اسکار پوست

مدت زمان مطالعه 0,3 دقیقه

پوست ممکن است بر اثر عواملی مانند برخورد با اشیاء برنده، جراحی، بعضی از بیماری‌های پوستی و … زخم شود که گاهی بعضی از این زخم‌ها سطحی بوده که به مرور زمان ترمیم شده و گاهی بعضی از آن‌ها سطحی نیستند و به دلیل تشکیل اسکار پوست، جای زخم‌ها روی پوست می‌ماند. تشکیل اسکار پوست روی صورت، روی ظاهر پوست تاثیر گذار بوده و این موضوع برای فرد مورد نظر بسیار آزار دهنده است. بعضی از راه‌ها وجود دارند که انجام آن‌ها باعث پیشگیری از ایجاد اسکار پوست می‌شود که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

اسکار پوست

هنگامی که پوست آسیب می‌بیند، معمولاً به مرور زمان و به طور طبیعی این آسیب‌ها ترمیم می‌شوند. البته مدت بهبود پوست بستگی به میزان سطح آسیب دارد. به عبارتی دیگر اگر میزان زخم، سطحی باشد، به هنگام ترمیم پوست، لایه جدیدی مشاهده خواهد شد ولی اگر زخم به صورت عمیق‌تر باشد، بافت ضخیم‌تری مشاهده شده که معمولا این نوع بافت‌های ضخیم به اسکار پوست تبدیل می‌شوند. رنگ اسکار پوست، صورتی مایل به قرمز است که با گذشت زمان، رنگ آن تغییر پیدا می‌کند یعنی رنگ اسکار، روشن‌تر یا تیره‌تر از رنگ پوست خواهد شد. 

معمولا این اسکارها به حالت مسطح می‌باشند. اگر هنگام ترمیم پوست، بدن تعداد بافت‌های زیادی ایجاد کند، اسکار به صورت برآمده ایجاد می‌شود. در بعضی از موارد مانند آبله مرغان و آکنه، اسکارها به صورت فرو رفته ایجاد می‌شوند که این امر به دلیل التهاب زیاد پوست می‌باشد. در حقیقت التهاب زیاد، باعث از بین رفتن کلاژن پوست می‌شود.

انواع اسکار پوست

اسکار پوست

انواع اسکار پوست

به طور کلی اسکار به سه دسته اسکار فرو رفته (آتروفیک)، اسکار برجسته (هایپرتروفیک) و اسکار کلوئید تقسیم می‌شود.

اسکار فرو رفته (آتروفیک)

به اسکارهایی گفته می‌شود که پوست توانایی بازسازی بافت را ندارد و در نتیجه باعث ایجاد زخم‌های نامتعادلی روی پوست می‌شود. معمولا زخم‌هایی که بر اثر آکنه یا آبله مرغان ایجاد می‌شوند باعث تشکیل اسکار آتروفیک می‌شوند.

اسکار برجسته (هایپرتروفیک)

این نوع اسکارها ظاهری برآمده دارند و نسبت به بافت‌های اطراف برجسته‌تر هستند. زخم‌هایی که بعد از سوختگی یا عمل سزارین باقی می‌مانند ممکن است باعث ایجاد اسکار هایپرتروفیک شوند.

اسکار کلوئید

به اسکارهایی گفته می‌شود که به صورت برجسته و گوشتی هستند. اندازه اسکار کلوئید ممکن است از خود زخم بزرگ‌تر شود. همچنین زخم‌هایی که منجر به اسکار کلوئیدی می‌شوند ممکن است بر اثر سوختگی، آکنه شدید، جراحی و… باشند.

پیشگیری از ایجاد شدن اسکار پوست

نحوه صحیح مراقبت از زخم، اهمیت بسیاری دارد. به طوری که اگر مراقبت به خوبی و درستی انجام شود می‌توان از ایجاد اسکار، جلوگیری کرد.

همچنین تمیز نگه داشتن زخم نیز اهمیت بالایی داشته به طوری که با تمیز نگه داشتن زخم، می‌توان از تشکیل اسکار جلوگیری نمود. برای انجام این کار می‌توانید از آب و ژل مخصوص استفاده کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که برای تمیز کردن زخم، از آب اکسیژنه استفاده نکنید چون ممکن است زخم‌ها را تشدید کند.

انجام بخیه (در مواردی که زخم به آن نیاز دارد) برای بهبود زخم و جلوگیری از ایجاد اسکار نیز می‌تواند موثر واقع شود.

راه های درمان اسکار پوست

برای درمان اسکار پوست راه های مختلفی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به روش های خانگی، انجام جراحی، تزریق پوست و … اشاره کرد که در ادامه به توضیح مختصری درباره آن‌ها خواهیم پرداخت.

انجام روش های خانگی برای درمان اسکار پوست

اسکار پوست

انجام روش های خانگی برای درمان اسکار پوست

برای درمان اسکار می توان از روش های خانگی بهره برد که برخی از روش های خانگی درمان اسکار به شرح زیر است:

استفاده از روغن اسطوخودوس

یکی از بهترین روغن‌هایی که از آن برای آرام شدن اعصاب استفاده می‌شود، روغن اسطوخودوس است. استفاده از روغن اسطوخودوس در روند بازسازی سلول‌ها کمک زیادی می‌کند. بنابراین از این روغن در مواردی از جمله بهبود زخم و درمان اسکار استفاده می‌شود. برای استفاده از این روغن، بهتر است که چند قطره روغن اسطوخودوس را در مقداری آب ریخته و پس از رقیق شدن، به قسمت‌های مورد نظر بمالید.

استفاده از لیمو

اسکار پوستی

استفاده از لیمو

لیمو ماده‌ای بسیار مفید برای پوست، مخصوصا پوست صورت به حساب می آید. لیمو در رفع اسکار پوست، نقش موثری دارد. برای استفاده از آن کافی است که تکه‌ای پنبه را در مقداری آب لیمو آغشته کرده و به نواحی مورد نظر بمالید و به مدت سی دقیقه صبر کنید. سپس آن را با آب بشویید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب، این روش را روزی دو بار انجام دهید.

استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده محسوب می‌شود که از آن برای درمان طبیعی اسکار پوست نیز استفاده می‌شود. هم چنین استفاده از سرکه سیب باعث شادابی و سلامتی پوست نیز می‌شود. در حقیقت استفاده از سرکه سیب باعث می‌شود که سلول‌های مرده سطح پوست برطرف شوند. طرز استفاده از آن، به این صورت است که در ظرفی مقدار کمی عسل ریخته و به همان مقدار سرکه سیب اضافه کرده و مخلوط نمایید. حال با استفاده از یک پنبه، آن را روی اسکار پوست بمالید. به مدت ده دقیقه صبر کنید و سپس آن را با آب بشویید. برای رسیدن به نتیجه مورد نظر، این روش درمانی را می توان روزی دو الی سه بار انجام داد.

استفاده از روغن زیتون و آب پیاز

روغن زیتون در بازسازی سلول‌های پوست، نقش موثری دارد. همچنین آب پیاز نیز خواص درمانی زیادی برای بهبود جای زخم دارد که از آن‌ها می‌توان برای از بین بردن اسکار استفاده نمود. برای استفاده از این روش درمانی ابتدا پیاز را رنده کرده و یک چهارم پیاز پوره شده را درون ظرفی ریخته و یک قاشق غذا خوری روغن زیتون به آن اضافه کرده و مخلوط نمایید. سپس آن را روی نواحی مورد نظر بمالید و به مدت بیست الی سی دقیقه صبر نمایید. سپس آن را با آب بشویید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب بهتر است که این روش درمانی را هفته‌ای دو نوبت انجام دهید.

استفاده از روغن نارگیل

اسکار پوست

استفاده از روغن نارگیل

از روغن نارگیل برای درمان اسکار صورت استفاده می‌شود. از آن جایی که روغن نارگیل، خاصیت ضدالتهابی دارد بنابراین در کاهش عفونت پوست نیز مفید می‌باشد. استفاده از این روغن، در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله آکنه، اگزما و ورم‌های پوست نیز موثر است. طرز استفاده از آن به این صورت است که مقداری روغن نارگیل منجمد را روی حرارت گرم کنید. سپس آن را روی قسمت‌های مورد نظر پوست قرار داده و به آرامی ماساژ دهید. بعد از انجام این کار، نیازی به شست و شو نیست. برای رسیدن به نتیجه مورد نظر، این روش درمانی را هفته ای دو الی سه نوبت انجام دهید.

درمان اسکار پوست در مطب و زیر نظر پزشک

اسکار پوست

درمان اسکار پوست در مطب و زیر نظر پزشک

برای درمان اسکار پوست زیر نظر پزشک، راه‌های درمانی مختلفی وجود دارد که فرد با مراجعه به پزشک، تحت درمان قرار می‌گیرد. در حقیقت پزشک متخصص با بررسی دقیق وضعیت اسکار پوست فرد، راه‌های درمانی آن را نیز در نظر می‌گیرد که در ادامه مقاله به توضیح مختصری درباره بعضی از این راه‌های درمانی می‌پردازیم.

با استفاده از لیزر

پزشک متخصص با انجام لیزر به درمان اسکار پوست می‌پردازد. این روش درمانی یک روش ایمن و موثر است که نیاز به عمل جراحی ندارد و باعث زیبایی ظاهری پوست می‌شود. هم چنین این روش درمانی با درد بسیار خفیفی همراه است که در مدت زمان کوتاهی انجام شده و بعد از انجام آن، فرد نیازی به استراحت ندارد.

استفاده از لیزر رنگی پالسی

اسکار پوست

استفاده از لیزر رنگی پالسی

لیزر رنگی پالسی یک روش درمانی بسیار موثر است که بدون انجام بی‌حسی در مدت زمان کوتاهی (چند دقیقه) انجام می‌شود. معمولا از این روش برای درمان انواع اسکارها استفاده می‌شود. دستگاهی که با استفاده از آن، این روش درمانی را انجام می‌دهند، با استفاده از یک نور بی‌خطر زرد رنگی، عروق خونی پوست را هدف قرار می‌دهد. عروق آسیب دیده خون با استفاده از نور لیزر گرم شده و بدون آسیب رساندن به سایر نواحی پوست، به رفع نواحی آسیب دیده می‌پردازد. لیزر رنگی پالسی در بهبود بافت پوست کمک زیادی می‌کند.

استفاده از لیزر فرکشنال

لیزر فرکشنال، روشی دیگر برای درمان اسکار پوست است که در مدت زمان کوتاه و بدون ایجاد درد انجام می‌شود. لیزر فرکشنال یک روش درمانی موثر و ایمن است که در حقیقت لایه سطحی پوست را درمان می‌کند. این روش کاربردهای زیادی دارد که از جمله می‌توان به درمان اسکار سوختگی و اسکار آکنه اشاره کرد.

استفاده از میکرونیدلینگ

یکی از روش‌های جدیدی که در درمان اسکار پوست موثر است، میکرونیدلینگ می‌باشد. در درمان اسکار پوست برای دریافت نتیجه بهتر، میکرونیدلینگ همراه رادیو فرکانسی استفاده می‌شود. در این روش، انرژی رادیو فرکانسی باعث سریع‌تر شدن فرایند بهبودی پوست می‌گردد. در طول درمان اسکار، جراحت‌های کوچکی ایجاد می‌شوند که این جراحت‌ها به لایه خارجی پوست آسیبی وارد نمی‌کنند بلکه پوست را تحریک می‌کنند که کلاژن بیشتری تولید کرده و به بهبود پوست بپردازد.

ممکن است بعد از انجام میکرونیدلینگ، پوست دچار قرمزی شود که با گذشت زمان، قرمزی پوست نیز برطرف می‌شود.

کرم ترمیم کننده سینره

کرم ترمیم کننده سینره نیز از روش‌های درمانی موثر برای از بین بردن جای بخیه و اسکار روی پوست است که برای رفع قرمزی پوست هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. کرم ترمیم کننده سینره دارای ویژگی‌هایی به شرح زیر است:

  • تسریع ترمیم جای زخم‌ها و بریدگی‌های سطحی با خاصیت آنتی باکتریال
  • التیام بخش، آنتی باکتریال و ترمیم کننده جای زخم
  • کمک به ترمیم بریدگی‌ها و زخم‌های سطحی
  • رفع سوزش و قرمزی ناشی از سوختگی‌های سطحی
  • محرک ساخت کلاژن و الاستین جهت تسریع ترمیم جای زخم
  • مهار تکثیر باکتری‌ها و قارچ‌ها در پوست آسیب دیده
  • بدون انجام تست حیوانی یا کرولتی فری

تزریق استروئید

یکی از روش‌هایی که برای درمان اسکار کلوئید پیشنهاد می‌شود، تزریق استروئید است. استفاده از این روش باعث بهبودی ظاهری اسکار کلوئید می‌شود ولی به طور کامل آن را از بین نمی‌برد. به همین دلیل پزشکان متخصص روش‌های درمانی دیگری را توصیه می‌کنند.

نتیجه گیری

زمانی که پوست آسیب می‌بیند، بدن برای محافظت از لایه‌های داخلی و عمیق و همچنین ترمیم پوست، بافت فیبری به عنوان بافت اسکار را روی زخم‌ها ایجاد می‌کند که این فرایند باعث ایجاد گوشت اضافی می‌شود. از همین رو بافت اسکار ممکن است با هر نوع زخمی ایجاد شود.

برای درمان اسکار پوست، روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها روش‌های خانگی است که به توضیح برخی از آن‌ها پرداختیم. استفاده از روش‌های خانگی در درمان اسکار پوست، با استفاده از مواد طبیعی انجام می‌پذیرد بنابراین عوارض خاصی را برای فرد به بار نمی‌آورد. اما نکته قابل توجه این است که استفاده از روش‌های خانگی در درمان اسکار پوست، یک اصل وجود دارد و آن هم تداوم در استفاده از این روش‌ها تا رسیدن به نتیجه مورد نظر است.

همچنین از آن جایی که درمان اسکار پوست، با روش‌های خانگی از ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین روش‌ها محسوب می‌شود، باید به موقع انجام شوند تا فرد نیازی به روش‌های درمانی دیگری مانند جراحی و… نداشته باشد. اما برای زودتر نتیجه گرفتن از درمان اسکار، می‌توانید به روش‌های دیگری از جمله استفاده از کرم‌های ترمیم کننده روی آورید. کرم ترمیم کننده سینره که در این مقاله به توضیح ویژگی‌های آن پرداخته‌ایم، یکی از محصولات قوی در زمینه از بین بردن اسکار ناشی از زخم، بخیه و … است که می‌تواند قرمزی پوست را نیز التیام بخشد.

 علاوه بر روش‌های درمان خانگی و استفاده از کرم‌های ترمیم کننده، روش‌های دیگری نیز وجود دارد که در مطب و زیر نظر پزشک متخصص انجام می‌شوند. هر چند استفاده از این روش‌ها باعث از بین بردن اسکار صورت در مدت زمان کوتاهی می‌شوند ولی ممکن است انجام این روش‌ها برای فرد، عوارضی را به دنبال داشته باشد.

همچنین اگر به دنبال راهکار برای روشن کردن و شفاف سازی پوست تیره خود هستید حتما مقاله مربوط به آن را در سایت سینره مطالعه فرمایید.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

  • دسته بندی: نکات زیبایی

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات