکرودرم، نیاز به زمان بیشتری دارند تا عملکرد مطلوب خود را نشان دهند. این کرم ها معمولاً حاوی ویتامین های C،  A و E هستند یا در ترکیبات آن ها کورتیزون به کار رفته است.

درمان های خانگی برای از بین بردن جای جوش صورت

راهکارهای خانگی همیشه ارزان قیمت هستند ولی معمولاً برای استفاده از آن ها باید صبر و حوصله به خرج داد تا نتایج مثبتی حاصل شود. برخی از این روش ها عبارتند از:

  1. استفاده از آب لیمو ترش: همان طور که می دانید بسیاری از کرم های برطرف کننده جای جوش، دارای ماده آلفا هیدروکسی اسید (AHA) هستند و آب لیمو نیز حاوی مقدار زیادی از این  ماده است، بنابراین شما می توانید مقداری آب لیموی تازه را با کمی آب مخلوط کنید تا رقیق شود و پوست خود را به آن آغشته کنید. بهتر است کمی منتظر بمانید تا آب لیمو روی پوست خشک شود و سپس صورت خود را با آب خنک بشویید؛ بعد از اینکه پوست خود را خشک کردید، از کرم مرطوب کننده استفاده کنید چراکه آب لیمو چربی های پوست را نیز می زداید و باعث خشکی شدید پوست می شود.
  2. استفاده از جوش شیرین: معمولاً از جوش شیرین به عنوان لایه بردار استفاده می شود به همین دلیل می توان از آن به عنوان یک راهکار خانگی برای از بین بردن نقاط تیره ناشی از جای جوش استفاده کرد. این ماده با برداشتن لایه های سطحی پوست، باعث می شود بعد از مدتی اثری از جای جوش باقی نماند. چنانچه مایل هستید از خواص درمانی این ماده برای پوست صورت خود استفاده کنید، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را در ظرفی بریزید و به اندازه ای آب به آن اضافه کنید تا به خمیری یک دست تبدیل شود، این خمیر را به آرامی روی نقاط تیره پوست خود بمالید و اجازه دهید از شب تا صبح روی جای جوش ها باقی بماند، سپس آن را بشویید و از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.
  3. استفاده از آب سیب زمینی: استفاده از آب سیب زمینی هم از آن دسته درمان های خانگی برای از بین بردن جوش صورت است که هم ارزان است و هم در دسترس. شما می توانید یک سیب زمینی تازه را پس از شستشو پوست گرفته و ورقه ورقه کنید و روی نقاط تیره پوست خود بگذارید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه بماند، سپس صورتتان را با آب ولرم بشویید. در صورت تمایل می توانید از مخلوط سیب زمینی رنده شده و عسل هم برای از بین بردن جای جوش صورت استفاده کنید؛ چنانچه چند هفته این عمل را تکرار کنید، به طور کلی از شر جای جوش ها راحت خواهید شد.
  4. استفاده از آب خیار: خیار دارای ویتامین A و پتاسیم است، از این رو معمولاً از ورقه های این میوه به منظور درمان جای جوش و دیگر ضایعه های پوستی استفاده می شود. البته شما می توانید با رنده کردن یا له کردن یک عدد خیار، آب آن را گرفته و شب، قبل از خواب به روی پوست صورت بمالید و اجازه دهید تا صبح به همین حال باقی بماند. این روش درمانی نسبت به سایر روش ها زمانبرتر است ولی به شما کمک می کند تا پوستی سالم و شفاف داشته باشید.
  5. استفاده از عسل: عسل به دلیل خاصیت ضدباکتریایی که دارد، یک درمان عالی برای برطرف کردن جوش های قرمز و ملتهب و همین طور آکنه است. هم چنین برای از بین بردن جای جوش نیز می توان از عسل استفاده کرد به این صورت که مقداری عسل را به طور مرتب روی نقاط تیره ناشی از جای جوش ها بمالید و بگذارید برای چند ساعت به همان شکل باقی بماند؛ بعد از چند هفته اثری از جای جوش ها نخواهید یافت.
  6. استفاده از سفیده تخم مرغ:  سفیده تخم مرغ سرشار از اسیدهای آمینه و ویتامین هایی است که باعث می شوند منافذ پوست شما کوچک تر شود و به این وسیله به پیشگیری از بروز جوش صورت کمک می کند، هم چنین این ماده خاصیت ترمیم کنندگی بالایی دارد و برای از بین بردن جای جوش مفید است. یک سفیده تخم مرغ را تا جایی هم بزنید که پف کند و به رنگ سفید درآید، سپس با انگشت آن را روی پوست خود، خصوصاً قسمت هایی که نقاط تیره دارند، بمالید و اجازه دهید خشک شود و بعد از 5 دقیقه با آب ولرم بشویید، اگر پوست خشکی دارید، می توانید از یک کرم مرطوب کننده یا روغن زیتون برای جلوگیری از خشکی پوست خود کمک بگیرید.
  7. استفاده از زردچوبه: زردچوبه نه تنها برای از بین بردن جای جوش مؤثر است بلکه با استفاده از ماسک زردچوبه می توانید خال های پوستی و جای جوش ها را نیز از بین ببرید. برای تهیه ماسک زردچوبه کافی است یک قاشق غذاخوری از آن را با مقدار مساوی از شیر و آب لیمو ترش مخلوط کنید تا به حالت خمیری دربیاید، سپس آن را روی جای جوش ها بمالید و صبر کنید تا خشک شود، سپس با آب ولرم بشویید و از یک کرم مرطوب کننده استفاده کنید. هم چنین می توانید از ترکیب زردچوبه و روغن زیتون هم استفاده کنید. بهتر است از این ماسک به صورت روزانه استفاده کنید تا نتایج بهتری بگیرید.
  8. استفاده از روغن نارگیل: اگر از پوست خشک و در عین حال جای جوش رنج می برید، روغن نارگیل یک گزینه مناسب است که با استفاده از آن علاوه بر بهره بردن از فواید مرطوب کنندگی که دارد، می توانید به راحتی لکه های پوستی ناشی از جای جوش را هم از بین ببرید. کافی است هر شب قبل از خواب صورت خود را با مقدار کمی از روغن نارگیل ماساژ دهید و اجازه دهید تمام طول شب روغن نارگیل روی سطح پوست شما باقی بماند.
  9. استفاده از گیاه آلوئه‎ ورا: آلوئه ‎ورا سرشار از مواد مغذی، آنزیم های مفید برای پوست و پلی ساکاریدها است. هم چنین این گیاه دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی است و به سادگی می توانید با استفاده از آن هم به درمان سریع جوش صورت کمک کنید و هم از شر جای آن خلاص شوید؛ به این منظور یک برگ تازه آلوئه ورا را از عطاری تهیه کنید و آن را فشار دهید تا ژل آلوئه ورا حاصل شود، سپس این ژل را روی صورت خود، خصوصاً روی نقاط تیره بمالید. برای کسب نتیجه بهتر می توانید به مدت یک ماه، دو روز در هفته این کار را انجام دهید.
سخن آخر

هر چقدر هم از اجزای زیبایی در صورت خود برخوردار باشید، مادامی که پوستی صاف و شفاف و به دور از هرگونه نقاط تیره نداشته باشید، نمی توانید آن گونه که باید جلوه گری کنید، بنابراین رسیدگی به پوست و حفظ شفافیت آن یکی از اصول زیبایی است. جای جوش یکی از آن مواردی است که می تواند زیبایی چهره را تحت تأثیر قرار دهد، از این رو همواره راهکارهای از بین بردن آن، در بین مردم، خصوصاً خانم ها پرطرفدار بوده است. ما در این مقاله به بررسی برخی راهکارهای کلینیکی و خانگی برای از بین بردن جای خوش پرداختیم؛ با وجود این، فراموش نکنیم که همیشه پیشگیری، بهتر و مؤثرتر از درمان است.

پست های تازه

کرم ضد آفتاب مردانه چی خوبه؟ معرفی بهترین ضد افتاب برای آقایان

یکی از مهمترین فاکتورهای زیبایی هر کسی را بی شک پوست او تشکیل می دهد.…

2 هفته قبل

مراقبت های پوستی و سلامتی در دوران بارداری

رشد تدریجی جنین و انتظار برای تولد نوزاد بسیار هیجان انگیز و شادی آور است.…

1 سال قبل

درمان فوری جوش

در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا با شناخت نوع جوش، دلایل ایجاد آن…

1 سال قبل

جلوگیری از پیری پوست با پیشنهادات کاربردی

جلوگیری و درمان پیری پوست از زمان‌های قدیم جلوگیری از پیری پوست، یک افسانه بود.…

1 سال قبل

راهنمای انتخاب شامپو برای موهای رنگ شده

شامپو مخصوص موهای رنگ شده این روزها افراد زیادی را با موهای رنگ شده می‌شناسیم.…

1 سال قبل

عوارض استفاده از روغن های طبیعی به صورت مستقیم روی پوست

استفاده از روغن‌های طبیعی به جای کرم در بین افراد مختلف به وفور گزارش شده…

1 سال قبل