تاثیر تغذیه بر روی پوست

مدت زمان مطالعه 3,6 دقیقه

تاثیر تغذیه بر روی پوست

پوست انسان همواره توسط عوامل درونی و بیرونی تحت تاثیر قرار می گیرد که ممکن است در ظاهر و عملکرد پوست تغییر ایجاد نماید. همانطور که نور و آب و هوا بر روی پوست تاثیر می گذارد، مواد غذایی نیز می توانند اثرات زیادی روی پوست بگذارند. در ادامه برخی از مشکلات پوستی و مواد غذایی مناسب جهت رفع این مشکلات را مرور خواهیم کرد:

جوش:

جوش ها یکی از آزار دهنده ترین مشکلات پوستی هستند. مصرف مواد مغذی زیر تاثیر به سزایی در کاهش جوش و آکنه دارد:

ویتامین A:

همانطور که می دانیم یکی از دلایل ایجاد جوش های پوستی تجمع ناخالصی و چربی روی سطح پوست و بسته شدن منافذ پوست می باشد. با ترکیب شدن این ناخالصی ها با سلول های مرده پوست آکنه شکل می گیرد. از آنجا که ویتامین A یک آنتی اکسیدان است با حذف سلول های مرده، چربی ها و ناخالصی ها از روی پوست سبب پاکسازی سطح پوست می گردد. مقدار مصرف مجاز ویتامین A برابر 5000 واحد بین المللی در روز می باشد. از آنجا که این ویتامین محلول در چربی است مصرف آن همراه با روغن زیتون و یا روغن آووکادو باعث جذب بهتر آن می گردد.

منابع ویتامین A:

سیب زمینی شیرین، سبزیجات برگدار مانند اسفناج، کلم پیچ و بروکلی، میوه ها و سبزیجات نارنجی، قرمز و زرد مانند هویج، طالبی، فلفل دلمه ای قرمز، مارچوبه

روی: این ماده معدنی ترشح چربی از غدد چربی پوست را متعادل می نماید. با کاهش تولید چربی، سطح پوست چربی کمتری خواهد داشت و در نتیجه از ایجاد جوش ها جلوگیری می شود. مقدار مصرف مجاز روی 8 میلی گرم در روز می باشد.

منابع رویصدف خام، غلات غنی شده، بوقلمون، گوشت راسته گاو، پنیر ریکوتای نیم چرب

اسید چرب امگا 3: این اسیدهای چرب روغن های مفید را برای بدن تامین می کنند که نه تنها سبب مسدود کردن منافذ پوست نمی شوند بلکه از خشک شدن و پوسته پوسته شدن پوست نیز جلوگیری می کنند. این اسیدها همچنین دارای خواص ضدالتهابی هستند و به بهبود جوش ها کمک می کنند. در برخی منابع مقدار مصرف مجاز امگا 3 برابر 600 میلی گرم در روز ذکر شده است.

منابع امگا 3: بذر کتان، روغن کانولا، روغن سویا

درمان پوست خشک و کدر:

اگرچه بهترین راه برای سلامت پوست های خشک نوشیدن مقادیر فراوان آب است اما مواد مغذی زیر نیز سبب رفع خشکی و کدری پوست می گردند:

اسیدهای چرب امگا 3: با افزایش سن غدد سباسه، چربی کمتری تولید می کنند در نتیجه شاهد پوسته پوسته شدن و خشکی پوست هستیم. امگا 3 پوست را چرب می کند تا پوست همواره مرطوب و شاداب به نظر بیاید.

منابع امگا 3: بذر کتان، روغن کانولا، روغن سویا

نیاسین: با خشک شدن سلول های پوستی سد محافظ پوست در برابر محیط از بین می رود و به این ترتیب باکتری ها به آسانی جذب پوست می شوند و واکنش های التهابی ایجاد می کنند. بنابراین سوزش و قرمزی در پوست پدید می آید. نیاسین که از خانواده گروه B می باشد با مرطوب نگه داشتن سلول ها و همچنین اثرات ضدالتهابی خود سبب تقویت سدهای سلولی پوست می گردد. مقدار مصرف مجاز نیاسین 14 میلی گرم در روز می باشد.

منابع نیاسین: مرغ، کنسرو ماهی تن، آرد گندم، گوشت راسته گاو، آرد ذرت

بیوتین: بیوتین یکی دیگر از ویتامین های گروه B است که مکانیزم اثر آن هنوز به طور کامل شناخته نشده است. بیوتین به رشد موها و ناخن کمک می کند، عملکرد چرخه سلولی را بهبود می بخشد و سبب شادابی پوست می شود. مقدار مجاز مصرف بیوتین 30 میکروگرم در روز می باشد.

منابع بیوتین: تخم مرغ، آووکادو، ماهی سالمون

پیری پوست:

با مصرف مواد غذایی زیر می توان از ایجاد علائم پیری بر روی پوست جلوگیری کرد:

ویتامین A :

لایه ی اپیدرم پوست حاوی پروتئینی به نام کلاژن است که سبب ایجاد خاصیت ارتجاعی در پوست می گردد. ویتامین A سبب تولید
کلاژن و افزایش ضخامت پوست می شود؛ به این ترتیب پوست حجیم تر به نظر می رسد و خاصیت کشسانی آن افزایش می یابد. این ویتامین به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی، عوارض ایجاد شده در اثر رادیکال های آزاد مانند چین و چروک و افتادگی پوست را از بین می برد. مقدار مصرف مجاز ویتامین A برابر 5000 واحد بین المللی در روز می باشد.

منابع ویتامین A:
سیب زمینی شیرین، سبزیجات برگدار مانند اسفناج، کلم پیچ و بروکلی، میوه ها و سبزیجات نارنجی، قرمز و زرد مانند هویج، طالبی، فلفل دلمه ای قرمز، مارچوبه

ویتامین C :

ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی رادیکال های آزاد را از بین می برد و از اثرات مخرب آنها مانند ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند. مقدار مصرف مجاز ویتامین C برابر 75 میلی گرم در روز است.

منابع ویتامین C:

فلفل دلمه ای قرمز، کلم بروکلی، توت فرنگی، پاپایا، آناناس، کیوی، طالبی، گل کلم

ویتامین E :

ویتامین E نیز دارای خواص آنتی اکسیدانی است و به پوست کمک می کند تا چربی های مفید را تولید کرده و از ایجاد خشکی و چین و چروک بر روی پوست جلوگیری می کند. مقدار مصرف مجاز ویتامین E برابر 15 میلی گرم در روز می باشد.

منابع ویتامین E:

آجیل و مغزها مانند بادام و تخمه آفتابگردان، روغن های گیاهی مانند روغن آفتابگردان، گوجه فرنگی، اسفناج

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات