وبلاگ رسمی

محصولات آرایشی - بهداشتی سینره

ویتامین ها و مواد مورد نیاز برای سلامت پوست

بدن ما صرفاً سپری در برابر دنیای بیرون نیست؛ بلکه اساساً با آنچه درون ما رخ می­ دهد نیز مرتبط است. بواسطه‌ی غذاهایی که می­ خوریم، میزان ورزشی که می ­کنیم، محیطی که در آن زندگی می­ نماییم و حتی دفعات استراحتمان روی سلامت و ظاهر پوست­مان تأثیر می­ گذاریم. به همین دلیل توجه به موادی که بدن برای رشد به آن احتیاج دارد، ضروری است. یکی از مواردی که همواره نادیده گرفته می‌شوند اما برای سلامت پوست ضروری­ است، ویتامین ­ها می­ باشند. مواد دیگری که برای سلامت پوست حائز اهمیت می ­باشند مواد معدنی است.

تأثیر تغذیه‌ی نامناسب روی پوست

پوست شما نه تنها نقش مهمی در ظاهر شما خواهد داشت بلکه روی احساس شما نیز تأثیرگذار خواهد بود. پوست سالم همچون یک مانع مناسب بین اندام داخلی شما و محیط پیرامون­تان عمل می ­کند و منجر به خروج عوامل بیماری­زا وسموم از بدن می­شود. در حالی که عوامل متعددی همچون ژنتیک، بهداشت و سایر عادات مرتبط با سبک زندگی با سلامت پوست اشخاص مرتبط است، اما تغذیه‌ی نامناسب، تأثیر منفی بر بافت پوست می­ گذارد. برای مطالعه‌ی بیشتر تأثیر تغذیه بر سلامت پوست، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی «سلامت پوست در گرو مراقبت از پوست، مراقبت از پوست در گرو تغذیه‌ی سالم و مناسب» را مطالعه بفرمایید.

همانگونه که در بالا اشاره شد، ویتامین‌ها و مواد معدنی برای سلامت پوست حائز اهمیت هستند.

ویتامین­ ها

ویتامین­ ها ترکیبات شیمیایی هستند که بدن برای عملکرد بهتر در مقادیر محدود به آن­ها نیاز دارد؛ اما خود قادر به تولید آن‌ها نیست. این بدین معناست که می­ بایست این مواد را از جای دیگری همچون رژیم غذایی و محیط اطرافمان تأمین نماییم.

ویتامین­ های لازم برای سلامت پوست شامل ویتامین A، B،C، D،E و K می­­ باشد.

  • ویتامین A:

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد. این ویتامین بواسطه‌ی ترمیم سلول ­های پوستی، تولید آنزیم­ های متعادل­ کننده ساخت کلاژن و کمک به حفظ رطوبت پوست نقش مهمی در ظاهر پوست ما ایفا می­ کند. کمبود این ویتامین دربدن منجر به خشک شدن و پوسته پوسته شدن پوست شما می ­شود. به علاوه این ویتامین به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل کرده و به مبارزه در برابر آسیب رادیکال­ های آزاد کمک می­ کند. ویتامین A را می ­توان در میوه و سبزیجات نارنجی رنگ، طالبی، انبه، سیب زمینی شیرین، کدو، جگر و سبزیجات سبز پر برگ یافت.

  • ویتامین B کمپلکس:

منظور از ویتامین B کمپلکس مجموعه ­ای از هشت ویتامین B ضروری برای بسیاری از فرایندهای بدن است. این ویتامین محلول در آب، به بدن در تولید سلول جدید، اجتناب از پیری زودرس، تنظیم خلق و خو و الگوی خواب انسان کمک می­ کند. این هشت ویتامین به گونه­ ای هماهنگ در بدن فعالیت می­ کنند. طبق تحقیقات صورت گرفته ویتامین ­های B به آبرسانی پوست کمک کرده و ساختار اولیه سلول­ های پوست، ناخن و مو را تشکیل می ­دهد. انواع ویتامین B در تخم مرغ، شیر، حبوبات، غلات کامل، آجیل و دانه های دیگر موجود است.

  • ویتامین C:

این ویتامین محلول در آب که به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می­ کند به حفاظت از سلول­ های ما، تقویت سیستم ایمنی بدن و اجتناب ازچین و چروک و آسیب­ های ناشی از آفتاب کمک می­ کند. به علاوه این ویتامین به بدن در تولید کلاژن کمک می­ کند، کلاژن ماده ­ای است که پوست برای انعطاف پذیری و تقویت به آن نیاز دارد. ویتامین C را می ­توان در مرکباتی چون پرتقال، نارنگی و...، فلفل دلمه ­ای، اسفناج، گوجه فرنگی و کلم بروکلی یافت.

  • ویتامین D:

ویتامینویتامین محلول در چربی است که به طور طبیعی توسط بدن تحت تاثیر نور آفتاب تولید می‌شود. این ویتامین نقش بسزایی در رشد و استحکام استخوان ها دارد. همچنین در رفع چین و چروک، خشکی و جوش های صورت مؤثر است. ویتامینD را می ­توان روغن ماهی، شیر، حبوبات، زرده تخم مرغ و قارچ یافت.

  • ویتامین E:

ویتامین E ، ویتامین محلول در چربی است. بدین معنی که بدن این ویتامین را ذخیره کرده و در صورت نیاز از آن استفاده می­ کند. ویتامین حاضر از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و به پوست در ترمیم سلول­ های آسیب دیده آن کمک می­ کند. ویتامین E را می­ توان در موادی چون آجیل، روغن های سالمی چون (آفتاب گردان، ذرت و گلرنگ)، سبزیجات تیره و آووکادو یافت. به علاوه زمانی که روغن E به صورت موضعی مورد استفاده قرار می­ گیرد به کاهش ظاهر زخم کمک می­ کند.

  • ویتامین K:

وجود ویتامین Kبرای سلامت استخوان ­ها و انعقاد خون در بدن ضروری است. نقش این ویتامین درسلامت گردش خون و کاهش ظهور سیاهی زیر چشم و کبودی­ های روی سطح پوست مرتبط است.
این ویتامین به التیام پوست و کاهش تورم کمک می­ کند. این ویتامین توانایی افزایش قابلیت ارتجاعی و پیشگیری از چین و چروک پوست را دارد. این ویتامین در سبزیجات پر برگ سبز تیره، کلم بروکسل و کلم می ­توان یافت.

مواد معدنی

اهمیت مواد معدنی در محصولات مراقبت از پوست به ویژه در مقایسه با ویتامین ­ها به شدت نادیده گرفته می ­شوند. مواد معدنی اساساً “وسیله‌ی سوخت و ساز” بدن هستند که از طریق واکنش آنزیم­ ها، بسیاری از وظایف مهم بدن را انجام می ­دهند. مواد معدنی با کمک ویتامین­ ها، انتقال مواد مغذی را از طریق غشای سلولی تسهیل می­ کنند. به علاوه این مواد در حفظ تعادل pH بدن، تحریک عصبی، انقباضات ماهیچه­ ای، تنظیم رشد بافتی و ساختمان سلولی نقش مهمی دارد. بنابراین مواد معدنی در حفظ عملکرد بدن و سلامت پوست نقش بسزایی دارد.

  • زینک (روی):

ماده معدنی زینک (روی) وظایف مهمی در بدن برعهده دارد، به علاوه رایج ­ترین ماده ­ای است که ممکن است بدن دچار کمبود آن شود. کمبود روی تأثیرات منفی روی پوست بدن خواهد داشت. کمبود این ماده منجر به رنگ پوست غیرعادی، ایجاد ضایعات پوستی و بروز ورم پوستی می ­شود. به علاوه کمبود روی در ریزش مو و جلوگیری از رشد ناخن نقش دارد. این ماده معدنی در رشد مناسب، ایمنی بدن، حفظ تعادل قند خون، سرعت سوخت و ساز بدن و همچنین سلامت پروستات نقش مهمی دارد. روی در بهبود و ترمیم پوست آسیب دیده از جمله بهبود زخم مزایای فوق­ العاده ­ای دارد و به علاوه به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی خود، از بدن در برابر اشعه UV محافظت می ­کند. به علاه زینک آزادسازی ویتامین A از کبد را سامان دهی می ­نماید. از آنجا که روی یک ماده ضد التهابی است، مصرف آن به پیشگیری از بروز جوش و کاهش زخم و آکنه کمک می­ کند. بهترین منابع غذایی حاوی روی شامل صدف خوراکی و انواع صدف، جگر گوساله، گوشت بره، تخم کدو طبی و گوشت گاو کبابی خواهد بود.

  • سولفور(گوگرد):

گوگرد، سومین ماده معدنی است که به وفور در بدن انسان وجود دارد. این ماده معدنی به میزان زیادی در پوست، مو و ناخن یافت می ­شود. درگذشته متخصصان پوست مصرف موضعی گوگرد را برای درمان بیماری ­هایی چون آکنه، ورم پوستی، اگزما، آکنه روزاسه و حتی شوره سر تجویز می ­کردند. چشمه گوگرد، در گذشته برای تسکین درد، جلوگیری از پیری زودرس و درمان مشکلات پوستی مورد استفاده قرار می ­گرفت. گوگرد به تقسیم سلولی بیش از حد پوست کمک می­ کند. میزان نامناسب مصرف گوگرد می ­تواند منجر به انسداد منافذ پوستی شده و در نهایت محیط مناسبی برای رشد باکتری­ ها پدید آورد. این ماده معدنی در مبارزه با باکتری، روشن شدن پوست، کاهش منافذ و اجتناب و بهبود آسیب ­های ناشی از لک نقش دارد. رژیم غذایی حاوی گوگرد به میزان قابل توجهی روی تولید کلاژن در پوست تأثیر می ­گذارد، که به نوبه خود ساختار و استحکام پوست را تثبیت کرده و منجر به کاهش چین و چروک پوست می ­شود. بهترین منابع غذایی حاوی گوگرد شامل گوشت حیوانات تغذیه شده در چمنزار همچون گوشت گاو و مرغ، تخم حیوانات تغذیه شده در چمنزار، سیر، پیاز، کلم بروکسل، مارچوبه، کلم پیچ و کلم ترش و غیره می ­باشد.

  • سلنیوم:

سلنیوم یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می ­شود که با ترکیب با ویتامین E به تقویت تولید گلوتاتیون در بدن کمک می­ کند و به گونه­ ای بالقوه در کاهش و کنترل آکنه مفید می ­باشد. ترکیب آنتی اکسیدان ­ها تاثیر ضد التهابی عظیمی داشته و با رادیکال­ های آزاد مبارزه می­ کند. یک رژیم غذایی کم سلنیوم، می ­تواند بیماری­ های پوستی مشکل­ سازی را بوجود بیاورد. افرادی که از کمبود سلنیوم رنج می ­برند بیشتر با خطر ابتلا به سرطان پوست مواجه خواهند شد. افزون بر این کمبود سلنیوم منجر به کندشدن فرایند رشد مو و افزایش ریزش مو شده و از رشد طبیعی سلول­ های پوستی جلوگیری می­ کند.
چنانچه رژیم غذایی مناسبی دارید اما همچنان از کمبود سلنیوم رنج می ­برید لازم است بدانید کشیدن سیگار، مصرف مشروبات الکی و مصرف قرص های ضد بارداری مانع جذب سلنیوم شده و خطرناک می ­باشند. مواد غذایی شامل فراورده ­های فرعی گوشتی، انواع ماهی همچون ساردین و سالمون، جگر، گوشت حیوانات تغذیه شده در علفزار همچون بره، بوقلمون و گوشت گاو و آجیل برزیلی سرشار از سلنیوم است.

  • مس،سیلیکا و منیزیم:

ماده معدنی مس به حفاظت از پوست کمک شایانی می نماید. به علاوه این ماده منجر به سفت شدن و استواری پوست می ­شود و به پوست ظاهری درخشان می ­بخشد. مس در مواد غذایی چون شکلات، گوشت قرمز، قارچ، مغزیجات آجیل، صدف، ماهی مرکب وجود دارد. سیلیکا دیگر ماده معدنی است که بدن بدان نیاز دارد. سیلیکا نیز برای سفتی و استواری پوست مفید است و از سوی دیگر پوست را نرم نگه می ­دارد.سیلیکا را می ­توان در نخود، تره فرنگی، لوبیا سبز، مارچوبه، خیار، کرفس، هویج، توت فرنگی، انبه، ریواس، موز،کشمش، غلات سبوس دار و برنج قهوه ای یافت. منیزیم از چین و چروک، خشکی، اگزما، جوش و آکنه جلوگیری می کند. آووکادو، سویا، تخمه کدو، بادام برزیلی، تخم گشنیز، تخم آفتاب گردان، تخم کتان، سالمون، خرما، موز و غیره سرشار از منیزیم هستند.

همگی می­ دانیم مصرف مواد غذایی مغذی برای سلامت پوست ضروری است. آنچه می­ خوریم در سلامت بدن و پوست بسیار حائز اهمیت است. مراقبت طبیعی از پوست پیچیده ­تر از آن است که فکرش را می­ کنیم. این مراقبت طبیعی با مواد طبیعی چون ویتامین­ ها، مواد معدنی و گیاهان آغاز می ­شود. خوردن میوه و سبزیجات کافی حاوی آنتی اکسیدان نه تنها برای سلامت کل بدن ضروری است بلکه برای سلامت پوست نیز حائز اهمیت است.

نظرسنجی