آموزش روتین پوست خشک و حساس

مدت زمان مطالعه 4 دقیقه

لباس چروک، کمد چوبی خشک و ترک‌خورده و اسکناس مچاله و چروک، همگی حس ناخوشایندی برایمان ایجاد می‌کنند؛ اما بدتر از همه آن‌ها چیست؟ پوست خشک و چروک! هرلحظه و هرجا همراه شما.

اگر پوست دهیدراته خشک و حساسی دارید، حتماً با دردسرهای آن مواجه شده‌اید و از التهاب، کشیدگی، خارش و پوسته‌پوسته‌شدن آن کلافه شده‌اید. طبیعتاً ما نمی‌توانیم تغییرات همراه با افزایش سن را مانند کاهش تولید چربی، متوقف کنیم؛ اما می‌توانیم با رعایت روتین پوست خشک، مراقبت بیشتری از سلامت و طراوت پوست خود داشته باشیم.

در این مقاله از سینره، آداب و مراحل یک روتین روز کامل و سالم را بررسی و اهمیت و عوارض رعایت نکردن آن را برایتان کاملاً روشن می‌کنیم؛ گام‌به‌گام همراه ما باشید.

اهمیت روتین پوست خشک و حساس

حس سفتی و کشیدگی پس از حمام، خارش زیاد، پوسته‌پوسته‌شدن، ترک‌های ریز و زبری، قرمزی و معلوم شدن رگ‌های خونی و بعضاً زخم‌های چاک‌چاک روی پوست، به این معناست که پوست شما خشک و حساس است.

 لباس چروک، کمد چوبی خشک و ترک‌خورده و اسکناس مچاله و چروک، همگی حس ناخوشایندی برایمان ایجاد می‌کنند؛ اما بدتر از همه آن‌ها چیست؟ پوست خشک و چروک! هرلحظه و هرجا همراه شما. اگر پوست دهیدراته خشک و حساسی دارید، حتماً با دردسرهای آن مواجه شده‌اید و از التهاب، کشیدگی، خارش و پوسته‌پوسته‌شدن آن کلافه شده‌اید. طبیعتاً ما نمی‌توانیم تغییرات همراه با افزایش سن را مانند کاهش تولید چربی، متوقف کنیم؛ اما می‌توانیم با رعایت روتین پوست خشک، مراقبت بیشتری از سلامت و طراوت پوست خود داشته باشیم. در این مقاله از سینره، آداب و مراحل یک روتین روز کامل و سالم را بررسی و اهمیت و عوارض رعایت نکردن آن را برایتان کاملاً روشن می‌کنیم؛ گام‌به‌گام همراه ما باشید. اهمیت روتین پوست خشک و حساس

این نوع پوست به علت‌های مختلفی مانند ژنتیک و ارث، وضعیت اقلیمی، حمام مداوم با آب داغ، شست‌وشوی زیاد، محصولات مراقبتی و آرایشی بی‌کیفیت و کاهش تولید چربی و کلاژن طبیعی ایجاد می‌شود.

انجام روتین پوستی برای پوست خشک و حساس به شما کمک می‌کند تا میزان آسیب‌پذیری آن را کاهش دهید. همچنین ضمن جلوگیری از عمیق‌تر و حادتر شدن مشکلات، به درمان و دستیابی به پوستی سالم و شفاف کمک شایانی می‌کند.

یک روتین خوب می‌تواند دردسرهای پوست شما را کاهش دهد؛ چه در اثر هورمون‌ها باشند و چه در اثر محصولات اشتباه؛ اما مهم است که حتماً به آن پایبند باشید و استمرار کافی را داشته باشید.

بنابراین به روتین پوست خشک به چشم فعالیتی اضافی و کمکی نگاه نکنید و آن را همانند دارویی قدرتمند برای پیشگیری یا درمان مسائل پوست خشک و حساس خود بدانید.

مقاله پیشنهادی: روتین پوستی چیست و نحوه اجرای مراحل آن

مراحل روتین پوست خشک و حساس

با کاهش قدرت حفظ رطوبت پوست، خشکی ایجاد می‌شود و چین‌وچروک‌ها و ترک‌ها ظاهر می‌شوند تا شرایط را بدتر کنند و به‌مرور آسیب‌های بیشتری به بافت پوست وارد شود.

اما رعایت روتین 6 مرحله‌ای می‌تواند مانع بروز این مشکلات شود و به بهبود شرایط کمک کند.

گام اوّل: شست‌وشو و پاکسازی پوست

شما باید در قدم نخست، پوست خود را تمیز کنید تا راه برای بقیه روتین باز شود. یک تا 2 بار در روز با استفاده از محصولات پاک‌کننده یا میسلار واتر حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی که در حذف چربی‌ها و مواد چسبنده آرایشی و ضد آفتاب‌ها موثر هستند، پوست را پاکسازی کنید.

 شست‌وشو و پاکسازی پوست

سپس در قدم بعدی از شوینده‌های آبرسان و مرطوب‌کننده استفاده کنید تا رطوبت پوست تامین و از کشیدگی و خشکی جلوگیری شود.

در انتها از حوله‌ها و دستمال‌های فیبری و نرم برای خشک کردن صورت استفاده کنید.

شیر پاک کن سینره مناسب پوست‌های معمولی تا خشکT محصولی گیاهی با بافت ژل‌کرمی برای پاکسازی پوست از مواد آرایشی و آلودگی‌ها است. عصاره گل همیشه‌بهار عضو برجسته ترکیبات این محصول است و پوست‌های حساس را نرم می‌کند. رطوبت‌رسانی و شفافیت از دیگر خواص این محصول هستند.

پاک‌کننده (شیر پاک‌کن) پوست‌های معمولی تا خشک سینره

همچنین شما برای تمیز کردن آرایش چشم خود قبل از شست‌وشو که از بقیه نقاط صورت حساس‌تر است، می‌توانید ازمیسلار واتر سینره استفاده کنید. این محصول حاوی عصاره شکوفه‌های گیلاس است و در حفظ رطوبت و التیام‌بخشی بسیار موثر است و نیازی به آبکشی ندارد.

پاک‌کننده آرایش چشم سینره

ژل شستشوی صورت سینره پوست خشک شوینده‌ای ملایم و فاقد مواد صابونی با بافت ژلی برای اولین قدم روتین پوست خشک است. این محصول حاوی عصاره مورینگا است و مراقبت پوست در برابر آلودگی هوا است. همچنین به‌خوبی مواد آرایشی و آلودگی‌ها را از پوست شما پاک می‌کند.

ژل شستشوی صورت مرطوب‌کننده و ضد آلودگی هوا سینره

گام دوم: تکمیل تمیزی، متعادل‌سازی و استفاده از تونر

در روتین پوست خشک پس از هر بار شست‌وشو، باید از تونرهای آبرسان و مغذی حاوی اسید هیالورونیک و گلیسیرین استفاده شود. تونر به پاکسازی عمیق‌تر منافذ، حفظ تعادل چربی، رطوبت و PH پوست کمک می‌کند. توجه کنید که تونر شما بدون الکل و مواد آلرژی‌زا باشد تا التهاب ایجاد نکند.

تکمیل تمیزی، متعادل‌سازی و استفاده از تونر

تونر سینره محصولی کاملاً طبیعی بدون الکل و با عصاره گلاب است و محصولی مطمئن برای شما است. همچنین اسانس‌های گیاهی بابونه، نعناع و رزماری از دیگر ترکیبات آن هستند که مکمل فرآیند پاکسازی پوست هستند و اندازه منافذ باز پوست را کنترل می‌کنند.

تونر اسپری پاک‌کننده صورت سینره

گام سوم: رطوبت‌رسانی و استفاده از آبرسان

در قدم بعدی روتین پوست خشک، به سراغ آبرسانی و رطوبت‌بخشی عمیق بروید. البته تقریباً هر زمان که احساس خشکی کردید، می‌توانید از کرم مرطوب‌کننده و آبرسان استفاده کنید. کرم مرطوب‌کننده با ایجاد لایه‌ای محافظ روی پوست، از تبخیر و از دست رفتن غیر عادی رطوبت طبیعی جلوگیری می‌کند.

رطوبت‌رسانی و استفاده از آبرسان

محصولات حاوی اسید هیالورونیک، روغن آرگان، سرامیدها، روغن آووکادو، گلیسیرین و ویتامین‌های گروه B انتخاب مناسبی هستند.

کرم مرطوب کننده سینره مخصوص پوست‌های معمولی تا خشک سینره محصولی است که در اینجا به کمک شما می‌آید. این محصول در ترکیباتش فاکتور مرطوب‌کننده طبیعی رطوبت‌رسان و احیاکننده پوست و برطرف‌کننده خشکی دارد. روغن آرگان، شی‌باتر، سرامیدون، روغن سبوس برنج و اسکوالان از دیگر عناصر این کرم هستند.

کرم مرطوب‌کننده صورت مخصوص پوست‌های معمولی

بعد از مرطوب‌کردن صورت، به دور چشم‌های خود برسید. کرم دور چشم سینره برای رطوبت‌رسانی و تقویت ناحیه دور چشم شما تهیه شده است.

کرم دور چشم سینره

گام چهارم: استفاده از کرم‌های روز

کرم روز در کاهش چین‌و‌چروک صورت، افزایش نرمی و لطافت، تحریک کلاژن‌سازی و آبرسانی عمقی موثر است و پایه مناسبی برای آرایش است. کرم روشن‌کننده روز سینره باعث روشن‌شدن لک‌های تیره و شفاف‌کردن پوست می‌شود و SPF ۳۰ هم دارد.

کرم روشن‌کننده روز سینره

گام پنجم: مهار اشعه‌ها و استفاده از ضد آفتاب

هر زمان که در معرض نور خورشید هستید، از ضد آفتاب استفاده کنید و تمدید آن را فراموش نکنید.

مهار اشعه‌ها و استفاده از ضد آفتاب

قدم ششم یعنی ضد آفتاب، در روتین شما نقش حیاتی دارد و اشعه‌های مضر می‌توانند با ایجاد آفتاب‌سوختگی و تبخیر افراطی رطوبت، تمام نقشه‌های سلامتی شما را خراب کنند. محصول شما باید حاوی حداقل SPF 30 باشد و بهتر است از عناصر رطوبت‌رسان و نرم‌کننده بهره ببرد.

کرم ضد آفتاب SPF30 بدون رنگ سینره محصولی ملایم مناسب پوست‌های حساس و نازک است. این کرم حاوی ترکیبات گیاهی ضد التهاب و ویتامین E با اثر مراقبتی و آنتی‌باکتریالی قوی است. این محصول از فیلترهای تیتانیوم دی اکسید و زینک اکسید برای محافظتی همه‌جانبه استفاده می‌کند.

کرم ضد آفتاب SPF30 بدون رنگ سینره

اگر به‌دنبال محصولی مناسب پوست خشک و نرمال هستید، کرم ضد آفتاب +SPF60 بدون رنگ سینره مناسب شماست.

مواد ضروری در روتین مراقبت از پوست خشک و حساس

رعایت روتین مهم است؛ اما بدون بوم و قلم مناسب نمی‌توانید نقاشی جوانی و جذابیت پوستتان را بکشید! ابزار شما، محصولاتی هستند که در این روتین پوست خشک استفاده می‌کنید و شوینده، تونر، سرم‌های پوستی، کرم مرطوب‌کننده و آبرسان، کرم روز، ضد آفتاب، ماسک‌های آبرسان، کرم دور چشم و کرم شب، ابزارهای شما برای داشتن روتین کامل و مغذی هستند.

مواد ضروری در روتین مراقبت از پوست خشک و حساس

به‌صورت کلی دقت کنید که محصول شرایط زیر را تا جای ممکن داشته باشد:

  • عناصر آلرژی‌زا و تحریک‌کننده التهاب مانند الکل و اسانس‌های معطر نداشته باشد. البته معمولاً الکل در ترکیب محصولات وجود دارد؛ الکل سیتریل و الکل استریل مفید و الکل اتیل، الکل ایزوپروپیل یا الکل بنزیل، انواع غیر مفید آن هستند
  • برای جذب رطوبت محیط، هیدراته و آبرسانی کردن و همچنین حفظ رطوبت، حاوی هیالورونیک اسید باشد
  • برای آبرسانی، تسکین‌بخشی و ترمیم ترک‌ها و زبری‌ها، حاوی گلیسیرین باشد
  • برای نرمی و بازیابی رطوبت حاوی شی‌باتر باشد
  • از روغن‌های حاوی ویتامین محافظ و آنتی‌اکسیدان E مانند آفتابگردان و آووکادو بهره ببرد
  • در ترکیب خود روغن جوجوبا داشته باشد؛ این روغن ضد خشکی بسیار قدرتمندی است
  • سرامیدها را فراموش نکرده باشد؛ برای پیشگیری از خشکی و کاهش التهاب
  • برای آبرسانی، مرطوب‌کنندگی، تسکین و تقویت بافت پوست، حاوی مواد طبیعی مانند روغن نارگیل، شیر، عسل و آلوئه‌ورا باشد
  • سدیم لوریل سولفات نداشته باشد یا در حد کم باشد؛ این محصول پاک‌کننده قدرتمندی است؛ اما برای پوست‌های خشک و حساس مناسب نیست و موجب حساسیت و التهاب می‌شود
  • اگر شوینده، فومی یا صابونی نباشد بهتر است. این مدل شوینده‌ها قوی‌تر هستند و شاید برای پوست خشک و حساس مناسب نباشند
  • در ترکیب خود بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلیک نداشته باشد

نکات مهم در روتین پوست خشک و حساس

انجام مراحل روتین مراقبت از پوست خشک علاوه‌بر استفاده از محصولات استاندارد و مناسب، به رعایت نکات ریز ولی مهمی نیاز دارد تا بیشترین نتیجه را از روتین خود بگیرید.

  • ابتدا محصولات مراقبتی و پوستی را تست کنید و بعد استفاده زیاد داشته باشید
  • با آب داغ و پرحرارت حمام نکنید؛ چربی پوستتان از بین می‌رود و تاثیر محصولات مراقبتی کاهش می‌یابد
  • با آرایش نخوابید؛ حتی خیلی حداقلی، آن را تمیز کنید
  • از مصرف ویتامین غافل نشوید؛ بخش زیادی از سلامت پوست و موی شما به این مواد معدنی وابسته است
  • از شامپو بدن‌های ملایم استفاده کنید و استفاده حداقلی از صابون داشته باشید
  • از نور مستقیم خورشید و بادهای خیلی گرم یا سرد اجتناب کنید و حتماً مجهز به کرم ضد آفتاب باشید
  • در کنار رعایت روتین پوست خشک، آب و مایعات کافی بنوشید
  • دست و صورت خود را زیاد و وسواس‌گونه نشویید
  • از مایع‌های دست‌شویی و ظرف‌شویی ملایم و باکیفیت استفاده کنید
  • در فصل‌های سرد از مرطوب‌کننده‌های بهتر و قوی‌تری استفاده کنید
  • بالم لب را فراموش نکنید تا لب‌هایتان خشک و زخم نشوند
  • از خارش شدید و کندن قسمت‌های پوسته‌پوسته پرهیز کنید
  • از محصولاتی که مانند لوسیون‌های روغنی بافت سنگینی دارند، کمتر استفاده کنید
  • بعد از حمام از مرطوب‌کننده و آبرسان استفاده کنید
  • از لوازم آرایشی مناسب پوست خشک و حساس استفاده کنید
  • در پایان سفر روتین پوست خشک، از ماسک‌های آبرسان و التیام‌بخش برای استراحت پوستتان استفاده کنید؛ فرقی نمی‌کند ماسک‌های داروخانه‌ای آلوئه‌ورا و جلبک دریایی بخرید یا از ماسک‌های خانگی عسل، شیر، آلوئه‌ورا و روغن‌های گیاهی مانند آووکادو بهره ببرید
  • برای پوست حساس دور چشم خود، حتماً از کرم مخصوص آن استفاده کنید. این کرم‌ها حاوی ویتامین C و B، شی‌باتر و کلاژن هستند و به روشنی، استحکام و هیدراته آن کمک می‌کنند
  • این کرم‌ها در رفع خستگی روزانه پوست و جوانسازی آن بسیار موثر هستند. این محصولات گردش خون و تولید کلاژن را افزایش می‌دهند، باعث افزایش خاصیت ارتجاعی پوست می‌شوند و با پیری حاصل از چین‌و‌چروک، خط‌های ریز و لکه‌های تیره مقابله می‌کنند
  • لازم به ذکر است در روتین پوست خشک خود، هفته‌ای یک بار با استفاده از اسکراب‌ها، لایه‌برداری سلول‌های مرده را انجام دهید
مقاله پیشنهادی: روش‌های خانگی و کلینیکی لایه برداری صورت

عوارض عدم رعایت روتین پوست خشک

تا اینجا حتماً به اهمیت روتین مناسب پوست خشک و حساس پِی برده‌اید. اگر شما پوست خشک و حساس را به حال خودش رها کنید و رسیدگی لازم را به عمل نیاورید، در آینده مشکلات آن شما را رها نمی‌کنند و با ناراحتی و هزینه بیشتری از آن مراقبت کنید. رعایت نکردن روتین در درازمدت می‌تواند آسیب‌ها و تغییراتی ایجاد کند که بعضی از آن‌ها ممکن است همیشگی باشند:

 عوارض عدم رعایت روتین پوست خشک

  • ایجاد ضخامت غیر طبیعی و واضح در بعضی قسمت‌ها
  • اگزما و خشکی مفرط منجر به زخم‌های کوچک و خونریزی
  • خارش و سوزش دائمی و زیر پوستی
  • ایجاد عفونت و لکه‌های ناخوشایند‌
  • تغییر رنگ طبیعی
  • پیری زودرس و از دست رفتن شفافیت در دوران جوانی
مقاله پیشنهادی: مراحل روتین پوست چرب و جوشدار

روتین مناسب پوست خشک و حساس با محصولات سینره

پوست خشک و حساس زمان استراحت، کار، ورزش و هر کار دیگری، خودنمایی می‌کند و برای شما مشکل‌ساز می‌شود؛ اما شما با رعایت روتین پوست خشک می‌توانید از مسائل آزاردهنده پیشگیری کنید و شرایط پوست خود را تسکین دهید. در این مقاله به جوانب مختلف یک روتین خوب و متعادل پوست خشک و حساس پرداختیم و مهم‌ترین نکات آن را بررسی کردیم.

سینره با سال‌های متمادی فعالیت در تولید محصولات مراقبتی پوست، با محصولات باکیفیتش در کنار شماست تا دغدغه‌ای برای انجام روتین پوستی خود نداشته باشید.

 

سوالات متداول

1. آیا ویتامین سی را می‌توان برای پوست خشک استفاده کرد؟

بله؛ مصرف ویتامین C تداخلی با پوست‌های خشک و حساس ندارد. خواص این ویتامین مانند حفظ رطوبت و روشن‌کنندگی باعث شده در تولید محصولات مناسب روتین پوست خشک استفاده شود.

 

2. تعداد دفعات شست‌وشوی مناسب برای پوست خشک و حساس چند بار است؟

سعی کنید حداکثر 2 بار در شبانه‌روز پوست خود را با شوینده‌های ملایم تمیز کنید. شست‌وشوی بیشتر منجر به خشکی بیشتر خواهد شد.

 

3. بهترین راه درمان خشکی پوست چیست؟

اگر مشکل حاد نیست و نیاز به پزشک ندارد، انجام روتین پوستی سالم به صورت مستمر می‌تواند راهگشای شما در بهبود شرایط پوست خشک و حساس خود باشید.

 

4. در روتین مراقبت از پوست خشک و حساس از چه محصولاتی استفاده کنیم؟

شوینده، تونر، سرم‌های پوستی، کرم مرطوب‌کننده و آبرسان، کرم روز، ضد آفتاب، ماسک‌های آبرسان، کرم دور چشم و کرم شب مهم‌ترین عناصر روتین شما هستند. مهم‌ترین ویژگی‌های این محصولات عبارتند از: بدون الکل و اسانس، غیر کومدوژنیک و حاوی ترکیبات آبرسان، مرطوب‌کننده، نرم‌کننده، ضد خشکی و تسکین‌دهنده.

ارسال دیدگاه

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات