شفاف سازی پوست تیره

مدت زمان مطالعه 1,4 دقیقه

روشن کردن و شفاف سازی پوست تیره

برخی افراد که دارای پوستی تیره هستند، علاقه مند هستند پوستشان را کمی روشن تر کنند و برای انجام این کار روش های مختلفی را به کار می برند. برای روشن کردن و شفاف سازی پوست، راه حل های زیادی وجود دارد که بعضی از این راه حل ها، استفاده از روش های خانگی می باشد که در این مقاله به بررسی و توضیح برخی از این روش های خانگی پرداخته ایم.

استفاده از روش های خانگی فواید بسیاری دارد و شما را از عوارض و مشکلات روش هایی که از مواد شیمیایی استفاده می کنند، در امان نگه می دارد. اگر شما هم جزء افرادی هستید که به روشن تر شدن و شفاف سازی پوست خود علاقه دارید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می دهیم.

مهم ترین عاملی که باعث تیره شدن پوست صورت می شوند

مهم ترین عاملی که باعث تیره شدن پوست صورت می شوند

نور خورشید

همان طور که می دانید، قرارگیری در معرض نور خورشید به مدت طولانی باعث تیره شدن پوست و آفتاب سوختگی های خفیف تا شدید می شود که اگر این آفتاب سوختگی ها تکرار شود، پوست به تدریج تیره شده و به عبارتی تیرگی پوست همیشگی می شود.

مراقبت از پوست در مقابل نور خورشید

همان طور که گفته شد قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی، از عوامل تیره شدن پوست می باشد. بنابراین برای این که رنگ پوست تیره نشود بهتر است تا جایی که امکان دارد، از بیرون آمدن از منزل و قرار دادن پوست در برابر تابش نور خورشید، جلوگیری شود. برای انجام کارهای ضروری در چنین مواقعی، مراقبت های پوستی از جمله استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب با مقدار SPF مناسب (مثلا SPF30) توصیه می شود.

روش های روشن کردن و شفاف سازی پوست تیره

لایه برداری پوست

یکی از روش هایی که برای روشن سازی پوست های تیره انجام می شود، لایه برداری پوست بدون استفاده از دستگاه می باشد. لایه برداری پوست باعث بیرون کشیدن لایه ای از پوست تازه از زیر لایه رویی پوست می شود، در حقیقت لایه برداری پوست باعث از بین رفتن سلول های مرده ی پوست می گردد و با این عمل، سلول های تازه تولید می شود و جایگزین سلول های تیره قدیمی می شود. برای لایه برداری حرفه ای تر از روش های زیر نیز می توان استفاده نمود:

  1. دستگاه های لایه برداری وجود دارند که عمل لایه برداری پوست را به صورت عمیق تری انجام می دهند ولی استفاده از روش های خانگی انتخاب مناسب تری است.
  2. استفاده از برس های مخصوص لایه برداری
  3. استفاده از کرم لایه بردار

نکته قابل توجه این است که پوستی که رنگ طبیعی آن تیره است، بیشتر از یک الی دو درجه نمی تواند روشن شود. یعنی هنگامی که برای روشن سازی پوست از روش های خانگی استفاده می شود نباید انتظار داشت که رنگ پوست تیره به مقدار زیادی روشن شود. به هر حال استفاده از روش های خانگی در تغییر رنگ دادن پوست تیره موثر است و به اصطلاح می تواند رنگ پوست تیره را کمی روشن و یا شفاف کند.

شست و شوی آب لیمو

شست و شوی آب لیمو

لیمو ترش به دلیل داشتن اسیدهای آلفا هیدروکسی، می تواند در روشن سازی و شفاف نمودن رنگ پوست موثر باشد و یک لایه بردار طبیعی محسوب گردد. استفاده از آب لیمو باعث تمیز شدن لایه بالایی پوست می شود و لایه روشن رنگی را که زیر پوست قرار دارد، نمایان می کند.

هم چنین آب لیمو حاوی اسید سیتریک می باشد که باعث روشن کردن پوست می شود. در حقیقت با شستشوی پوست با آب لیمو می توان پوست را کمی روشن تر کرد.

البته باید این نکته را در نظر گرفت که استمرار در روش های خانگی اهمیت بسیاری دارد. برای روشن کردن و شفاف سازی پوست تیره لازم است که روش های خانگی، چندین بار در هفته انجام شوند تا نتیجه مطلوب به دست آید.

در ابتدا یک لیمو ترش تازه را نصف کرده و آب نصف لیمو ترش را با آب (به همین میزان) مخلوط می کنیم تا رقیق شود و باعث تحریک شدن پوست نشود. سپس مقداری پنبه را به این محلول آغشته می کنیم و روی پوست صورت، گردن و یا هر قسمت تیره ای که می خواهیم رنگ آن روشن شود، می کشیم.

به مدت بیست دقیقه صبر می کنیم و سپس آن را با آب ولرم می شوییم. باید توجه داشت که بعد از انجام این کار، از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید پرهیز شود چون در این لحظه پوست در برابر تابش نور خورشید حساس می شود. اگر بعد از استفاده از این محلول، پوست دچار خشکی شد باید حتما از کرم های مرطوب کننده مناسب استفاده شود. معمولا برای این که پوست تحریک نشود، این روش را می توان سه بار در هفته انجام داد.

استفاده از سیب زمینی

سیب زمینی حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که می تواند در روشن کردن پوست، موثر واقع شود.

جالب است بدانید، در بیشتر کرم های روشن کننده نیز از ویتامین C استفاده می شود که کرم روشن کننده ویتامین c سینره نیز جزو این موارد است.

برای این کار لازم است که یک سیب زمینی را به قسمت های ضخیمی برش دهیم. سپس این قطعات را روی بخش هایی از پوست صورت که می خواهیم رنگ آن قسمت ها روشن شود، قرار می دهیم.

کمی صبر می کنیم تا رطوبت پوست به طور کامل خشک شود. سپس پوست را با آب ولرم می شوییم. این روش نیز باید به صورت چندین بار در هفته انجام شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

استفاده از آلوئه ورا

از آلوئه ورا در درمان پوست های سوخته استفاده می شود. آلوئه ورا دارای ترکیبی به نام آنتراکینون است که باعث برداشتن لایه مرده از سلول های پوستی و روشن کردن پوست می شود.

در بیشتر لوسیون و کرم های مختلف از آلوئه ورا استفاده می شود ولی استفاده مستقیم از آلوئه ورای خالص بر روی پوست می تواند نتیجه بهتری را داشته باشد.

برای انجام این کار لازم است آلوئه ورا به صورت مستقیم روی پوست صورت مالیده شود. سپس باید به مدت بیست دقیقه صبر کرد تا خوب جذب و خشک شود. بعد از انجام این کار پوست را با آب بشویید.

استفاده از خمیر زردچوبه

از آن جایی که زردچوبه فواید بسیاری دارد، در روشن کردن پوست تیره نیز می تواند موثر باشد. برخی از افراد بر این باورند که زردچوبه از تولید ملانین که باعث تیرگی پوست می شود، جلوگیری می کند. برای درست کردن خمیر زردچوبه باید مراحل زیر را انجام داد:

مقداری زردچوبه را با مقداری روغن زیتون مخلوط می کنیم تا یک مایه ی خمیری، درست شود. سپس این خمیر را روی قسمت های تیره پوست قرار می دهیم و به مدت بیست دقیقه صبر می کنیم. سپس آن را با آب ولرم می شوییم. (از آن جایی که زردچوبه به آسانی پاک می شود بنابراین نگران زرد شدن پوست نباشید.)

استفاده از ماسک عسل و لیمو

همان گونه که گفته شد، آب لیمو باعث روشن شدن رنگ پوست می شود. عسل نیز خاصیت نرم کنندگی دارد و می تواند از خشکی پوست جلوگیری کند. بنابراین ترکیب این دو ماده با یکدیگر در لایه برداری و روشن کردن رنگ پوست تاثیر خوبی دارد.

برای تهیه این ماسک، مقداری عسل و آب لیمو را با یکدیگر مخلوط می کنیم. سپس به مقدار یک قاشق چای خوری بلغور جوی دوسر به این مخلوط اضافه می کنیم و روی قسمت های تیره ی پوست، قرار می دهیم. به مدت بیست دقیقه صبر می کنیم و سپس آن را با آب می شوییم.

استفاده از ماسک شیر یا ماست

استفاده از ماسک شیر یا ماست

شیر یا ماست حاوی اسیدهای آلفاهیدروکسی هستند که می توانند در لایه برداری پوست موثر باشند. برای تهیه این ماسک، مقداری شیر یا ماست را با مقداری بلغور جوی دوسر مخلوط می کنیم تا یک مایه خمیری، درست شود.

این ماسک باید به مدت بیست دقیقه روی قسمت های تیره پوست صورت قرار بگیرد و سپس با آب ولرم شسته شود.

در هنگام شستشوی پوست، باید پوست را به حالتی دورانی مالش دهیم. این نکته را در نظر داشته باشید که در تهیه این ماسک از شیر یا ماست ساده (کم چرب) استفاده شود.

استفاده از ماسک آرد گندم یا نخود

یکی دیگر از ماسک های مفید برای روشن کردن و شفاف سازی پوست، ماسک آرد گندم یا نخود است که برای تهیه این ماسک، دو قاشق غذا خوری آرد گندم یا نخود را با مقداری آب مخلوط می کنیم و روی نواحی تیره پوست قرار می دهیم.

چند دقیقه صبر می کنیم تا کاملا خشک شود و سپس آن را با آب ولرم می شوییم. استفاده از این ماسک در از بین بردن سلول های مرده پوست نقش موثری دارد.

این ماسک بدون این که پوست را تحریک کند به صورت آرام باعث لایه برداری پوست می شود. هم چنین برای این که ماسک نتیجه بهتری داشته باشد، در تهیه آن می توان نصف قاشق غذا خوری آب لیمو به مخلوط مورد نظر اضافه کرد.

استفاده از گلاب

برخی از افراد برای برطرف کردن قسمت های تیره پوست از جمله سیاهی های دور چشم، از گلاب استفاده می کنند. برای تهیه ماسک گلاب، باید یک قاشق غذاخوری آب لیمو، دو قاشق غذاخوری شیر و یک قاشق غذاخوری آرد نخود را با یکدیگر مخلوط کنیم.

سپس دو قاشق غذا خوری گلاب را به این مواد اضافه کرده و مخلوط می کنیم. حال این ماسک را به مدت بیست دقیقه روی قسمت های تیره پوست قرار داده و آن را با آب ولرم می شوییم.

استفاده از خیار

خیار سرشار از ویتامین A و آب است و در تامین آب مورد نیاز پوست نقش موثری دارد. ابتدا خیار را برش می دهیم و سپس چند برش از خیار را روی قسمت های تیره پوست قرار می دهیم. به مدت پانزده دقیقه صبر می کنیم تا آب خیار کاملا جذب پوست شود. سپس آن را با آب می شوییم.

سایر روش های روشن کردن و شفاف سازی پوست تیره

برای روشن کردن و شفاف سازی پوست تیره، علاوه بر روش های خانگی، کرم ها و لوسیون های مختلفی نیز وجود دارند. برخی از افراد برای روشن کردن قسمت های تیره پوست، از روش های درمانی دیگری مانند درم ابریژن، لیزر فرکشنال و … استفاده می کنند که این کارتوسط پزشکان و در مراکز درمانی مثل کلینیک های زیبایی انجام می گردد.

نتیجه گیری

برای روشن سازی و شفاف کردن پوست تیره روش های مختلفی وجود دارد که یکی از آن ها، روش های خانگی است که به توضیح برخی از آن ها پرداختیم. استفاده از روش های خانگی روشن کردن و شفاف سازی پوست با استفاده از مواد طبیعی انجام می پذیرد و از این رو عوارض خاصی برای فرد به بار نمی آورد اما نکته قابل توجه این است که در استفاده از روش های خانگی برای روشن کردن و شفاف سازی پوست یک اصل وجود دارد و آن هم تداوم در استفاده از این روش ها تا رسیدن به نتیجه مورد نظر است.

امیدواریم از مطالعه این مقاله در سایت سینره استفاده لازم را برده باشید و راهکارهای طبیعی که برای روشن شدن تیرگی پوست مطرح شد را استفاده کنید و این مشکل پوست خود را هم برطرف کنید تا همیشه پوستی شاداب و شفاف داشته باشید.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات