ژلاتین

مدت زمان مطالعه 8,4 دقیقه

«ژلاتین» نوعی پروتئین موجود در کلاژن است. این ماده در استخوان، غضروف و پوست تمام موجودات ذخیره و یافت می‌شود. بسیاری از افراد از آن در تهیه انواع دسرها استفاده می‌کنند و برخی دیگر این ماده را در صنعت آبنبات‌سازی و تهیه پاستیل دخیل می‌دانند. قدیمی‌ترها هم از نوع طبیعی و نهفته آن در بافت استخوان گوسفند و گاو، برای تهیه سوپ و آش بهره می‌برند. البته ژلاتین استفاده‌های دیگری هم دارد. برای مثال برخی از داروهای حیاتی و مکمل‌های پر مصرف از آن ساخته شده است.

ژلاتین چیست و چگونه استخراج می‌شود؟

خواص ژلاتین برای پوست و مو
ژلاتین چیست و چه کاربردی برای پوست و مو دارد؟

زمانی که قسمت‌های دارای کلاژن بدن حیوانات تجزیه می‌شود، ژلاتین به دست می‌آید. این ماده بی‌طعم، ژله‌ای و شفاف است.

تفاوت میان ژلاتین و کلاژن چیست؟

کلاژن و ژلاتین هر دو پروتئین هستند و از واحدهایی به نام اسید‌آمینه ساخته شدند. اما یک تفاوت بارز میان آن‌ها وجود دارد و آن این است که ژلاتین شکل ریز شده و تجریه شده کلاژن است.

فواید ژلاتین برای سلامتی

ژلاتین پروتئینی است که به سلامت پوست، مو، ناخن، مفاصل و حتی روده‌ها کمک می‌کند. همچنین آمینواسیدهای ضروری برای ساخت پروتئین‌ها را نیز فراهم می‌کند که خود، تا حدودی، سلامت بدن را تضمین می‌کند.

اولین فایده‌ ژلاتین که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، هیدراته نگه داشتن پوست است. در واقع پروتئین‌ها و اسید‌های آمینه موجود در آن به بدن کمک می‌کند کلاژن بیشتری تولید کند. به همین دلیل مصرف آن سبب می‌شود در میانسالی که سطح کلاژن به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد و پوست خاصیت ارتجاعی‌اش را از دست می‌دهد، خطوط عمیق کمتری روی پوست ایجاد شود. به عبارت دیگر مطالعات در ادوار مختلف نشان دادند که مصرف ژلاتین منجر به افزایش رطوبت پوست و کاهش چین و چروک خواهد شد.

تضمین سلامت روده

پروتئین موجود در ژلاتین باعث ترمیم دیواره‌های روده می‌شود و به ساخت پوشش مخاطی و محافظ این اندام، کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که ژلاتین به دلیل داشتن گلوتامیک و نوعی اسیدآمینه از روده در برابر آسیب‌های رایج محافظت می‌کند.

کاهش قند خون

تحقیقات علمی نشان می‌دهد، اسیدآمینه گلیسین موجود در ژلاتین سطح قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو را مدیریت می‌کند. همچنین در این آزمایش‌ها، افرادی که گلیسین را مصرف کردند علاوه بر تعدیل قند خون، کاهش التهاب در نقاط مختلف بدن را نیز گزارش دادند.

تقویت مفاصل و استخوان‌ها

ژلاتین علاوه بر بهبود خاصیت ارتجاعی پوست می‌تواند بافت‌های همبند را نیز تقویت کند. همچنین علم پزشکی می‌گوید، مکمل‌های دارای این ماده، درد مفاصل را نیز کاهش می‌دهند.

این ماده ژله‌ای و شفاف حاوی لیزین است که باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود. به گونه‌ای که جذب کلسیم در بدن را بهبود می‌بخشد و از تحلیل استخوان‌ها جلوگیری می‌کند. به همین دلیل است که پزشکان اغلب آن را برای افراد مستعد پوکی استخوان تجویز می‌کنند.

خواص آنتی‌اکسیدانی

همان‌طور که گفتیم، ژلاتین حاوی پروتئین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که علاوه بر محافظت از سلول‌های بدن می‌تواند سلامت سیستم گوارش، استخوان‌ها، پوست، مفاصل و غیره را نیز تضمین کند.

همچنین ژلاتین منبع غنی از کلسیم، منیزیم، فولات، کولین، سدیم و سلنیوم است که می‌توان برای تأمین مواد معدنی حیاتی بدن، رویَش حساب کرد.

بهبود کیفیت خواب با ژلاتین

 مصرف ژلاتین باعث می‌شود آرامش بیشتری را هنگام خواب تجربه کنید. اغلب به افرادی که خواب آشفته یا نامنظمی دارند، مصرف مکمل‌های ژلاتین پیشنهاد می‌شود. در این خصوص گلیسین موجود در این ماده باز هم شگفتی می‌آفریند و در عین حال که خواب‌آلودگی را از بین می‌برد، کیفیت خواب شما را نیز افزایش می‌دهد.

خواص ژلاتین
بهبود عملکرد خواب با ژلاتین

تأثیر ژلاتین روی هورمون‌ها

 هورمون‌ها سکان‌دار احساسات ما هستند و ما را از حالت شاد به غمگین و برعکس هدایت می‌کنند. این تغییرات حالتی به نام اضطراب و استرس را در بدن ایجاد می‌کند که تأثیر منفی روی پوست و مو می‌گذارد. همچنین در خانم‌های میانسال، پایین بودن سطح استروژن باعث تجزیه کلاژن می‌شود. در این زمان، ژلاتین وارد عمل شده و به جبران تأثیرات منفی استروژن می‌پردازد.

در حقیقت این ماده شفاف باعث تنظیم هورمون‌ها می‌شود. بنابراین هورمون نوراپی‌نفرین تحت تأثیر این ماده کاهش یافته و ترشح هورمون شادی بخش (دوپامین) در خون زیاد می‌شود.

جلوگیری از آسیب اشعه‌های مضر خورشید به پوست

ژلاتین باعث می‌شود تا اشعه‌های مضر نور خورشید کمترین آسیب را به پوست برسانند. در نتیجه، مصرف آن سبب می‌شود افراد به پیری زودرس پوست دچار نشوند.

همچنین بدن ما از حدود 20 یا 30 سالگی به تدریج شروع به از دست دادن کلاژن می‌کند. در نتیجه سلولیت، خطوط سنی و افتادگی پوست هم افزایش می‌یابد. مکمل ژلاتین و کلاژن یک روش شناخته شده برای جلوگیری از وقوع این عوارض است و حتی در کاهش علائم قابل مشاهده پیری نقش اساسی دارد.

ژلاتین حاوی چه مواد مغذی است؟

یک قاشق غذاخوری ژلاتین (7 گرم) حاوی:

  • 10 کالری
  • ·       6 گرم پروتئین
  • ·       0 گرم چربی
  • ·       2 گرم کربوهیدرات
  • ·       0 گرم فیبر
  • ·       2 گرم قند

است. یعنی با خوردن یک قاشق از آن، شما درصدهای گفته شده از این مواد را وارد بدن‌تان می‌کنید.

خواص ژلاتین برای پوست و مو
ژلاتین حاوی چه مواد مغذی است؟

چقدر ژلاتین در روز مصرف کنیم؟

مؤسسه ملی بهداشت آمریکا پیشنهاد می‌کند ژلاتین را به عنوان یک مکمل ببینید. در این صورت مجازید روزی 10 گرم از آن را میل کنید. اگر با خواندن این جمله ذهن‌تان به مصرف مستقیم یک قاشق ژلاتین معطوف می‌شود، باید بگوییم آن را به صورت محلول در آش، سوپ، آبِ‌گوشت، پاستیل، آبنبات و … هم می‌توانید مصرف کنید و خواصَش را به بدن‌تان برسانید. هشدار اول: یادتان باشد که برخی از این خوراکی‌ها دارای سطح بالایی از قند و چربی هستند، برای همین تعادل در مصرف را رعایت کنید.

هشدار دوم: افرادی که برای درمان دیابت نوع دو، ژلاتین مصرف می‌کنند باید از خوردنی‌های قندی حاوی ژلاتین پرهیز کنند.

انواع ژلاتین و شکل‌های گوناگون آن

مرحله پس از آگاهی درباره خواص ژلاتین، صحبت درباره شکل و شمایل رایج موجود آن در بازار است. این ماده به دو صورت ورقه‌ای و پودری در فروشگاه‌ها، هایپرها و سوپرمارکت‌ها وجود دارد. هر کدام از آن‌ها دستورالعمل مصرف خاص خودشان را دارند. اما آشپزها در بیشتر موارد ترجیح می‌دهند از ژلاتین ورقه‌ای استفاده کنند؛ چرا که آشپزی با آن تا حدودی آسان‌تر است.

پودر ژلاتین چیست؟

… و اما در خصوص ژلاتین پودری ابهامات بیشتری نسبت به ژلاتین ورقه‌ای وجود دارد که ما برای همیشه آن را در ذهن شما برطرف می‌کنیم. زمانی که ژلاتین خشک شده را آسیاب کرده و به دانه‌های کوچک تقسیم می‌کنند، پودر سفیدرنگی تشکیل می‌شود که همان پودر ژلاتین است. بر خلاف اینکه ورقه‌های این ماده شفاف و بی‌رنگ هستند، پودر آن دارای این میزان شفافیت نیست.

ژلاتین در چه محصولاتی وجود دارد؟

در صنعت تولید لوازم بهداشتی، آرایشی و مواد غذایی، ژلاتین کاربردهای فراوانی دارد. در حقیقت آن را در هر محصولی که باید پوست، مو، ناخن و بدن شما را تقویت کند پیدا می‌کنید. اغلب لوازم آرایشی، شامپوها، ماسک‌های صورت، ژله‌های خوراکی، پودینگ‌ها، آبنبات‌ها، پاستیل، مارشمالو، کیک‌های کارخانه‌ای، بستنی، فوندانت، سس‌های شفاف، کره بادام‌زمینی، پنیرخامه‌ای، مارگارین، استخوان گاو و گوسفند، ماست و پوشش کپسول‌های خوراکی از ژلاتین ساخته شده‌اند.

کاربرد ژلاتین در پوست و مو

ژلاتین به عنوان یک ماده بهبود دهنده پوست و مو در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. برندهای تجاری معتبری محصولات‌شان را بر اساس آن تولید می‌کنند، تا جایی که به عنوان یک محصول اقتصادی می‌توان به آن نگاه کرد. در یک بررسی گسترده، افرادی که غذاهای حاوی ژلاتین یا مکمل‌هایش را استفاده می‌کنند، بهبود ظاهری پوست و موی‌شان را گزارش دادند. همچنین در این مطالعه مشخص شد افرادی که از ژلاتین موجود در گوشت، و استخوان حیوانات استفاده می‌کنند، نسبت به آن‌هایی که مصرف مکمل‌ها و قرص‌ها را بیشتر دوست دارند، این ماده را بهتر و بیشتر جذب می‌کنند.

در مطالعه‌ای دیگر (در آمریکا) مشخص شد ژلاتین تأثیر شگفت‌انگیزی در درمان افراد مبتلا به آلوپسی (ریزش موی سکه‌ای) و انواع بیماری‌های پوستی دارد. پس از مصرف ژلاتین توده‌های مو یکی پس از دیگری افزایش یافته و ریزش آن 10 تا 20 درصد کاهش می‌یابد. همچنین با استفاده از این ماده ضخامت موها 11 درصد بیشتر می‌شود.

در حالت کلی پروتئین‌های موجود در ژلاتین به نواحی آسیب دیده پوست و مو می‌چسبد و رشته‌های نازک پروتئین را در آن‌ها تغذیه می‌کند. به علاوه این ماده در صاف نگه‌داشتن کوتیکول‌های مو، افزایش درخشندگی پوست و مو و کاهش ترک‌های عمیق پوست نقش مؤثری ایفا می‌کند.

همچنین زمانی که ژلاتین (به صورت موجود در ماسک‌ها) روی صورت خشک شود، رطوبت و مواد مغذی را به پوست تزریق می‌کند. این امر خود موجب تحریک گسترده‌ترین اندام بدن به کلاژن‌سازی می‌شود در نتیجه خاصیت ارتجاعی آن تا حد چشمگیری بهبود یافته و اگر آسیبی روی آن باشد، به سرعت ترمیم می‌شود. همچنین ژلاتین به آلودگی‌ها، ناخالصی‌ها، چربی‌های اضافی و سلول‌های مرده روی سطح پوست می‌چسبد و آن‌ها را از بین می‌برد.

ژلاتین
ژلاتین و کاربرد آن در پوست و مو

تهیه ماسک‌های تقویت مو با ژلاتین به روش خانگی

ممکن است شما پس از گذر از سطرهای بالا دل‌تان بخواهد تأثیر ژلاتین روی پوست و مو را از نزدیک ببینید و حس کنید. ما علاوه بر مصرف ژلاتین به روش خوراکی، شیوه‌های دیگر مصرف آن را به شما معرفی می‌کنیم:

  1. ماسک موی ژلاتین

مواد لازم:

  • نیم لیتر آب مقطر
  • یک قاشق غذاخوری ژلاتین استخوان گاو
  • یک قاشق چای خوری سرکه سیب
  • یک قاشق چای خوری عسل
  • ده قطره روغن اسطوخودوس، رزماری یا مریم گلی

طرز تهیه:

آب را در یک قابلمه کوچک گرم کنید و ژلاتین (که از جوشاندن استخوان گاو به دست آمده) را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا حل شود. وقتی ژلاتین حل شد، آن را از روی حرارت بردارید و سرکه سیب و عسل را با آن مخلوط کنید. دوباره آن را هم بزنید تا کاملاً ترکیب شود. اجازه دهید این مخلوط سرد شود. سپس یکی از روغن‌‎های گفته شده را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا به طور مساوی پخش شود. هنگامی که این ترکیب به اندازه کافی سرد شد، ماسک را روی موهای خشک بمالید و با کلاه حمام بپوشانید. بهتر است که از این ترکیب به محض سرد شدن استفاده کنید، در غیر این صورت ماسک، ژلاتینی و غیر قابل استفاده می‌شود. این ماسک را به مدت ۱۵ دقیقه روی موها قرار دهید و سپس آبکشی کنید. می‌توانید هفته‌ای یک بار از آن استفاده کنید.

  • ماسک صورت ژلاتین و عسل

مواد لازم:

  • یک قاشق غذاخوری ژلاتین
  • یک قاشق چای‌خوری عسل
  • یک قاشق چای‌خوری روغن بادام

طرز تهیه:

یک قاشق غذاخوری ژلاتین را با آب گرم مخلوط کنید و خوب هم بزنید، سپس یک قاشق چای‌خوری عسل و روغن بادام را به آن اضافه کنید. در حالی که ماسک هنوز گرم است، آن را روی پوست بمالید و اجازه دهید خشک شود، سپس آن را جدا کنید و صورت خود را با آب ولرم بشویید. شما می‌توانید دو بار در هفته از آن استفاده کنید.

  • ماسک صورت ژلاتین و شیر

مواد لازم:

  • سه قاشق غذاخوری شیر گاو
  • یک قاشق غذاخوری ژلاتین

طرز تهیه:

مقادیر گفته شده از ژلاتین و شیر گاو را با هم مخلوط کرده و حرارت دهید تا یک خمیر نرم به‌دست آید. سپس آن را روی پوست بمالید و منتظر بمانید تا خشک شود. پس از 15 دقیقه می‌توانید آن را بشوئید. استفاده از این ماسک دو بار در هفته کافی است.

نقش ژلاتین در کاهش وزن

یکی از موضوعات جذابی که ژلاتین در آن می‌تواند به شما کمک کند، کاهش وزن است. اگر طالب یک رژیم غذایی عالی برای متعادل‌سازی وزن‌تان هستید این ماده را حتما امتحان کنید.

از آنجایی که ژلاتین حاوی پروتئین است، با افزایش سطح انرژی بدن سبب می‌شود عملکرد بهتری هنگام ورزش داشته باشید. اگر می‌خواهید با این هدف از آن استفاده کنید، بکوشید خوراکی‌های ارگانیک و بدون طعم حاوی آن را بیابید.

همچنین این ماده کالری کم و ارزش غذایی بالایی دارد. میزان سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و از ترشح انسولین جلوگیری می‌کند. به همین دلیل احساس سیری تقریبا پایداری در فرد ایجاد می‌کند.

نحوه مصرف ژلاتین برای کاهش وزن

اگر می خواهید با استفاده از ژلاتین به تناسب اندام برسید، حتماً با این روش این ماده را مصرف کنید:

مواد لازم:

  • سه قاشق غذاخوری ژلاتین بدون طعم
  • ·        نصف لیوان آب گرم

 ژلاتین را در آب گرم حل کنید و اگر دوست دارید چند تکه میوه درون آن بیندازید. (می‌توانید از توت‌فرنگی، سیب و هندوانه استفاده کنید.) اگر این مخلوط برای‌تان خوشایند نیست یک قاشق عسل هم مجازید به آن اضافه کنید.

سوالات پرتکرار درباره ژلاتین

سوالات پرتکرار یکی از مهم‌ترین بخش‌ مقاله‌های سینره است. برای اینکه بتوانیم اطلاعات را به صورت کامل در اختیارتان قرار دهیم، روزها جستجو و بررسی می‌کنیم. از میان کامنت‌ها و نظرات شما دنبال‌کنندگان عزیز، بیشترین پرسش‌ها را استخراج کرده و پاسخش را با کمک متخصصان می‌نویسیم. بیشترین سؤالات شما درباره ژلاتین عبارت است از:

  1. آیا می‌توانم برای بهبود پوست ماسک ژلاتین را به صورت روزانه مصرف کنم؟

شما باید هر هفته یا دو هفته یک بار از ماسک‌های حاوی ژلاتین استفاده کنید. اگر از این ماده زیادی از حد روی پوست بمالید دچار قرمزی، سوزش و جوش‌های حساسیتی خواهید شد.

  • مصرف ژلاتین باعث کاهش چین و چروک‌ها می‌شود؟

 راستش را بخواهید مصرف ژلاتین به صورت خوراکی کلاژن‌سازی را در پوست تحریک می‌کند و باعث افزایش خاصیت ارتجاعی آن می‌شود. مطالعات می‌گوید مصرف این ماده به صورت خوراکی چین و چروک‌ها را کاهش می‌دهد.

  • آیا می‌توانم پودر ژلاتین را روی پوست بمالم؟

بله، این کار باعث تقویت و شادابی پوست می‌شود. به همین دلیل باعث می‌شود شما صورت پر تری داشته باشید. همچنین این کار به حذف آلودگی‌های داخل منافذ پوست نیز کمک می‌کند.

  • هر چند وقت یک بار از ماسک موی ژلاتین استفاده کنم؟

برای اینکه ژلاتین تأثیر بهتری داشته باشد لازم است هر چهار هفته یک‌بار از ماسک ژلاتین استفاده کنید.

  • عوارض جانبی ژلاتین چیست؟

از مضرات ژلاتین می‌توان به طعم ناخوشایند، احساس سنگینی در معده، نفخ و سوزش سر دل اشاره کرد. این ماده در برخی از موارد می‌تواند موجب واکنش‌های آلرژیک هم شود.

  • ژلاتین خاصیت موزدایی دارد؟

در برخی از وبلاگ‌ها اطلاعات اشتباهی در خصوص خاصیت موزدایی ژلاتین نوشته شده است. این ماده موزدایی انجام نمی‌دهد و نمی‌تواند موهای ضخیم را از بین ببرد.

  • ژلاتین باعث بلند شدن سریع ناخن می‌شود؟

خبر بد اینکه ناخن‌ها از کراتین (نوع دیگری از پروتئین) ساخته شدند بنابراین کلاژن تأثیر زیادی روی رشد ناخن ندارد؛ اما می‌تواند تولید کراتین را تسریع کند و تا حدود کمی موجب افزایش استحکام ناخن‌ها شوند.

  • ژلاتین دندان‌ها را تقویت می‌کند؟

ژلاتین طبیعی نه تنها لثه‌ها را تقویت می‌کند، بلکه برای استخوان‌ها، دندان‌ها، غضروف‌ها، مفاصل و دستگاه گوارش نیز مفید است.

سخن آخر

اگر می‌خواهید پوست و موی زیبایی داشته باشید، ژلاتین مصرف کنید. این یک جمله تبلیغاتی نیست. استفاده از این ماده (به صورت ماسک پوست و مو یا خوراکی) فواید زیادی دارد که خلاصه‌اش می‌شود تقویت تارهای مو و مفاصل، افزایش کلاژن‌سازی، حفظ استحکام و ترمیم پوست و همچنین کاهش وزن که این روزها از اهمیت زیادی برخوردار است. در پایان به شما قول می‌دهیم با مصرف ژلاتین بدن سالم‌تر و بهتری داشته باشید.

2 دیدگاه

  1. بهرامی 29 مرداد 1402 در 11:51 ب.ظ - پاسخ

    👍🙏🌹

  2. مارال 29 آبان 1402 در 8:58 ق.ظ - پاسخ

    سپاس از زحمات شما برای تهیه این مقاله.امیدوارم همیشه شاد و سلامت باشید.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

  • دسته بندی: نکات زیبایی

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات