بهترین راه‌های درمان ریزش مو مردان

مدت زمان مطالعه 8,9 دقیقه

بخش زیادی از جذابیت برای آقایان به سلامت موهای آن‌ها تعریف می‌شود. طبیعی است اگر با ریزش مو مواجه شوند، نگران شوند. در بعضی موارد که ریزش مو مربوط به افزایش سن است یا ژنتیک در این امر دخیل است نمی‌توان به‌طور کامل جلوی آن را گرفت. با این حال در اکثر مواقع که دلیل ریزش مو، بیماری است با درمان بیماری می‌توان ریزش مو را کمتر یا حتی به طور کامل رفع کرد.

در این مقاله به بررسی راه‌های درمان ریزش مو مردان می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع درمان‌های ریزش مو در مردان

درمان ریزش مو مردان، با توجه به اینکه چه دلیلی دارد، متفاوت است. به‌طور کلی ۳ نوع درمان خانگی، دارویی و کلینیکی برای ریزش مو در مردان، در نظر گرفته می‌شود. در ادامه هر یک از این درمان‌ها را به صورت جزئی به شما توضیح خواهیم داد.

درمان خانگی ریزش مو در مردان

درمان خانگی ریزش مو شدید در مردان، کار سختی نیست. تنها باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید و بتوانید سبک زندگی خود را با توجه به این نکات تغییر دهید.

تغییر سبک زندگی

اگر سیگاری هستید، به‌سرعت آن را ترک کنید! شاید تنها ضرری که از سیگار کشیدن می‌دانید، آسیب به ریه‌ها باشد. در حالی که دانشمندان طبق تحقیقاتی در سال 2020 از 1000 مرد که سیگار می‌کشیدند، به این نتیجه رسیدند که استعمال دخانیات باعث ریزش مو هم می‌شود.

تغییر سبک زندگی

رژیم غذایی متنوع

یک رژیم غذایی متنوع و متعادل می‌تواند شما را از ریزش مو در امان نگه دارد. مطمئن شوید که از انواع سبزیجات، غلات، پروتئین‌ها و چربی‌های غیر اشباع به اندازه کافی استفاده می‌کنید. تا حد امکان سعی کنید مصرف شیرینی‌ها را محدود کنید. غذاهای غنی از آهن، غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و غذاهای پروتئینی باید در رژیم غذایی روزانه شما باشند. سعی کنید آب فراوان بنوشید.

استرس را از خود دور کنید

استرس تاثیر بسیار بدی روی تمام ارگان‌های بدن دارد. افرادی که استرس زیادی را تجربه می‌کنند، می‌توانند ریزش موی شدیدی را تجربه کنند. برای اینکه استرس کمتری را تجربه کنید، به‌صورت مرتب ورزش کنید. خواب کافی، مدیتیشن و یوگا می‌تواند در کم کردن استرس تاثیر زیادی داشته باشد.

استرس را از خود دور کنید

از موهایتان به‌درستی مراقبت کنید

استفاده مداوم از لوازم حالت‌دهنده مو نظیر اتو مو یا سشوار می‌تواند در طولانی‌مدت باعث ریزش مو شود. سعی کنید از این وسایل کمتر استفاده کنید و اجازه دهید موهایتان به‌صورت طبیعی خشک شوند. اگر از سشوار استفاده می‌کنید، در حالتی که باد سرد یا ولرم دارد از آن استفاده کنید و آن را در فاصله 30 سانتی‌متری از موهای خود نگه دارید.

از ژل مو استفاده نکنید!

استفاده بیش از حد از انواع ژل مو، اسپری‌ها و واکس‌های مو می‌تواند با بروز حساسیت و یا حتی گاهی تحریک ریشه مو و تضعیف آن‌ها باعث ریزش مو شود. استفاده از چنین محصولاتی را به حداقل برسانید.

به‌اندازه کافی بخوابید!

کمبود خواب می‌تواند سطح هورمون‌هایی مانند کورتیزول را در بدن افزایش دهد. این هورمون باعث استرس می‌شود. پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم که استرس بیش‌ازحد می‌تواند باعث شود شما ریزش مو را تجربه کنید.

به‌اندازه کافی بخوابید!

درمان ریزش مو مردان با ماساژ سر

ماساژ پوست سر باعث بهبود جریان گردش خون می‌شود و این امر با اکسیژن‌رسانی بیشتر به فولیکول‌ها، می‌تواند موجب رشد موهای بیشتر شود. برای ماساژ می‌توانید از روغن‌های گیاهی که در ادامه معرفی می‌کنیم، استفاده کنید. توجه داشته باشید که ماساژ کف سر باید به‌صورت دورانی و با ملایمت توسط نوک انگشتان انجام شود. خاراندن کف سر با شدت بیشتر، موجب می‌شود که موها ضعیف‌تر شوند و ریزش موی شدیدتری را تجربه کنید.

درمان ریزش مو مردان با ماساژ سر

استفاده از آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا یکی از گیاهانی است که می‌تواند پوست سر را تسکین دهد. همچنین علاوه‌بر درمان ریزش مو، می‌تواند چربی کف سر را به حالت تعادل برساند و شوره سر را از بین ببرد.

برای استفاده از خواص آلوئه‌ورا برای ریزش مو، می‌توانید گیاه آلوئه‌ورا را از وسط برش بزنید و ژل داخل آن را استخراج کنید و آن را روی کف سرتان بزنید. برای این کار می‌توانید از براش‌های مخصوص رنگ مو استفاده کنید. پس از گذشتن 60-30 دقیقه باید کف سرتان را به‌خوبی با آب سرد شستشو دهید.

جینسینگ، درمان ریزش مو در مردان

گیاه جینسینگ علاوه‌بر خواص فراوانی که دارد، می‌تواند فولیکول‌های رشد مو را تحریک کند. این امر منجر به رویش موهای جدید خواهد شد. استفاده از گیاه جنسینگ را برای درمان ریزش مو مردان در طب سنتی، موثرترین روش به شمار می‌رود.

درمان گیاهی ریزش مو در مردان با استفاده از آب لیمو

آب لیموی تازه می‌تواند موجب رشد موهای جدید شود و استفاده از آن یکی از راه‌های درمان ریزش مو مردان شناخته می‌شود. با استفاده از لیمو برای درمان ریزش مو، در واقع شما فولیکول‌های مو را تقویت می‌کنید. از طرفی ویتامین C موجود در ساختار لیمو، باعث می‌شود چربی کف سرتان به حالت تعادل برسد.

اگر موهای چربی دارید و به این دلیل ریزش موی شدید را تجربه می‌کنید، می‌توانید با استفاده از لیمو چربی پوست سرتان را تنظیم کنید. برای استفاده از خواص لیمو، چند قطره از آب لیموی تازه را روی کف سرتان بریزید و پس از چند دقیقه ماساژ، 15 دقیقه صبر کنید. سپس با آب ولرم سرتان را بشویید.

درمان گیاهی ریزش مو در مردان با استفاده از آب لیمو

درمان ریزش مو مردان با استفاده از آب پیاز

متخصصان طب سنتی بر این باورند که استفاده از آب پیاز به دلیل وجود ترکیبات گوگردی در ساختار آن، می‌تواند به درمان ریزش مو مردان کمک کند. ریزش موی سکه‌ای یا آلوپسی آره آتا، درمان قطعی ندارد با این حال متخصصان معتقدند استفاده از آب پیاز می‌تواند رشد موها را در نواحی که دچار ریزش شده، افزایش دهد.

برای برخورداری از خواص آب پیاز، می‌توانید یک عدد پیاز را رنده کنید و آن را از صافی رد کنید تا آب آن جدا شود. سپس آب پیاز را به کف سرتان بزنید. پس از گذشت 20-15 دقیقه، به خوبی موهایتان را بشویید.

درمان ریزش مو مردان با استفاده از آب پیاز

درمان ریزش مو مردان با استفاده از حنا

درمان خانگی ریزش مو مردان توسط حنا، یکی از روش‌های قدیمی است که تا همین امروز هم توسط عده زیادی استفاده می‌شود. به‌طور عامیانه، اعتقاد بر این است که حنا می‌تواند ریشه موها را سفت‌تر کند. از طرفی حنا دارای خواص ضد قارچ، ضد باکتری و ضد ویروسی دارد. برای استفاده از حنا برای درمان ریزش مو کافیست، مقداری از حنا را خیس کنید و سپس روی موهایتان بگذارید. سپس یک کلاه رنگ روی موهایتان گذاشته و 30-20 دقیقه صبر کنید. پس از این مدت می‌توانید موهایتان را بشویید.

درمان ریزش مو مردان با استفاده از حنا

استفاده از روغن‌های طبیعی

بر اساس برخی شواهد علمی و تحقیقات انجام‌شده در این زمینه، روغن‌های گیاهی با افزایش گردش خون در سر می‌توانند به افزایش رویش و رشد موها کمک کنند. روغن رزماری، نارگیل، روغن کرچک و روغن زیتون‌ هم می‌توانند به رویش مجدد موهای ازدست‌رفته و درمان ریزش مو مردان موثر باشند.

استفاده از روغن‌های طبیعی

بیش از حد ویتامین A مصرف نکنید!

پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم که باید رژیم غذایی متنوعی داشته باشید تا ریزش مو را تجربه نکنید؛ اما این به این معنی نیست که افراط داشته باشید. افراط در مصرف مواد دارای ویتامین‌ها نظیر ویتامین A، ممکن است شما را دچار مسمومیت یا هیپرویتامینوز A کند که در نتیجه آن رشد طبیعی مو مختل شده و شاهد تلوژن افلوویوم خواهیم بود.

در صورتی که از مکمل‌های این ویتامین به صورت خوراکی استفاده می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید و خودسر از مصرف هر نوع مکملی بپرهیزید.

بیش از حد ویتامین A مصرف نکنید!

مصرف بیش از حد ویتامین E ممنوع!

دوز بالای ویتامین E می‌تواند تعادل آنتی‌اکسیدانی را در بدن از بین ببرد. در نتیجه عملکرد سلول‌ها بهم خورده و این اختلال می‌تواند خود را به‌صورت ریزش مو شدید در مردان نشان دهد. پیش از مصرف مکمل‌های این ویتامین با پزشک خود مشورت کنید و به‌صورت خودسر دوز این مکمل‌ها را تغییر ندهید.

مصرف بیش از حد ویتامین E ممنوع!

درمان دارویی ریزش مو در مردان

درمان‌های خانگی ساده‌ترین درمان‌ها برای رفع ریزش مو هستند. با ای حال استفاده از داروها هم می‌تواند در درمان ریزش مو مردان نقش داشته باشد و تاثیر آن‌ها قطعی است. در ادامه نگاهی به چند دارو که در درمان ریزش مو در مردان موثر هستند، خواهیم داشت.

استفاده از شامپو تقویتی موی سینره (مخصوص آقایان)

شامپوی تقویتی و ضد ریزش مو سینره، حاوی روی و عصاره Sabal جهت جلوگیری از ریزش مو در مردان است. همچنین این محصول ویتامین E و B5 جهت تغذیه و تقویت مو در ترکیبات خود دارد.

ویتامین E موجود در این محصول، می‌تواند به حفظ رطوبت مو و جلوگیری از اثرات مضر رادیکال‌های آزاد کمک کند. عصاره Neem و ترکیبات روی نیز در پروسه تولید شامپوی تقویتی مو سینره به کار گرفته شده تا چربی کف سر کاهش یابد. شامپو تقویتی مو سینره، هیچ گونه تست حیوانی ندارد.

شامپوی تقویتی و ضد ریزش مو سینره

لوسیون گیاهی تقویت مو سینره (مخصوص آقایان)

اگر از آن دسته افرادی هستید که دارای ریزش مو با الگوی مردانه هستید، لوسیون گیاهی تقویت موی سینره همان چیزی است که به دنبالش می‌گردید. جلوگیری از ریزش مو، کمک به رشد مجدد موهای جدید و تنظیم چربی ترشح‌شده از غدد کف سر تنها بخشی از مزایای استفاده از این محصول هستند.

این محصول ضد خارش و ضد التهاب نیز است. همچنین لوسیون گیاهی تقویت مو سینره، تست حیوانی ندارد.

لوسیون گیاهی تقویت موی سینره

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل، در ابتدا برای درمان فشار خون تولید شده بود. پس از مدتی تولیدکنندگان متوجه شدند این دارو عوارضی نظیر افزایش رشد موهای زائد و ناخواسته را در نقاطی از بدن دارد. همین اثر باعث شد شرکت‌های تولید دارو جهت درمان ریزش مو مردان، نگاهی دوباره به خواص و عملکرد آن داشته باشند.

اطلاعات دقیقی از نحوه عملکرد ماینوکسیدیل در دسترس نیست، با این حال محققان بر این باورند که استفاده از ماینوکسیدیل، فولیکول‌های مو را گشاد می‌کند که موجب می‌شود موهای ضخیم‌تری رشد کنند.

فیناستراید

این دارو هم در ابتدا برای درمان سرطان پروستات ساخته شد. فیناستراید برخلاف ماینوکسیدیل روی رشد مو در سایر قسمت‌های بدن نقش چندانی ندارد و صرفا روی موضعی که استعمال می‌شود تاثیر خود را نشان خواهد داد. این دارو فقط مختص مردان بزرگسال است و استفاده از آن برای کودکان، زنان باردار یا شیرده ممنوع است.

استفاده از قرص‌های مکمل

یکی از ویتامین‌هایی که در رشد مو تاثیر زیادی دارد، بیوتین است. این ویتامین که در دسته ویتامین‌های B قرار دارد، باید به‌صورت طبیعی از مواد غذایی که روزانه دریافت می‌کنیم، وارد بدن شود. با این حال اگر علت ریزش مو در مردان بالای 40 سال، کمبود بیوتین باشد، زیر نظر پزشک می‌توان از مکمل‌های این ویتامین استفاده کرد.

درمان کلینیکی ریزش مو در مردان

قطعی‌ترین روش برای درمان ریزش مو مردان، درمان‌های کلینیکی هستند که هیچ برگشتی ندارد و در مدت کوتاهی جوابگو هستند. این روش‌ها هزینه بالایی هم دارند و به طبع اگر این روش‌ها را انجام دهید، به مراقبت‌های خاصی نیاز دارید. بیایید نگاهی به لیست کاملی از این روش‌ها بیندازیم:

کاشت مو

اگر به‌دنبال راهی هستید تا ریزش موی خود را به صورت همیشگی از بین ببرید، کاشت مو مناسب‌ترین گزینه برای شماست. در این روش، تارهای مو از قسمتی که پرپشت هستند برداشته می‌شوند و در شرایطی استریل، به نواحی که موهای کم‌پشتی دارند، انتقال داده می‌شوند. این روش از سال 1950 در ایالات متحده آغاز شد؛ اما این روزها پیشرفت زیادی کرده است.

مزوتراپی

در این روش، مواد مغذی مورد نیاز مو جهت رشد را به‌صورت مستقیم به کف سر تزریق می‌کنند تا فولیکول‌های مو برای رشد تحریک شوند. داشتن موهای سالم‌تر و مستحکم‌تر، کاهش ریزش مو و رشد مجدد آن‌ها از مزایای مزوتراپی هستند. برای رسیدن به نتیجه مطلوب از مزوتراپی، باید چند جلسه این کار را به‌صورت مستمر انجام دهید.

مزوتراپی

ویتامین‌های موثر در درمان ریزش موی مردان

از ویتامین‌ها غافل نشوید! ویتامین‌ها اگر به‌اندازه مصرف شوند، می‌توانند در داشتن موهای سالم و درخشان به شما کمک کنند. رژیم غذایی شما باید دارای 13 ویتامین که برای بدن ضروری هستند، باشد. ویتامین‌های ضروری برای بدن که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم را مصرف کنید تا در مدت کوتاهی نتیجه شگفت‌انگیز و تاثیر آن‌ها را شاهد باشید.

ویتامین A

ویتامین A نقش مهمی در تولید سبوم دارد و می‌تواند رشد موها را افزایش دهد. با این حال اگر دوز مصرفی این ویتامین در روز فراتر از 15000 IU برود، دچار ریزش موی شدیدی خواهید شد. دوز معمول و مناسب برای دریافت روزانه ویتامین A، 5000 IU است. اسفناج، کدوتنبل و کلم بروکلی، دارای ویتامین A در ساختارشان هستند.

ویتامین C

ویتامین C هم مانند ویتامین A نقش مهمی در تولید سبوم دارد و می‌تواند رشد موها را افزایش دهد. همچنین این ویتامین میزان آهن تقویت‌کننده خون را که در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزایش می‌دهد. فلفل و مرکبات منابع غنی از ویتامین C هستند.

ویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های گروه B در رشد موها به صورت غیر مستقیم نقش دارد. غیر از بیوتین که در روده کوچک تولید می‌شود، بقیه ویتامین‌های گروه B را باید به‌صورت استفاده از مکمل‌ها به بدنتان برسانید.

بیوتین مهم‌ترین مکمل از ویتامین‌های گروه B است که باعث جذب بیشتر مواد مغذی می‌شود و در صورت کمبود آن، ممکن است فرد دچار کمبود مواد مغذی در بدن و ریزش مو شود.

ویتامین D

حضور ویتامین D در بدن، منجر به تحریک تولید کراتین می‌شود. کراتین پروتئینی است که موها را می‌سازد. همچنین این ویتامین فولیکول موها را تقویت می‌کند. برای اطمینان از سطح طبیعی و نرمال ویتامین D در بدنتان، انجام آزمایش خون پیشنهاد می‌شود.

ویتامین E

این ویتامین دارای خواص آنتی اکسیدانی است و با از بین بردن اثر رادیکال‌های آزاد در بدن، رشد و سلامت موها را تضمین می‌کند.

رژیم غذایی مناسب برای درمان ریزش مو در آقایان

طبق تحقیقات، 20 درصد از آقایان، ریزش مو را در دهه سوم زندگی‌شان تجربه می‌کنند. با اینکه ژنتیک نقش انکارناپذیری در ریزش مو و سلامت آن دارد؛ ولی نمی‌توان نقش تغذیه را در سلامت موها نادیده گرفت.

پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم که رژیم غذایی متنوع به بدن کمک می‌کند تا به کارکرد صحیح خود ادامه دهد. موارد زیر و منابع آن‌ها کمک می‌کنند بتوانید موهای سالمی داشته باشید و ریزش را تجربه نکنید.

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 در تغذیه فولیکول‌های مو و رشد و سلامت آن‌ها تاثیر چشمگیری دارد. این ماده در بدن تولید نمی‌شود و باید از طریق مواد غذایی به بدن رسانده شود. این نکته را در نظر داشته باشید که در صورتی که امگا 3 کافی دریافت کرده باشید، موهایتان حالت شکننده نخواهد داشت.

مغزها و ماهی‌های چرب دارای اسیدهای چرب نظیر امگا 3 هستند که می‌توانند در سلامت موها موثر باشند.

پروتئین

اگر پروتئین به مقدار کافی در بدنتان وجود نداشته باشد، علاوه‌بر ریزش مو، موهایتان به‌سرعت سفید خواهد شد. ماست یونانی، زرده تخم‌مرغ، مرغ و حبوبات دارای مقادیر زیادی پروتئین در ساختارشان هستند که می‌توانند در تامین پروتئین بدنتان و افزایش سلامتی موهایتان به شما کمک کنند.

روی

زینک یا روی ماده مغذی دیگری است که باید توسط رژیم غذایی متنوع آن را برای بدنتان تامین کنید. روی می‌تواند میزان هورمون تستوسترون را که در مردان میزان زیاد آن باعث ریزش مو می‌شود، به تعادل برساند. میزان دریافتی زینک روزانه شما تنها 11 میلی‌گرم باید باشد در غیر این صورت عوارض جبران‌ناپذیری را تجربه خواهید کرد. گوشت گاو، جگر گوساله و جوانه گندم دارای مقادیر زیادی روی در ترکیباتشان هستند.

آهن

آهن کافی در بدن می‌تواند به حفظ گردش خون در بدن کمک کند. در صورتی که گردش خون در کف سر بیشتر باشد و فولیکول‌ها اکسیژن زیادی را دریافت کنند، فرد دچار ریزش مو نخواهد شد. سبزیجات دارای برگ‌های تیره، گوشت قرمز، غلات سبوس‌دار و زرده تخم‌مرغ دارای مقادیر زیادی آهن هستند.

ویتامین‌ها

ویتامین‌های A و C دارای تاثیر شگفت‌انگیزی روی رشد موها هستند. البته باید مطمئن شوید که مصرف روزانه این ویتامین‌ها از حد معمول و توصیه شده توسط پزشکتان تجاوز نکند. اسفناج، کلم بروکلی و کدوتنبل در ساختارشان دارای مقادیر زیادی از انواع ویتامین‌ها، خصوصا ویتامین‌های A و C هستند.

منیزیم

منیزیم در بدن برای عملکرد صحیح و انجام بیش از 300 واکنش بیوشیمیایی از جمله رشد مو نیاز است. مغزها، آجیل و حبوبات دارای منیزیم هستند که در صورت دریافت کافی آن، بدن عملکرد صحیحی خواهد داشت و از ریزش مو جلوگیری خواهد کرد.

سلنیوم

سلنیوم، آخرین ماده مغذی است که باید در رژیم غذاییتان آن را جای بدهید تا ریزش مو را تجربه نکنید. انواع ماهی و غذاهای دریایی می‌توانند منبع غنی از سلنیوم در نظر گرفته شوند.

دلایل ریزش مو در مردان

دلایل ریزش مو مردان، مختلف است و معمولا ژنتیک و رژیم غذایی بیشترین تاثیر را در بروز این مشکل دارد. در ادامه موثرترین عوامل ریزش مو در مردان را بررسی می‌کنیم.

دلایل ریزش مو در مردان

ژنتیک، مهم‌ترین علت ریزش مو در مردان بالای 40 سال

آلوپسی آندروژنتیک یا AGA که با نام طاسی با الگوی مردانه نیز شناخته می‌شود، یک بیماری ژنتیکی است که در وهله اول باعث ریزش مو و کم‌تراکم شدن آن در نواحی پیشانی، گیجگاهی و سپس وسط سر می‌شود.

آلوپسی آندروژنتیک می‌تواند به‌عنوان اصلی‌ترین علت ریزش موی وسط سر در مردان در نظر گرفته شود. این ریزش مو، به‌دلیل هورمون دی‌هیدروتستوسترون رخ می‌دهد که باعث کوچک شدن فولیکول‌ها می‌شود.

ماینوکسیدیل موضعی، فیناستراید و کاشت مو، می‌تونند عنوان درمان ریزش مو مردان در اثر آلوپسی آندروژنتیک در نظر گرفته می‌شود.

آلوپسی آره آتا، شایع‌ترین دلیل ریزش مو در مردان

آلوپسی آره آتا یا ریزش موی سکه‌ای، بیماری است که در آن سیستم ایمنی به اشتباه به فولیکول‌های مو حمله می‌کند. علت دقیق بروز این بیماری مشخص نیست. با این حال عده‌ای از محققان معتقدند که عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی نظیر بیماری‌های عفونی یا استری در بروز چنین مشکلی دخیل هستند. کورتیکواستروئیدها و ایمونوتراپی، از درمان‌های رایجی هستند که توسط متخصصان برای آلوپسی آره آتا در نظر گرفته می‌شوند.

تلوژن افلوویوم، دلیل ریزش مو وسط سر در مردان

تلوژن افلوویوم ریزش موی موقتی است که در آن، تعداد بالایی از فولیکول‌های مو زودتر از موعد وارد فاز تلوژن یا استراحت می‌شوند. همین امر موجب می‌شود که فرد ریزش موی شدیدی را تجربه کند. این نوع ریزش مو، الگوی خاصی را در ریزش مو ایجاد نمی‌کند و موهای تمام سر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

استرس، بیماری، رژیم غذایی نامناسب و تغییرات هورمونی از جمله دلایلی هستند که می‌توانند باعث بروز این نوع ریزش مو در مردان شوند. برطرف کردن عوامل استرس و بیماری، رژیم غذایی متعادل و کنترل هورمون‌ها می‌تواند درمان ریزش مو مردان طبق بیماری تلوژن افلوویوم در نظر گرفته شود.

پروسه‌های درمانی، علت ریزش مو در پسران و مردان

بسیاری از پروسه‌های درمانی، علت ریزش مو در پسران هستند. شیمی‌درمانی و پرتودرمانی، ۲ مورد از این پروسه‌های درمانی هستند که عوارضی نظیر ریزش مو دارند.

مکمل‌های تقویتی و انجام PRP پس از اتمام پروسه درمان می‌تواند نوعی درمان ریزش مو در مردان و پسران مبتلا به بیماری در نظر گرفته شود. این نکته را باید در نظر داشته باشید که فارغ از سن و جنسیت هر فردی می‌تواند این مشکل را تجربه کند.

اختلالات تیروئیدی، یکی از دلایل ریزش مو در مردان

اختلالات تیروئیدی، (چه پرکاری تیروئید و چه کم‌کاری آن) باعث تجربه ریزش مو در آقایان می‌شوند. رفع مشکلات تیروئیدی، ساده‌ترین و کم‌ریسک‌ترین راه برای درمان ریزش مو مردان ناشی از اختلالات تیروئیدی در نظر گرفته می‌شود.

همچنین افراد مبتلا به اختلالات تیروئیدی تا زمانی که وضعیت آنها تحت کنترل نباشد و به‌صورت کامل تثبیت نشود، کاندیدای مناسبی برای کاشت مو نیستند.

سبک زندگی، رایج‌ترین دلیل ریزش مو در آقایان

استعمال دخانیات، استرس مزمن، رژیم غذایی نامناسب، مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی، استفاده مداوم از ابزار حالت‌دهنده مو، کمبود خواب و استفاده مکرر از محصولات حالت‌دهنده مو نظیر ژل و واکس می‌تواند موجب ریزش مو در مردان شود.

راهکارهای پیشگیری از ریزش موی آقایان

پیشگیری از ریزش موی آقایان، تنها با رعایت چند نکته ساده که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم مقدور است. سعی کنید این نکات را به صورت مداوم و برای چند ماه متوالی رعایت کنید تا نتایج آن را ببینید.

  • به‌اندازه کافی بخوابید.
  • رژیم غذایی متنوع و غنی از انواع مواد مغذی داشته باشید.
  • استفاده از ابزار و محصولات حالت‌دهنده مو را به حداقل برسانید.
  • سیگار و نوشیدنی‌های الکلی را کنار بگذارید.
  • استرس خود را کنترل کنید و مدیتیشن را در برنامه روزانه خود قرار دهید.
  • شامپوی مناسب موهایتان را انتخاب کنید و در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.
  • استفاده از محصولات مراقبتی مو نظیر ماسک مو و کرم مو را فراموش نکنید.

 راهکارهای پیشگیری از ریزش موی آقایان

چه زمانی برای درمان ریزش موی آقایان به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر ریزش موی ناگهانی یا تکه تکه را تجربه می‌کنید، اگر راش یا لکه‌های رنگی همراه با خارش روی پوستتان دارید یا پوستتان حالت فلس مانندی پیدا کرده، باید سریعا به پزشک متخصص پوست‌ومو مراجعه کنید تا درمان پزشک برای شما در نظر گرفته شود.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی دلایل ریزش مو در مردان و معرفی چند روش برای درمان ریزش مو مردان پرداختیم. البته نکات مراقبتی شما ار از این روش‌ها بی نیاز می‌کند. راه‌های زیادی برای درمان ریزش مو مردان وجود دارد، با این حال بهتر است از ساده‌ترین روش‌ها نظیر اصلاح رژیم غذایی در خانه این روند را آغاز کنید. اگر روش‌های درمانی خانگی گفته‌شده در این مطلب برایتان موثر نبود بهتر است سراغ دارو درمانی بروید.

البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که دارو درمانی باید زیر نظر پزشک انجام بگیرد. اگر هیچ یک از این روش‌ها به شما کمکی نکرد، می‌توانید روش‌های کلینیکی که جوابدهی صددرصدی دارند را امتحان کنید.

سوالات متداول

علت ریزش موی پشت سر در مردان چیست؟

ریزش موی پشت سر در مردان ممکن است دلیلی ژنتیکی یا هورمونی داشته باشد. با این حال باید تشخیص دقیق توسط متخصص پوست‌ومو انجام شود و بعد از انجام یک سری آزمایش‌های هورمونی، شما به‌طور کامل در جریان دلیل ریزش موهایتان در هر ناحیه از سرتان خواهید شد.

علت ریزش مو با انتهای سفید در مردان چیست؟

ریزش مو با انتهای سفید در مردان می‌تواند نشان‌دهنده تلوژن افلوویوم باشد که ریزش موقتی موی سر در اثر عواملی مانند استرس است.

ارسال دیدگاه

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات