منافذ باز پوست صورت

مدت زمان مطالعه 2,4 دقیقه

پوست به عنوان بزرگ‌ترین عضو بدن، حاوی میلیون‌ها منفذ است که بسیاری از آن‌ها با چشم دیده نمی‌شود. در حقیقت این منافذ به پوست اجازه می‌دهند نفس بکشد. هر منفذ از فولیکول مو و تعدادی غدد چربی به نام سبوم، تشکیل شده است. به عبارت دیگر هر جایی که تجمع غدد چربی بیشتر باشد (مانند صورت، پشت، سینه و کشاله ران) منافذ نیز بزرگ‌تر به نظر می‌رسند. برای همین روی بینی، پیشانی و گونه‌ها پر از سوراخ‌هایی است که ممکن است با چشم دیده شوند و این دقیقا همان چیزی است که شما را ناراحت می‌کند!

اول این تکلیف را با انواع پوست روشن کنیم، که هر نوع پوستی اعم از چرب، معمولی و مختلط، می‌تواند منافذ باز و قابل رویت داشته باشد. آن‌ها اگر با چربی، آلودگی، باکتری و سلول‌های مرده پر شوند، ظاهری کدر به گسترده‌ترین اندام بدن می‌بخشند.

دوم، وقت آرایش کردن، بیشترین زمانی است که شما با مشکلی به نام منافذ بزرگ پوستِ صورت، دست و پنجه نرم می‌کنید. معمولا در نوجوانان و جوانان که پوستی مستعد جوش دارند، این منافذ با جوش‌های سرسیاه و سرسفید مزین شده است. البته افرادی هم که به پیری پوست مبتلا می‌شوند، منافذ پوستی بزرگ‌تر از حد معمول دارند که اغلب باعث نگرانی‌شان می‌شود.

سوم، راستش را بخواهید، منافذ را نمی‌توان باز، بسته، کوچک یا بزرگ کرد. اغلب مردم زمانی که می‌گویند می‌خواهند منافذ پوست‌شان کوچک شود، در واقع منظورشان این است که می‌خواهند آن‌ها را به صورت عمقی تمیز کنند. همین موضوع باعث می‌شود، منافذ کوچک یا بسته شده، به نظر برسد.

منافذ باز پوست صورت
چگونگی ایجاد منافذ باز پوست صورت

علل بزرگ به نظر رسیدن منافذ پوست صورت

اگر بزرگی منافذ پوست صورت روی زیبایی‌تان تأثیر منفی گذاشته و دوست دارید چاره‌ای بیندیشید، قبل از هر چیزی باید علت‌های باز به نظر رسیدن منافذ پوست را واکاوی کنید.

دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود، منافذ پوست صورت را بازتر از حد معمول ببینید، از جمله:

  1. سطح بالای تولید چربی (سبوم) توسط پوست
  2. کاهش خاصیت ارتجاعی پوستِ اطراف منافذ
  3. ضخیم بودن فولیکول‌های مو (این گزینه دارای ریشه وراثتی و ژنتیکی است.)
  4. کاهش تولید کلاژن در پوست (که با افزایش سن صورت می‌گیرد.)
  5. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

شکل منافذ پوست

منافذی که شما با چشم غیر مستقیم، شبیه دایره و بیضی مشاهده‌شان می‌کنید، علاوه بر دلایل متعدد، شکل‌های گوناگونی هم دارند و معمولا به سه شکل O، U وY دیده می‌شوند.

منافذ O شکل:

این منافذ عموما در ناحیه تی‌زون ایجاد می‌شوند. اگر پوست چرب و مستعد جوش دارید، حتما از داشتن آن‌ها بی‌بهره‌ نیستید. ظاهر بیرونی آن‌ها، که اصلا هم کوچک نیستند، گرد است و معمولا به دلیل تجمع چربی در فولیکول‌های موی صورت، ایجاد می‌شوند. اگر بگذارید همین‌طور باقی بمانند و هیچ اقدامی نکنید، به آن‌ها فرصت بزرگ شدن داده‌اید. البته آن‌ها باید با دقت درمان شوند. چرا که سبومی که ترشح می‌کنند، در تماس با هوای محیط قرار گرفته و آلودگی‌ها را به خود جذب می‌کند. این است که به سرعت هم به جوش‌های سر سیاه تبدیل می‌شود. دیگر می‌دانید دانه‌های سرسیاه چگونه ظاهر منافذ پوست را بزرگ‌تر نمایش می‌دهد. شاید فکر کنید، اشکالی ندارد، هر از چند گاهی، جوش‌های سرسیاه را از پوست خود بیرون می‌کشید. در حالی که تکرار این امر به صورت مداوم، ضمن آسیب به کلاژن موجود در پوست، سبب می‌شود منافذ بزرگ‌ و بزرگ‌تر دیده شوند.

منافذ U شکل:

این منافذ بیشتر در افرادی با پوست کم آب و خشک پدیدار می‌شوند. بیضی شکل بوده و اغلب خانم‌های بالای 25 سال به آن‌ها دچار می‌شوند. آن‌ها را می‌توان با استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های مناسب، درمان کرد.

منافذ Y شکل:

آن‌ها شبیه قطرات آب هستند و معمولا در دو طرف گونه‌ها قرار دارند. در حقیقت فولیکول‌های پیر شده موی صورت آن‌ها را ایجاد می‌کند و شل‌تر و زبرتر از دو نوع دیگری از منافذ به نظر می‌رسند.

درمان منافذ باز پوست صورت
روش‌های خانگی و تخصصی برای از بستن منافذ باز صورت

انواع درمان خانگی منافذ باز پوست

همان‌طور که قبلا گفتیم، شما نمی‌توانید از شر منافذ باز پوست خلاص شوید، اما می‌توانید ظاهر آن‌ها را کمی تغییر بدهید. چیزهایی که در این مسیر می‌توانید امتحان کنید، عبارت است از:

بخور صورت:

قرار دادن پوست صورت در معرض بخور آب گرم، باعث می‌شود گرد و غبار و آلودگی‌ها از منافذ پوست شسته شود، در نتیجه آن‌ها را کوچک‌تر می‌بینید. اگر دوست دارید این گزینه را امتحان کنید، توصیه می‌کنیم انواع عصاره‌های گیاهی را به بخور آب گرم اضافه کنید تا تجربه بهتر و دلپذیرتری داشته باشید.

ماسک‌های صورت:

انواع ماسک‌های صورت خانگی در از بین بردن جوش‌های سر سیاه مؤثرند و می‌توانند در کوچک دیده شدن منافذ به شما کمک کنند. آن‌ها وظیفه پاک‌سازی منافذ را به عهده دارند.

یک) ماسک عسل:

عسل به دلیل داشتن خواص ضدباکتریایی و ضدعفونی کننده‌ای که دارد برای پوست‌های چرب، خشک و مستعد آکنه بسیار مفید است. این ماده یک مرطوب کننده طبیعی است. به همین دلیل باعث می شود پوست صورت تقویت و تمیز شود. سپس کلاژن سازی کرده و از بزرگتر شدن منافذ باز پوست جلوگیری کند.

برای بهره‌مند شدن از ماسک عسل، یک لایه نازک از عسل طبیعی روی صورت خود بمالید. بگذارید حدود ۲۰ دقیقه بماند، سپس آن را با آب ولرم بشویید.

دو) ماسک سفیده تخم‌مرغ

پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ، سبب سفت شدن پوست می‌شود و چربی موجود در پوست را کاهش می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید هنگامی که پوست کشیده و سفت شود منافذ باز پوست صورت کوچکتر به نظر می رسند.

برای استفاده از ماسک سفیده تخم مرغ؛ ابتدا باید سفیده را از زرده جدا کنید. سفیده را با چنگال یا همزن به قدری بزنید تا کف کند. حالا آن را روی سطح پوست خود بمالید. بعد از گذشت ۵ دقیقه متوجه محکم شدن پوست خود خواهید شد. ۲۰ دقیقه بعد، آن را با آب ولرم بشویید تا سفیده از پوست جدا شود.

سه) ماسک خیار

ماسک خیار یکی از روش‌های هیدراته کردن پوست صورت به ‌شمار می‌رود. این‌گونه رطوبت لازم به پوست می‌رسد و دیگر منافذ باز پوست بزرگتر دیده نمی‌شوند.

برای این کار می‌توانید خیار را ورقه ورقه یا رنده کنید و روی پوست خود قرار دهید. البته باید بدانید اگر بتوانید خیار رنده شده را روی پوست خود قرار دهید نتیجه بهتری دریافت خواهید کرد. ۲۰ دقیقه به ماسک خیار فرصت دهید تا آبرسانی لازم را انجام دهد.

چهار) ماسک آلوئه ورا

ژل طبیعی آلوئه‌ورا را روی پوست بمالید و پس از خشک شدن بشویید.

منافذ باز پوست صورت
استفاده از ماسک خیار برای بستن منافذ باز پوست صورت در خانه

استفاده از یخ:

برخی از افراد توصیه می‌کنند برای بستن موقت منافذ پوست، در مواقع اضطراری می‌توانید یخ را روی صورت بمالید تا پوست صورت منقبض و منافذ بسته شوند.

لایه‌برداری:

استفاده از مواد لایه‌بردار، باعث تمیز شدن هر چه بهتر پوست می‌شود، که یعنی منافذ هم کوچک‌تر به نظر می‌رسد. البته لایه‌بردارها زمانی خوب عمل می‌کنند که به صورت روزانه استفاده شوند. شما می‌توانید طیف وسیعی از لایه‌بردارها را امتحان کنید. مثل آن‌هایی که در ترکیبات‌شان حاوی:

  • رتینوئیدها
  • آلفا هیدروکسی اسیدها
  • اسید سالیسلیک‌

هستند.

درمان‌های لیزری:

در مطب متخصصان پوست، درمان‌های لیزری و تخصصی زیادی به صورت سرپایی انجام می‌شود که ظاهر منافذ باز پوست را کمی تغییر می‌دهد. معمولا این روش‌ها برای پوست‌هایی که بر اثر تماس بیش از حد با نور خورشید منافذ بازی پیدا کردند، جواب می‌دهد. همچنین ممکن است در کاهش اسکار و آکنه نیز نقش مهمی ایفا کند.

پیشگیری از باز شدن منافذ پوست

شما نمی‌توانید ژنتیک و سن خود را تغییر دهید، اما می‌توانید یک روش خوب برای مراقبت از پوست‌تان را پیش بگیرید تا ظاهر منافذ را بهبود ببخشید.

  1. هر از چند گاهی با حوله‌ی گرم و یک عصاره یا محصول طبیعی و درمانی، صورت را التیام بدهید.
  2. با استفاده از کرم ضدآفتاب از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.
  3. محصولات مراقبت از پوست غیر کومدوژنیک را انتخاب کنید که منافذ را مسدود نمی‌کنند.
  4. پوست خود را با مصرف آبرسان‌های مناسب پوست، مرطوب نگه دارید.
  5. از محصولات تقویت کننده و کلاژن‌سازِ حاوی آنتی‌اکسیدان، استفاده کنید.

هشت روش برای کوچک کردن منافذ پوست صورت

تا اینجا خواندید که منافذ، سوراخ‌های کوچکی روی پوست هستند که چربی و عرق را آزاد می‌کنند. آن‌ها همچنین به فولیکول‌های موی شما متصل هستند. برای اینکه بتوانید کمی از ظاهر ناخوشایندشان کم کنید لازم است:

منافذ باز پوست صورت
هشت روش برای بستن منافذ باز پوست صورت

محصولات مراقبت از پوست خود را ارزیابی کنید.

شاید زمان آن رسیده که محصولات مراقبت از پوست‌تان را تغییر دهید. اگر به صورت طولانی مدت، از محصولاتی استفاده می‌کنید که برای بازسازی چربی اضافی و آکنه‌ها طراحی شدند، به خودتان ضرر زدید. آن‌ها برای استفاده کوتاه مدت به شدت خوبند اما در طی زمان، می‌توانند پوست شما را تحریک کنند. در واقع این محصولات دارای سالیسیلیک اسید برای حذف لایه‌های مرده پوست هستند. به این صورت پوست را خشک کرده و شما فکر می‌کنید منافذ صورت‌تان کوچک‌تر شده است. اما اگر پوست شما بیش از حد خشک شود، غدد چربی با فعالیت مداوم و ترشح سبوم می‌خواهند رطوبت را به پوست برگردانند. همین موضوع باعث می‌شود پس از مدتی پوست شما به یک پوست چرب با منافذی بزرگ تبدیل شود. برای جلوگیری از این موضوع، فقط برای چند هفته از محصولات زیر استفاده کنید:

  1. ماسک‌های مرطوب کننده و حاوی روغن‌های طبیعی
  2. اسکراب‌های تمیز کننده عمیق پوست صورت
  3. کرم‌ها یا سرم‌های مخصوص بستن منافذ پوست

قبل از انتخاب هر کدام از محصولات بالا، مطمئن شوید که غیر کومودوژنیک هستند، یعنی بر پایه آب ساخته شدند و روغن بیش از حد به پوست شما نمی‌رسانند.

از پاک‌کننده‌های آرایش مناسب استفاده کنید.

یک پاک‌کننده آرایش خوب، بدون اینکه رطوبت را به طور کامل از روی پوست شما حذف کند، آلودگی را می‌زداید. معمولا پاک‌کننده‌های ژلی انتخاب‌های خوبی هستند. راستش را بخواهید انواع کرمی این محصولات، بیشتر برای پوست‌های خشک و معمولی کاربرد دارند.

از پاک‌کننده‌های دارای مواد صابونی اجتناب کنید.

پاک‌کننده‌هایی که بر پایه مواد صابونی ساخته شدند، منافذ پوست را بزرگ‌تر نشان می‎دهند.

تبصره: انتخاب پاک‌کننده‌ مناسب در کنار نحوه صحیح استفاده از آن است که باعث می‌شود شما از نتیجه راضی باشید. اینجا نحوه درست شستشوی صورت را به شما آموزش می‌دهیم:

  1. صورت خود را با آب ولرم خیس کنید.
  2. پاک کننده را به صورت دایره‌ای دور تمام صورت و گردن خود، به مدت 30 تا 60 ثانیه ماساژ دهید.
  3. پس از شستشو، پوست خود را خشک کنید.
  4. این کار را روزی دو مرتبه، صبح و شب انجام دهید.

از کرم‌های AHA  و BHA استفاده کنید.

آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند، فقط دو بار در هفته از این کرم‌ها استفاده کنید. این کار باعث می‌شود، بدون درد و خونریزی، پوست‌تان را لایه‌برداری کنید. البته اگر به آسپرین حساسیت دارید، نباید از آن استفاده کنید. همچنین این مواد می‌توانند برای درمان انواع جوش‌ها به عمیق‌ترین لایه‌های پوست، نفوذ کنند و شما را با سرعت بیشتری به نتیجه دلخواه برسانند.

استفاده از مرطوب‌کننده برای رسیدن به پوستی هیدراته و متعادل

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات افراد، عدم استفاده از مرطوب کننده است. کسانی که پوست چرب دارند، به شدت از این ماده پرهیز می‌کنند، چرا که می‌ترسند چربی بیشتری به پوست‌شان اضافه کنند. در حقیقت مرطوب‌کننده‌ها به سبوم طبیعی پوست‌تان کمک می‌کنند تا به عمق پوست نفوذ کرده و میزان‌شان را در سطح کاهش دهند. بدون این محصولات، پوست بیش از حد چربی تولید می‌کند.

ماسک خاک‌رس را هم امتحان کنید.

ماسک‌های خاک‌رس به حذف چربی، پوست‌های مرده و آلودگی پوست کمک زیادی می‌کند. شما می‌توانید یک یا دو بار در هفته، از آن‌ها استفاده کنید، به شرطی که همزمان، پوست‌تان را لایه‌برداری نکرده باشید. استفاده از ماسک خاک‌رس و لایه‌بردار، در یک روز، می‌تواند به پوست شما آسیب برساند.

استفاده از ضدآفتاب را جدی بگیرید.

برای استفاده از ضدآفتاب نگذارید، پوست چرب با منافذ بزرگ، مانع‌تان شود. نور خورشید علاوه بر اینکه پوست شما را پیر می‌کند و آن را در معرض انواع بیماری‌ها، از جمله سرطان، قرار می‌دهد، آن را خشک کرده و منافذ را بازتر می‌کند.

تبصره: در این قسمت توصیه می‌کنیم از ضدآفتاب‌هایی استفاده کنید که حداقل دارای SPF30 هستند و 15 دقیقه قبل از قرار گرفتن زیر آفتاب، آن را روی صورت‌تان بمالید. (اشکالی ندارد اگر از مرطوب‌کننده‌های دارای این میزان SPF استفاده می‌کنید.)

هرگز با آرایش نخوابید

وقتی مواد آرایشی در طول شب، روی پوست شما می‌مانند، با گرد و غبار، روغن اضافی و باکتری‌ها ترکیب می‌شوند و منافذ پوست را مسدود می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود صبح روز بعد، منافذ شما بسیار بزرگ‌تر از حد معمول شوند. به همین دلیل علی رغم خستگی‌های‌تان مهم است که حتما صورت‌تان را پس از ورود به خانه بشوئید.

هیدراته بمانید

در کنار استفاده مداوم از محصولات مناسب مراقبت از پوست، آبرسانی مرتب به پوست بسیار مهم است. با آب‌رسانی به اعماق پوست، سموم را از منافذ بیرون می‌کشید و ظاهر بهتری به پوست‌تان می‌دهید. البته به جز استفاده از آبرسان، نوشیدن آب هم تا حد زیادی می‌تواند رطوبت پوست را تأمین کند. اگر دوست ندارید آب را تنها میل کنید، می‌توانید چند قطره آب لیمو یا خیار به آن اضافه کنید.

برای بستن منافذ پوست، به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر تمام کارهای گفته شده در خصوص بستن منافذ، تغییری در شما ایجاد نکرد، می‌توانید درمان‌های تخصصی‌تر که توسط پزشکان انجام می‌شود را دنبال کنید. همچنین اگر دلیل به وجود آمدن منافذ بزرگ، آکنه‌ها باشند، پزشک با تجویز انواع آنتی بیوتیک‌ها در درمان‌شان، به شما کمک می‌کند. البته در زمان مراجعه می‌توانید در مورد داروهای بدون نسخه موجود در بازار نیز از او بپرسید تا در مواقع لزوم، سریع‌تر عمل کنید.

معرفی بهترین محصولات برای بستن منافذ پوست صورت

اگر باز بودن منافذ پوست صورت بیش از حد اذیت‌تان می‌کند، در این قسمت محصولاتی را معرفی می‌کنیم که استفاده از آن‌ها حس خوبی را به شما هدیه می‌کند و با کمک آن‌ها می‌توانید کاری کنید تا منافذ باز، کوچک‌تر نمایش داده شوند. محصولاتی مثل:

  1. کرم کاهش دهنده منافذ باز پوست لکسیون: این محصول انتخاب مناسبی برای پوست‌های چرب است و برای رفع آلودگی‌های رسوخ کرده در منافذ، مورد استفاده قرار می‌گیرد. عصاره‌های طبیعی موجود در آن مانند آناناس، پشن فروت و کشمش، علاوه بر پاکسازی و بازسازی پوست، باعث می‌شود گسترده‌ترین اندام بدن صاف و یکدست دیده شود.
  2. کنسانتره جمع کننده منافذ باز پور ریفاینر استادرم: این محصول به تنظیم چربی پوست شهرت دارد. از آن به عنوان پرایمر (زیرساز آرایش) هم می‌توان استفاده کرد.
  3. کرم کنترل کننده چربی و جوش درماتیپیک: این کرم به دلیل داشتن خاصیت آنتی باکتریالی، مناسب پوست‌های مستعد جوش است و معمولا برای بستن منافذ پوست‌های بسیار چرب مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  4. لوسیون کنترل کننده چربی زنیاک نوروا: اگر دنبال یک لایه ‌بردار مناسب برای پوست‌های چرب و جوش‌دار می‌گردید، زنیاک نوروا انتخاب خوبی است.
  5. کرم مرطوب کننده مخصوص پوست‌های چرب: این محصول دارای عصاره گیاه هاماملیس برای کوچک کردن منافذ باز پوست است.

و اما نتیجه:

منافذ باز می‌توانند، روی گونه، پیشانی و بینی هر فرد، با هر نوع پوستی ظاهر شوند. البته آن‌ها روی پوست‌های چرب بیشتر نمایش داده می‌شوند. بزرگ دیده شدن‌شان دلایل متعددی دارد؛ از جمله، افزایش سن، نفوذ آلودگی به لایه‌های عمیق پوست، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و…. در حالی که به صورت علمی و تخصصی نمی‌توان منافذ پوست را بست یا کوچک‌تر کرد اما راه‌حل‌هایی وجود دارد که می‌توانند ظاهر سوراخ‌های پوست صورت را بهبود ببخشند. این راه‌ها را در همین مقاله به تفصیل شرح دادیم تا به شما کمک کنیم، پوست بهتر، سالم‌تر و زیباتری داشته باشید.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات