آموزش روتین پوست مردانه

مدت زمان مطالعه 2,3 دقیقه

هم خانم‌ها و هم آقایان هر روز در معرض نور خورشید و آلودگی‌هایی هستند که باعث آسیب به پوستشان می‌شود. از آنجا که زیبایی ظاهر مخصوصا پوست صورت برای همه مهم است، آقایان هم باید مراقبت از پوست خود زیبایی و سلامت آن را حفظ کنند.

فرقی ندارد آقا هستید یا خانم! در هر صورت برای زیباتر شدن پوستتان نیاز به روتین پوستی مناسب با نوع پوستتان دارید. در این مقاله، به بررسی روتین پوستی مردانه برای هر یک از انواع پوست می‌پردازیم.

روتین پوستی مردانه چیست؟

ابتدا باید بدانید که روتین پوستی چیست؟ به طور کلی روتین پوستی به مجموعه‌ای از کارها گفته می‌شود که برای مراقبت از پوست، پاکسازی آن و درمان مشکلات پوستی انجام می‌شود.

معمولا آقایان به استفاده از کرم و افترشیو بعد از اصلاح صورتشان اکتفا می‌کنند؛ اما باید بدانید که این تنها کافی نیست! اولین قدم برای داشتن یک روتین پوستی درست و کاربردی، این است که نوع پوستتان را بشناسید.

در ادامه معرفی مختصری از هر یک از انواع پوست خواهیم داشت که برای تشخیص نوع پوستتان کمک‌کننده خواهد بود.

روتین پوستی مردانه چیست

پوست نرمال

این نوع پوست به‌ندرت چرب می‌شود و چربی ترشح‌شده از غدد پوست نرمال، حس سنگینی به پوست نمی‌دهد. به‌راحتی خشک یا تحریک نمی‌شود و مشکلاتی نظیر آکنه در افراد دارای پوست نرمال دیده نمی‌شود.

پوست خشک و حساس

پوست‌های خشک و حساس معمولاً زود تحریک می‌شوند و اغلب اوقات خشک هستند. این خشکی در زمستان یا تابستان بیشتر از دیگر مواقع سال است.

اگر پوستتان را بیش از حد بشویید، پوستتان خشک خواهد شد. همچنین اگر حین استفاده از برخی محصولات بهداشتی در روتین پوستی‌تان، پوست شما دچار قرمزی، سوزش و خارش می‌شود یعنی پوستتان حساس است. محصولات روتین پوست خشک مردانه، باید با دقت بیشتری انتخاب شوند.

پوست چرب

افراد دارای پوست چرب، مشکلاتی نظیر انواع آکنه، منافذ باز و جوش را با شدت بیشتری نسبت به دیگر انواع پوست تجربه می‌کنند. این نوع پوست در حالت عادی دارای حالت درخشان و براقی هستند.

پوست مختلط

این نوع پوست در ناحیه T Zone (پیشانی و بینی) حالت چرب دارد؛ اما دیگر نواحی صورت پوست خشکی دارند.

پوست مختلط

مراحل روتین پوست آقایان

مراحل روتین پوستی مردانه با توجه به نیاز پوستی هر فرد متفاوت است. روتین پوست آقایان که در ادامه معرفی می‌کنیم، در واقع برای هر فردی مناسب است.

فقط باید با توجه به نیازتان برخی محصولات را اضافه یا حذف کنید که در ادامه به صورت کامل موارد حذفی یا اضافی را بررسی می‌کنیم:

شست‌وشوی پوست

اولین مرحله روتین پوستی پس از اینکه نوع پوستتان را شناختید و محصولات متناسب با نوع پوستتان را تهیه کردید، شست‌وشوی صورت است.

پس از بیدار شدن و قبل از خواب، صورت خود را با شوینده مناسب بشویید. برای این کار مقداری از شوینده را کف دستتان بریزید و ماساژ دهید تا کف تولید شود. سپس این کف را روی صورتتان بزنید و آن را به صورت دورانی روی صورتتان ماساژ دهید. حالا صورتتان را با آب ولرم بشویید.

توجه داشته باشید که آب داغ به پوستتان آسیب می‌زند و موجب می‌شودپوستتان خشکی شدیدی را تجربه کند. شست‌وشوی صورت علاوه بر هر روز صبح، باید هر شب پیش از خواب نیز انجام شود.

ژل شست‌وشوی صورت سینره مخصوص آقایان، از محصولاتی است که می‌تواند آلودگی‌های پوستتان را به صورت کامل از بین ببرد و در روتین پوستی مردانه اکثر آقایان حتما جا دارد.

ژل شست‌وشوی صورت سینره مخصوص آقایان

این ژل شست‌وشو در ترکیبات خود دارای عصاره مورینگا است که همراه با پاکسازی عمقی منافذ پوست، از منافذ در برابر آلودگی‌ها محافظت می‌کند. همچنین ژل شست‌وشوی صورت سینره مخصوص آقایان فاقد هر نوع شوینده صابونی است. از آنجایی که این محصول دارای عصاره چند گیاه دریایی است، می‌تواند PH پوست آقایان را متعادل کند.

استفاده از تونر

چیستی تونر و ضروری بودن آن ممکن است برای هر فردی سوال باشد و اکثر آقایان می‌پرسند که آیا در روتین پوستی مردانه، استفاده از تونر ضروری است یا خیر؟

تونر مایعی است که می‌تواند منافذ را عاری از آلودگی کند و PH پوست را تنظیم کند. از این رو توصیه می‌شود تونری استفاده کنید که متناسب با نوع پوستتان است.

در این مرحله باید مقداری از تونر را روی یک پد سکه‌ای بریزید و پد را روی صورتتان بکشید. برخورد تونر با اطراف چشم ممنوع است. هر قسمت از صورت خود را به‌آرامی و با ملایمت چند بار با پد پاک کنید و مطمئن شوید تمامی قسمت‌های صورتتان با تونر تماس داشته‌اند.

استفاده از تونر

کرم دور چشم بزنید!

از آنجایی که پوست اطراف چشم، ظریف‌تر از پوست دیگر نواحی بدن است، به مراقبت ویژه‌ای نیاز دارد. چروک‌های اطراف چشم، سن افراد را بالاتر می‌برند و باعث می‌شوند فرد، پیرتر دیده شود.

برای از بین بردن پف، تیرگی و و چروک‌های اطراف چشم کرم‌های ویژه‌ای ساخته شده‌اند که باید با توجه به نیازتان آن‌ها را تهیه کنید. برای استفاده از کرم دور چشم، مقداری از کرم دور چشم مناسب نوع پوستتان را روی انگشت اشاره بزنید و با مالش دو انگشت، کمی کرم را گرم کنید.

سپس کرم را روی استخوان ابرو و نواحی زیر و اطراف چشم بزنید و با ضربات آرام کرم را پخش کنید. از کرم دور چشم هر صبح و شب استفاده کنید تا نتیجه مد نظرتان حاصل شود.

مرطوب‌کننده و آبرسان را فراموش نکنید!

عده‌ای بر این باورند که اگر پوست چربی دارند، نیازی به استفاده از مرطوب‌کننده و آبرسان ندارند. این باور کاملا اشتباه است. پوست می‌تواند در عین حال چرب و بی‌آب باشد.

محصولات آبرسان باعث آبرسانی عمقی به پوست و هیدارته شدن آن می‌شوند. محصولات مرطوب‌کننده نیز با برطرف کردن خشکی پوست، به رفع چروک‌های ریز پوست کمک می‌کند.

توجه داشته باشید برای انتخاب مرطوب‌کننده مناسب پوست، باید نوع پوست خود را در نظر داشته باشید. ابتدا مقداری آبرسان به صورتتان بزنید. سپس مرطوب‌کننده را به‌اندازه کافی، روی پوستتان به جز حلقه‌های اطراف چشم‌ها بزنید و ماساژ دهید. باقی‌مانده کرم را می‌توانید به نواحی گردنتان بزنید.

برند سینره، ۲ نوع کرم مرطوب‌کننده برای پوست‌های معمولی تا خشک و پوست‌های چرب تولید کرده که در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

کرم مرطوب‌کننده برای پوست‌های معمولی تا خشک دارای روغن آرگان و روغن سبوس در ترکیباتش است که رطوبت‌رسانی عمقی را برای پوست انجام می‌دهد. همچنین برای حفظ نرمی و لطافت پوست، حاوی اسکوالن و شی‌باتر است.

کرم مرطوب‌کننده برای پوست‌های معمولی تا خشک

کرم مرطوب‌کننده صورت مخصوص پوست‌های چرب سینره با افزایش میزان رطوبت پوست میزان چربی پوست را کاهش می‌دهد. همچنین از آنجایی که افراد دارای پوست چرب، منافذ باز بیشتری دارند، کرم مرطوب کننده مخصوص پوست‌های چرب سینره حاوی عصاره گیاه هاماملیس جهت کوچک کردن منافذ باز پوست است.

کرم مرطوب‌کننده صورت مخصوص پوست‌های چرب سینره

ضد آفتاب

آخرین مرحله از روتین پوستی مردانه، استفاده از ضد آفتاب است که شاید تنها چند دقیقه زمان شما را بگیرد؛ اما فواید زیادی برای پوست دارد. ضد آفتاب‌ها هم برای انواع پوست تولید شده‌اند و می‌توانید با در نظر گرفتن نوع پوستتان، ضد آفتاب مناسب را انتخاب کنید.

برای استفاده از ضد آفتاب و موثر واقع شدن آن، کافی است نیم ساعت پیش از خروج از منزل به‌اندازه دو انگشت ضد آفتاب را به نواحی صورت و گردن خود بزنید. لازم است که هر چهار ساعت یک بار ضد آفتاب خود را تمدید کنید.

ضد آفتاب بدون رنگ آقایان سینره دارای spf 45 است که به خوبی از پوست در برابر اشعه‌های خورشید و آلودگی‌ها محافظت می‌کند. در ترکیبات این ضد آفتاب مواد ضد التهاب به کار رفته تا در صورت آفتاب سوختگی قرمزی و التهاب کاهش پیدا کند. همچنین این ضد آفتاب فاقد پارابن و چربی است.

ضد آفتاب بدون رنگ آقایان سینره

روتین پوست چرب مردانه

آقایان با توجه به نوع و میزان هورمون‌هایشان و همچنین غدد بیشتر چربی زیر پوستشان، پوست چرب‌تری نسبت به خانم‌ها دارند. از این رو نیاز مبرم به لایه‌برداری دارند تا میزان چربی پوستشان کمتر شود. اگر نوع پوستتان چرب است، توصیه می‌کنیم این قسمت روتین پوست چرب مردانه را به‌دقت بخوانید.

استفاده از لایه‌بردار یا اسکراب در روتین پوستی مردانه پوست چرب برای آقایانی که پوست چرب دارند، می‌تواند به متعادل شدن میزان چربی پوست کمک کند.

همچنین لایه‌برداری اصولی پوست می‌تواند با از بین بردن سلول‌های مرده پوست به جوانسازی پوست کمک کند. به‌طور متوسط آقایان با پوست چرب، نیاز به دو تا سه بار لایه‌برداری در هفته دارند.

کرم آلفا هیدروکسی اسید (AHA 10%) سینره، می‌‌تواند در داشتن پوست جوان‌تر به شما کمک کند. این کرم دارای فرمولاسیون ویژه‌ای است تا بدون ایجاد التهاب، پوست را لایه‌برداری کند و از طریق تحریک چرخه نوسازی پوست، پوست را جوان و شاداب کند.

کرم آلفا هیدروکسی اسید (AHA 10%) سینره

با استفاده از این کرم چروک‌های سطحی پوست نیز از بین می‌روند. استفاده از اسکراب و لایه‌بردارها باید بعد از مرحله شست‌وشوی صورت با شوینده مناسب پوست انجام شود.

روتین پوست خشک و حساس مردانه

اگر پوست خشک و حساسی دارید، استفاده از لایه‌بردارهای قوی در روتین پوستی مردانه شما جایی ندارد؛ زیرا این کار بیش از پیش پوستتان را خشک و حساس می‌کند. در روتین پوستی مردانه برای پوست‌های خشک و حساس، حتما باید چند محصول درمانی هم استفاده کنید. این امر زمانی ضروری است که شما به‌دلیل حساسیت و خشکی بیش‌ازحد پوست، اگزما را تجربه می‌کنید.

البته کرم‌های مرطوب‌کننده مخصوص پوست‌های خشک و حساس، در ترکیباتشان دارای هیالورونیک اسید، گلیسیرین، روغن‌هایی مانند شی باتر و جوجوبا، سرامیدها و انواع ویتامین مانند ویتامین E هستند. تمام یا چند مورد از این ترکیبات در کنار یکدیگر می‌توانند مشکل خشکی پوستتان را حل کنند؛ اگر در روتین مراقبت از پوست مردانه خود استمرار داشته باشید و از محصولات به ترتیب درست استفاده کنید.

علاوه بر این اگر پوست حساسی دارید، از مصرف محصولاتی که در ترکیباتشان دارای اسانس و الکل هستند بپرهیزید. این موارد باعث بروز حساسیت خواهند شد.

روتین پوست مختلط مردانه

پوست‌های مختلط، مشکل چندانی با محصولات مراقبتی ندارند. تنها باید به‌صورت مرتب از لایه‌بردار استفاده کنند تا چربی نواحی پیشانی و بینی کنترل شود. جهت داشتن یک روتین پوستی مردانه برای پوست مختلط باید از شوینده مناسب فاقد الکل و صابون استفاده کنید.

همچنین تونر شما نیز باید فاقد الکل باشد. سرم‌های آبرسان حاوی هیالورونیک اسید کمک شایانی به بهبود وضعیت پوستتان می‌کند. اگر پوست مختلط دارید، مرطوب‌کننده را به گونه‌ها بزنید و از آبرسانی که بر پایه آب ساخته شده و چربی کمتری دارد برای نواحی پیشانی و بینی استفاده کنید.

نکات مهم در روتین پوست مردانه که باید رعایت شود

نکاتی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیمف در جلوگیری از بسیاری از مشکلات پوستی موثر هستند. بهتر است اگر قصد دارید یک روتین پوستی مردانه مناسب پوستتان داشته باشید، با رعایت نکات زیر روتین شما تاثیر بیشتری خواهد داشت.

حمام آب داغ نداشته باشید!

با اینکه تجربه یک وان آب داغ در یک عصر سرد و برفی زمستانی، تجربه دلچسبی است؛ اما حقیقت این است که این کار به پوستتان آسیب زیادی وارد می‌کند. بهتر است اگر قصد دارید یک حمام دلچسب داشته باشید، به آب گرم اکتفا کنید تا پوستتان خشک نشود و آسیب نبیند.

استفاده از مرطوب‌کننده را قطع نکنید

مرطوب‌کننده برای پوست از واجبات است که قطع آن موجب بروز چین و چروک روی پوست می‌شود. اگر می‌خواهید پوستتان همیشه جوان باشد، از مرطوب‌کننده مناسب پوستتان استفاده کنید.

استفاده از مرطوب‌کننده را قطع نکنید

پیش از اصلاح صورتتان، از کرم‌های نرم‌کننده استفاده کنید

برای اینکه به آسانی صورتتان را اصلاح کنید، پوستتان را مرطوب نگه دارید. بهتر است این کار را بلافاصله پس از حمام که موهای صورتتان هنوز منعطف و مرطوب هستند، انجام دهید.

از افترشیوهای الکلی استفاده نکنید

این نکته بسیار مهم است. خصوصا برای افرادی که دارای پوست خشک هستند استفاده از افترشیوهای الکلی ممنوع است. این کار احتمال بروز حساسیت پوست را بیشتر می‌کند.

لوسیون پس از اصلاح صورت سینره مخصوص آقایان با ایجاد خنکی و باطراوت کردن پوست از ایجاد جوش پس از اصلاح جلوگیری می‌کند. این لوسیون حاوی مواد آنتی باکتریال است و التهاب و سوزش پوست صورت پس از اصلاح را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

دلیل اهمیت روتین پوست مردانه

شاید فکر کنید، شما نیاز به این کار ندارید و پوستتان به‌اندازه کافی خوب به نظر می‌رسد؛ ولی کافی است برای یک هفته روتین پیشنهادی این مطلب را انجام دهید تا ببینید که چقدر اوضاع بهتر می‌شود.

داشتن یک روتین پوستی برای آقایان مانند دوش گرفتن امری ضروری است و نهایتا در روز نیم ساعت وقت نیاز دارد؛ اما اگر دوست دارید کاریزماتیک باشید و جذاب‌تر از قبل به نظر برسید، باید برای پوست خود درست مانند زمانی که به استایل موها و لباس پوشیدنتان وقت می‌گذارید، اهمیت دهید.

سخن پایانی

روتین پوستی مردانه، کار چندان سختی نیست؛ اما برای اینکه جذاب و سرحال به نظر برسید ضروری است. اگر می‌خواهید از پیری زودرس جلوگیری کنید، بهتر است روتین پوستی خود را از دهه سوم زندگی شروع کنید.

در صورتی که مبتلا به آکنه شدید هستید، حتما پیش از داشتن روتین پوستی مردانه و انتخاب محصولات با پزشک مشورت کنید تا روتین پوستی مناسب پوستتان، طبق صلاح‌دید پزشک و نیاز پوستتان انتخاب شود.

 

سوالات متداول

مراقبت از پوست آقایان قبل از اصلاح چگونه است؟

برای اینکه پیش از اصلاح صورتتان، پوستتان را آماده کنید ابتدا پوستتان را با شوینده مناسب پوست خود بشویید. سپس از یک ژل یا فوم اصلاح استفاده کنید تا اصلاح موها آسان‌تر شود.

 

آیا روتین روزانه پوست مردانه با شبانه یکسان است؟

بله. روند هر روتین روزانه پوست مردانه و شب یکسان است. تنها تفاوت این دو در استفاده نکردن از ضد آفتاب در روتین شب است.

ارسال دیدگاه

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات