پیشگیری و درمان جوش

مدت زمان مطالعه 5,2 دقیقه

پیشگیری و درمان جوش

محصولات بهداشتی پیشگیری و درمان جوش تنوع بالایی دارند؛ از اینرو توصیه اکید در درمان جوش، توجه به انتخاب محصول ضدجوش مناسب برای پوست هر شخص است.

روزنه های پوست، نقاط کلیدی وحساسی برای جوش زدن پوست هستند. تمام منفذهای سطح پوست، به طور بالقوه امکان مسدود شدن و تجمع چربی دارند؛ تجمع چربی در منافذ پوست و بسته شدن مسیر خروجی آن ها، مرحله ابتدایی ایجاد جوش است. به همین خاطر، بهتر است درمان جوش را به صورت یک برنامه ریزی پیشگیرانه در نظر بگیریم و اجرا کنیم.

یک محصول ضد جوش مناسب انتخاب کنید

روش های درمان و محصولات بهداشتی درمان جوش، بسیار متنوع هستند؛ از این رو توصیه می شود برای انتخاب روش درمان جوش دقت بیشتری داشته باشید. محصول بهداشتی ضد جوش باید مناسب با نوع جوش و شرایط پوست هر شخص انتخاب شوند. به طور مثال، برای پیشگیری و درمان جوش های موضعی و التهابی، ژل ضد جوش با اثر ضدالتهابی، پیشنهاد مناسبی است.

بعضی از محصولات به پوست آسیب می رسانند

محصولی که برای درمان جوش انتخاب می شود باید قوی و مؤثر باشد؛ اما لازم به ذکر است، قدرت ماده ضد جوش نباید در حدی باشد که به پوست آسیب بزند و التهاب و خشکی پوست ایجاد کند. یک مشاور می تواند در انتخاب محصول مناسب به شما کمک کند.

درمان نقطه ای جوش ها نتیجه نمی دهد

یک نکته جالب در درمان جوش، انتخاب صحیح محل درمان است. تحت درمان قرار دادن نقاط جوش روی پوست، کافی نیست. هنگام درمان جوش، وسعتی از پوست که مستعد ایجاد جوش است را درمان کنید؛ زیرا ممکن است بسیاری از جوش های در حال شکل گیری، هنوز علامت قابل مشاهده ای روی پوست ایجاد نکرده باشند.

صبور باشید تا نتیجه بگیرید

شاید جالب باشد بدانید 90 روز طول می کشد تا یک جوش ایجاد شود. جوش هایی که در ظاهر یک شبه ایجاد می شوند، یک دوره زمانی طولانی در حال شکل گیری بوده اند. این موضوع اهمیت رعایت پاکیزگی و بهداشت پوست را در پیشگیری از جوش زدن نشان می دهد. پیشگیری و درمان جوش در کوتاه مدت ممکن نیست؛ بلکه باید یک برنامه طولانی مدت برای آن داشته باشید.

رفتار خشونت آمیز با پوست ممنوع!

استفاده از شوینده های قوی و شستن بیش از دو بار در روز، رطوبت طبیعی پوست را از بین می برد (پوست را دهیدراته می کند)؛ از بین رفتن رطوبت پوست، آن را نسبت به محصولات درمان جوش حساس تر می کند. توصیه ما، شست و شوی پوست به صورت دو بار در روز با شوینده مناسب پوست است. استفاده از یک محصول آبرسان بعد از شستن صورت بسیار مفید است. استفاده از آبرسان حتی برای پوست های چرب نیز توصیه می شود.

استفاده از محصولات ویتامینه و کاهش دهنده التهاب

در کنار استفاده از محصولات ضد جوش و کاهش دهنده التهاب، استفاده از محصولات حاوی مواد مغذی مانند روی و امگا3 نه تنها التهاب پوست را کاهش می دهند، بلکه روند درمان را نیز تسریع می کنند.

چهار نکته برای درمان جوش (پوست های حساس)

  • از شستن پوست بیش از دو بار در روز خودداری کنید؛ هنگام شستن از آب خیلی سرد یا گرم استفاده نکنید، زیرا هر دو باعث التهاب پوست می شوند.
  • از پاک کننده های حاوی الکل استفاده نکنید.
  • از مرطوب کننده های غیر آلرژیک و محافظت کننده در برابر خورشید استفاده کنید.
  • برای پاکسازی و رطوبت بخشی به پوست، دو بار در هفته از ماسک صورت مناسب استفاده کنید.

5 درمان خانگی آسان و موثر برای جوش و آکنه

5 درمان خانگی آسان و موثر برای آکنه

آیا می توانید در آشپزخانه منزل خود، راز شفافیت و روشنی پوستتان را جستجو کنید؟ درمان های خانگی متعددی برای جوش و آکنه وجود دارند که از غذاهایی مانند عسل، خیار و انگور استفاده می کنند و در کنار روش های پزشکی، می توانند به سلامت و زیبایی پوست شما کمک کنند.

آکنه، به دلیل تاثیراتی که بر زیبایی دارد، می تواند بر روحیه فرد اثرات منفی بگذارد و باعث استرس یا کم شدن اعتماد به نفس شود؛ و اغلب به نظر می رسد که این مشکل پوستی در بدترین زمان ها ظاهر می شود. خبر خوب در مورد آکنه این است که داروهای زیادی (بدون نسخه و با نسخه پزشک) وجود دارند که می توانند آنها را از بین ببرند و به جلوگیری از ایجاد جای جوش بر پوست کمک کنند.

اما خبر بد این است که برخی از محصولات درمانی آکنه می توانند باعث عوارض جانبی مانند قرمزی، تغییر رنگ یا خشکی پوست شوند. به همین دلیل، بسیاری از افراد درمان های خانگی جوش و آکنه را ترجیح می دهند. در پست قبل، به چند نکته اساسی موثر در پیشگیری از جوش پوستی و درمان آن اشاره کردیم. در این مقاله سعی داریم چند روش خانگی آسان و بدون خطر برای درمان آکنه را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

دکتر جوشوا زایچنر، مدیر مرکز تحقیقات زیبایی و بالینی پوست در بیمارستان Mount Sinai شهر نیویورک می گوید: “به طور معمول، هر چه آکنه خفیف تر باشد ، راحتتر می توان آن را در خانه درمان کرد. اگرچه در موارد شدیدتر – به خصوص اگر کیست یا ندول (nodules) وجود داشته باشد – درمان های حرفه ای لازم است.

در مورد آکنه خفیف ، ممکن است تعجب کنید اگر بشنوید که با استفاده از غذاهای موجود در آشپزخانه منزلتان می توانید چندین راه موثر برای درمان آکنه را امتحان کنید و نتایج خوبی بگیرید. می توانید غذاها و موادی مانند خیار، بلغور جو دوسر، انگور و مخمر را مخلوط کرده و یک ماسک صورت را بسازید که به درمان آکنه کمک قابل توجهی کند. فیشال خانگی می تواند به جلوگیری از آکنه یا پاک سازی آن کمک کند و همچنین پوست شما را درخشان، مرطوب و سالم نگه دارد.

1- پاک کننده انگور برای درمان جوش

پاک کننده انگور

طبق پژوهشی که در آوریل 2016 در نشریه Advances in Dermatology and Allergology منتشر شد، رسوراترول موجود در پوست انگور قرمز می تواند فعالیت ضد باکتریایی در برابر کوتی باکتریوم آکنه (Cutibacterium acnes) از خود نشان دهد. کوتی باکتریوم آکنه نوعی باکتری در غدد چربی است که با تولید نوعی سم، به ایجاد آکنه کمک می کند.

پس چند انگور تازه از یخچال بردارید، و به عنوان یک پاک کننده برای پوست صورتتان استفاده کنید. دکتر فرن کوک-بولدن متخصص پوست و مدیر مرکز تخصص پوست در نیویورک می گوید: دو یا سه حبه انگور را از وسط خرد کرده و گوشت آن را روی پوست صورت و گردن خود بمالید، و بعد با آب خنک آبکشی کنید.

2- ماسک صورت خیار موثر برای درمان و پیشگیری جوش زدن

 وقتی به اسپا می روید، احتمالاً برای کاهش پف چشم ها، چند برش خیار را روی آنها قرار می دهید. بسیاری از افراد این روش را بسیار سودمند می دانند. پژوهشها نشان می دهد که خیار می تواند بر پوست اثری تسکین دهنده داشته باشد و تحریک، تورم و درد را کاهش دهد. از این رو، خیار می تواند التهاب مربوط به آکنه را نیز از بین ببرد.

دکتر زایکنر در مورد آکنه توضیح می دهد: “التهاب در غده چربی و فولیکول ایجاد می شود و منجر به برجستگی های قرمز در پوست می شود. هنگامی که آکنه در اعماق پوست ایجاد می شود، ممکن است کیست به وجود بیاید و از چربی انباشته شود. اگر دیواره کیست پاره شود و روغن در معرض لایه های عمیق پوست قرار گیرد، اغلب یک واکنش التهابی قوی رخ می دهد. ”

خیار چگونه می تواند به درمان جوش کمک کند؟

خیار چگونه می تواند کمک کند؟

دکتر زایکنر خاطرنشان می کند: “خیار دارای فواید تسکین دهنده و آبرسانی برای پوست است، بنابراین اگر پوست شما به دلیل آکنه ملتهب شده است، خیار می تواند به کاهش این التهاب کمک کند و التیام بخش باشد.” اما او هشدار می دهد که خیار در درمان جوش های زیرپوستی موثر نیست.

نحوه استفاده از خیار برای درمان جوش یا آکنه

نحوه استفاده از خیار برای درمان جوش یا آکنه

یک خیار کوچک و 1 فنجان بلغور جو دوسر را با هم میکس کنید تا به شکل خمیر در بیاید. این خمیر را با 1 قاشق چایخوری ماست مخلوط کنید و آن را روی صورت خود بمالید. بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس بشویید.

نکته:

اگر در خانه بلغور جو دوسر یا ماست ندارید، می توانید یک خیار کامل را له یا رنده کنید، آب آن را صاف کنید، 1 قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. این ترکیب را به صورت خود بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند، و سپس با آب سرد بشویید.

3. ماسک عسل ساده

ماسک عسل ساده

عسل دارای خواص درمانی بسیاری است. بسیاری از مردم از عسل به عنوان یک شربت طبیعی برای درمان سرفه و تسکین گلو درد استفاده می کنند.

طبق مقاله ای که در آگوست 2016 در مجله Central Asian Journal of Global Health منتشر شد، پژوهشها نشان می دهند که خواص ضد باکتریایی عسل می تواند باعث بهبودی سوختگی ها و عفونت های ناشی از زخم شود و رشد باکتریهای کوتی باکتریوم آکنه را مهار کند.

دکتر کوک-بولدن می گوید: قبل از استفاده از ماسک عسل، صورت خود را با آب گرم بشویید. سپس عسل را بر پوست خود بمالید و به مدت 30 دقیقه بگذارید روی پوستتان بماند. سپس آن را با آب گرم بشویید.

4- ماسک مخمر و ماست (برای پوست چرب)

ماسک مخمر و ماست (برای پوست چرب)

نتایج پژوهشی که در آوریل 2015، در مجله بین المللی پوست زنان منتشر شد، حاکی از آن است که محصولات لبنی تخمیر شده مانند ماست می توانند به سلامت پوست کمک شایان توجهی کنند. ماست همچنین یک ماده پروبیوتیک است که می تواند به مهار کوتی باکتریوم آکنه کمک کند.

برای تهیه ماسک مخمر و ماست، 1 قاشق چایخوری مخمر آبجو را با کمی ماست ساده ترکیب کنید تا مخلوط رقیقی ایجاد شود. این مخلوط را کاملاً روی تمام مناطق چرب پوست بمالید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید. پش از شستشو با آب گرم، برای بستن منافذ، پوست خود را با آب سرد بشویید.

5- ماسک فیشال زردچوبه

ماسک فیشال زردچوبه

برای داشتن پوستی زیبا ، عروس های هندی به طور سنتی قبل از عروسی خود از ماسک زردچوبه استفاده می کنند. بر اساس یافته های یک پژوهش، این امر به دلیل خاصیت ضد التهابی، ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی زردچوبه است و همچنین به دلیل توانایی آن در بهبود بیماری های پوستی مانند آکنه، آلوپسی، درماتیت آتوپیک، لیکن پلان دهانی، خارش و پسوریازیس.

مواد لازم برای این ماسک زردچوبه ضدآکنه در بازار، عطاری ها و برخی فروشگاه های مواد غذایی موجود است. برای تهیه این ماسک مفید به مواد زیر نیاز دارید:

  • نصف فنجان آرد نخودچی
  • 2 قاشق چایخوری پودر زردچوبه
  • 2 قاشق چایخوری پودر چوب صندل
  • 2 قاشق چایخوری کره آب شده یا روغن بادام

برای تهیه ماسک زردچوبه به منظور درمان آکنه، مواد فوق را با هم مخلوط کنید و سپس مخلوط حاصل را با مقداری آب ترکیب کنید تا خمیر شود. این خمیر را بر پوست خود بمالید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند. سپس با کمک انگشتها و کف هر دو دستتان، این خمیر را با فشار مالش دهید تا تمام آن پاک شود. سپس صورت خود را با آب بشویید.

سخن آخر

ماسک های خانگی که از مواد طبیعی ساخته می شوند، می توانند به جوان‌سازی پوست شما کمک کنند و آکنه را نیز از بین ببرند. همه روشهایی که در این مقاله ذکر شدند، از مواد رایج موجود در منزل شما استفاده می کنند. برای درمان پوست مستعد جوش، یکی از این روش ها را امتحان کنید و ببینید پوستتان چگونه واکنش می دهد. اما اگر درمان های خانگی بعد از دو تا چهار هفته کمکی نکردند، حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید، زیرا تأخیر در درمان آکنه ریسک ایجاد لکه های پوستی را افزایش می دهند و در بعضی موارد، جای جوش‌ها به طور دائم بر پوست می ماند.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات